تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
2

اعتراف همه کارشناسان به مضرات ماهواره/ غربی ها به خاطر مضرات ماهواره از آن عبور کرده اند

  • کد خبر : 50110
  • 16 مرداد 1393 - 1:08
اعتراف همه کارشناسان به مضرات ماهواره/ غربی ها به خاطر مضرات ماهواره از آن عبور کرده اند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: ناتوی فرهنگی برای این است که بتوانند بدنه یک جامعه را پیاده نظام افکار خودشان کنند. در نتیجه اقدامات زیادی انجام داده اند از جمله ایجاد شبکه های گسترده ماهواره ای. غربیان از طریق برنامه ها و فیلم هایی که در ماهواره به نمایش در می آید تلاش بسیار زیادی می کنند تا در سبک زندگی تغییراتی را ایجاد کنند.


به  گزارش کمال مهرمژگان سخایی، استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره تأثیرات ماهواره بر جامعه  اظهار داشت: معضل ماهواره امروزه تبدیل به یک معضل همگانی شده است؛ به طوری‌که آسیب های زیاد آن دامن بسیاری از خانواده های ایرانی را بدون آنکه از مضرات و آسیب های آن مطلع باشند، گرفته است.

نقش مستقیم ماهواره در دوری از سبک زندگی اسلامی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تأثیر ماهواره بر سبک زندگی اسلامی چقدر است گفت: زمانی‌که انسان از سرمایه ای که در اختیارش است غافل می شود و آن سرمایه مورد غفلت قرار می گیرد، هجمه هایی نظیر ماهواره بسیار مؤثرتر در فرهنگ، خانواده و شخصیت افراد اثر می گذارد. سرمایه ما شیعیان و ایرانی ها قرآن و عترت است که این سرمایه می تواند در تمام عرصه های زندگی همچون عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فردی الگودهی کند.

استاد دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: وقتی ما می گوییم فرهنگ می تواند در زمینه ارزش‌ها و اعتقادات جهت‌دهی کند و همچنین اگر حضرت آقا موضوع مهندسی فرهنگ را مطرح و روی آن تأکید می کند، در واقع مبتنی بر این دو سرمایه گرانبها است؛ یعنی ما با توجه به داشته هایمان برای زندگی خود برنامه ریزی کرده و به زندگی‌مان نظم بدهیم.

سخایی ضمن اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: در حال حاضر داشتن ماهواره و دیدن برنامه های آن تغییر در سبک زندگی است؛ به این معنی که ارزش های خانواده‌ها و نوع سرگرمی های آنها، با دیدن ماهواره تغییر کرده است؛ برای مثال برخی تا دیر وقت بیدار می مانند و فیلم تماشا می کنند و در نتیجه نماز صبحشان قضا می شود و در ادامه، این روند ادامه پیدا می کند و منجر به این می شود که فرد، دیگر دغدغه ای برای خواندن نماز نداشته باشد؛ یا در نمونه‌های دیگر دیده می شود که در سلایق و ذائقه های افراد نسبت به نوع پوشش، نوع موسیقی و فیلم، نوع برخوردها و همچنین در تعاملات شان با دیگران و مهمانی هایشان تغییر به وجود آمده است. یقینا ماهواره می تواند این تغییرات را در جوامع ایجاد کند کما اینکه این تغییرات را در جامعه ما ایجاد کرده است.

تغییر سبک زندگی به وسیله ماهواره برنامه اصلی ناتوی فرهنگی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی سرمایه گذاری شبکه های ماهواره ای بر سبک زندگی مخاطبان اظهار داشت: الان نه فقط در جامعه ما بلکه در همه جوامع، بعد از فروپاشی مارکسیسم، بحث ناتو فرهنگی به عنوان یک معضل در قرن بیستم مطرح می شود. ولی جوامع مسلمان و به طور ویژه جامعه شیعیان، به طور گستره هدف این برنامه هستند؛ چرا که مسلمانان موانعی در مقابل گستره فرهنگی غرب، دهکده جهانی و سیاست های کلانی که صهیونیست ها به صورت بین المللی دنبال می کنند هستند؛ این موضوع کاملاً علنی و مشخص است و آنها نیز هیچ ابایی ندارند که کارهایی را که انجام می دهند، مطرح کنند به طوری که خودشان در کنگره و مجلسشان این برنامه ها را تصویب می کنند.

