تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

«بیماری کرونا» در کرج قربانی گرفت؟!

  • کد خبر : 41275
  • 10 خرداد 1393 - 15:01
«بیماری کرونا» در کرج قربانی گرفت؟!

در روزهای اخیر شایعه ای به صورت پیامک و حتی در شبکه های اجتماعی در بین البرزنشینان دست به دست می شود، خبری که از حادثه ای هولناک حکایت دارد؛ مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به «بیماری کرونا» در کرج!

به گزارش کمال مهر به نقل از کرج رسا،  در روزهای اخیر شایعه ای به صورت پیامک و حتی در شبکه های اجتماعی در بین البرز نشینان دست به دست می شود، خبری که از حادثه ای هولناک حکایت دارد؛ مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به «بیماری کرونا» در کرج!

اما این شایعه تا جایی پیش رفته است که در هفته ی اخیر از روز شنبه گذشته تا امروز با این مظمون دست به دست شده است؛ “ویروس جدید، موسوم به کرونا امروز اولین قربانی خود را در بیمارستان … کرج گرفت” جالب ماجرا اینجاست که هر روز این پیامک در شهر ما دست به دست می شود ولی هیچ مسئول محلی اعم از رئیس بیمارستان مدنظر و روئسای دانشگاه علوم پزشکی البرز قویا” حاضر به تایید و یا تکذیب آن از طریق رسانه های گروهی نیستند!!

از طرفی شهروندان کرجی شاهد کمترین اقدامات هشدار دهنده و حتی اطلاع رسانی از سوی مسئولین امر در زمینه ی این بیماری خطرناک در سطح شهرستان هستند.

این شایعات در حالی منتشر می شود که پیش تر دکتر مهدی گویا رییس مرکز مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت در گفت و گو به خبرآنلاین، ابتلای یک نفر در کرج به کرونا را رد کرد و گفت: این فرد هم بیماری دیگر داشت، بیماری او کرونا نبوده است.

اما شایسته است که مسئولین امر در صورت عدم مشاهده ی موارد ابتلا به این بیماری در البرز جلوی انتشار این گونه اخبار و شایعات را بگیرند تا باعث تشویش خاطر شهروندان کرجی نگردد.

در حالی از بیماری کرونا به عنوان یکی از بیماری های نوظهور و خطرناک یاد می شود که پای این بیماری برای نخستین بار در کشور در استان کرمان باز شد.

اما جالب است بدانید که بیماری کرونا تنها در صورتی کشنده است که فرد مبتلا، بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی، ریوی، سرطان، فشار خون و … داشته باشد و بر طبق آمار جهانی فقط یک سوم بیماران کرونا جانشان را از دست می دهند.

حجاج مهمترین ناقل ها هستند

این بیمارس تاکنون در ۱۸ کشور گزارش شده است که مجموع موارد بیماری به ۶۷۲ مورد می رسد و از این تعداد ۵۶۲ مورد در عربستان گزارش شده و از مجموع ۲۰۷ کشته در جهان نیز ۱۷۹ مورد در این کشور بوده است.

در واقع عربستان کانون اصلی این بیماری مرگبار محسوب می شود و تلاش های مراکز پزشکی جهان برای یافتن راه درمانی برای این بیماری تا کنون بی نتیجه مانده است.

بیماری کرونا نوع پیشرفته سارس است و با علائم بیماری سرماخوردگی و عفونت شدید همراه است و به تدریج بیمار را از پای در می آورد.

این بیماری دقیقا از همان راههایی که سرما خوردگی منتقل می شود قابل سرایت به دیگران است به همین دلیل به حجاج توصیه می شود که مراقبت های بهداشتی لازم را برای عدم ابتلا به این بیماری را انجام دهند.

اما مهمترین راه سرایت این بیماری به جمیعت بومی ایران ارتباط داشتن به افراد ناقل بیماری است که البته افرادی که در عربستان حضور داشته اند بیشترین امکان برای ناقل بودن این بیماری را دارند.

کمترین ارتباط را با زائران داشته باشید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به مهر گفت: مراقبت های اولیه و معمول بهترین راه برای جلوگیری از سرایت این بیماری است.

نوذر نخعی افزود: در راستای پیشگیری از بیماری قبل از اعزام زائران توصیه های لازم به آنها انجام می شود و پس از ورود نیز مورد معاینه دقیق قرار می گیرند با این وجود باید مراقبتهای لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

وی تصریح کرد: این بیماری که نوعی عفونت محسوب می شود هم اکنون در عربستان اپیدمی است و توصیه می شود پس از بازگشت حجاج از عربستان حداقل طی ۱۴ روز از روبوسی با این افراد خودداری شود.

وی ادامه داد: افرادی که دچار بیماریهای زمینه ای از جمله بیماری فشار خون و دیابت و یا سایر بیماریهای از این دست هستند در صورت ابتلا با خطر بیشتری مواجه هستند و این افراد تا جایی که امکان دارد نباید با حجاج در ارتباط باشند.

وی تاکید کرد: در روزهای ابتدایی ورود حجاج رفت و آمدها به حداقل ممکن کاهش یابد و افراد در صورت بروز نخستین عوارض این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

راه‌ های پیشگیری از ویروس کرونا

مسؤل گروه بیماری‌ های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: حجاجی که از عربستان بازمی‌گردند تا ۱۴روز پس از بازگشت باید مراقب علائم تنفسی خود باشند و در صورت مشاهده هر گونه علامت مانند عطسه، سرفه، آبریزش و تب باید به پزشک مراجعه کنند.

رضا فدایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راه‌ های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه در بیماری‌ های تنفسی افراد از بیماری خود آگاه نیستند باید با مشاهده علائمی مانند عطسه، سرفه، آبریزش و تب در منزل استراحت و از حضور غیر ضروری در مکان‌های پر تردد خود داری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت ضرورت در جمع‌های متراکم بیمار باید از ماسک استفاده کند، تصریح کرد: بیماران باید در زمان عطسه و سرفه دهان خود را با دستمال بپوشانند.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه افراد باید از انداختن آب دهان در معابر عمومی جدا خودداری کنند،‌ تصریح کرد: افراد در صورت بروز علائم تب و مشکلات تنفسی از خود درمانی جدا خودداری و حتما به پزشک مراجعه کنند.

فدایی خاطرنشان کرد: حجاجی که از عربستان باز می‌گردند تا ۱۴ روز پس از بازگشت باید مراقب علائم تنفسی خود باشند و در صورت مشاهده هر گونه علامت مانند عطسه، سرفه، آبریزش و تب باید به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از ترشحات تنفسی بیماران مشکوک نمونه گیری و برای تایید نهایی به تهران فرستاده می‌شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x