تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

از منافقین خلق تا خوارجین داعش(۳)

  • کد خبر : 51975
  • 30 مرداد 1393 - 12:23
از منافقین خلق تا خوارجین داعش(۳)

سکانس سوم: داعش -مهمترین حلقه از روایتی تحلیلی- تاریخی از جنودان شیطان گروهک تروریستی و ضد اسلامی داعش است.

به گزارش گروه بین الملل «کمال مهر»؛

سکانس اول

سکانس دوم

 

سکانس سوم: داعش

مهمترین حلقه از روایتی تحلیلی- تاریخی از جنودان شیطان گروهک تروریستی و ضد اسلامی داعش است.داعش نام مختصر دولت به اصطلاح اسلامی در عراق و شام است. داعش در سال ۲۰۰۴ به گروه القاعده ابراز وفاداری کرد. تا پیش از این از ایشان به عنوان “القاعده عراق” نام برده می شد. این گروه سنی مذهب و معتقد به اجرای سرسختانه قوانین شریعت اسلام است. این گروه در طول سال های اخیر مسئول مرگ هزاران شهروند عراقی و کارمندان و نظامیان وابسته به دولت عراق بوده است.این گروه پیش از این تنها با نام دولت اسلامی در عراق فعالیت داشت اما پس از آغاز بحران سوریه و نفوذ این گروه به سوریه نام آن تغییر کرد و به دولت اسلامی در عراق و شام تغییر یافت. به عبارت دیگر داعش میراث القاعده در عراق است که ابومصعب الزرقاوی سرکرده آن بود و ادعا می کرد مخالف اشغال عراق توسط آمریکا است و با آمریکایی ها می جنگد اما اقدامات این گروه علیه اهل سنت و تشیع و همچنین مسیحیان عراق متمرکز شد که با نظرات القاعده مخالف بودند.

رسانه عربی: عربستان حامی داعش است
القاعده سپس به سوریه نفوذ کرد و برای تشکیل خلافت و اجرای افکار سلفی و جهادی خود تلاش کرد. این افکار ترکیبی از تفکر وهابی و گرایشات سلفی جهادی بود که خواهان تشکیل دولت اسلامی طبق افکار و مفاهیم دلخواه این گروه بود. مخالفت با ایجاد مقبره، تخریب اماکن مقدس و کلیساها و مقابله با شهروندان مسیحی که به زعم خود آنها را صلیبی می نامند از جمله افکار این گروه به شمار می رود.
از سوی دیگر، داعش با همکاری دیگر گروه ها برای تشکیل خلافت اسلامی در سوریه و عراق تلاش می کند و در این زمینه با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به عنوان خلیفه مسلمین بیعت کرده وادعا می کند که خواهان اجرای احکام اسلامی طبق دیدگاه فقهی و فکری خود است. این گروه تمامی کسانی را که با افکار و آرائشان مخالف باشند تکفیر می کند و این حتی شامل گروه های سلفی و جهادی که با فکر و روش عملی و سیاسی داعش مخالف هستند نیز می شود.

الزرقاوی-زرقاوی

أبو مصعب الزرقاوی

موسس حقیقی داعش را باید ابومصعب الزرقاوی دانست. الزرقاوی تروریستی اردنی بود که سال ها در خاک خود اردن در حبس بود. پس از آزادی از زندان به افغانستان می رود و به یک فرمانده نظامی سلفی بدل می شود. در افغانستان او به بن لادن نزدیک می شود. در سال ۲۰۰۱ به عراق می رود و به محض اینکه گمانه زنی ها در مورد احتمال حمله آمریکا به عراق آغاز می شود، الزرقاوی نیز کار خود را برای ایجاد شبکه های اطلاعاتی و جذب شبهه نظامیان از سراسر عراق آغاز می کند. او خیلی زود به امیر جهادی های عراق بدل می شود.

