تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

سن طلاق در ایران کاهش یافته است/با سالم‌سازی محیط کاری بانوان موافقم

  • کد خبر : 52082
  • 30 مرداد 1393 - 14:45
سن طلاق در ایران کاهش یافته است/با سالم‌سازی محیط کاری بانوان موافقم

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده بر آسیب‌شناسی محیط‌های کاری از لحاظ امنیت تاکید کرد و گفت: با سالم‌سازی و امن سازی محیط‌های کاری موافق هستم ولی با کارهای شعاری مخالفم‌.

به گزارش کمال مهر  فهیمه فرهمندپور ‌شامگاه چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با رسانه ‌ای استان مرکزی افزود: برای کاهش آمار طلاق در استان مرکزی باید برنامه‌های مدون در راستای تحکیم خانواده، برگزاری مشاوره‌ای پیش از ازدواج، پیش‌بینی مشاوره‌های قبل از طلاق و آموزش خانواده‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زنان در استان‌های کشور دارای چالش‌های مشترک عمومی هستند که هر یک از چالش‌ها در بعضی استان‌ها از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است، اظهار داشت: طلاق از نگرانی ‌ای عمومی در کشور است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با اشاره به اینکه هر یک از استان‌های کشور با توجه به بافت فرهنگی خود با مشکلات و مسائل گوناگونی مواجه هستند، تصریح کرد:‌ استان مرکزی به دلیل برخورداری از یک بافت اجتماعی مهاجر‌پذیر و صنعتی بودن فضای فرهنگی خاصی دارد که نیازمند به یک توجه ویژه است.

فرهمند‌پور عمده مشکل استان مرکزی در حوزه بانوان را کم بودن امکانات ویژه برای سپری کردن اوقات فراغت زنان و دختران جوان عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه با توجه به اینکه در برخی از شهرها زنان بیش از یک پارک اختصاصی دارند زنان و دختران استان مرکزی از داشتن یک پارک اختصاصی هم محروم هستند.

وی افزایش نرخ رشد معتادان زن، ‌بالا رفتن سن ازدواج دختران، پایین آمدن سن طلاق، افزایش دختران فارغ‌التحصیل بیکار، زنان فاقد سرپرست و بد سرپرست را از جمله چالش‌های حوزه زنان عنوان کرد و بر لزوم چاره اندیشی در هر یک از این چالش‌ها تاکید کرد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده مهم‌ترین راهکار برای کاهش اعتیاد را تلاش برای آگاه سازی و آگاهی بخشی و پر کردن بهینه از اوقات فراغت عنوان کرد و ادامه داد: در راستای آگاه سازی برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوج‌های جوان در دستور کار است.

فرهمند‌پور افزود: رویکرد این دوره‌ها بر آموزش مستقیم افراد نیست بلکه برگزاری دوره‌هایی برای تربیت مشاور و مربیانی که بتوانند در مرحله بعد وظیفه آموزش و مربیگری را ادامه دهند در دستور کار امور بانوان و خانواده وزارت کشور قرار دارد.

وی افزود: وضعیت کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد در استان مرکزی در مقایسه با استان‌های دیگر وضعیت مطلوب و قابل قبولی است که این مهم بیانگر وضعیت مشارکت خوب زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد استان است.

فرهمند‌پور خاطر نشان کرد: وضعیت خوب و مناسب  کانون‌های فرهنگی اجتماعی استان مرکزی یکی از نقاط قوت در استان است که علاوه بر تقویت آن باید به عنوان یک تجربه موفق سرلوحه کار دیگر استان‌ها قرار گیرد.

*موازی کاری و ناهماهنگی از مشکلات حوزه زنان است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده یکی از عمده مشکلات حوزه زنان را ناهماهنگی و موازی‌کاری و درگیر شدن فعالیت‌های حوزه زنان در پیچ و تاب مراحل اداری و تامین اعتبارات عنوان کرد و گفت: امور بانوان و خانواده وزارت کشور تمام توان خود را برای جلوگیری از ناهماهنگی و موازی کاری در حوزه زنان به کار می‌بندد.

وی هدف از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای را هماهنگی در برنامه‌ها و نظارت بر فرآیند برنامه‌های در حال اجرا، عنوان کرد و افزود: در سفرهای استانی دیدار با مقامات ارشد استانی و شرکت در شورای اداری می‌تواند در کمک گرفتن از ظرفیت‌های موجود استان‌ها برای حمایت از حوزه زنان و جلب توجه و حساسیت مقامات در تسهیل روند برنامه‌های حوزه زنان موثر باشد.

