تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دشمن‌پنداری منتقدان و دوستی با دشمنان؟!/ گزارش رسانه ای درباره رضا ضراب

  • کد خبر : 51204
  • 23 مرداد 1393 - 10:53
دشمن‌پنداری منتقدان و دوستی با دشمنان؟!/ گزارش رسانه ای درباره رضا ضراب

کشمکش حامیان دولت از دو سو روحانی عذرخواهی کند یا لجاجت؟،استیضاح فرجی دانا و تخلفات وزارت علوم در دولت قبل، گزارش رسانه ای درباره رضا ضراب، اختلاس ۱۰ میلیاردی یک کارمند و …از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.

کمال مهر؛


*کیهان

کشمکش حامیان دولت از دو سو روحانی عذرخواهی کند یا لجاجت؟

درحالی که ۲ روزنامه اصلاح‌طلب از اهانت رئیس‌جمهور به منتقدان دفاع کردند یک روزنامه دیگر اصلاح‌طلب از روحانی خواست با عذرخواهی از عصبانیت و اهانت خود این موضوع را جبران کند.روزنامه آرمان در مطلبی به قلم محمدعلی نجفی (دبیر برکنار شده ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت) نوشت: در رابطه‌ با واکنشی که آقای دکتر روحانی در رابطه با مخالفین مغرض و نه منتقدین منصف نشان دادند این نکته قابل توضیح است که ایشان باید پاسخی قاطع و محکم به افرادی می‌دادند که از حد انتقاد خارج شده و به توهین و تهمت می‌پردازند بنابراین آنچه آقای روحانی روز دوشنبه نسبت به برخی مخالفین بیان کردند، پاسخ قاطع ایشان به افرادی بود که به جای انتقاد منصفانه، تهمت و توهین را انتخاب کرده‌اند.

روحانی دوشنبه منتقدان را بزدل و ترسو خوانده و آنها را به جهنم حوالت داده بود!روزنامه شرق نیز اهانت روحانی را صراحت خوانده و با اشاره به در بلوکه ماندن دارایی‌های ایران و موضوع تحریم می‌نویسد: اکنون همه سیاسیون می‌دانند برای گشودن گره از کار فرو بسته اقتصاد یا به زبان همه‌فهم «نان سفره مردم» راهی جز شکستن قفل تحریم‌ها نیست. این را مخالفان رئیس‌جمهوری- به مقتضای نشستن بر کرسی مسئولیت در هشت سال گذشته- بهتر از دیگران می‌دانند. با این همه انگشت در گوش کرده، دهان گشوده‌اند که دلواپسیم از ذبح منافع ملی و چون بید بر سرایمان خود می‌لرزیم». پاسخ آمد که «به جهنم، بروید یک جای گرم!»شرق نوشت: نشستن بر جایگاه منتقد محق، البته به سلامت و صرفه نزدیک‌تر است. اگر کسی در چشمشان خیره شد و این را گفت مرتکب «بی‌ادبی سیاسی» نشده. تنها اندکی از زنگار تعارف  را از آینه سیاست برگرفته است. مشهور است که مستوفی‌الممالک یکی از رجال خوشنام و پاک‌دست عصر مشروطه بود. این را «سیدحسن مدرس» بهتر از هر کسی می‌دانست. مدرس اما خود در هنگامه‌ای خطیر در استیضاح او پیش‌قدم شد و سودای صدارت «احمد قوام» را در سر داشت. وقتی چرایی این اقدام و قدم را پرسیدند، گفت: «آقا شمشیر مرصع است که باید در روزهای بزم و ایام سلام به کمر بست ولی قوام‌السلطنه مانند شمشیر فولادی و برنده است که در جنگ به کار می‌آید، مملکت در این روزها احتیاج به شمشیر برنده فولادی دارد نه شمشیر جواهرنشان.»

