تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

تکمیل “پازل وحدت” به دست شیعیان و اهل سنت/ آیا راه بازگشتی برای داعش باقیست؟

  • کد خبر : 42615
  • 25 خرداد 1393 - 8:47
تکمیل “پازل وحدت” به دست شیعیان و اهل سنت/ آیا راه بازگشتی برای داعش باقیست؟

امروز یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۳، شش روز از تجاوز وحشیانه داعش به خاک عراق می‌گذرد.هر لحظه عده بیشتری از شهروندان بیگناه عراقی کشته و آواره می‌شوند، اما بسنده کردن مجامع جهانی به محکومیت‌های صوری و اعلام خبر ارتکاب جرائم جنگی توسط داعش جای بسی تأمل دارد

با گزارش  کمال مهر همراه شوید:

*** رویداد
از روز سه شنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۰ خرداد) گروه “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) به طرز غافلگیرانه‌ای مرزهای سوریه با عراق را درنوردیده و در عرض یک شبانه‌روز چند شهر مهم عراق، از جمله موصل و تکریت را تصرف کردند.
تاکتیک‌های وحشیانه‌ای که نیروهای مسلح داعش در عراق و سوریه به کار گرفته‌اند ترس و وحشت زیادی ایجاد کرده است. صدها هزار عراقی از مناطق تحت تسلط داعش گریخته و به کردستان عراق پناه برده‌اند.
سقف مطالبات داعشی‌ها، آن طور که خودشان اعلام کرده‌اند، تصرف بغداد و تشکیل حکومت مستقل در مثلث میان مناطق شرقی سوریه و مناطق غربی عراق، با هدف مثلا اجرای شریعت اسلامی(!) است. البته داعش در تلاش برای تحقق اهداف شومش، تنها نیست:
مهم‌ترین حامیان داعش در اشغال موصل، عناصر و جریان‌های وابسته به حزب منحل بعث، ده‌ها تن از افسران ارتش سابق عراق و گارد ریاست جمهوری و اطلاعات صدام، شماری از جریان‌های افراطی نظیر “جیش المجاهدین” هستند.
*** دفاع جانانۀ ارتش، دولت و ملت عراق از وطن
واکنش دولت عراق نسبت به پیشروی شبه‌نظامیان داعش به سمت پایتخت، در ابتدا نگرانی شدید نسبت به تجزیه استان‌های مرکزی تصرف‌شده و دخالت خارجی بود. ولی ارتش عراق طی روزهای بعد تا جمعه به صورت صعودی آمادگی خود برای مبارزه با نیروهای گروهی و تک‌نفرات داعش افزایش داد و توانست پایگاه‌های مستقر در اطراف شهر سامرا، در شمال پایتخت را در مقابل نیروهای داعش تقویت کند.

