تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها ندارد/ کناره‌گیری شمخانی “شایعه” است

  • کد خبر : 40900
  • 08 خرداد 1393 - 9:23
دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها ندارد/ کناره‌گیری شمخانی “شایعه” است

سخنگوی دولت گفت: بر اساس تصمیم امروز هیئت وزیران، بانک مرکزی مکلف به رفع موانع اعطای وام ازدواج شد تا در راستای ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، همه نهادها در تسهیل ازدواج اقدامات ضروری انجام دهند.


به گزارش خبرنگار دولتکمال مهرمحمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سالجاری در حد ۲۸.۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی مقایسه اردیبهشت ۱۳۹۲ با اردیبهشت ۱۳۹۳ در حد ۱۷.۲ درصد اعلام شده و نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ماه ۷ دهم درصد بوده است.

** روند کاهش نرخ تورم ادامه دارد

وی افزود: ما در اردیبهشت ماه سالجاری مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کردیم و نسبت به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی این موضوع بر روی هزینه تمام شده تأثیرگذار بود، منتهی مجموعه سیاست‌های پولی  و مالی دولت به ویژه انضباط مالی که دولت داشت باعث شد که همان روال و روند ۹ ماهه قبل که از مرداد ماه تا فروردین ماه در سایه این سیاست‌ها نرخ تورم کاهش چشمگیری داشت، این روال ادامه پیدا کند.

نوبخت تصریح کرد:‌همان طور که شاهد بودیم از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم،‌ نرخ تورم ۱۲ واحد درصد کاهش پیدا کرد و این کاهش نرخ تورم در اردیبهشت ماه سالجاری نیز ادامه یافت و باتوجه به اندک افزایشی که بر روی قیمت‌های حامل‌های انرژی بود اما در مجموع قیمت کالاها و خدمات رشد کمتری داشت.

وی افزود: باید مجددا یادآوری کنم که نرخ تورم به معنای تقلیل و کاهش نرخ قیمت‌ها نیست، بلکه به این معناست که رشد افزایش قیمت‌ها در این دوره کمتر شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نگرانی‌هایی دولت که درباره اجرای مرحله دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی داشت، خوشبختانه در سایه نظارت و همکاری که کسبه بازار با ما داشتند برطرف شد و می‌توانیم امیدوار باشیم که نرخ تورم سال ۱۳۹۳ بر اساس پیش‌بینی‌ها به  زیر ۲۵ درصد کاهش پیدا کند و حتی امیدواریم که پیش‌بینی مجامع و نهادهای بین‌المللی که نرخ تورم را زیر ۲۰ درصد اعلام کردند انشاءالله بتواند درسال ۹۳ تحقق پیدا کند.

** بانک مرکزی مکلف به رفع موانع اعطای وام ازدواج شد

سخنگوی دولت تصریح کرد: در جلسه امروز هیئت دولت، بانک مرکزی مکلف شد که نسبت به رفع موانع اهدای وام‌های ازدواج باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری اقدام کند و همچنین نهادها نیز موظف شدند که در راستای اجرایی کردن این سایست‌ها وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: دولت نیز درصدد هست تا موانع و اشکالاتی که طی سالهای گذشته در این زمینه وجود داشته است را برطرف کند و با پرداخت وام ازدواج با توجه به اینکه جمعیت زیادی منتظر دریافت این وام هستند، وارد عمل شود.

نوبخت تصریح کرد: شروع به پرداخت وام ازدواج تضمین درستی از سوی دولت بود که انتظار است بانک مرکزی به این وظیفه عمل کند و اقدامات لازم را انجام دهد و به کسانی که انتظار دریافت این وام را می‌کشند تسهیلات لازم را ارائه کند.

** تصویب آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها در جلسه امروز هیئت‌ دولت

سخنگوی دولت اظهار داشت: رفع مشکلات و موانع فراروی کسانی که پیش خرید خانه و آپارتمان می‌کنند از دیگر مصوباتی بود که در جلسه امروز هیئت دولت مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل وجود کلاهبرداری‌هایی که در زمینه پیش خرید و پیش فروش ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها وجود دارد، دولت امروز آئین‌نامه‌ای را در این باره مورد تصویب قرار دادکه بر اساس آن  حمایت از کسانی که ساختمان و یا آپارتمانی را پیش خرید می‌کنند مورد تصویب دولت قرار گرفت و ان شاءالله با تصویب این آئین‌نامه مشکلات موجود در این حیطه کم خواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تکمیل طرح ارزیابی زیست محیطی مجموعه طرح‌های عمرانی از دیگر مصوبات امروز جلسه هیئت دولت بود که براساس آن هر طرحی که در کشور ایجاد شود، چگونگی ارزیابی زیست محیطی آن باید مورد توجه قرار گیرد که امیدواریم از این منظر با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۳ سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در جهت خروج اقتصاد ایران از رکود انجام شده است، این مورد نیز مورد توجه قرارگیرد.