نویسنده شرق البته با وجود بافتن رطب و یابس به هم به چند سؤال ساده پاسخ نمی‌دهد. ۱- بعد از ۸ ماه، شکستن قفل تحریم‌ها کجاست؟ ۲- برای شکستن این قفل و یا غلط درآمدن محاسبات و تکان نخوردن این قفل باید به کارشناسان و منتقدان اهانت کرد و به جای عذرخواهی فرار به جلو کرد. ۳- چرا باید در مواجهه با آمریکا شمشیر جواهرنشان و در غلاف بوده و شمشیر برنده را در داخل به سوی منتقدان کشید؟! آیا این همان حکایت توپخانه میرزا آغاسی نمی‌شود که از دوستان تلفات می‌گرفت یا همان حکایت شمشیر کشیدن جناب فتحعلی‌شاه که می‌گفت اگر من این شمشیر را بکشم چه می‌شود؟ و بادمجان دور قاب چین‌ها می‌گفتند قربان! در آن صورت بدا به حال روس!!

اما روزنامه اعتماد مشی متفاوتی در پیش گرفت و با تأیید بر اینکه سخنان تند رئیس‌جمهور جبران‌پذیر است نوشت: نخستین معترضان روزنامه‌ها و گروه‌های طرفدار و حامی دولت بودند. به نظر می‌رسد که این رویداد فرصت مناسبی است که آقای روحانی یک گام مهم بردارند و با عذرخواهی رسمی از این نحوه بیان، یک گام بلندی را در عرصه سیاست داخلی بردارند و نشان دهند که برخلاف دیگران؛ مرغ ایشان یک پا ندارد. گروه‌های اصلاح‌طلب و طرفدار دولت نیز نشان دادند که از طرفداران خط‌مشی اعتدال هستند، و جز خیر رئیس‌جمهور را نمی‌خواهند و به همین دلیل وظیفه خود می‌دانند که در برابر اقداماتی که آن را ناصواب می‌دانند از دولت انتقاد کنند، چرا که این‌گونه سخن گفتن مثمرثمر نیست.اعتماد تصریح می‌کند: مهم‌ترین مشکل سخنان ایشان، پرداختن به انگیزه‌ها و ویژگی‌های روانی مثل ترس و شجاعت و بزدلی و… است. این بیان دقیقاً منطق همان طرف مقابل است. چه کسی می‌داند که انگیزه‌های دیگران چیست؟ مگر ما خداوند هستیم که انگیزه‌خوانی کنیم؟ به علاوه این منطق دوطرفه است، آنان هم مذاکره‌کنندگان را ترسو می‌نامند و خودشان را شجاع! چگونه می‌توان درستی این اتهامات علیه یکدیگر را سنجید؟ اینکه عده‌ای ترسو، بی‌سواد یا لرزان و بزدل یا… نامیده شوند، به معنی بستن راه گفت‌وگو و باز شدن راه مقابله است. این نوعی زبان تحقیر است و باز تولید آن به نفع هرچه باشد به نفع گفتمان اعتدال، منافع کشور و شخص آقای رئیس‌جمهور نیست.

در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی که از روزنامه‌های طرفدار دولت محسوب می‌شود با انتقاد از اظهارات حسام‌الدین آشنا مشاور ارشد رئیس جمهور که گفته بود «روحانی به نظر بنده عصبانی نبود ولی صریح بود» نوشت: «تمام دوستان آقای روحانی اتفاق نظر دارند که این ادبیات متناسب شأن ایشان، هم به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و هم به عنوان شخص آقای روحانی، نیست. به همین دلیل، ظرف دو روز گذشته کسانی که در دوستدار دولت یازدهم بودنشان تردیدی وجود ندارند، از چنین ادبیاتی اظهار تأسف کردند و از آقای رئیس جمهور خواستند تلاش کنند این اشتباه تکرار نشود. متأسفانه مشاور فرهنگی آقای رئیس جمهور به جای اینکه همین نقطه نظرها را به ایشان منتقل کند و خود نیز بر رعایت این توصیه‌ها تأکید نماید، در صدد توجیه برآمده و گفته است رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود. این روزنامه تصریح می‌کند: به آقای مشاور یادآور می‌شویم که پیشوایان دین به ما توصیه فرموده‌اند با دوستان خود صادق باشیم و از تصدیق کنندگان نباشیم؛ صدیقک من صدقک لا من صدقک. شرط مشاور بودن، صداقت است نه توجیه کردن. مشاوری که در صدد توجیه برآید، نه تنها به فرد مورد مشورت خدمت نمی‌رساند بلکه به او خیانت می‌کند. بسیاری از دولتمردان به خاطر وظیفه‌نشناس بودن مشاوران و اطرافیان گرفتار مشکلات زیادی شدند که نمونه‌هائی از آنها را در سال‌های گذشته در کشور خودمان دیده‌ایم. این روش غلط نباید تکرار شود.

