تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

مدفونین در زیر قبه حرم حضرت معصومه (ع) چه کسانی هستند؟

  • کد خبر : 52863
  • 05 شهریور 1393 - 9:04
مدفونین در زیر قبه حرم حضرت معصومه (ع) چه کسانی هستند؟

یکی از صاحبان قبور بابلانیّه اُمّ محمد دختر موسی المبرقع ابن محمد بن علی الرّضا می‌باشد. یعنی: عبارت است از صبیّه مرضیّه موسی مبرقع، بعد از آن که از دنیا رفت، او را در کنار فاطمه علیهاالسلام دفن نمودند.


به گزارش کمال مهر؛
حسن بن محمد بن حسن شیبانی در کتاب «تاریخ قم» و علامه محمدباقر مجلسی (قدس سره) و صاحب «انوار المشعشعین» و صاحب «بدرالمشعشع» و فاضل نوری در کتاب «تحیهالزّائر» نوشته‌اند که: « جماعت بسیاری از بنات فاطمیه (دختران از فرزندان حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها) و سادات علویّه در قم، در قُبّه ستی فاطمه علیهاالسلام مدفونند، مثل: جمله‌ای از دختران حضرت جواد علیه السلام، و بسیاری از دختران موسی مبرقع علیه‌السلام؛ مثل: ام محمد و خواهرش میمونه و خواهر دیگر بریهیّه و خواهر محمد بن موسی، و غیر ایشان مثل امّ اسحاق، جاریه(کنیز) محمد بن موسی و امّ حبیب جاریه محمد بن احمد الرّضا.»

علامه مجلسی (ره) از کتاب «تاریخ قم» نقل می‌فرماید:

«یکی از صاحبان قبور بابلانیّه اُمّ محمد دختر موسی المبرقع ابن محمد بن علی الرّضا می‌باشد. یعنی: عبارت است از صبیّه مرضیّه موسی مبرقع، بعد از آن که از دنیا رفت، او را در کنار فاطمه علیهاالسلام دفن نمودند.

وقتی میمونه بنت موسی المبرقع وفات نمود، او را در نزد فاطمه دفن کردند، و بر آن دو قبر، قبّه بنا کردند.

وقتی امّ اسحاق، کنیز محمد بن موسی المبرقع وفات نمود، او را نیز کنار فاطمه دفن نمودند.

همچنین امّ حبیب، کنیز ابوعلی محمدالرضا را نیز در آنجا دفن نمودند.

و نیز بریهیّه، خواهر محمد بن موسی که صبیّه مرضیّه موسی المبرقع است، در آنجا مدفون گردید.

و افراد دیگر از قبور بابلانیه: زینب و امّ محمد و میمونه (که هر سه دختران حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام) در همانجا مدفون می‌باشند.»

شیخ محمدجواد شاه عبدالعظیمی نیز در کتاب خود اینگونه آورده است که:

هفت نفر امامزاده دیگر که از زنان مخدّرات محترمات از نسل حضرت امام محمد تقی علیه السلام می‌باشند؛ در ضریح مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام دفن شده‌اند که سه دختر از اولاد بلافصل آن حضرت‌اند به نام‌های: زینب و امّ محمّد، و میمونه؛ و چهار دختر از نواده‌گان آن حضرت می‌باشند: بُریهیّه، امّ کلثوم، امّ حبیب، و امّ محمّد که دختران حضرت موسی المبرقع که پسر حضرت امام محمّد تقی علیه السلام است، در این ضریح مطهّر مدفون می‌باشند؛ که با خود حضرت معصومه هشت نفر می‌شوند؛ و دو کنیز که یکی کنیز محمّد بن موسی المبرقع، و یکی دیگر کنیز احمد بن موسی است نیز در این بقعه متبرّکه مدفون‌اند.

پس معلوم می‌شود که در جوار ضریح مطهّره و قبّه منوّره، نه نفر از طایفه اناث مدفون می‌باشند، که دو نفر ایشان کنیز و باقی خانم و علویّه هستند، که سه نفر ایشان دختران حضرت جواد و چهار نفر آنها دختران موسی مبرقع می‌باشند.

منبع:تبیان

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=52863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x