تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

درباره‌ هر مسئله سیاسی که خواستید صحبت کنید، غیر از غزه!

  • کد خبر : 49755
  • 13 مرداد 1393 - 13:44
درباره‌ هر مسئله سیاسی که خواستید صحبت کنید، غیر از غزه!

هالیوود این بار هم در برابر بزرگترین جنایات علیه مردمی بی‌گناه سکوت پیشه کرده‌است.

به گزارش خبرنگار سینمای جهانکمال مهر نوار غزه یا باریکه غزه منطقه‌ای است که در کنار دریای مدیترانه و در منطقه‌ خاورمیانه قرار دارد. سرزمین فلسطین شامل دو منطقه‌ جدا از هم به نام‌های کرانه‌ باختری رود اردن و منطقه غزه است. کرانه باختری در شرق فلسطین و غزه در جنوب غربی آن است.

نوار غزه از جنوب غربی با مصر و از شمال و شرق با رژیم صهیونیستی هم مرز است. این منطقه دارای مرزی ۵۱ کیلومتری رژیم صهیونیستی و مرزی ۱۱ کیلومتری با مصر در نزدیکی شهر رفح است.

در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند و همه فلسطینی هستند. ۹۹ درصد جمعیت غزه، مسلمان و بقیه فلسطینی‌های مسیحی هستند. از نظر تراکم جمعیت این ناحیه پس از سنگاپور و هنگ کنگ بیشترین تراکم را دارد.

تا قبل از تابستان، منطقه‌ی غزه در اشغال نظامیان رژیم غاصب بود که ۷۷۰۰ اسرائیلی در چند شهرک در غزه زندگی می‌کردند، اما پس از عقب نشینی از این منطقه، این شهرک‌ها تخلیه شدند و کنترل منطقه‌ی غزه به دولت خود گردان فلسطین به نام حماس سپرده شد. حماس در سال ۲۰۰۷ پس از نبرد غزه ۲۰۰۷، نیروهای دولت خود گردان را از این منطقه اخراج کرد و کنترل این منطقه را به دست گرفت. این روزها خبرهای تکان دهنده‌ای از حمله‌ی اسرائیلی به نوار غزه می‌شنویم، هر روز بر تعداد کشته شدگان غیر نظامی مردم فلسطین افزوده می‌شود.

در فلسطین، کودکان، زنان و مردان غیر نظامی زیر بمباران اسرائیل جان خود را از دست می‌دهند و آن طرف صهیونیست‌ها با شنیدن صدای بمبی که بر سر فلسطینی‌ها فرود می‌آید، آوای شادی سر می دهند.رژیم جنایتکار صهیونیستی برای مخفی کردن ضعف اقتصادی و انحراف افکار عمومی مردم کشورش دست به چنین اقدامی زده است. “نتانیاهو” که نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند، حالا می‌خواهد با حمله به مردم مظلوم فلسطین بر توانمندی امنیتی دولتش تاکید کند، امری که اغلب برای جذب افکار عمومی مردم به کار می‌رود.

یک هدف مشخص و همیشگی در سیاست تل آویو وجود دارد و آن ضربه زدن به مقاومت اسلامی و نیروهای حماس و تخریب توانمندی جنبش حماس است.

اما در بحران کنونی موضع بازیگران و ستارگان بین المللی و به خصوص هالیوودی چیست؟ 

هنر پیشگان سراسر جهان، صنعت فیلم سازی آمریکا و اروپا، هنرمندان تلویزیون و موسیقی خود را از یک گروه می‌دانند، اما وقتی بحث اسرائیل می شود، آن‌ها به گروه‌های مختلفی تبدیل می‌شوند.

بازیگران آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی هستند و در مورد جنایت آشکار این رژیم در غزه سکوت  اختیار کرده‌اند. ترجیح می‌دهند از کشتار مردم فلسطین حرفی نزنند و همراه این دولت باشند.

اما ستارگان اروپایی رژیم غاصب را یک ملت نژاد پرست خوانده و این کشور را متهم به قتل عام مردم کرده اند.

در بحران غزه آمار کشته شدگان غیر نظامیان فلسطینی از مرز ۱۶۰۰نفر گذشته و این در حالی است که ۵۰ نظامی اسرائیلی تا به حال کشته شده‌اند بازیگران هالیوودی و اروپایی موضع‌های مختلفی گرفته‌اند.