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه قرار است طرح‌های صنعتی، کشاورزی و تولیدی بسیاری در سال جاری در کشور انجام گیرد، این طرح می‌تواند در جهت عدم آلودگی محیط با توجه به اجرای طرح‌ها تاثیرگذار باشد و خسارات کمتری را به محیط زیست وارد کند.

** دولت اجازه نمی‌دهد قیمت خودرو بی‌رویه بالا برود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش قیمت خودرو گفت: با توجه به اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مغایرتی مابین نظری که وی درباره افزایش قیمت خودرو اعلام کرده و صحبت‌هایی که بنده در جلسه هفته پیش هیئت دولت ارائه کردم وجود ندارد.

وی افزود: قیمت خودرو را شورای رقابت با توجه به دستور عملی که دارد کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت خودرو بی‌رویه بالا برود، آن‌ها موظف هستند که چارچوب و فرمولی را برای این کار تهیه کنند و متناسب با بررسی‌های کار‌شناسی شده در این باره وارد عمل شوند.

نوبخت تصریح کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت رسما اعلام می‌کنم که دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست و تخصیص ارز مبادله‌ای که ارزان‌تر از ارز بازار است، این امکان را به صنایع خودروسازی می‌دهد که با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر محصولات خود را عرضه کنند.

وی افزود: آنچه که انتظار دولت است توجه به این نکته بوده که به جای اینکه به افزایش قیمت خودرو توجه کنیم، خود را موظف بدانیم که هرساله خبر خوبی را درباره افزایش کیفیت خودروها اعلام کنیم، از این جهت دولت همچنان با افزایش قیمت خودرو و هرگونه افزایش قیمتی جز قیمت حامل‌های انرژی که قانون آن را وضع کرده مخالف است و نسبت به هیچ افزایش قیمتی جز آنچه که قانون تعیین کرده است موافق نیست و اقدام نخواهد کرد.

** تسهیلات لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمتها به صنایع ارائه می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اعطای تسهیلات از سوی دولت به صنایع و مراکز تولیدی داخلی گفت: ما هر کمکی که بتوانیم به صنایع داخلی به ویژه صنعت خودرو داشته باشیم تا بتوانند قیمت محصولات خود را واقع بینانه تعیین کنند و تحمیل افزایش قیمت را بر مردم نداشته باشند،‌ دریغ نخواهیم کرد و تسهیلات لازم را در این باره به صنایع ارائه می‌کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین عاملی که در صنعت خودرو مورد توجه بوده است، ارائه تسهیلات در این زمینه است به طوری که شاهدیم دولت در حال حاضر نسبت به تامین ارز لازم برای صنایع خودروسازی با قیمت مبادله‌ای که ۲۶۵۰ هزار تومان است مبادرت می‌ورزد، چنانکه تلاش دولت بر این است که قیمت‌های واقعی را در مورد کالاهای مختلف ارائه کند، از این رو تسهیلات لازم را در این بخش ارائه خواهیم کرد.

** هیچ مشکلی برای تامین کالاهای ماه مبارک رمضان نداریم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تامین مایحتاج اساسی مردم در ماه رمضان گفت: خوشبختانه از ماههای اول سال، دولت درباره تامین کالاهای اساسی و استراتژیک مردم اقدامات لازم را انجام و ذخایر خود را افزایش داد و برای اینکه مردم در ماه مبارک رمضان مشکلی نداشته باشند همه تمهیدات لازم را برای ذخیره سازی کالا‌ها انجام داده‌اند لذا ما در ماه مبارک رمضان مشکلی نخواهیم داشت.