دشمن‌پنداری منتقدان و دوستی با دشمنان؟!

مشاوران رئیس‌جمهور به نقدها که صرفا از سوی یک طیف نیست و اجماع بر سر آن وجود دارد، توجه کنند و چه بسا از رئیس‌جمهور بخواهند به خاطر به کارگیری ادبیات اخیر عذرخواهی کند.روزنامه جام‌جم در تبیین این پیشنهاد خود نوشت: سخنان آقای دکتر روحانی عملا منجر به ائتلاف و اجماعی غیرمنتظره بین حامیان و منتقدان دولت شد. واقعیت آن است که چه بسا می‌شد بهره‌گیری از این عبارات و ادبیات را که رئیس‌جمهور خطاب به منتقدان یا حتی مخالفانش آنها را بزدل سیاسی خطاب کند و بگوید «به جهنم که از مذاکره می‌لرزید» و… را ناشی از عصبانیت گوینده دانست و به نحوی توجیه کرد، اما تکرار این ادبیات برای چندمین بار درباره منتقدان می‌تواند نگران‌کننده باشد.
بیژن مقدم در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: به مشاوران رسانه‌ای، فرهنگی و… رئیس‌جمهور توصیه می‌کنیم به یک نگاه رسانه‌ای دیگر که این بار خوشبختانه متعلق به یک جریان خاص سیاسی نیست توجه کنند و با انگ‌های جناحی، بی‌سوادی، انتقام‌گیری، بزدلی و… با آن مواجه نگردند. رئیس‌جمهور بارها در سخنان خود اعلام کرده است که از نقدها استقبال می‌کند و آن را فرصتی برای دولت در جهت اصلاح روندها می‌داند. اما آیا این تعارفات مرسوم با ادبیاتی اینچنین می‌تواند سازگار باشد؟

جام‌جم نوشت: امیدواریم مشاوران آقای روحانی یک بار هم که شده اجماع رسانه‌ای حاصل از ادبیات نادرست رئیس‌جمهور را به چشم فرصتی برای اصلاح، بازسازی و همگرایی‌ملی نگریسته و از فروکاستن جایگاه ریاست‌جمهور و ورود شخص آقای روحانی در منازعات سیاسی این‌چنینی جلوگیری کنند. و چه بسا لازم بدانند از رئیس‌جمهور بخواهند از به کارگیری چنین ادبیاتی عذرخواهی رسمی کند.
از سوی دیگر محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت دشمن‌پنداری منتقدان را بی‌مهری رئیس‌جمهور توصیف کرد و نوشت: رئیس‌جمهور درحالی که طی سه ماهه اخیر کسی نقدی در مورد سیاست خارجی نکرده، بی‌آنکه اشاره کند چه کسی یا چه کسانی از مذاکره هراس دارند یا می‌لرزند، آنها را به جهنم حوالت داد. اصل مذاکره و گفت‌وگوهای هسته‌ای طی ۱۰ سال گذشته مورد نقد هیچ گروه یا فردی نبوده است و نمی‌دانم سخنان رئیس‌جمهور در این حمله به منتقدین، خطاب به چه کسی یا کسانی بوده است؟ هر کس که دقتی در سیمای رئیس‌جمهور داشت می‌توانست آثار غضب و عصبانیت را در هنگام ادای این کلمات ببیند.

