تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

هدف را کار برای خدا و خدمت به ضیوف الرحمان قرار دهید

  • کد خبر : 50906
  • 21 مرداد 1393 - 16:02
هدف را کار برای خدا و خدمت به ضیوف الرحمان قرار دهید

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع پزشکان حج تمتع ۹۳ اظهار داشت: خدمت به زائران و ضیوف الرحمان یک وظیفه دینی است و شما عزیزان آن را هدف اصلی حرکت خود قرار دهید. اگر این مسئله از ابتدا برایتان حل شد، به طور طبیعی به برکات حج دست پیدا خواهید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی کمال مهر ، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در همایش پزشکی حج تمتع ۹۳ و در جمع پزشکان و پرستاران با اشاره به نقش پررنگ پزشکان کاروان‌ها تصریح کرد: در حوزه مسائل مرتبط به حج برخی‌ها نقش اساسی و کلیدی دارند که پزشکان محترم در کاروان‌ها این گونه اند زیرا حضورشان موجب آرامش خاطر زائران بوده و در لحظات حساس و بحرانی می‌توانند تاثیرگذار و نقش آفرین باشد.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه بیان داشت: روایات بر دو موضوع امنیت و سلامت تاکید شده است و هرجامعه ای که این دو مهم را مورد توجه قرار دهد در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آثار معنوی این سفر در هر چه برجسته‌تر شدن نقش پزشکان اظهار داشت: وقتی زائر پس از بیماری می‌تواند سلامت اش را بدست آورد و اعمالش را انجام دهد تا عمر دارد سپاسگذار و دعاگوی پزشک خواهد بود زیرا او موجب شده است سلامتی اش را بدست بیاورد و به انجام اعمالش برسد.

با این نوبت‌های طولانی واقعا معلوم نیست که اگر زائری به سبب بیماری نتواند اعمالش را بجا بیاورد دیگر چه زمانی فرصت از دست رفته جبران شود.

خدمت را برای خدا و زائران انجام دهید

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به بحث خدمت به زائران و برکات یک حج مقبول بیان داشت: همه ما موظفیم در حوزه حج سرمایه گذاری جدی داشته باشیم تا مجموعه عوامل اجرایی حج و زیارت بتوانند نقش خود را در خدمت رسانی به بهترین نحو انجام دهند. پیامبر (ص) در روایتی فرموده اند: «خیر الناس أنفعهم للناس» بهترین مردم کسانی هستند که نفعشان بیشتر به مردم برسد. این بحث خدمت، از نوع عام است اما نوع دیگر خدمت خاص است و کار درحوزه حج و زیارت از این قبیل است. امام سجاد (ع) در دعایی می‌فرمایند: خدایا باقی عمر مرا در حج و عمره قرار بده. امام سجاد (ع) عادتشان این بود که مخفیانه بین کاروان‌های حج و سعی می‌رفتند تا به زائران خدمت کنند وقتی شناخته می‌شدند، جایشان را عوض میکردند تا خدمت رسانی را ادامه دهند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با تاکید بر هدف قرار دادن خدمت به خدا و زائران توسط کادر حج تصریح کرد: این مسئله را مورد توجه قرار دهید که خدمت به زائران و ضیوف الرحمان یک وظیفه دینی است و آن را هدف اصلی حرکت خود قرار دهید. اگر این مسئله از ابتدا برایتان حل شد، به طور طبیعی به برکات حج دست پیدا خواهید کرد. در روایات آمده است آنهایی که در قبر قرار می‌گیرند و برکات و آثار حج را می‌بینند آرزو می‌کنند که ای کاش ما یک حج مقبول در کارنامه مان داشتیم، بدانید که این بستر برای شما فراهم است حج تان طوری انجام شود که مقبول درگاه حق باشد.

تواضع بستر مداراست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره نرم خویی و مدارا با بیماران در سرزمین وحی اظهار داشت: در روایتی از پیامبر آمده است: خداوند مرا فرمان داده تا با مردم مدارا کنم.