تلاش غرب برای تغییر در سبک زندگی اسلامی/ مسلمانان از قرآن و عترت غافل شده اند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق افزود: ناتوی فرهنگی برای این است که بتوانند بدنه یک جامعه را پیاده نظام افکار خود کنند که در نتیجه اقدامات زیادی در این راستا انجام داده اند که یکی از آنها ایجاد شبکه های گسترده ماهواره ای است؛ غربیان از طریق برنامه‌ها و فیلم‌هایی که در ماهواره به نمایش در می آید تلاش بسیار زیادی می کنند تا در سبک زندگی تغییراتی را ایجاد کنند.

سخایی با اشاره به داشته های قرآن و عترت در زندگی مسلمانان یادآور شد: گنج هایی نظیر قرآن و عترت را می توان در همه عرصه های زندگی به کار برد و از آنها برای رسیدن به آرامش استفاده کرد که ما از این گنج ها غافل شده ایم؛ بنابراین اگر انسان های حق جو و خصوصا شیعان به آن گنج هایی که خداوند قرار داده است توجه کنند به سعادت و آرامش می رسند.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته بر روی ماهواره خاطرنشان کرد: علاوه بر تأکیدات خداوند، مطالعات روان شناسی و جامعه شناسی هم نشان داده اند که راهی که ماهواره و رسانه های غربی پیش روی انسان ها می گذارند به سعادت نمی رسد و صرفا در جهت لذت جویی های زودگذر و پر کردن اوقات فراغت به صورت زیان بار کاربرد دارند.

پشیمانی غربی ها از ورود برنامه‌های ماهواره به خانواده‌ها/ تلاش غرب برای احیای خانواده‌های خود

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: در جامعه ما اکثر کسانی که درگیر ماهواره شده اند جوانان هستند. اما در کشورهای غربی زمانی که از افراد مسن تری که از اینگونه وسائل استفاده کرده اند سؤال می شود، اصلاً احساس رضایت و خرسندی نسبت به این موضوع ندارند و از اینکه وقت و عمرشان را پای این چیزها گذاشته اند و نتیجه ای جز متلاشی شدن خانواده، بی توجهی به فرزندان و معضلات دیگر چیزی عایدشان نشده است به شدت ابراز پشیمانی می کنند و ما می بینیم که سردمداران کشورهای غربی به دنبال راه حلی برای احیای دوباره خانواده هستند و در مواقعی الگوهای فمنیستی را محکوم می کنند و می خواهند زن را به دامان خانواده برگردانند و خانواده تقویت شود و در نتیجه آن فرزندان به طور مناسب تربیت شوند.

سخایی بیان کرد: ما در حال سپری کردن راهی هستیم که غرب از آن عبور کرده اند ولی به دلیل اینکه آنها عواقب و مضرات خطرناک آن را برای دیگران بازگو نمی کنند و درعوض با جذاب جلوه دادن این ابزارآلات، طوری برای جوانان ما تداعی می کنند که همه از این خوشی ها لذت می برند و اگر آنها از این وسائل استفاده نکنند و براساس آموزه های این رسانه ها رفتار نکنند از دیگران عقب افتاده اند.

وی درباره روش مقابله با ماهواره اظهار داشت: برای مقابله با ماهواره بیشتر از اینکه حالت دفاعی صورت بگیرد، باید با حالت فعال در نظر گرفته شود؛ به این صورت که ما باید در خصوص چیزهایی که در اختیار داریم فعالانه عمل کنیم. اما درحال حاضر ما آن چه را که داشته ایم، خوب نشناخته و معرفی نکرده ایم و درنتیجه نتوانسته ایم توانایی هایش را مطرح کنیم و همین مسأله باعث شده خلل‌هایی که در زندگی افراد جامعه وجود دارد با چیزهایی پر شود که دشمنان آنهارا طراحی کرده اند و در حقیقت دشمنان چیزهایی را جایگزین گنج های مغفول مانده ما کرده اند که متناسب با منافع خودشان است.