انبارلویی می‌نویسد: یک سیاستمدار بویژه آنکه خود را حقوقدان هم بداند هرگز نباید به وادی «غضب» و «خشم» گام نهد، بویژه آنکه این سیاستمدار حقوقدان «روحانی» هم باشد.وی با استناد به احادیث اهل بیت علیهم‌السلام مبنی بر اینکه خشم همنشین بسیار بدی است که عیب‌ها را آشکار می‌کند و از شیطان است می‌افزاید: عصبانیت رئیس‌جمهور ظاهرا از عدم رسیدن به اهداف و نتایج مورد نظر در مذاکرات هسته‌ای است. آمریکایی‌ها شش ماه ما را روی توافق ژنو سرگرم کردند و چهارماه هم آن را تمدید نمودند و در این مدت صادقانه دولت یازدهم هرچه باید بکند، کرد و آمریکایی‌ها آنچه باید بکنند، نکردند. نقد مشفقانه برخی بر سیاست خارجی در همین نکته متمرکز است. البته مدتی هم هست که سکوت کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند. آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه صدای خشم‌آلود خود را متوجه دشمن کند، تیغ سخن را بر دوست کشیده است؟ آیا این رویکرد، نوعی «تدبیر» و اقدامی «امید‌بخش» است؟ رئیس‌جمهور بارها گفته است می‌خواهد با دنیا تعامل سازنده کند و این حرف درستی است. چرا این تعامل را با منتقدین خود ندارد و می‌خواهد آنها را به جهنم بفرستد؟!  چرا هنگام پاسخگویی، اصل نقد و سؤال را تحریف و سپس درمقام پاسخگویی برمی‌آییم؟ این شیوه ای منصفانه و عادلانه و مشفقانه در برخورد با منتقدین نیست.

رسالت می‌افزاید: آیا این حاشیه‌سازی‌ها خروج از متن و فاصله گرفتن از مشکلات مردم و کشور نیست؟ بزرگ‌ترین آسیب کشور، غفلت نخبگان از انجام وظایف ذاتی بویژه در حوزه امنیت ملی است.عمده منابع بانکی صرف سفته‌بازی و سوداگری غیرتولیدی می‌شود
دولت به جای امید بستن به خارج برای رونق اقتصادی باید شبکه بانکی را که نقدینگی خود را صرف امور غیرتولیدی می‌کند، اصلاح نماید.
این مطلب را حجت‌اله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد. وی در گفت‌وگو با «فردا» تصریح کرد: در یک سال اخیر دولت در سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی عملکرد قابل قبولی نداشته و یا بهتر بگوییم اصلاً برنامه‌ای نداشته که حتی قابل ارزیابی باشد. بعد از یکسال بسته خروج غیرتورمی از رکود را منتشر کرده که مجموعه‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که در بعد تولید داخلی بسیار ضعیف است. به نظر می‌رسد غیر از اینکه برنامه خاصی اجرا نشده برنامه‌هایی هم که از سوی دولت معرفی شده‌اند در بعد تولید اثر قابل توجهی نداشته‌اند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش اشتغال  تاکید کرد: مهم‌ترین انتقادی که به دولت وجود دارد این است که مسائل کلان داخلی اقتصادی مانند تولید و اشتغال را متاسفانه با سیاست‌ها و تعاملات اقتصادی خارجی و به بحث اسمی اقتصادی ارتباط داده‌اند.عبدالملکی افزود: در مورد سیاست خارجی می‌دانستیم که نباید به آن دل بست. در بخش نرخ بهره بانکی هم دولت انتظار داشت که نرخ سود بانکی را بالا ببرد و وجوه سرگردانی که در دست مردم است به بانک‌ها واریز و از طریق بانک‌ها به تولید منتقل شود. غافل از اینکه شبکه بانکی ما ذاتاً یک عیب بزرگ دارد و آن اینکه هر قدر هم که نقدینگی به آن منتقل شود راهی بخش تولید نمی‌شود.وی با اشاره به دو مشکل عمده شبکه بانکی عنوان کرد: دو مشکل بزرگی که بانکها دارند این است که متاسفانه منابعشان با یک ساز و کارهای خاصی به راحتی در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که تولیدکننده نیستند. همین کسانی که جزء بدهکاران بزرگ بانکی قلمداد می‌شوند منابع مالی بانک‌ها را به دست می‌آورند و با سفته‌بازی وارد بازار سوداگری تجارت زمین و ارز و سکه و غیره می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت:‌ ایراد دومی که در شبکه بانکی ایران وجود دارد اینکه متاسفانه بانک‌ها خودشان هم وارد فعالیت‌های سوداگرانه و ناسالم می‌شوند. این روزها بانکها با عنوان بنگاه‌داری معروف شده‌اند. در نهایت با اینکه منابع نقدینگی به بانکها تزریق شد اما بانکها کارهای لازم را برای تخصیص منابع سرمایه به بخش تولید انجام نداده‌اند و نتیجه این می‌شود که سیاست دوم دولت هم به نتیجه نرسیده است.حجت‌اله عبدالملکی یادآور شد: اتفاق دیگری که رخ داد و در بحث تولید و اشتغال‌زایی بسیار موثر بود دستکاری‌هایی بود که در نرخ سود بانکی رخ داد و بخشی رسمی و غیررسمی بورس در ماه‌های اخیر متزلزل و دچار نوسان شدید شد. این پذیرفته شده است که هر مقدار نقدینگی که وارد بازار بورس می‌شود بخشی از آن در بازار واقعی تولید راه می‌یابد. اما باز هم با افزایش منابع تولید، بورس تا حدی به زمین خورده و این به معنی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه‌ای است که دولت می‌توانست انجام دهد اما کاری در این باره انجام نشده است.