اگر در سلوکمان با مردم تواضع داشته باشیم بستر برای مدارا کردن نیز فراهم می‌شود. گاهی تصور می‌کنیم که شان و جایگاه دیگری داریم و همین موجب می‌شود خودمان را بالاتر از دیگری ببینیم و این مسئله به طور طبیعی زیان آور است و نمی‌گذارد که به مراتب بالاتر معنوی برسیم در صورتیکه هر کس والاتر است تواضع اش بیشتر می‌شود. قرآن کریم به پیامبر می‌فرماید: اگر آدم خشنی بودید مردم از اطرف شما پراکنده می‌شدند و می‌رفتند و اینکه مردم اطراف شما هستند و دوستتان دارند بخاطر نرم خویی و اخلاق خوب شماست. باید در مسائل پزشکی به این امور توجه داشته باشیم، ممکن است زائر خسته شده باشد، پرخاش کرده یا توقع فوق العاده ای داشته باشد یا اینکه درباره دارو نگاه غلطی را ارائه دهد، این مسائل به نرم خویی و مدارای با مردم نیاز دارد همچنین تحمل بد رفتاری‌ها و در مقابل خوبی کردن را طلب می‌کند.

هرکس کار خود را درست انجام دهد

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه سخنان خویش بیان داشت: در روایتی پیامبر (ص) می‌فرماید: خداوند دوست دارد هر کاری را کسی انجام می‌دهد درست و خوب و محکم انجام دهد. در عملیات حج نیز تمامی دست اندرکاران از جمله روحانیون، پزشکان و عوامل اجرایی باید تا رسیدن به نقطه مطلوب، ماموریت خدمت رسانی به حجاج را به درستی و با نظم انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در ادامه افزود: مسئله مهم در بیماری تشخیص است، باید به طور دقیق بیمار بررسی شود تا پزشک به تشخیص صحیح برسد. البته گاهی ممکن است پزشک نتواند تشخیص را انجام دهد لذا مسئله ارجاع اشکالی ندارد. کار یک بیمار را تا مرحله ای یک پزشک انجام می‌دهد و در ادامه درمان در مکان و توسط پزشک دیگری انجام خواهد شد.

بسیاری از مشکلات بیماران با گفتگوی پزشکان حل می‌شود

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه باید در امر بهداشتی و پزشکی حجاج به سمت گفتار درمانی برویم، اظهار داشت: برخی بیماری‌ها در حج ممکن است به این خاطر باشد که زائر عادت پیاده روی زیاد نداشته است یا اینکه زائر در معرض آفتاب قرار گرفته باشدو یا تغذیه مناسب نداشته است این گونه مسائل با گفتگوی پزشکان با زائران مرتفع می‌شود و باید از این ظرفیت گفتگو و آموزش استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه افزود: پرهیز لازم است زیرا زائران مرتبا درگیر اعمال هستند. از سالهای گذشته همیشه این بحث را داشته ام که درحوزه تغذیه نیاز به بازنگری جدی داریم. نگاهمان باید این باشد که یک سری بیماری‌ها از راه تغذیه درمان و کنترل شود. باید مراقب پرخوری بود زیرا آسیب رسان است.

برخی گمان می‌کنند اگر ما صحبت از پرخوری داریم نیتمان صرفه جویی است در صورتیکه اینگونه نیست و اگر زیان‌های پرخوری از طرف پزشکان به بیماران و زائران متصل شود، نگاه تخصصی و علمی پررنگ و برجسته خواهد شد. کسی که غذای سنگین می‌خورد دیگر نمی‌تواند از فرصت طلایی سحرهای سرزمین وحی بهره لازم را ببرد. آیا به همین راحتی باید به خاطر پرخوری فرصت‌ها از دست برود؟ پس برای چه منظوری زائر به این سفر معنوی آمده است؟

