تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

آیا انتخاب السیسی بازگشت ارتجاعی به عصر نامبارک مبارک است؟

  • کد خبر : 41813
  • 19 خرداد 1393 - 11:08
آیا انتخاب السیسی بازگشت ارتجاعی به عصر نامبارک مبارک است؟

مصر با فراز و نشیبهای و امواج متلاطم سیاسی از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهور منتخب اسلامگرا توسط کودتای آرام نظامیان به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش که اکنون ردای ریاست جمهوری مصر را بر تن کرده تاکنون روبرو بوده است .

 

به گزارش سرویس بین الملل «کمال مهر» پرویز حاجی زاده – مصر با فراز و نشیبهای و امواج متلاطم سیاسی از  زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهور منتخب  اسلامگرا توسط کودتای آرام نظامیان به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش که اکنون ردای ریاست جمهوری مصر را بر تن کرده تاکنون روبرو بوده است .

این درحالی است که انتخابات ریاست جمهوری مصر با تمام اما و اگرهای موجود برگزار شد و همانطور که پیش بینی شده بود اکثریت مردم این انتخابات را تحریم کردند. کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر روزهای پنجم و ششم خرداد ماه را به عنوان روزهای برگزاری انتخابات مشخص کرد، اما استقبال ضعیف مردم از این انتخابات باعث شد تا انتخابات یک روز دیگر نیز تمدید شود.

با وجود تمدید یک روزه و بی سابقه باز میزان مشارکت مردمی بنا بر اعلام رسانه های وابسته به دولت مصر ۴۴ درصد اعلام شد که مخالفان این درصد را غیر واقعی و ادعا می کنند کمتر از ۱۲ درصد از ۵۳ میلیون مصری واجد شرایط، در این انتخابات شرکت کرده اند. براساس گزارشات منتشر شده از سوی کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق در انتخابات ریاست جمهوری مصر توانسته است از مجموع آرای اخذ شده (۲۵۰۳۹۳۷۸) با کسب ۲۳۲۶۴۳۰۶ رأی یعنی ۹/۹۲ درصدآرا، پیروز شود و حمدین صباحی با کسب  ۷۵۲۳۰۰ رأی حائز رتبه دوم شد.

بر اساس گزارش این روزنامه ها، تعدادآرای باطله نیز ۱۰۲۲۷۷۲ رای بوده که از تعداد آرای حمدین صباحی بیشتربود. این درحالی است که صباحی درانتخابات ریاست‌جمهوری مصر در سال ۲۰۱۲ با ۵/۲۱درصد آراء در رتبه سوم قرارگرفت.

از سوی دیگر، انقلاب مصر، محصول بیداری اسلامی بود که به انزوای چند دهه ای اخوان المسلمین  و اسلامگرایان میانه رو پایان داد و با اقتدار در هرم مدیریت سیاسی کشور  وارد شده و امیدواری های بسیاری را به بار آورده بود.  اما اینک  رئیس جمهور چکمه پوش غربگرای مصر، برخلاف اصول و اهداف انقلاب مصر، علایمی را از خود بروز داده است  که نسبتی با انقلاب  مصریها ندارد.
22

در واقع اقدام السیسی در کودتا علیه حکومت مردمی بهانه ای بود برای بازگرداندن رژیم سابق و گامی بود در راستای برآورده کردن خواسته ها و آرزوهای آمریکا ، چاپلوسی های السیسی برای آمریکائی ها در آستانه کشتار مردم مصر حکایت از رضایت آمریکائی ها از عملکرد ظالمانه ی سیسی دارد، و مشخص است او یک شخصیت مستقلی نیست بلکه وابسته به دشمنان اسلام است .

عملکرد کودتاگران به رهبری سیسی منافات زیادی با حرکت انقلابی مردم مصر داشته و دارد ، انقلابی که با هدف آزادی و دموکراسی و رهائی از ظلم و ستم  صورت می گیرد اما کودتاگران جنایاتی هولناکی مرتکب شدند که در رژیم گذشته سابقه نداشته است، که عبارتند ، بازداشت هزاران تن از اعضای اخوان المسلمین، سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان ، محاکمه سلیقه ای اسلام گرایان و بدنام کردن محمد مرسی  که همگی در راستای برآورده ساختن اهداف آمریکائی ها و بد نام کردن اسلامگرایان مصری بوده است .

السیسی بر خلاف نظام دمکراسی خواهان کسب قدرت و سلطه مطلق بر مصر است . او تاکنون مقامش را به سپهبدی ارتقا داده است و خودرا مقام برتر در مصر میداند و تمایل دارد از زبان مردم تعریف و تمجید شود و قدرت آینده در مصر را برای خود زمینه سازی می کند اما به به زودی روزهای پشیمان کننده و غیرقابل جبرانی در انتظار مردم مصراست ومصرشاهد روزهائی بدتر از دوران مبارک خواهد بود. برای مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که در دولت کودتا، محمد البرادعی یکی از چهره های سرشناس و از مخالفین محمد مرسی پس از کودتا در کابینه کودتاگران خدمت می کرد، بعد از اینکه چهره واقعی السیسی برای او نمایان شد از کابینه خارج و بطور کامل از همکاری با آنها دست کشید.

بازگشت ژنرالی دیگر از ارتش بنابر نوشته روزنامه گاردین انگلیس تمامی اهداف انقلاب ۲۰۱۱ مصر را نقش بر آب کرده است، چرا که مردم مصر علیه حکومت نظامیان انقلاب کردند و حال فرد نظامی دیگری به قدرت رسیده است که این در تناقض کامل با اصول انقلاب است.

فعالان مصری به پیروی از زمان مرسی شبکه ای با نام« سیسی متر» راه اندازی کرده اند که به دنبال محاسبه و ارزیابی اقدامات السیسی در قامت رئیس جمهور مصر هستند. انقلابیون مصری حال باید چشم به انتخابات پارلمانی داشته باشند، چرا که بر اساس تغییرات قانون اساسی سال ۲۰۱۳ اختیارات رئیس جمهور بسیار کاهش یافته و در مقابل پارلمان قدرت بیشتری دارد. به عنوان مثال تا پیش از این اعلام حالت فوق العاده و تعیین تکلیف مجرمان ملی در حیطه اختیارات رئیس جمهور بود، در حالی که در شرایط فعلی پارلمان نیز در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

بنا بر اطلاعات مرکز پژوهش های استراتژیک قاهره حزب سلفی النور اعلام کرده است که با برخی از اعضای میانه رو اخوان المسلمین و برخی از چهره های غیر معروف حزب منحله ملی برای انتخابات پارلمانی مذاکره خواهد کرد. این امر می تواند فرصتی دیگر برای اسلام گرایان در اعاده اصول انقلاب باشد.

 

انتهای پیام/ پرویز حاجی زاده کارشناس ارشد مسائل بین الملل

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x