*ایران

نتیجه نظرسنجی درباره محبوبیت روحانی

سایت «خبرآنلاین» در یک نظرسنجی از کاربران خود پرسیده «در نخستین سالگرد آغاز دولت یازدهم، محبوبیت رئیس جمهوری را نسبت به سال قبل چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بنا بر این نظرسنجی ۲/۵۶ درصد معتقدند محبوبیت حسن روحانی بالارفته، ۶/۲۲ درصد بر این باورند محبوبیت او تغییر نداشته و ۲/۲۱ درصد نیز به گزینه کاهش محبوبیت روحانی رأی دادند. ۲۵هزار و ۹۷۳ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

استیضاح فرجی دانا و تخلفات وزارت علوم در دولت قبل

با اصرار اقلیت مجلس بر استیضاح وزیر علوم سایت‌های مختلف خبری گوشه‌ای از تخلفات در وزارت علوم دولت قبل را منتشر کردند. بنا بر این گزارش‌ها در میان استیضاح‌کنندگان وزیر علوم نام افرادی به چشم می‌خورد که تخلفات گسترده‌ای در وزارت علوم دولت قبل انجام داده‌اند. ایلنا در این رابطه گزارش داد برخی مدیران رسانه‌ای منتسب به اقلیت مجلس، نمایندگان، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت قبل در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم قرار دارند.

در این فهرست نام پسر و داماد یکی از وزرای دولت گذشته به چشم می‌خورد که هم‌اکنون قصد استیضاح وزیر علوم را دارند. بنا بر این گزارش «طبق اسناد به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در امریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است» همچنین در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی نام یکی از اعضای ارشد وزارت علوم دولت سابق دیده می‌شود که با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. بنابراین گزارش خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است. نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصولگرا که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این فهرست وجود دارد. این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه‌ای هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد.