** تصویب آئین‌نامه اجرایی و نحوه و دستورالعمل یارانه غیرنقدی در جلسه آینده دولت

وی همچنین درباره توزیع سبد کالایی افزود: اینکه هر دستگاه متناسب با اعتباراتی که دارد در جهت رفاه کارکنان خود اقدام کند ما از این مسئله در هیئت وزیران استقبال می‌کنیم، اما آنچه که باید در کنار پرداخت یارانه‌های نقدی مورد توجه قرار گیرد و مورد نظر دولت و شخص رئیس جمهور نیز است، توجه به این نکته بوده که ما باید در جهت تامین امنیت غذایی مردم و درباره پرداخت یارانه‌های غیر نقدی نیز حسب برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم، اقدامات لازم را اعمال کنیم، برهمین اساس در جلسه آینده دولت، آئین‌نامه اجرایی و نحوه و دستورالعمل یارانه غیرنقدی به تصویب خواهد رسید تا ما بتوانیم این اقدامات را بدون کاستی‌هایی که در مرحله اول توزیع سبد کالایی وجود داشت، مجددا انجام دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود هنوز بیمه سلامت رایگان به صورت صددرصد در بیمارستانها محقق نشده است، اظهار داشت: بنده این سوال را از شما دارم که بروید از روستائیان عزیز و یا کسانی که پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند بپرسید که آیا بیش از ۱۰ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند یا خیر.

وی تصریح کرد: ما براساس وعده‌ای که داده بودیم از مبالغ ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها برای بیمه سلامت رایگان اختصاص دهیم، دادیم و بنده همینجا اعلام می‌کنم اگر کسی به بیمارستان مراجعه کند و برای روستاییان بیش از ۵ درصد و برای سایرین بیش از ۱۰ درصد مسئولان بیمارستان مطالبه کردند، به نهادهای نظارتی اطلاع دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اجرایی‌شدن سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در دستگاه‌های اجرایی گفت: خوشبختانه بعد از اینکه نقشه راه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه شد، از همه دستگاه‌ها درخواست شد تا همه برنامه‌های خود را برای اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از جمله سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.

وی افزود: درباره اینکه این سیاست‌ها در یک محل معتبر مورد تصویب و بررسی قرار گیرد، بعد از اینکه همه آن‌ها از سوی معاونت  برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بررسی شود، از روز دوشنبه شورای اقتصاد در دولت تشکیل و تمامی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.

نوبخت تصریح کرد: دو دستگاه در جلسه گذشته شورای اقتصاد برنامه‌های خود را اعلام کردند که مورد تصویب قرار گرفت و دستگاه‌های دیگر نیز در جلسات بعدی برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد، این برنامه‌ها لازم الاجرا است و دستگاه‌های اجرایی باید از همه ظرفیت‌های داخلی کشور در این راستا استفاده کنند.

** دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم دولت برای افزایش برخی از قیمت‌ها گفت: به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و دولت بنایی برای افزایش قیمت‌ها ندارد و ما در جهت مهار تورم سیاستهای خود را پیگیری می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در جلسه بین معاون اول رئیس جمهور و محمد دادکان قول داده شده است که دادکان رئیس فدراسیون فوتبال می‌شود و آیا شما از جزئیات این جلسه خبر دارید، گفت: بنده از این جلسه بی‌خبر هستم و اگر جلسه‌ای باشد که منجر به تصمیم‌گیری خاصی شود، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور به کشور ترکیه نیز افزود: زمانی که این سفر قطعی شود به طور قطع آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر درباره انجام سفرهای رئیس‌جمهور باید بگویم که دکتر روحانی از سوی بسیاری از کشور‌ها برای سفر دعوت شده که این ناشی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران است که اگر صورت بگیرد، آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نوبخت همچنین درباره برگزاری جشن‌هایی از سوی دولت به بهانه گذشت یکسال از عمر دولت یازدهم گفت: بنده از تمامی رسانه‌ها تقاضا دارم که نسبت به انتشار اخبار دقت نظر بیشتری را اعمال کنند، لذا انتظار می‌رود در زمینه انتشار اخبار با دقت عمل بیشتری وارد شوند و اخبار کذب و نادرست را منتشر نکنند.

وی درباره انتشار تصاویر یکی از مسئولین دولتی به همراه “مه‌آفرید امیرخسروی” افزود: به طور حتم اگر دستگاه‌های اجرایی تشخیص بدهند که فردی مجرم است با وی برخورد می‌کنند، لذا انتشار برخی از تصاویر نمی‌تواند گویای مجرم بودن کسی باشد.

