تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
2

یک قدم تا خدا در روستای «فیلبند» + تصاویر

  • کد خبر : 53274
  • 07 شهریور 1393 - 9:52
یک قدم تا خدا در روستای «فیلبند» + تصاویر

یقیناً وصف برخی از مکانها تا زمانی که شنونده یا خواننده آن را ندیده باشد، بیهوده است. روستای فیلبند هم جزء معدود روستاهایی است که تازمانی که دیده نشود نمی توان زیبایی اش را درک کرد.

کمال مهر – یقیناً وصف برخی از امکان‌ها به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. لذت شیرینی که از تماشای یک مکان تجربه خواهد شد اصلاً قابل‌مقایسه با شنیده‌ها یا نوشته‌های خوانده‌شده در مورد آن نیست.
روستای فیلبند هم جزء معدود روستاهایی در کشور است که وصفش بسیار غیرممکن است

این روستا که در جنوب بابل و در بخش غربی روستای دیوا واقع شده، یکی از مرتفع‌ترین روستاهای ییلاقی استان مازندران به‌حساب می‌آید.

گفتنی است که روستای فیلبند در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آخرین روستای منطقه چلاو است که راه دسترسی ماشین‌رو به آن وجود دارد.

علت نام‌گذاری این روستا دقیق مشخص نیست، اما احتمالاً، فیلبند تعبیر دیگری از یک اصطلاح یا واژهٔ دیگر است.

این روستا از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ‌چال ختم می‌شود.

این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام‌گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان است.

در تعریف جاذبه‌های بسیاری که برای این روستا برشمرده شده است، باید اضافه کرد که از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۸ هرساله در هفتهٔ آخر مردادماه، محفل شعر و موسیقی مازندرانی (اصغر بوته جان) در فضایی باز در طبیعت سبز این دیار برگزار می‌شد.

فیلبند به بام شرقی مازندران نیز معروف است چراکه این روستا در نزدیکی قله ۳۳۹۲ متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط هم‌جوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط‌الرأس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده‌ای بر تارک خط‌الرأس دیده می‌شود که به امامزاده قاسم معروف است.

بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و  شیروانی حافظت می‌شود.

در کنار تمام شگفتی‌هایی که موجب زیبایی دو جندان این روستا شده است، لازم به ذکر است که زمستان معمولاً

این روستا زود شروع  و دیرهم به پایان می‌رسد. به همین دلیل تقریباً هفت ماه از سال این روستا پوشیده از برف است و به کمتر کشی جرئت زندگی کردن دهد.

این روستا دارای چشمه‌های معدنی متعددی است که هرکدام دارای املاح منحصربه‌فردی است. برای مثال چشمهٔ لار تنها یکی از همین چشمه‌ها است که بسیار هم برای درمان کلبه توصیه شده است.

مسیر رفت و آمد
نزدیک‌ترین راه ارتباطی فیلبند به جاده اصلی راه پرپیچ و خمی است که از فیلبند به طول ۴۵ کیلومتر در کیلومتر ۲۵ آمل به جاده هراز (سه‌راه منگل) می‌پیوندد بعد از گذشت از روستای تاریخی و قشنگ سنگ‌چال به فیلبند ختم می‌شود.

وسایل لازم
دوربین عکاسی، کفش کوهنوردی یا کتانی، ناهار سبک، قمقمه آب، کارت شناسایی، کوله، عینک آفتابی

هزینه تور
شروع از ۶۰ هزار تومان

 

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=53274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x