در حوزه اطلاع رسانی ضعف داریم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت روند اطلاع رسانی در حوزه حج را مطلوب ندانست و بیان داشت: در حوزه اطلاع رسانی هنوز هم ضعف‌های جدی داریم. گاهی پیش آمده که در کاروان‌ها اشتباها می‌گویند اگر شما بیماری خاصی دارید دارویتان را همراه نیاورید، آنجا امکانات لازم هست و همه چیز وجود دارد، در حالی که بیمارنیازمند به داروی خاص باید حتما آن را همراه خود بیاورد. ان شاالله در هفته حج برنامه هایی هست که اطلاع رسانی بهتری انجام شود. از شما پزشکان محترم نیز می‌خواهیم که در امر اطلاع رسانی کاروان‌ها و زائران را یاری دهید.

در امر اصلاح سیستم تغذیه و بهداشت مشارکت کنید

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه بیان داشت: شما تجربه طولانی و تخصص‌های ویژه ای دارید بنابراین مسائل و مشکلات را منتقل کنید. در تغذیه و حوزه‌های تخصصی کمک کنید تا سیستم اصلاح شود. به ما بگویید که اشکالات تغذیه درکجاست تا به کمک هم آنها را حل کنیم. به طور مثال دوستان در حج و زیارت همکاری کردند و مسئله ظروف یک بار مصرف حل شد و البته اصلاحات بسیار زیادی صورت گرفته است که در آینده بازهم شاهد بهبود آن خواهیم بود. باید با کمک شما فرهنگ غذایی را عوض کنیم و برای زائران باورپذیر شود که این فرهنگ تغذیه به مصلحت آنهاست و هدف صرفه جویی مالی نیست. در بهداشت آشپزخانه‌ها نیز بسیار جدی هستیم و امکانات مان در این زمینه همواره به روز می‌شود.

در چند سال اخیر دستگیری برای مواد مخدر نداشته ایم

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اکنون دیگر دستگیری بخاطر مواد مخدر در میان حجاج نداریم تصریح کرد: زمانی بود افراد معتاد موفق می‌شدند موادمخدر را با خود از کشور خارج کنند و در فرودگاه‌های جده و مدینه دستگیر می‌شدند و آبروی کشور و نظام را می‌بردند. خوشبختانه در این چند سال اخیر هیچ مورد دستگیری درباره انتقال موادمخدر نداشتیم. از شما پزشکان می‌خواهم که در آموزش‌های خود این دسته از زائران را متوجه کنید که از فرصت مانده تا اعزام به حج جهت ترک اعتیاد استفاده کنند.

شناسایی و پژوهش در بیماری‌های جدید ضروری است

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت در ادامه افزود: نوع ویروس‌ها و میکروب‌ها در حج خاص است و هر سال نیاز به کار پژوهشی جدید داریم. اگر این کار را نکنیم ممکن است دارو بر بیمار اثر نکند و بجای اینکه مشکل بیماری حل شود مسئله حادتر گردد.

بنابراین بحث پژوهش را به طور جدی دنبال کنند هر سال هم مسئله جدیدی بوجود می‌آید و نیاز داریم که اطلاعات دقیق‌تری داشته باشیم. پزشکی ما قوی است و در پیشگیری‌ها موفق هستیم و خدای نکرده اگر ابتلا بوجود آمد باید بتوانیم خیلی سریع خودمان را از محدوده بیماری بیرون بکشیم و آسیبی نبینیم. البته جو سازی‌ها هم زیاد است اگر اطمینان خاطرها از طرف مجموعه بعثه و سازمان به مردم داده نمی‌شد قطعاً به سیستم اعزام حجاج آسیب وارد می‌شد. بعضی آقایان در گذشته اندیشه دیگری داشتند و در جلسات تذکر دادیم اما نوع نگاهشان باعث شد که نزدیک سی و چند هزار نفر زائر از سفر محروم شوند.