فعالیت های الزرقاوی طیف وسیعی از اعمال تروریستی را شامل می شد. از بمب گذاری کنار جاده ای تا تربیت و رهبری بمب گذاران انتحاری و به گروگانگرفتن خارجی ها در خاک عراق. این گروه مدعی نمایندگی مردم سنی مذهب عراق شد و به همین اعتبار یکی از اهداف خود را شیعیان عراق می دانست. در سال ۲۰۰۴ الزرقاوی رسما اتحاد گروهش با القاعده به رهبری اسامه بن لادن را اعلام کرد و بدین ترتیب گروه تحت رهبری او به “القاعده عراق” شهرت یافت.

 أبو مصعب الزرقاوی
الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ در شرایطی جان خود را از دست داد که گروهش به علت خشونت افسار گسیخته مورد نفرت مردم عراق قرار داشت. این گروه و رهبر آن الزرقاوی همچنین تحت تعقیب ترین تروریست هایی بودند که آمریکا برایشان جایزه تعیین کرده بود. به همین علت ها، وارثان الزرقاوی نام گروه را به دولت اسلامی عراق تغییر دادند. اصلی ترین هدف این گروه تا سال ۲۰۱۱ ضربه زدن به شیعیان عراق بود.
در ۲۰۱۱ و با آغاز درگیری ها در سوریه، آن کشور به مقصدی برای تروریست های دولت اسلامی عراق بدل شد. پس از آغاز فعالیت های دولت اسلامی عراق در سوریه و در سال ۲۰۱۳ این گروه نام خود را به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) تغییر داد. رهبر فعلی گروه، عراقی ابوبکر البغدادی، مدعی شده است که از نوادگان حضرت محمد(ص) است.

 

oaw748
ایالات متحده آمریکا پیش از این، گروه داعش و دیگر گروه های تروریستی سوریه را بازیگرانی می دانست که در منطقه خاورمیانه در حال فعالیت هستند. هرچند آشکار شدن تدریجی ماهیت سلفی معارضین سوری، آمریکا و متحدین غربی ان کشور را با تردید در مورد رویکرد مناسب در قبال تحولات سوریه روبرو ساخت، با این حال به نظر نمی رسید که آمریکا داعش را تهدیدی علیه منافع حیاتی خود به حساب آورد.
نتیجه:
این موضوع مسلم است افراط گرایی پیوندی عمیق با قدرت طلبی، نفاق، تروریسم، و ارتجاع دارد و دقیقا در همن ویژگیهاست که حلقه های اشتذراکی می توان میان خوارج امروز چه منافقین ف چه القاعده و داعش پیدا کرد.چراکه مواضع گروهک منافقین در قبال داعش(فرزند نامشروع القاعده) بین پذیرش ماهیت تروریستی- ارتجاعی این گروه از یک سو و همزمان حمایت ضمنی و بعضا آشکار از آنها، به تناسب موفقیت های نظامی این گروه و همزمان شدت و ضعف احتمال حضور نظامی آمریکا در نوسان است. مرور مواضع چند هفته اخیر گروهک منافقن از حمایت شتابزده و ذوق زدگی بی حد و حصر از این گروه تا نعل و میخ زدن و ضدونقیض گویی در نوسان است. اما حتی با فرض اشراف تروریستهای وطن فروش به ماهیت چندوجهی گروه داعش از جمله خصلت بنیادگرایی، خشونت طلبانه، ارتجاعی و ماهیت ایدئولوژیکی عقب مانده آن، آنچه نباید از نظر دور داشت وجه این همانی ماهوی و جزمی گرایی تروریستهای منافق و داعش است که در اشکال خشونت طلبی و تروریستی بیشترین دلالت را بر این هم آنی مورد تاکید قرار می دهد. گروهک مجاهدین ضد خلقی را اگر قرار باشد در بنیادها و ساختارها و قرائت ایدئولوژیکی مسعود رجوی شناخته و باز تعریف کنیم، در این صورت تفاوت های ماهوی با همزاد خلف خود یعنی القاعده و فرزند خلفش داعش نخواهیم یافت. از این رو منافقین را می توان نسخه دیگری از بنیادگرایی سلفی تکفیری تعبیر و ارزیابی کرد.

 

 

انتهای پیام/

کمال مهر– پرویزحاجی زاده کارشناس ارشد مسائل بین الملل

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x