تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی نیست/ تا پایان سال ۹۳ تورم را به زیر ۲۵ درصد می‌رسانیم

  • کد خبر : 50589
  • 20 مرداد 1393 - 10:47
خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی نیست/ تا پایان سال ۹۳ تورم را به زیر ۲۵ درصد می‌رسانیم

رئیس‌جمهور گفت: مبنای ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و تعامل با جهان، خواست ملت است آن چه ملت از ما خواسته‌اند و یا خواهند خواست با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهیم کرد و به حول و قوه الهی این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهر حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در “همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگانی‌های ایران در خارج از کشور” که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت:  قرآن هم با همه عظمتش که کلام جاودان خدا و‌ آخرین پیام الهی است افتخارش این است که نور برای مردم است، مسیر هدایت است، نور و شفا است برای دل مومنین او هم افتخارش راهنمایی مردم است.
وی افزود: بنابراین ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و تعامل با جهان مبنای ما خواست ملت است آن چه ملت از ما خواسته‌اند و یا خواهند خواست با کمال شهامت و بدون دغدغه آن را دنبال خواهیم کرد و به حول قوه الهی و به کمک پروردگار این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نکته دوم محاسبه درست است اگر ما دچار محاسبه غلط شویم به پیروزی نمی‌رسیم و یا با هزینه گزاف به پیروزی دست پیدا می‌کنیم ما در هشت سال دفاع مقدس هم هر جا درست محاسبه کردیم با هزینه کم پیروز شدیم، هر جا خوب محاسبه نکردیم شکست خوردیم خلاصه به فتح نرسیدیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: اگر سال ۶۴ و ۶۵ در دفاع مقدس کنار هم قرار بدهید ما در والفجر ۸ به پیروزی بزرگ رسیدیم کمتر از یک سال بعد در کربلای ۴ به پیروزی نرسیدیم نمی‌خواهم این مسئله را باز کنیم در این جلسه نیازی نیست. آنجا که در والفجر ۸ با اتحاد می‌دانستیم باید همه با هم باشیم ارتش و سپاه و بسیج همه باید در کنار باشیم و آن گاه که در والفجر ۸ از همه ابزار دقیق استفاده کردیم و توانستیم عملیات غافلگیری را حفظ کنیم و آن جا که در والفجر ۸ عملیات را به گونه‌ای طراحی کردیم که به بهترین شکل بتوانیم از توپخانه و ادوات علیه دشمن استفاده کنیم به پیروزی رسیدیم پیروزی حیرت انگیز برای دیگران .

روحانی اظهار داشت: مقامات خارجی اعلام کردند که ما دچار حیرتیم که ایران چگونه توانست این همه هواپیما را سرنگون کند برای این که درست محاسبه کردیم یازده ماه بعد در کربلای ۴ محاسبات ما دقیق نبود و یکی از عدم محاسبات دقیق ما این بود که نتوانستیم غافلگیری را حفظ کنیم و دشمن از عملیات باخبر شده بود و ما در کربلای ۴ پیروز نشدیم این همان ارتش و سپاه و بسیجی بود که یازده ماه پیش در والفجر ۸ با محاسبه درست پیروزی به دست آورده بود.

رئیس جمهور گفت: ما در تمام صحنه‌ها وقتی با طرف مقابل مواجه می‌شویم اگر از قدرت خودمان و قدرت دشمن و اگر از شرایط منطقه و جهان محاسبه درستی نداشته باشیم به موفقیت نمی‌رسیم سنت خدا تغییر نمی‌کند سنت ثابتی است اون جا که عقل، محاسبه، تدبیر، آینده نگری، محاسبه درست قدرت خود و محاسبه دقیق قدرت دشمن همه پیش رو باشد، خدا هم کمک می‌کند.

وی افزود: جایی که ما درست حرکت می‌کنیم، فرشنگان آسمان هم پشتیبان ما هستند خدا هم پشتیبان ما است پس نکته دوم محاسبه دقیق است. نکته سوم با یک مسئله‌ای مواجه شدیم که برای آن به دقت فکر کنیم و برنامه ریزی کنیم ایران هراسی، اسلام هراسی، شیعه‌هراسی از یک طرف و تعامل هراسی از طرف دیگر.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یکی به ناروا ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را مطرح می‌کند و این طرف در داخل یک عده تعامل‌هراسی را مطرح می‌کنند یک عده در دنیا به ناروا منطقه و جهان را از ایران می‌ترسانند ایرانی که سراسرش صلح است و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز و پرهیز از سلاح کشتار جمعی است و پرهیز از جنگ و مداخله در امور دیگران است، اسلامی که سراسرش رحمت و هدایت است و شیعه و مسیر اهل بیت عصمت و طهارت که همش اخلاق و کرامت انسانی است.