علم الهدی: جایگاه ترسوها در بهشت است

امام جمعه مشهد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکره با سرسخت‌ترین دشمنان انقلاب و کشور جای ترس هم دارد. به گزارش فارس آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز بسیج استادان و نخبگان حوزه‌ علمیه در ارتباط با سخنان اخیر رئیس جمهوری در مورد مخالفان مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: سخن رئیس جمهوری خلاف قرآن است و اینکه ایشان مخالفان موضوع هسته‌ای را ترسو می‌داند درست نیست. وی با اشاره به آیات ۴۰ و ۴۱ سوره نازعات افزود: کسانی که ترسو هستند جایگاه آنها در بهشت است چون آنها دارای تقوا هستند و اینکه ما منافع و حقوق یک کشور و سرنوشت اسلام را روی میز مذاکره بگذاریم و با سرسخت‌ترین دشمنان خود مذاکره کنیم جای ترس دارد.

گزارش رسانه ای درباره رضا ضراب

روزنامه «حریت»  ترکیه در گزارشی  به تحلیل مشارکت «رضا ضراب» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور  پرداخته است. به گزارش «تدبیر»، «گیلا بنمایور»، تحلیلگر این روزنامه با انتشار سرمقاله‌ای تحت عنوان «ترکیه نوین، رضا ضراب و سرمایه‌گذاران خارجی»، به حضور رضا ضراب در روز رأی‌گیری اشاره کرد و حضور او در پای صندوق رأی را  نشانه‌ای از وجود «فساد» در نظام اقتصادی ترکیه دانست. او در این باره می‌نویسد: ما این بازرگان را از طریق ازدواجش با خواننده معروف ترک، کشتی‌های لوکس و خودروهای گرانقیمتش می‌شناختیم. با این حال، زمانی که پرونده فساد مالی در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح شد و «ضراب» از سوی پلیس ترکیه بازداشت شد، او را بهتر شناختیم. با وجود آن که رضا ضراب ۷۴ ساعت پس از بازداشت تبرئه و از زندان آزاد شد، هنوز به زندگی پرخرج خود ادامه می‌دهد. او هرگز در نظر افراد عادی ترکیه تبرئه نشده است. وی افزود: روز انتخابات نیز حضور «ضراب» در پای صندوق رأی جنجال‌آفرین بود. زمانی که خبرنگار از او پرسید که به چه کسی رأی داده، او در پاسخ گفت: «روی کاغذ اخذ رأی نام یک نامزد انتخاباتی وجود دارد. سایر نامزدها کجا هستند؟»

بازخوانی جملات قصار رئیس دولت قبل

همزمان با انتقاد حامیان دولت قبل از اظهارات صریح رئیس جمهوری، برخی سایت‌های خبری جملات جنجال برانگیز رئیس دولت قبل را بازخوانی کرده و از حامیان دولت قبل پرسیدند چرا آن موقع که رئیس دولت «مردم ایران را شرمنده جهان می‌کرد» سکوت کرده بودند.

مهدی هاشمی ۲۷ مرداد به دادگاه می‌رود

سومین جلسه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی ۲۷ مردادماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، این جلسه رأس ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

وام نهاد ریاست جمهوری به وزرای نیازمند!

مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان نهاد ریاست جمهوری و مدیران ارشد کشور درباره پرونده اختلاس از صندوق شهیدان رجایی و باهنر نهاد ریاست جمهوری و وجود نام چند مقام دولت قبل در این پرونده، توضیحات بیشتری ارائه کرد. به گزارش انتخاب در اساسنامه صندوق شهیدان رجایی و باهنر ریاست جمهوری «کمک به کارمندان نهاد ریاست جمهوری و افراد بی‌بضاعت از طریق اعطای وام» به عنوان یکی از اهداف عنوان شده است، اما در ماه‌های پایانی دولت سابق رقم‌های قابل توجهی به برخی وزرا، مسئولان دفتر، اعضای هیأت مدیره و افراد خاص تحت عنوان افراد نیازمند پرداخت شده است.

