تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

رابطه چشمان برزخی و ترک معصیت

  • کد خبر : 46450
  • 18 تیر 1393 - 8:47

امام جمعه مشهد مقدس در دومین روز تفسیر سوره مبارکه همزه به رابطه چشمان برزخی در انسان ها و ترک معاصی اشاره کرد.


به گزارش کمال مهرآیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دومین روز تفسیر سوره مبارکه همزه در مهدیه مشهد اظهار کرد: تفسیر قرآن کار اهل آن بوده و بهترین تفسیر کنندگان ائمه معصومین (ع) هستند و کار ما نیست و تنها با بیان اسناد و فرموده‌های این بزرگان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حق حذف و اضافه کلمات و جملات را نداریم.
وی افزود: چرا خدا خط حطمه آتش خدا می‌گوید؟ عده‌ای از مفسران معتقدند که آتش معمولی توان و دوامش به اندازه استعداد آتشگیر است و این آتش تا زمانی روشن است که هیزم های آن بسوزد و خاکستر شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: هر آتشی دوام، استقرار و بقایش وابسته به ماده‌اش بوده اما آتش دوزخ دوام و بقا و استمرارش به خواست خداست و لذا این آتش با سایر آتش‌ها تفاوت دارد و ماده آن در اراده خداست.

وی تأکید کرد: آتش دوزخ تنها به خدا مربوط است و به کس و چیز دیگری ارتباط ندارد و این آتش مظهر غضب خداست و همانند آتش معمولی نیست بلکه نار الله بوده که در شکل آتش نمایان شده است.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: هر چه که در دنیا هست مظهر رحمت خدا بوده، چه برای کافر و چه برای مؤمن و حتی کفار هم شامل این رحمت واسعه الهی می‌شوند و از هر امکاناتی که استفاده می‌کنند از نعمت‌های خدا بوده و هیچ چیز پیدا نمی‌کنید که مظهر غصب خدا باشد حتی در مواردی که سیل و زلزله که جزء بلاهای طبیعی هستند و رخ می‌دهد و عده‌ای را داغدار می‌کند و خسارت‌های مالی و جانی برجا می‌گذارد.

آیت الله علم الهدی گفت: مظهر غضب خدا در آخرت بوده مگر اینکه به خواست خودش در دنیا برای عده‌ای خاص نازل شود که قدر این رحمت پروردگار را نمی‌دانند و آتش دوزخ آتشی قرمز رنگ و گل انداخته نیست، بلکه رنگ این آتش سیاه و تیره و تار است.

وی افزود: کسانی که چشم برزخی دارند و واقعیت‌ها را با باطن معنویشان می‌بینند مانند معصومان (ع) و برخی اشخاص مانند سلمان فارسی و کسانی که خواسته یا ناخواسته مرتکب گناه می‌شوند این آتش در درونشان شعله ور می‌شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در مورد قبرها می‌گویند انسان را که در قبر می‌گذارند بی جان است و روی آن خاک می ریزند، مصیبت برای ما همین صحنه است، اما روح آن فرد درون قبر گرفتار است.

وی تأکید کرد: روح حجمی ندارد اما وقتی در آنجا قرار می‌گیرد خودش را در همان تنگنا و فشار می‌بیند و یک دفعه مشاهده می‌کند که همان گودال قبر پر از آتش شده و تا قیام قیامت باید آن را تحمل کند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: امام سجاد (ع) می فرمودند من دارم برای تاریکی قبرم گریه می‌کنم و برای انسان‌های صالح و با ایمان مشاهده می‌شود که نوری روشن در قبرشان نمایان شده که نشان دهنده جنت و باغ‌های بهشتی است.

آیت الله علم الهدی گفت: آتش برافروخته خدا تنها مربوط به جهنم نبوده و نیست، بلکه در همین دنیا هم همراه ماست و این همراهی را تا عرصه معشر دارد و آتش از همان لحظه انجام گناه برافروخته می‌شود.

وی افزود: آتش برافروخته خدا که بر دل‌ها بالا می‌رود و طلوع خورشید به معنای بالا آمدن فجر است و همین بالا آمدن را در آغاز راه طلوع می‌نامند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: وقتی که آتش بر بدن دوزخی مسلط می‌شود اول پوست و گوشت را می‌خورد و سپس استخوان را خرد می‌کند و در نهایت دل را می‌سوزاند.

وی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند این آتش اهل خودش را می‌خورد تا به دل برسد و آن وقت آتش خاموش می‌شود و سپس دوباره این بدن ساخته می‌شود و همین مراحل به صورت مداوم تکرار می‌شود و باز هم او را می‌سوزاند و این سختی و عذاب تمام شدنی نیست.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: آتش دوزخ هم ظاهر و هم باطن را می‌سوزاند و همان شکنجه‌ای که بر بدن انسان است بر روح او هم هست و بر هر دو مسلط می‌شود.

آیت الله علم الهدی گفت: طلوع آتش از باطن و دل بوده و قلب لطیف‌ترین و آسیب پذیرترین بخش بدن انسان است و با نخستین ضربه آسیب می‌بیند و آتش دوزخ از دل شروع می‌شود و آسیب پذیرترین عضو بدن آدمی در ابتدا می‌سوزد و سپس به سایر جاهای بدن پرداخته می‌شود و منشأ همه گناهان دل انسان است.

وی افزود: دلت، چشمت، زبانت همه گناه می‌کنند، اما مغز به دل که منشأ همه این گناهان است فرمان می‌دهد و تا نخواهد و اراده نکند فرد این گناه را مرتکب نمی‌شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: آتش بر دل زبانه می‌کشد و افراد متکبر را داغی به سینه اشان می‌زنند و بشارت می‌دهند و اینها به طرف عذاب الهی کشیده می‌شوند و این کشیده شدن به پشت بوده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=46450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x