روحانی تصریح کرد: مردم جهان را از این ایران و اسلام و اهل بیت می‌هراسانید؟ ایرانی که همیشه مدافع مظلوم بوده و در برابر ظالم بوده، ایرانی که یک سال و چند ماه بعد از هشت سال تجاوز بعثی‌ها اون زمان که در شرایط خاص قرار گرفتند مرزهای خود را به روی میلیون‌ها عراقی در غرب و جنوب باز کرد و به آن‌ها کمک کرد بیمارستان تاسیس کرد و همه امکانات خود را برای پذیرایی آن‌ها آماده ساخت ایرانی که همواره در آن دمکراسی حاکم بوده از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز و هر ساله مردم به پای صندوق آرا شتافتند این ایران جای هراس دارد؟ آیا ایران علیه کشوری سلاح ممنوعه به کار برده؟ ایران تاکنون در فکر و در پی ساخت و ایجاد سلاح کشتار جمعی بوده؟ در بدترین شرایطی که در شمال کشور پیش آمد و به هم ریخت ما هجم و هجوم نکردیم و سر مرز مردم ما قرآن را به مردم مسلمان هدیه دادند ما چنین کشوری هستیم.

رئیس جمهور گفت: کشور ایران که سراسرش خدمت به منطقه است و امروز شما می‌بینید در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین آن مردمی که بیش از سایر ملت در این منطقه می‌جوشند و می‌خروشد و تلاش می‌کند به برادران مسلماناش کمک کند و منطقه را از جنگ خارج کند ایران است. ایران هراسی؟ اسلام اسلامی که شما هر چه دارید از علم و دانش طب شیمی و فیزیک و فلسفه مدیون اسلام هستید اسلام هراسی؟ شیعه‌ای که ویژگی اخلاقی امیرالمومنین (ع) کافی است تا بشر بر خود ببالد و افتخار کند شیعه هراسی؟ این طرف داستان باز حیرت انگیز است تعامل هراسی؟ می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید الکتریسته خطرناکی دارند نزدیک نشوید.

روحانی تاکید کرد: این همه امام راحل فریاد زد خودباوری، این همه مقام معظم رهبری فریاد زد خودباوری و اعتماد به نفس این است اعتماد به نفس ما؟ ما می‌ترسیم، از کی می‌ترسیم؟ ما در منطق کم نمی‌آوریم ما دیپلمات‌های مجربی داریم امروز در راس وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهان هستند نه منطقه. بروید صورت مذاکرات سالیان دراز گذشته را بخوانید من از قصد دیدیم بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند. کافر همه را به کیش خود پندارد دیگران را این چنین می‌بینینند.

وی افزود: در کتاب هسته‌ای بیاورم ترسوها بخوانند و ببینید یک عده به ظاهر شعار می‌د‌هند ولی بزدل سیاسی‌اند هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند ما می‌لرزیم برید جایی پیدا کنید که نلرزید.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: تعامل هراسی غلطه، مذاکره هراسی غلطه، مفاهمه هراسی غلطه. حتی آن چیزی که مقام معظم رهبری نظام ترسیم فرمودند که تعبیرشون نرمش قهرمانانه بود. نرمش قهرمانانه هراسی غلطه، بله دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است جهان امروز جهان پیچیده‌ای است ما از نظام دو قطبی عبور کردیم نظام جدید هنوز کاملا استقرار پیدا نکرده هر گروه و هر جماعتی امروز به فکر یک تشکل جدیدند شما گروه‌ها و قدرت‌های جدید اقتصادی می‌بینید.

رئیس جمهور گفت: قدرت‌های منطقه ای در حال بروز و ظهور هستند از شرق آسیا گرفته تا آمریکا همه جا، چالش‌های جدید پیش روست معضلات تصنعی برای منطقه درست می‌کنند اما ایران مقتدر است جمهوری اسلامی ایران در سایه استقلال و خودباوری‌در برابر دیگران می‌ایستد و از منافع خودش دفاع می‌کند.

