تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

بلاتکلیفی در استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی

  • کد خبر : 52774
  • 04 شهریور 1393 - 16:19
بلاتکلیفی در استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی

در حالی که قرار بود نمایندگان با تصویب طرحی تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی را تعیین کنند که با مخالفت مجلس، بلاتکلیفی همچنان پابرجا ماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی کمال مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۴شهریور طرحی را بررسی کردند که قرار بود براساس آن تکلیف استخدام معلمان حق التدرس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مشخص شود.

ماده واحده این طرح تصریح می‌کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است مربیان پیش دبستانی و نیروهای خریدخدمت آموزشی را که در اولویت استخدام قرار دارند منحصرا و بدون رعایت ماده ۸این قانون تا زمان اجرای قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعین تکلیف معلمین حق التدریس و آموزش یاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش به کار گیرد.

هم چنین در تبصره ماده واحده این طرح تصریح شده بود بار مالی ناشی از این امر از محل تامین کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد.

دو فوریت طرح مذکور با ۱۴۲ رای موافق در جلسه علنی روز یکشنبه تصویب شده بود و نمایندگان در جلسه علنی با سلب فوریت مخالفت کردند و هم چنین اخطار داشتن بار مالی را نیز وارد ندانستند.

فضای مجلس در مورد این طرح حساس بود و نمایندگان به شدت خواستار تصویب این طرح بودند.

احمد توکلی از مخالفان طرح مذکور بود چرا که معتقد طبق اصل ۷۵قانون اساسی تصویب این طرح بار مالی خواهد داشت و قطعا شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.

توکلی با بیان این که متاسفم جوانان بسیار خوب کشور ما معطل هستند گفت: ولی ما قسم خوردیم و باید به وظیفه خودمان عمل کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم ۶۰هزار نفر را استخدام کنیم بار مالی خواهد شد و اگر هزینه هر یک از این ۶۰هزار نفر ماهانه یک میلیون تومان باشد در هر سال مجموع هزینه آن‌ها ۷۲۰میلیارد تومان خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در سه ماهه اول سال جاری به جای ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی پیش‌بینی شده فقط ۳۲۰میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است بنابراین اختصاص رقم ۷۲۰میلیارد تومان بعید خواهد بود.

لاریجانی با وارد دانستن اخطار داشتن بار مالی آن را به رای گذاشت ولی نمایندگان با ۹۲ رای موافق، ۸۲رای مخالف و ۳ رای ممتنع با وارد دانستن اخطار موافقت نکردند.

هم چنین در ادامه غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان دیگر مخالف این طرح گفت: در حال حاضر۸۰ درصد بودجه جاری کشور صرف حقوق و دستمزد می‌شود و این یعنی این که ۲۰درصد بودجه‌ها برای برنامه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی اظهار داشت: معلوم نیست این افراد از طریق شرکت‌ها و بدون آزمون‌ها وارد شده‌اند از کجا آمده‌اند شاید مدارک تحصیلی بالایی هم ندارند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: آیا شما حاضر هستید فرزندان خود را به افرادی بسپارید که مدرک تحصیلی بالایی ندارند.

البته جبار کوچکی‌نژاد به عنوان موافق این طرح در پاسخ به اظهارات مصباحی‌مقدم گفت: اکثر این افراد تا فوق لیسانس و حتی دکترا هستند.

وی افزود: وقتی آمار دانش آموزان پایین بیاید دلیل بر این نیست که کلاس‌ها حذف شده است بنابراین هم چنان به نیروی بیشتر نیاز است.

عضو کمیسیون آموزش تصریح کرد: این افراد ده سال صادقانه کار کردند و باید به خدمت گرفته شوند.

در ادامه این جلسه عسگری آزاد معاون معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: در سال ۹۲،‌۸۰ درصد بودجه کل کشور صرف هزینه‌های جاری شده و این رقم در سال ۹۳ به ۸۳ درصد رسیده است.

وی افزود: اگر به این روند توجه نکنیم تا ۴ سال آینده تمام بودجه کشور صرف هزینه جاری خواهد شد.

عسگری آزاد تصریح کرد: ۹۶ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود به طوری که از ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه این وزارتخانه فقط ۸۰۰هزار میلیارد تومان صرف مباحث کیفی می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر دانش آموز و یک میلیون و ۲۴ هزار نفر کارکنان دولت داریم این در حالی است که در سال ۷۷، ۱۸میلیون نفر دانش آموز با همین رقم کارکنان وجود داشتند.

عسگری آزاد گفت: تعداد دانش آموزان یک سوم کاهش داشته ولی کارکنان کاهش نداشتند.

وی هم چنین تصریح کرد: پیش دبستانی‌ها چه کسانی هستند از کجا آمده‌اند، چند نفر هستند در کجا کار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: چگونه ما حاضر هستیم کسی که در یک کودک معلمی را در یک اتاق نگه داری می‌کرده است و احتمالا مدرک دیپلم دارد به عنوان معلم در آموزش و پرورش جذب کنیم.

وی تصریح کرد: ما دانشگاه تربیت معلم داریم که ۴ شعبه دارد و فارغ التحصیلان آن انتظار دارند در آموزش و پرورش جذب شوند.

در ادامه قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش تصریح کرد: این که گفته می‌شود هزینه‌های جاری زیاد است باید تمهیداتی اندیشیده شود و نباید همه مشکلات را در آموزش و پرورش آوار کنیم.

وی تصریح کرد: دولت جسارت توزیع نیرو را ندارد، اگر شما می‌توانید نیروهای مازاد را در کلان‌شهرها جابه‌جا کنید.

سخنگوی کمیسیون آموزش تصریح کرد: ما در روستاها نیرو نداریم و دولت باید بیاید مشکل مردم را حل کند کسانی که می‌خواهیم به عنوان حق التدریس جذب کنیم بی‌سواد نیستند بلکه لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

وی تصریح کرد: در مازندران ۸هزار ساعت کسری در ماه و در خوزستان ۴۰هزار ساعت در ماه کسری آموزش داریم.

سرانجام کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش یارانه نهضت سوادآموزی به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۹رای موافق ۷۴رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده در صحن با تصویب آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=52774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x