تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

اکنون که تحریم شده‌ایم، ایران را بیشتر درک می‌کنیم/ بیانات رهبر ایران بسیار مهم بود

  • کد خبر : 51355
  • 25 مرداد 1393 - 10:31
اکنون که تحریم شده‌ایم، ایران را بیشتر درک می‌کنیم/ بیانات رهبر ایران بسیار مهم بود

معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ با شبکه روسیالیوم گفت: اکنون که تحریم شده‌ایم، ایران را بیشتر درک می‌کنیم.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر، “سرگی ریابکوف” معاون وزیر خارجه روسیه، با حضور در برنامه تلویزیونی “سخن روز” شبکه روسیاالیوم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات به ابراز نظر پرداخت.
ریابکوف با انتقاد شدید از تحریم‌های آمریکا گفت که کشورش امروز بیش از پیش، دوره سخت سالها تحریم ایران را درک می‌کند و آنها را محکوم می‌کند.
وی معتقد است که حتی اگر مذاکرات با ایران هم به نتیجه برسد باز هم، آمریکا بهانه‌‌ای جدیدی برای توجیه استقرار سامانه سپر موشکی در غرب اروپا پیدا خواهد کرد.
***  اکنون که تحریم شده‌ایم، ایران را بیشتر درک می‌کنیم
ریابکوف در مورد اینکه نظرتان درباره سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران و اینکه غرب حاضر نیست امتیازی به ایران بدهد چیست گفت: فکر می‌کنم که فرصت‌های این مشکل طولانی و دشوار، اکنون بیش از پیش است. باید بگویم که ما در مذاکراتی که در بهار و تابستان جاری برگزار شده، پیشرفتهایی کرده‌ایم. بزودی مذاکره را طبق توافق، در سپتامبر (شهریور) از سر می‌گیریم هرچند که زمان و مکانش هنوز نامعلوم است اما همه تلاش میکنند که روند مذاکره دنبال شود.
وی افزود: فرصت حل پرونده هسته‌ای ایران بیش از گذشته است.‌
معاون وزیر خارجه روسیه افزود: ما نارضایتی خود از سیاست تحریمی آمریکا با همه اشکالش را پنهان نمی‌کنیم. ما هم اکنون هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ایم. برای همین ما بیش از گذشته دوره سختی را که ایران طی این سالها پشت سر گذشته درک می‌کنیم و اینکه چقدر برایش سخت است که در سایه این وضعیت به توافقاتی برسد.
*** واکنش به بیانات رهبر معظم
وی در خصوص سخنان رهبری نیز گفت: نمی‌خواهم درباره سخنان رهبر انقلاب ایران اظهارنظری بکنم. ما با توجه کامل آنچه در این خصوص می‌گویند دنبال می‌کنیم و آن را سخنان مهمی حساب می‌کنیم و از همه زوایا آن را تحلیل می‌کنیم و شاهدیم که مقامات ایران به یافتن راهکارهای لازم پایبند هستند. اما یافتن راهکار اصلا راحت نیست اما روسیه در مقام یکی از کشورهای عضو ۱+۵ و کشوری که روابط حسن همجواری با ایران دارد، نهایت تلاش خود را می‌کند که به دستیابی به راهکاری که مرضی طرفهای مختلف باشد، کمک کند؛ راهکارهایی که حقوق ایران را نکاهد یا به منافعش صدمه نزند و در عین حال شش کشور را هم راضی کند. این همان مسیری است که در مذاکرات امسال دنبال خواهیم کرد و امیدواریم که به نتایج دلخواه دست یابیم.
*** بحرانهای خاورمیانه بر مذاکرات هسته‌ای با ایران تأثیر می‌گذارد
معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه درباره بحران‌های منطقه گفت: البته که بحرانی که همه خاورمیانه را گرفته و ریشه‌اش در افزایش تروریسم است، حتما بر مسیر مذاکرات تاثیر دارد. ما اکنون شاهد نوعی کش‌وقوس در موضع بسیاری از کشورهای عربی درباره تحولات آینده هستیم… اما ما برای حصول نتایج مثبت تلاش می‌کنیم… ممکن نیست و نباید راه‌حل‌ها از خارج تحمیل شود. کشورهای منطقه و مردمشان باید خودشان راه خروج را از طریق گفت‌وگو و از طریق آشتی ملی پیدا کنند. هر اقدام تروریستی با هر توجیهی و انگیزه‌ای، ایدئولوژیک باشد یا دینی یا سیاسی، ما آن را قاطعانه رد می‌کنیم. تروریسم باید ریشه‌کن شود. اگر شرکای ایرانی ما توانستند با گروهم ۱+۵ به راهکاری برسند، ما اطمینان داریم که به ثبات منطقه کمک می‌کند… آنچه ما را نگران می‌کند، رویارویی شدید شیعه و سنی و مذاهب مختلف در بسیاری از کشورهای منطقه است. طبیعتا ایران هم در این منطقه است و ارتباطات زیادی با این کشورها دارد.. ما اطمینان داریم که رهبران ایران سیاست مسئولیت‌پذیرانه‌ای دارند.. و در نهایت کار جاری برای مسئله هسته‌ای ایران به آرام شدن اوضاع کشورهایی که شاهد منازعه هستند، کمک می‌کند.
*** حتی اگر در مذاکرات با ایران به توافقی برسیم، باز هم آمریکا بهانه‌ دیگری می‌آورد
ریابکوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران چگونه بر مسئله گفت‌وگوی شرکای غربی درباره استقرار سامانه سپر موشکی آمریکا در غرب اروپا تاثیر می‌گذارد، گفت: این مسئله را از مدتها پیش در تماسها با همکاران اروپایی بررسی کرده‌ایم و همه به یاد داریم یکی از توجیهات این مسئله آنطور که ادعا می کردند، طبق گفته مسئولان آمریکایی، تهدید موشکی فزاینده ایران بود.
وی افزود: ریشه مشکل در اینجاست حتی اگر با ایران در مذاکرات به پیشرفت هم برسیم، آمریکا برای استقرار سامانه سپر موشکی دنبال بهانه‌های جدیدی خواهد گشت.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x