«محمدرضا جلیلیان » در این باره گفت: تعدادی از افراد حتی یک ریال از وام‌های دریافتی خود را بازنگردانده‌اند و متأسفانه این رخدادها در ماه‌های آخر عمر دولت دهم شدت گرفته است.وی افزود: تخلفات اداری متهم ردیف اول صندوق به وی ابلاغ و تفهیم و دفاعیه وی اخذ شده است. هم‌اکنون پرونده در مرحله صدور رأی توسط شعبه مربوطه است. اما اصل جرم به لحاظ عمومی و کیفری از طریق مراجع قضایی ذی صلاح پیگیری خواهد شد. علاوه بر این فرد، اتهام تعداد دیگری هم که علاوه بر تخلفات اداری در مظان اتهام اختلاس، ارتشا و تصرف غیرقانونی هستند در حال رسیدگی است.

بابک زنجانی در بند عمومی زندان اوین

یک نماینده مجلس گفت: بابک زنجانی عمدتاً در بند عمومی است. «عزت‌الله یوسفیان ملا» عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بدهی میلیاردر معروف گفت: این فرد در زندان اوین بسر می‌برد. اگر لازم باشد به انفرادی منتقل می‌شود اما عمدتاً در بند عمومی است. وی با بیان اینکه «نباید در مجازات بابک زنجانی عجله کرد» گفت: ما همچنان منتظر شناسایی اموال این فرد در خارج از کشور هستیم. وی افزود: البته اتهامات دیگری از جمله پرداخت رشوه در پرونده زنجانی وجود دارد که باید به آنها نیز رسیدگی شود. عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بدهی زنجانی اضافه کرد: اگر بدهی زنجانی صاف شود، در مجازاتش خیلی تخفیف می‌گیرد. یوسفیان ملا ضمن تکذیب پیشنهاد فردی از خارج از کشور برای پرداخت بدهی زنجانی گفت: این ماجرا حقیقت و مبنایی نداشت.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اخبار منتشره در مورد اعلام آمادگی فردی ناشناس برای تسویه بدهی‌های بابک زنجانی را تکذیب کرد.محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون کسی برای تسویه بدهی‌های بابک زنجانی مراجعه نکرده است، اما اگر چنین فردی هست می‌تواند بیاید که در این صورت هم شناسایی می‌شود و هم ما استقبال می‌کنیم که بدهی‌ها را پرداخت کند.وی اضافه کرد: به نظر نمی‌رسد این موضوع واقعیت داشته باشد.پورمختار با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای شناسایی اموال بابک زنجانی و تعیین تکلیف اموال شناسایی شده وی اظهار کرد: این کار سختی است زیرا معلوم نیست این اموال کجاست. برخی شرکت‌ها مشترکا تشکیل شده یا به نام اشخاص دیگری است.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: اموال بابک زنجانی در داخل شناسایی شده اما هنوز اموال وی در خارج از کشور احصا نشده است.وی در پایان گفت که قرار است از استان‌های شمالی، استان البرز و استان تهران برای بررسی پرونده‌های زمین خواری بازدید کند.

*قدس

انتقال آیت‌ا… مهدوی کنی به بیمارستان شهید رجایی
باشگاه خبرنگاران: ابراهیم انصاریان رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری از انتقال آیت‌ا… مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری به بیمارستان رجایی‌ تهران خبر داد و اظهار داشت: شرایط عمومی ایشان مطلوب و مناسب است و تیم پزشکی به سرپرستی دکتر ولایتی نسبت به درمان ایشان مسؤولیت دارند و اقدامات لازم پزشکی انجام می شود.

 اختلاس ۱۰ میلیاردی یک کارمند

جهان: سردار حیدر عباس زاده رئیس پلیس استان بوشهر از دستگیری یک کارمند مؤسسه مالی و کشف اختلاس ۱۰۰ میلیارد ریالی در شهرستان دشتستان خبر داد.

 جهاد نکاح داعشی در اندونزی

مشرق: براساس اخبار دریافتی، حامیان گروه داعش در اندونزی با انتشار تبلیغات در شهرهای مختلف از زنان اندونزیایی دعوت کرده‌اند تا برای انجام جهاد نکاح به گروه داعش بپیوندند. براساس تبلیغات منتشر شده، ورود جهادگران در امر نکاح به بهشت از جانب گروه داعش تضمین شده است.