در کنار انجام وظیفه از برکات حج بهره ببرید

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان با اشاره به لزوم بهره گیری از برکات و فرصت ارزشمند حج خطاب به پزشکان و پرستاران افزود: این سفر معنوی به راحتی برای افراد حاصل نمی‌شود، شما با هدف خدمت به حجاج تشریف می‌برید با تمام وجود در خدمت زائران باشید که خداوند اجر و پاداش عظیمی به شما مید هد. لبخند، حوصله داشتن و برخورد مناسب شما در برابر زائر موثر است و باعث می‌شود با آرامش خاطر از نزد شما برود و دعاگوی تان باشد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین بیان داشت: از فرصت هایی که دارید بهره لازم را ببرید، اگر حتی ۱۰ دقیقه یا یک ربع هم توانستید بزیارت بروید استفاده کنید، حج برکات زیادی دارد، یکی از آنها آمرزش گناهان است، خدا خیر دنیا و آخرت را به حاجی میدهد، دعای اورا قبول می‌کند، بهشت را به او جایزه می‌دهد و… در کنار کاری که انجام میدهید مراقب باشید از فرصت‌ها برای بهره مندی شخصی و تحول روحی خودتان استفاده کنید. این تحول بر خانواده و همکارانتان اثر می‌گذارد. آنجا فرصت تحول است و با این سفر دریایی از معرفت و معنویت جلوی شماست و شما خودتان را در این دریا و اقیانوس شستشو دهید تا دنیا و آخرت را با هم داشته باشید.

وی در پایان، حج را اقیانوسی از معرفت و رحمت حق توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود تحول روحی و اخلاقی زائران و خدمتگذاران حوزه حج و زیارت تاثیرات زیادی بر بعد فردی و جمعی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در حاشیه این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: در این همایش در خصوص مسائل پزشکی صحبت شد. مقوله پزشکی حج همواره مورد توجه ویژه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بوده است زیرا در موسم حج زائران از کشورهای مختلف به مکه و مدینه می‌آیند و ممکن است در معرض بیماری‌ها ی گوناگونی قرار گیرند که حضور کادر پزشکی حج باعث اطمینان خاطر آنها است و هیئت پزشکی همه ساله کمک جدی به سلامت حجاج می‌کنند که این امر مقدمه ای است برای دستیابی زائران به معنویت حج.

آقای قاضی عسکر در باره شعار حج امسال نیز اظهار داشت: امسال، حج، معنویت خودباوری و اتحاد اسلامی را به عنوان شعار حج انتخاب کردیم و مسائلی که هم اکنون در جهان اسلام می‌گذرد مسائل بسیار مهمی است. بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان گرفتار افراط گری‌ها و تندروی‌های مدعیان دروغین اسلام هستند. درچنین فضایی باید بر مساله اتحاد اسلامی که همیشه مورد تاکید امام و مقام معظم رهبری بوده است پافشاری کنیم برای مقابله با اندیشه‌های افراطی برنامه ریزی داشته باشیم.

وی در ادامه به مساله فلسطین و کشتار مردم بی گناه غزه اشاره کرد و اظهار داشت: فجایعی که امروز در غزه صورت گرفته و بیش از دو هزار نفر از شهروندان فلسطینی که اغلب آنها زن و کودک هستند شهید شده و نزدیک به ۱۰ هزار نفر مجروح و معلول شده اند و خانه‌ها و بیمارستانها و بسیاری از زیر ساخت‌های شهری در غزه نابود شده است و طبل رسوایی مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر به صدا در آورده است تین مدعیان دروغینحقوق بشر در مقابل این جنایات سکوت اختیار کرده اند. شاید بهترین فرصت برای این که فریاد مظلومیت ملت فلسطین را بشود به گوش مسلمانان رساند، حج باشد که قطعا می‌توان برای این مساله برنامه ریزی کرد امیدواریم خداوند انها را نصرت عطا کند و ما شاهد پیروزی‌های بهتر برای ملت فلسطین باشیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x