تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

حکایتی از تصاویر غربی بر دفاتر ایرانی

  • کد خبر : 51423
  • 25 مرداد 1393 - 11:29
حکایتی از تصاویر غربی بر دفاتر ایرانی

با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید و نیاز تأمین نوشت‌افزارهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان کشور، تولیدکنندگان اسلامی ـ ایرانی از نبود حمایت جدی از محصولات فرهنگی در کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش کمال ، با نهرمدیک شدن به سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، شاهد تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در سراسر کشور هستیم که گاه برخی از این تولیدات داخلی و بعضی دیگر وارداتی هستند.

در این برخی از تولیدکنندگان داخلی آن هم با تبلیغ و استفاده از برندها و تصاویر غربی نظیر پرندگان خشمگین، باربی، بتمن، باب اسفنجی، بنتن و کیتی، محصولات فرهنگی خود را که بیشتر در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر است از طریق دست‌فروشانی در سطح کشور به فروش می‌رسانند که به تازگی نیز شاهد فروش گسترده این نوع لوازم‌التحریرها در واگن‌های متروی تهران هستیم.

به همین منظور به سراغ چندین تولیدکننده و واردکنندگان لوازم‌التحریر رفته و با آنها درباره مشکلات این صنف به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

حسن کرباسیان مدیرعامل تولید «دوکا دفتر»، بیان می‌کند: حدود ۵۰ سال است که پدرم در حوزه تولید دفاتر تحریر فعالیت داشته و ۲۴ سال است که بنده به صورت جدی به این حوزه ورود یافته‌ام و زیر مجموعه یکی از اتحادیه‌های کشور به نام صحافان به شمار می‌روم.

* دامن‌زدن دولت و صدا و سیما بر تبلیغات تصاویر غربی در کشور

وی می‌افزاید: بیش از یک دهه از ورود و تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر با برند و تصاویر غربی می‌گذرد. مشکلی که تاکنون وجود داشته، این است که دولت، صدا و سیما و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود این محصولات و سپس پخش انیمیشن و کارتون‌هایی با این موضوع، به این قضیه دامن‌زده‌اند.

کرباسیان ادامه می‌دهد: یکی از دلایل ترویج فرهنگ غرب در کشور، به همین تولیدکنندگان ایرانی مربوط می‌شود، یعنی آنها با استفاده از تصاویر و کاراکترهای محبوب در میان مخاطبان کودک و نوجوان بر روی دفاتر و لوازم‌التحریر به اشاعه فرهنگ غرب پرداختند چراکه استفاده از این تصاویر بر روی محصولات فرهنگی سود خوبی را برای تولیدکنندگان ایرانی داشته و آنها هم به خاطر این سود بر تولید آن استمرار ورزیده‌اند.

* تبلیغات بسیار ضعیف لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی در کشور

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون شخصیت‌سازی و تبلیغات ما در حوزه نوشت‌افزار بسیار ضعیف بوده است، بیان می‌کند: برندهای غربی از پشتوانه و حمایت‌های مالی خوبی برخوردار هستند اما در کشور برای تولید یک برند اسلامی _ایرانی هیچ حمایتی وجود ندارد حتی اگر بخواهیم تصویری از یک برنامه تلویزیونی و یا یک فیلم را بر روی نوشت‌افزار قرار دهیم باید مبلغ گزافی را به تهیه‌کنندگان برنامه‌های مربوطه پرداخت کنیم.

کرباسیان ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی اوقات تولیدکنندگان ایرانی علاوه بر خرید تصاویری از شخصیت‌های تلویزیونی باید برای تبلیغات آن نیز مبلغی را به تهیه‌کنندگان پرداخت کنند که همین امر باعث بروز مشکلات مالی برای این افراد خواهد شد.

* در کشور ما بر روی همه چیز هزینه می‌شود، الا فرهنگ!!