روحانی افزود: امروز این دولت اهل شعار نیست اهل عمل است ما شور می‌خواهیم به جای شعار، ما تدبیر می‌خواهیم به جای تصمیمات یک شبه، ما مشکلاتمان را قادریم حل کنیم. یک نمونه آن توافق ژنو بود ولو این توافق یک توافق موقتی بود اما بسیار قدم مهمی در این توافق برداشته شد هم اصل غنی‌سازی در ایران پذیرفته شد و هم آن که حق غنی‌سلازی ما و اعمال این حق در چارجوب نیاز منطقی کشورمان باشد، این هم پذیرفته شد و هم این که بعد از یک دوره کوتاهی ایران با سایر کشورهای امضا کننده “ان پی تی” تفاوت و تبعیضی بین آن‌ها نخواهد بود پذیرفته شد.

وی تصریح کرد: ما، دولت و وزارت امور خارجه کار بزرگی انجام داده‌ایم، عده‌ای اگر امروز ممنون این زحمت‌کشان نباشند دیر یا زود ممنون خواهند شد، تاریخ قضاوت خودش را انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امروز با چند مسئله مهم مواجه هستیم که شما باید کمربند دیپلماتیک خودتان را محکم کنید و به میدان بیایید برای حل و فصل نهایی. مسئله اول آن که این دولت بر تعامل سازنده با دنیاست و شما هستید که باید اراده ملت ایران را برای سیاسیون جهان، برای افکار عمومی جهان باز کنید و توضیح بدهید. ما در پی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم البته خیلی طبیعی است که وظیفه داریم از حقوق و منافع ملی و امنیت ملی دفاع کنیم و شما مدافعان این صحنه در میدان دیپلماسی هستید، دنیا باید بداند ما تعارف و شعار نمی‌دهیم ما یک روابط صمیمانه و برد-برد می‌خواهیم، این بحث برد -برد ما تنها در بحث هسته‌ای نیست در تمام روابط است. 

وی افزود: ما باید چهره جمهوری اسلامی ایران که در سالیان گذشته به ناروا و غلط، منحرف و مشوش جلوه داده‌ شده را تغییر داده و  این چهره را برگردانند و چهره واقعی را به دنیا معرفی کنند. ما دلمان می‌خواهد با همه جهان و همه آنهایی که می‌خواهند با ما رفتار خوب داشته باشند، می‌خواهند با ما مخاصمه نداشته باشند، ما دلمان می‌خواهد مسائل را حل کنیم حتی با کسانی که سالیان دراز تنش داشتیم اگر در برابر حقوق ملت ما سر فرود بیاورند حتما ما تنش را کاهش خواهیم داد. حتی از این مرحله هم جلوتر خواهیم رفت می‌توانیم به یک روابط عادی در آینده برسیم اگر اطمینان پیدا کنیم که منافع ما تامین است خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی نیست همه جا خط قرمز منافع ملی است اون جا که منافع ملی خدشه دار شود خط قرمز ماست و اون جا که منافع ملی ما تضمین شود اون جا چراغ سبز ماست و بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.

روحانی خطاب به سفرا گفت: شما دیده‌بانان ما در دنیا هستید سفرای ما دیده‌بانان خط مقدمند نباید دیپلمات‌های ما در دنیا غافلگیر شوند باید قبل از حادثه بتوانند حادثه را پیش‌بینی کنند و به مرکز منتقل کنند. من هیچ وقت یادم نمی‌رود زمانی را که شوروی سابق در تزلزل بود از یک سال پیش یک دستگاهی به ما می‌گفت شوروی در حال تزلزله و دو دستگاه دیگر می‌گفتند شوروی جای پایش محکم است و ما در دبیرخانه مرتب این بحث‌ها را مقایسه می‌کردیم و لذا توانستیم قبل از شش ماه قبل از فروپاشی ما تصمیم بگیرم و لذا شما دیدید هر کشوری که در واقع بخشی که جدا می‌شد از شوروی سابق ما قبل از همه اون را به رسمیت می‌شناختیم چرا که قبلا محاسبه کرده بودیم.
 

رئیس‌جمهور افزود: دیده‌بانان ما با چشمی بصیر، دقیق و بینا زوایای مختلف را ببیننند و تحلیل کنند و به ما گزارش بدهند و به دنیا برسانند که اراده این ملت اعتدال و تعامل با جهان است و این هم با زبان دیپلماتیک به دنیا بگویند فرصت کم است و از این فرصت و اراده ملت ایران استفاده کنند و بهره برداری کنند.  

این خبر در حال تکمیل است…

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x