*برگزاری دوره های توانمند سازی مدیریتی برای زنان

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده از برگزاری دوره‌ توانمندسازی مدیریتی برای مدیران و فعالان زن در حوزه امور بانوان استان‌ها در سال جاری خبر داد‌.

فرهمندپور گفت: در سال جاری دوره آموزش ارتقاء توانمندی‌های مدیران کل و مدیران میانی در حوزه زنان برای  ۶۰۰ نفر به صورت حضوری، غیر حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

وی  یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن فعالیت‌ها در حوزه امور بانوان را عدم وجود دانش مدیریتی اغلب کسانی که در حوزه امور بانوان فعالیت می‌کنند برشمرد و ادامه داد: اغلب همکاران در امور بانوان و خانواده استان‌ها دارای تجربه هستند که برای پیشبرد اهداف حوزه بانوان باید تجربه آنها با دانش آمیخته شود.

فرهمند‌پور یکی دیگر از دلایل را فعال و قابل قبول نبودن چارت و تشکیلات موجود حوزه بانوان ذکر کرد و اظهار داشت: بازسازی، بهسازی، تکمیل و ارتقاء تشکیلات دفاتر امور بانوان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است.

*دولت یازدهم عزم جدی بر تقویت سازمان‌های مردم نهاد دارد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه متاسفانه کشور در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد تمرین خوبی ندارد و مردم از یک سو تجربه مدنی مناسب و متراکمی نداشته و دولت‌ها نیز از سوی دیگر در فراز و فرودها به دنبال ارتقا و رشد سازمان‌های مردم نهاد نبوده‌اند از عزم جدی دولت یازدهم بر تقویت سازمان‌های مردم نهاد خبر داد.

فرهمند‌پور اظهار داشت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز در همین راستا به دنبال تقویت و حمایت خاص از سازمان‌های مردم نهاد و برگزاری دوره‌های توانمند سازی برای سمن‌ها است.

وی از پیگیری به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی  سازمان‌های مردم نهاد در حوزه  مواد مخدر خبر داد و بیان کرد: با ایجاد و و راه‌اندازی و تکمیل اطلاعات این بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد، ترک اعتیاد و حمایت از بهبود یافتگان و خانواده‌های آسیب دیده شناسایی و از فعالیت مراکز و سازمان‌های فاقد مجوز در این حوزه جلوگیری خواهد شد.

*هیچ  بانک اطلاعاتی در حوزه زنان وجود ندارد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با اشاره بر تلاش‌های بنیادی و زیرساختی که در حوزه زنان صورت می گیرد بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها در حوزه بانوان تاکید کرد.

فرهمند‌پور افزود: متاسفانه در حوزه زنان هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد و این ضعف، ضعفی بسیار مهم در ادامه فعالیت‌های امور بانوان و خانواده محسوب می‌شود.

وی یکی از ضرورت‌های فعالیت حوزه زنان و شناسایی فعالان و نخبگان و کارآفرینان زن و بهره گیری از توانمندی زنان را ایجاد بانک اطلاعاتی قوی عنوان کرد و تصریح کرد: اکنون مراحل جمع‌آوری اطلاعات این بانک آغاز شده است.

*با سالم‌سازی محیط کاری موافقم ولی تفکیک باید منطق داشته باشد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده در مورد مسئله تفکیک جنسیتی نیز بر آسیب‌شناسی محیط‌های کاری از لحاظ امنیت تاکید کرد و گفت: با سالم‌سازی و امن سازی محیط‌های کاری موافق هستم ولی با کارهای شعاری مخالفم‌.

وی اظهار داشت: امنیت فضای شغلی حق هر زن و مرد کارمند است و نگاه من برای ایجاد فضای کاری امن برای خانم‌ها مثبت است ولی‌ کار خانم‌ها در یک محیط خصوصی را صلاح نمی‌دانم.

فرهمند‌پور با تاکید بر اینکه تفکیک باید منطق داشته باشد و مراجعه ارباب رجوع زن به کارمند زن و ارباب رجوع مرد به کارمند مرد حرف منطقی نیست، بیان کرد: سالم‌سازی و امن‌سازی محیط کاری باید به دور از شعار، کار کلیشه‌ای و فرافکنی‌های سیاسی دنبال شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=52082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x