به گفته وی، در کشور ما بر روی همه چیز هزینه می‌شود، الا فرهنگ!! در صورتی که باید بر اشاعه فرهنگ اسلامی _ ایرانی هزینه‌هایی صورت گیرد چراکه نمی‌توان به مقوله فرهنگ به چشم اقتصادی نگاه کرد یعنی اگر بخواهیم کار فرهنگی ماندگار و سالمی داشته باشیم، دولت نیز باید برای آن هزینه صرف کند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار با اشاره به این مطلب که تصاویر غربی هنوز جایگاه خود را در میان مخاطبان حفظ کرده‌اند،‌ گفت: اکنون بازار لوازم‌التحریر کشور به تصاویر غربی اشباع شده است به همین منظور بهترین زمان برای فعالیت بر تصویرسازی ایرانی، همین زمان است یعنی باید با اندیشیدن تدابیر لازم تصاویر و کاراکترهای اسلامی _ ایرانی را وارد بازار نوشت‌افزار کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر اکنون شکرستان پرمخاطب است به خاطر اینکه مردم دیگر از تبلیغات و برندهای غربی خسته شده‌اند و به سمت دفاتر و تصاویر داخلی روی آورده‌اند، پس اکنون می‌توان با برنامه‌ریزی درست و به‌جا و با ساخت فیلم و انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان شخصیت‌هایی را خلق و در میان آنها به محبوبیت رساند.

بر اساس این گزارش، تولید کاراکتر و یا شخصیت کارتونی برای تصویرگران ایرانی که خوشبختانه در این حوزه نیز در جشنواره‌های مختلف جهان، خوب درخشیده‌اند، کار مشکل و نشدنی نیست به طور مثال چند سالی است که شاهد حضور پررنگ تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در جشنواره‌های جهانی و کسب افتخاراتی برای آنها هستیم که اگر از این افراد برای تولید تصاویر و شخصیت‌های جدید به خوبی استفاده شود، قطعاً با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان بازار اشباع شده از تصاویر غربی را به تصاویر ملی و بومی تغییر داد.

اکثر تولیدکنندگان ایرانی به خاطر نداشتن یا در دسترس نبودن تصاویری از انیمیشن‌های گوناگون ایرانی مجبور هستند که تصاویر خود را از اینترنت ذخیره و با کمی کیفیت‌سازی بر روی جلد دفاتر تحریر قرار دهند که اگر متولی فرهنگی در این بخش احساس خطر کند و با تشکیل گروهی از تصویرگران حوزه کودک و نوجوان به ایجاد خلاقیت و نوآوری در این حوزه پرداخته و تصاویر را با قیمتی اندک و یا رایگان در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دهد، قطعاً بازار ایران نیز با تصاویر و کاراکترهای ایرانی _ اسلامی به اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی خواهد پرداخت.

* صنعتکار: تولیدکنندگان ملی نیازمند حمایت ملی برای عدم ورود کالای مشابه به کشور هستند

در ادامه صنعتکار مدیرعامل شرکت رُز تحریر (Canco) می‌گوید: متأسفانه ورود کالای مشابه در کشور رو به افزایش است به گونه‌ای که الان ما نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم و هیچ کسی هم جوابگو نیست.

وی ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان ایرانی نیازمند حمایت هستند، اما اکثر مواقع این حمایت‌ها، مالی تصور می‌شود در صورتی که اینگونه نیست بلکه تولیدکنندگان ملی نیازمند حمایت ملی برای عدم ورود کالای مشابه که قدرت تولید آن در کشور وجود دارد، هستند اما به دلیل اینکه لوازم‌التحریر و حوزه نوشت‌افزار از متولی مشخصی برخوردار نیست، همچنان تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند که همین امر به تولید ملی ضربه وارد خواهد کرد.

* غضنفری: هزینه غرب در حوزه فرهنگی فراتر از ایران است

در ادامه حمیدرضا غضنفری مدیر بازرگانی «پیکاسو»، می‌گوید: ۱۵ سال است که به وارد کردن مداد، مدادرنگی، ماژیک، پاستل روغنی و ‌مدادتراش به کشور می‌پردازیم و به تولید دفتر با تصاویر کلاسیک و طرح‌های ساده نیز اهتمام بسیاری داریم.

