تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

عواقب تسلط داعش بر چهارمین سد جهان

  • کد خبر : 50461
  • 19 مرداد 1393 - 1:18
عواقب تسلط داعش بر چهارمین سد جهان

تسلط داعش بر سدّ بزرگ موصل، نگرانی‌هایی را در باره اقدام احتمالی این گروهکدر انجام جنایتی دیگری در عراق را به وجود آورده است.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر به نقل از العالم؛ تسلط گروهک تروریستی داعش بر سدّ بزرگ موصل، نگرانی‌هایی را در باره اقدام احتمالی این گروهک در منفجر کردن سد برای غرق کردن شهرهای عراق از جمله بغداد؛ و یا بستن آب و تشنگی ساکنان شهرها به وجود آورده است.
نگرانی از اقدامات داعش پس از تصرف سد موصل در حالی است که این گروه در حمله اخیر و پس از تسلط برسد فلوجه، دست به چنین اقدام مشابهی زد. بنابر این گزارش، داعش در صورت بازکردن دریچه های سد و یا تخریب آن می تواند موصل و حتی بغداد را غرق کند.
سد موصل بزرگترین سد عراق و چهارمین سد جهان و دارای ظرفیت آبی معادل سه تریلیون بشکه است، اما یک گزارش آمریکایی که سال ۲۰۰۷ منتشر شد، حاکی است این سد از زمان احداث آن در سال ۱۹۸۰ با مشکلاتی روبروست که هرلحظه بیم فروپاشی آن می رود مساله ای که مقامات مسوول عراقی را واداشته برای تضمین باقی ماندن آن ، سالانه ۵۰ هزار تن بتن بدان تزریق کنند.
روزنامه واشنگتن پست امریکا نیز در اکتبر ۲۰۰۷ خاطرنشان کرد: مقامات امریکایی هشدار داده اند که فروپاشی این سد شاید به کشته و غرق شدن بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان منجر شود زیرا با شکسته شدن سد استان موصل با ۱۹ متر آب و برخی مناطق بغداد نیز زیر چهار و نیم متر آب غرق خواهند شد.
با تسلط تروریست های داعش بر سد موصل این گروه علاوه برتهدیدغرق کردن موصل یا بغداد، امکان مذاکره در خصوص دسترسی عراقی ها برآب را به دست آورده زیرا می تواند آب شهرهای عراق را به هدف کوچاندن ساکنان شهرها و روستاهای آن قطع کند.
این گزارش آمریکایی حاکی است سد موصل خطرناکترین سد جهان است زیرا یک مشکل کوچک در آن می تواد منجر به شکستن آن شود و شرایط بسیار خطرناکی دارد زیرا ارتش عراق تلاش می کند تا نیروهای داعش را در اطراف آن بمباران کند.
گفتنی است “بشار کیکی” رییس شورای استان نینوا از تسلط کامل افراد مسلح داعش بر سد موصل خبر داده و سخنگوی نیروهای پیشمرگه کردستان نیز پیش از این درباره تسلط داعش بر این سد سخن گفته بود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x