استاد دانشگاه امام صادق تصریح کرد:  تا حدودی کم کاری در حوزه برخورد و الگو دهی فعال صورت گرفته است؛ این کم کاری صرفا با حرف زدن جبران نمی شود و این طور نیست که بتوان با حرف زدن، مقاله نوشتن و همایش برگزار کردن به مقابله با این تهاجم رفت، این کارها لازم است ولی کافی نیست. کار اصلی چیزی است که ما بتوانیم آن را به کار ببریم و عملی کنیم. یعنی پدران و مادران در خانواده ها، معلمان در مدارس و اساتید در دانشگاه ها این الگو هایی را که خداوند برای ما مقدر کرده است را بشناسند و عمیقا درک کنند که این الگوها می توانند برای ما فرهنگ سازی و جهت دهی کنند و مار را به آرامش و سعادت برسانند

سخایی افزود: اسلام در همه زمینه ها الگو دارد به طور مثال اسلام در سبک زندگی برای ما مشخص کرده است که چه بخوریم، چه بپوشیم، چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم و چگونه اوقات فراغت را برنامه ریزی کنیم. ولی وقتی ما این ها را نشناسیم و به کار نبریم، صرف حرف زدن تغییری را ایجاد نمی کند و مشکلی برطرف نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما درست برنامه ریزی کنیم و مجدانه در جهت اجرایی و عملی کردن آنها بکوشیم، موفق خواهیم شد و مطمئناً در جایی که نور حضور داشته باشد دیگر جایی برای ظلمت باقی نخواهی ماند. به نظر می رسد که مشکل اصلی ما در بی توجهی به داشته هایمان است و ما باید آنها را التزام ببخشیم و به کار ببریم.

لزوم توجه به تأکیدات و راهنمایی های رهبری در سبک زندگی اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق خاطر نشان کرد: با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر در این حوزه افزود: برای کارهای فرهنگی ناامید بودن کار شیطان است و اولین ویژگی کار فرهنگی باید امید داشتن به رحمت خداوند است و در گام های بعدی برنامه ریزی داشتن و فعالانه برخورد کردن است. ما بی برنامه نمی توانیم کاری از پیش ببریم. ما مشاهده می کنیم دشمن برنامه های ۱۰، ۲۰ ساله و حتی طولانی مدت تر دارد و در نتیجه این برنامه ریزی نیز به اهداف خود می رسد. بنابراین ما باید برنامه ریزی دقیق انجام دهیم تا پا را در جای درست قرار دهیم  خداوند هم زمانی که ما تلاش کنیم به ما کمک خواهد کرد تا در مسیر راست و درست حرکت کنیم.

سخایی تأکید کرد: ما در زمینه های گوناگون بهترین راهنمایی ها را از سوی حضرت امام خامنه ای داریم و ایشان زنگ خطر ها را از خیلی پیش تر به صدا در آورده اند و راه نجاتش را هم گفته اند. به طور مثال زمانی که بحث تهاجم و ناتو فرهنگی را مطرح کردند و زنگ خطر را به صدا در آوردند، به دنبالش راهکارهای آنها را هم ذکر کردند و مشخص کردند که چه باید کرد. اما مسأله اساسی جامعه و فعالان فرهنگی مورد خطاب ایشان این است که مشکلات را مطرح می کنند اما توپ را به زمین شخص دیگری می اندازند. ما هیچ گاه به خودمان نمی گوییم که در چه مواقعی کوتاهی کردیم و یا در مواقع حساس چه باید بکنیم و هیچ گاه خودمان رابه عنوان مخاطب فرمایشات و راهکارهای رهبری نمی دانیم. اما اگر وظیفه مند عمل کنیم خیلی از مسائل حل خواهد شد.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x