 آمادگی مدافعان حرم برای مبارزه ‌با داعش

ابنا: حاج فاضل عوز، یکی از اعضای مجلس حرم مطهر امام حسین(ع)اظهار داشت: با لبیک به ندای مرجعیت، ۱۸۰۰ نفر از کارکنان حرم مطهر طی سه دوره متوالی استفاده از سلاحهای سبک و سنگین را آموزش دیده و اکنون آمادگی دارند در برابر گروهکهای تروریستی داعش ایستادگی نمایند.

اعتراض دانش‌آموزان ایرانی به سازمان ملل

فارس: دانش‌آموزان تهرانی به نمایندگی از ۱۲ میلیون دانش‌آموز کشور برای حمایت از مردم و کودکان غزه، نامه اعتراضی را تحویل نماینده سازمان ملل دادند. دانش‌آموزان در این نامه نوشته‌اند: سازمانهای بین‌المللی با تحریف حقوق بشر برای رژیم صهیونیستی، جهانی را ترسیم کردند که تمام آن برای منافع صهیونیستها رقم می‌خورد.

 پلمب ۸۰ مرکز توزیع فلزیاب

فارس: سرهنگ محمد کربلایی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از پلمب ۸۰ مرکز توزیع فلزیاب طی سال گذشته خبر داد. وی افزود: تلاش یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، رفع موانع و مشکلات در مسیر پیشگیری از تخلفات و جرایم علیه میراث فرهنگی است.

 فریاد خزر بلند شد 

ایسنا: محمدرضا برجی مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: مواد شوینده آسیب جدی به خزر وارد می‌کنند و با مصرف میزان بیش از اندازه استاندارد، این مواد، خزر را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 تشکیل بانک جامع اطلاعاتی هوایی

مهر: منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری، خواستار تشکیل بانک جامع اطلاعاتی حوزه هوایی و هوانوردی کشور شد و افزود: با جمع آوری این اطلاعات می توانیم دریابیم چه میزان از اجناس و چه نوع محصولات هوایی در داخل کشور ساخته می شود.

وام‌ مسکن خبرنگاران چیست؟!

مهر: ولی ا… سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده وام مسکن خبرنگاران در شورای پول و اعتبار، با اعلام اینکه موضوع وام مسکن خبرنگاران را برای اولین بار است که می‌شنوم، گفت: اصلاً چنین چیزی مطرح نبوده است و مصوبه‌ای در این باره ندیده‌ام.

 انهدام شبکه بزرگ بهایی قاچاق عینک

تسنیم: یکی از شبکه‌های بزرگ قاچاق عینک با محوریت عناصر تشکیلات فرقه ضاله بهاییت به دست دستگاه امنیتی کشور منهدم شد. مسؤولیت این شبکه با فرزند رئیس تشکیلات ضاله بهاییت در ایران بوده است. در این اقدام مهم دستگاه‌های امنیتی کشور، هشت نفر بازداشت و چندین انبار بازرسی و اموال مربوطه توقیف شده است.

 هواپیما کیلویی چند، با ماشین میرم! 

خبرآنلاین: علی پروین ستاره فوتبال ایران در دهه ۵۰ در پاسخ به اینکه شما که از هواپیما این‌قدر وحشت دارید، با توجه به حادثه اخیر دیگر سوار هواپیما نمی‌شوید؟ گفت: آره، واقعاً ترسم هزار برابر شد. هرکی تو خیابان و کوچه منو می‌بینه، می‌گه علی‌آقا، حق داشتی سوار هواپیما نمی‌شدی و از هواپیما می‌ترسیدی. واقعاً دلم به حال هموطنان عزیزمان سوخت. خیلی صحنه‌های دلخراشی بود. باور کنید دیگه هرجا بخوام برم، با ماشین می‌رم.

تکذیب اعلام آمادگی برای پرداخت بدهی زنجانی

ایسنا: محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اخبار منتشره در مورد اعلام آمادگی فردی ناشناس برای تسویه بدهی‌های بابک زنجانی را تکذیب کرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x