وی ادامه می‌دهد: اگر می‌بینید که شخصیت‌های کارتونی غربی در میان کودکان و نوجوانان از محبوبیت خوبی برخوردار است، به خاطر این بوده که غرب بر روی هر یک از کاراکترها کار اساسی، هنری و تبلغاتی درست انجام داده است و به ساخت فیلم و انیمیشن توجه بسیاری دارد به همین منظور وقتی محصولات خود را وارد کشوری می‌کند، قطعاً‌ محصول مربوطه از تعداد قابل توجهی مخاطب برخوردار است.

* توجه به ایجاد اشتیاق باعث محبوبیت محصولات فرهنگی در میان مخاطبان می‌شود

غضنفری بیان می‌کند: متأ‌سفانه در کشور ما پیش‌زمینه‌ای برای تولید برندها و شخصیت‌های اسلامی _ ایرانی وجود ندارد یعنی زمانی خواهیم توانست در برابر تصاویر غربی به انتشار و تولید نوشت‌افزار با تصاویر ایرانی _ اسلامی بپردازیم که اشتیاق را در کودکان به وجود آوریم.

وی می‌افزاید: یکی از کارهای ما در برند «پیکاسو» این است که از تصویرهایی استفاده کنیم که شخصیت غربی نباشند، یعنی اکثر تصاویر ما عکس‌هایی نظیر گوزن، گاو و چوپانی در حال فلوت زدن است که هیچ کدام از این تصاویر هنجارشکن نیستند اما متأسفانه با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان ایرانی در داخل کشور به تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر می‌پردازند، اما اکثر تصاویر از تصاویر غربی است اما شرکت‌هایی نظیر «پیکاسو» که خود وارد کننده محصولات خارجی هستند، همه تصاویرشان اگر چه ایرانی نیست، اما هنجارشکن هم نیست.

* کالا باکیفیت بی‌نیاز از استفاده تصاویر و شخصیت‌های غربی است

این کارشناس حوزه نوشت‌افزار عنوان می‌کند: وقتی کالایی با کیفیت باشد، نیازی به استفاده از تصاویر شخصیت‌های کارتون‌های غربی نیست به همین علت سیاست ما همیشه بر این بوده است که هیچ گاه از تصاویر کارتونی و یا شخصیت‌های غربی بر روی محصولات‌مان استفاده نکنیم.

این گزارش حاکی از آن است، که تولیدکنندگان ایرانی به سهولت می‌توانند وارد مقوله تولید آن هم با عزم جدی شوند اما وجود برخی از مشکلات که اکثر آنها نیز از عدم قانون صحیح در این حوزه حکایت دارد، مانع تولید ملی در کشور می‌شود.

به طور مثال برخی از سریال‌ها و انیمیشن‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود و در بین مخاطبان دارای محبوبیت است، به سهولت می‌تواند بر روی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار قرار گیرد اما به گفته بعضی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، برخی از تهیه‌کنندگان با درخواست دستمزدهای میلیون تومانی مانع استفاده تصاویر این شخصیت‌ها بر روی محصولات فرهنگی می‌شوند که همین امر منجر به استفاده تولیدکننده از تصاویر غربی و گاه تصاویر فاحش در اینترنت اکتفا کرده و از آنها برای تولید انبوه استفاده می‌کند که خود این امر به ترویج فرهنگ غربی به ویژه پوشش و سبک زندگی غربی می‌انجامد.

مسئولان فرهنگی خود به خوبی بر این امر آگاهند که محصولات فرهنگی اعم از نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر و پوشاک همیشه مورد توجه کودکان و نوجوانان بوده و هست و این مخاطبان به سهولت می‌توانند الگوی خود را از تصاویری که بر روی آنها استفاده می‌شود، بهره گیرند اما باز هم در غفلت چندین ساله خود مانده و نسبت به فرهنگ به ویژه اشاعه فرهنگ صحیح اسلامی _ ایرانی بی‌توجه بوده و به برخی از موارد نیز دامن می‌زنند.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x