*** تکمیل پازل وحدت به دست شیعیان و اهل سنت

مسئولیت مدیریت و دفاع در قبال این تجاوز پیش‌بینی‌نشده بر عهده دولت مرکزی شیعه در عراق است اما وقتی دو روز از آغاز حملات داعشی‌ها گذشت، ارتش عراق متشکل از عشایر داوطلب، کردهای اقلیم سنی‌نشین و شیعیان عراقی، دوشادوش یکدیگر برای رویارویی با تجاوزگران مسلح ایستادند.
حمله اخیر داعش به برخی استان‌های عراق، باعث شد تا “عدو شود سبب خیر” مجال عینی بیابد و مردم و گروه‌های گوناگون این کشور با کنارگذاشتن چنددستگی‌های سیاسی- مذهبی، هدف واحد خود را نابودی تروریست‌ها قرار دهند.
*** ستون مستحکم فتاوای مرجعیت
نقطه عطف رویدادهای عراق از روز سه شنبه به بعد، نمازجمعه پراهمیتی بود که سه روز بعد از اولین حملات، به مثابه یک کشتی مستحکم نجات، مسلمانان را گردهم آورد و جواز “دفاع” مسلحانه از وطن را صادر کرد. در صدور این فتاوا نیز علمای شیعه و سنی در کنار هم قرار گرفتند:
نماینده آیت‌الله سیستانی پس از نماز جمعه در شهر کربلا اعلام کرد ایشان به عنوان برجسته‌ترین مرجع تقلید شیعه در عراق، برای سلاح به دست گرفتن مردم، جنگ علیه داعش و دفاع از کشور فتوا داده‌اند.
علمای اهل تسنن نیز با ضالّه خواندن گروهک تکفیری داعش، آن‌ها را عوامل صهیونیست‌ها و سعودی‌ها دانستند و حکم به دفاع دادند و از این پس صفوف پرتعدادی از عراقی‌ها، از پیر و جوان برای حفظ تمامیت ارضی خود حاضر شدند.
*** عرصه بین‌المللی؛ غرب فقط نگران و متأسف است!
نخستین منبعی که نامش در بحث هزینه تسلیحات تروریست‌های سوری از آمارها خارج می‌شود، دولت‌های عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و در رأس آن‌ها ثروت نفت عربستان سعودی،‌ امارات و قطر است که به واسطه آن، شورشیان مسلح تندرو مثل داعش در منطقه تغذیه می‌شده‌اند.
امروز یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۳ با گذشت ۶ روز از تجاوز وحشیانه به خاک عراق و مخاطرات زیربنایی پیش روی دولت این کشور، سازمان‌های بین‌المللی خبر دادند که داعش، با قتل عام نظامیان و غیرنظامیان عراقی، در مناطق تحت تصرف خود مرتکب “جرائم جنگی” شده است. سازمان ملل از افزایش قربانیان تروریستی ابراز نگرانی کرد.
هر لحظه عده بیشتری از شهروندان بیگناه عراقی کشته و آواره می‌شوند، اما بسنده کردن مجامع جهانی به محکومیت‌های صوری و اعلام خبر ارتکاب جرائم جنگی توسط داعش جای بسی تأمل دارد؛ به ویژه وقتی این کمال خونسردی را با برخورد مصرّانۀ همین سازمان‌ها در قبال ناآرامی‌های اوکراین مقایسه می‌کنیم!
“جان کری” و “ویلیام هیگ”، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس که در لندن با یکدیگر ملاقات داشتند، اتمام حجّت کردند که برنامه‌ای برای اقدام نظامی در عراق، علیه داعش ندارند و “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا به زودی درباره نحوه مداخله‌اش تصمیم خواهد گرفت.
پس از همسویی ایالات متحده آمریکا با تروریست‌های سوری برای سرنگونی نظام بشار اسد، این بار شاهد هستیم که اوباما و سران کشورهای غربی، نسبت به وحشی‌گری تروریسم در عراق فقط متأسف هستند و آن را محکوم می‌کنند.
این در حالی است که داعش، جایگزینی بسیار مخوف‌تر از “القاعده” و زاییده دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و ثروت‌های سعودی است؛ پس چرا با وجود اینکه حضور نظامیان آمریکایی از سال ۲۰۰۳ در عراق مسلم است، اکنون آمریکا برای حمایت از ارتش عراق در نابودی تروریست‌ها تردید دارد؟!
البته این قبیل ابراز تأسف‌ها را در گذشته و در همین عراق هم شاهد بوده‌ایم؛ جایی که حمایت تمام‌قد غرب از “صدام” معدوم در طول ۸ سال جنگ علیه ایران، تنها به تثبیت حکومت دیکتاتوری وی انجامید.
*** آیا راه بازگشتی برای داعش باقی است؟
اکنون کشمکش میان نیروهای عراقی (متشکل از طیف‌های گوناگون مردمی، عشایر، بسیج نیروهای مسلح  و ارتش ملّی عراق) با داعشی‌ها ادامه دارد، البته قدر مسلّم آنکه در صورت تضعیف داعش، هیچ راه برگشتی برای گسیل نیروهای مضمحل به مستقرگاه‌های سوریه باقی نخواهد بود.
بنابراین اگر ارتش عراق بتواند موفق به دفع تجاوز تروریست‌ها شود، داعش در بین سه دیوار حزب‌الله لبنان، سوریه و ارتش عراق محصور و در اندک زمانی له خواهد شد؛ این حمله مسلحانه داعش، نوعی خودکشی قلمداد می شود.
گزارش از طاهری
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=42615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x