اکثر بازیگران آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی هستند و به خاطر تلفات صهیونیست‌ها ابراز ناراحتی کرده‌اند اما بازیگران اروپایی حمله‌ رژیم غاصب به غزه را محکوم کرده‌اند و این رژیم را متهم کرده‌اند که فلسطینیان را قتل عام می‌کنند.

سینماگران اروپایی با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را از همتایان آمریکایی جدا کردند. بیشتر از ۱۰۰ستاره و کارگردان اسپانیایی مثل “خاویر باردم” ، “پنلوپه کروز” ، “پدرو اگمادووار”  در بیانیه‌ای که هفته‌ پیش منتشر شد، رژیم صهیونیستی را متهم به قتل عام مردم فلسطین کرده و به طور رسمی از اتحادیه اروپا خواستند که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کند.

“خاویر باردم”، برنده‌ جایزه اسکار، در این بیانیه نوشته است: حمله‌ رژیم صهیونیستی به فلسطین یک جنگ اشغال گرایانه و کشتار علیه مردمی است که به ادوات جنگی دسترسی ندارند، در قلمرویی کوچک که در آن خبری از آب و بیمارستان نیست پناه گرفته‌اند، کودکان هدف بمباران‌اند و این در حالی است که آن‌ها را تروریست هم خطاب می‌کنند! در جنایتی که در غزه در حال روی دادن است، بی طرفی و فاصله گرفتن از این موضوع از انسانیت به دور است. این بازیگر اسپانیایی موضع خود را شفاف و بی‌پرده به جهانیان اعلام کرده است.

نامه‌ رسمی ” خاویر باردم ” تنها نامه‌ای نیست که از طرف ستارگان اروپایی در محکومیت رژیم صهیونیستی و حامیان آن نوشته شده است.

ماه می، ” راجر واترز” و ” نیک میسون” از گروه معروف ” پینک فلوید ” نامه‌ای به “رولینگ استون” نوشتند و به آنها گفتند که در سرزمین‌های اشغالی هیچ اجرایی نخواهند داشت.

اما اغلب بازیگران و هنرمندان آمریکایی با ترس درباره‌ حمله‌ رژیم غاصب به فلسطین صحبت می‌کنند مثلا ” میا فارو ” از وقتی که خشونت در غزه شروع شد، در صفحه‌ی اجتماعی خود اینگونه نوشت: اعتراض خود در قبال حملات اسرائیل به غزه را اعلام می‌کنم. اما روزهای بعد گویی که ” فارو ” از چیزی ترسیده باشد نوشت: ” راستش از حماس حمایت نمی‌کنم، فقط نگران تمام بچه‌ها هستم ،هر جای دنیا که باشند.”

یکی از دلایلی که بازیگران و هنرمندان هالیوودی از اعلام موضع خود می‌ترسند این است که مبادا کسی فکر کند آنها طرفدار حماس هستند و یار و همراه همیشگی دولت خود را کنار گذاشته‌اند.

در مقاله‌ای که هفته‌ گذشته در سایت “هالیوود ریپورتز” منتشر شد نوشته شده بود در صنعتی که حامیان بی‌شمار اسرائیلی در آن حضور دارند، اگر کسی از دولت صهیونیست انتقاد کند شغلش را از دست خواهد داد. بنابراین قانون شماره اول در هالیوود این است؛ درباره‌ی هرگونه مسائل سیاسی صحبت کنید … غیر از غزه. “

در میان نظراتی که درباره این مقاله نوشته شده بودند شخصی نوشته است : ” اگر در این مقاله درباره‌ مخالفت آنان با رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اید بدون شک به فهرست سیاه راه یافته‌اید. مخصوصا اگر در هالیوود سمتی داشته باشید. کسانی که اخبار، پول و تجارت را کنترل می‌کنند اسم شما را در فهرست سیاه قرار می‌دهند و دیگر کسی جرات حمایت از شما را ندارد.”

در طول این سال‌ها شاهد حمایت هالیوود از بازیگرانی که اشتهار به فساد اخلاقی دارند بوده‌ایم اما وقتی نوبت به حمایت از مردم بی‌دفاع و مظلوم می‌رسد، به جای آنکه از بمباران شهروندان بی گناه فلسطینی توسط رژیم اشغالگر حرفی بزنند،سکوت اختیار می‌کنند.

 

یادداشت از: بهاره سرلک/

انتهای پیام/ اس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=49755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x