نوبخت تاکید کرد: هر سه قوه اعلام کردند که فردی که تصاویر وی به همراه مه‌آفرید امیرخسروی منتشر شده است، بیگناه بوده است و سوء‌ظنی نسبت به وی وجود ندارد، لذا بنده از یک رسانه بسیار گله‌مندم که بدون اینکه تحقیق کافی انجام داده باشد، عکس “مه آفرید” را در بین برخی از خدمتگزاران ملت قرار داده‌اند، لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها در قبال اینگونه اخبار دقت نظر بیشتری را به خرج دهند و بنده اعتقاد دارم این اقدام صورت گرفته بسیار غیر اخلاقی بوده است، البته باید تشکر کنم که این سایت بعد از اینکه متوجه شد خبرش نادرست است آن را حذف کرد.

نوبخت تاکید کرد: بنده از همه رسانه‌ها درخواست می‌کنم در جهت ارائه اخبار خود دقت بیشتری را به خرج دهند و در زمینه‌های مختلف تحقیق و بررسی جدی را انجام دهند، لذا به هر تقدیر بنده خواهش می‌کنم خبری را که شنیده می‌شود، صرفا به لحاظ شنیدن نباید آن را منتشر کرد و رسانه‌ها باید حقوق انسانی افراد را مدنظر قرار دهند و از شایعه پراکنی خودداری کنند.

** ۶۵۰ میلیون یورو کل اجناس بوده نه سود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره ارجاع پرونده رانت‌خواری ۶۵۰ میلیون یورویی به قوه قضائیه گفت: قطعا ما از این مسئله برای اینکه فرصتی شود تا کسی یکطرفه نظر خود را اعمال نکند، استفاده خواهیم کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده که در این باره اطلاع رسانی کنند، چنانکه شاهد بودیم اطلاعیه‌ای را نیز در این باره ارائه کرد.

وی افزود: ما از صحبت درباره این موضوع در صحن علنی مجلس و قوه قضائیه استقبال می‌کنیم، زیرا که این موضوع در کمیسیون‌های مختلف مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: اگر این پرونده از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، به نفع ماست زیرا مشخص خواهد شد که هیچگونه رانتی رخ نداده است.

نوبخت تاکید کرد: بنده تاکید می‌کنم که هیچگونه رانتی به کسی داده نشده است و این موضوع قابل تحقیق است، با توجه به اینکه کشتی‌های فراوانی در مرزهای آبی ما وجود دارد و انبار‌هایمان نیز خالی است، لذا به طور حتم اگر افرادی اعلام کنند که ما با‌‌ همان قیمت‌های دولتی کالاهای مورد نیاز را به صورت نسیه‌ای به کشور وارد می‌کنیم و هر وقت دولت توانست پول را به ما بدهد، باید او را تشویق کنیم.

وی افزود: واردکنندگانی که بدون داشتن هیچ چشم‌داشتی کالاهای مورد نیاز مردم را به کشور وارد می‌کنند باید به عنوان اینکه در راستای خدمت به کشور وارد عمل شده‌اند مورد تشویق قرار دهیم.

نوبخت اظهارداشت:باید بگویم که کل اجناس فروخته شده ۶۵۰ میلیون یورو است، نه اینکه تماما ۶۵۰ میلیون یورو سود نصیب کسی شده باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما آماده هستیم تا در صحن علنی مجلس و قوه قضائیه نسبت به این موضوع توضیحات لازم را ارائه دهیم.

** واکنش به برگزاری جشن سالگرد انتخاب دولت یازدهم

وی درباره برگزاری جشن اعتدال از سوی برخی از حامیان دولت گفت: مردم خوب کشورمان که با رای قاطع، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی را انتخاب کردند و عده‌ای که برای معرفی وی به مردم ستادهایی را در زمان انتخابات فعال کردند، اگر در سالگرد چنین موفقیتی بخواهند گردهمایی‌هایی را ایجاد کنند این حق طبیعی است و این کار در جهت نشاط جامعه باید صورت می‌گیرد.

نوبخت اظهارداشت: مسئولین قوه مجریه باید در جمع مردم حاضر شوند و بار امانتی را که بر دوش گرفته‌اند برای آن‌ها توضیح دهند، این همایش از این جهت که دستگاه‌های اجرایی بتوانند گزارش یکساله دولت را بدهند، احترام به مردم است.

وی تاکید کرد: حضور در بین مردم و توضیح گزارشات لازم کار ناصحیحی محسوب نمی‌شود، زیرا مردمی که به دکتر روحانی رای داده‌اند، انتظار دارند که خواسته‌ها و درخواست‌های آن‌ها محقق شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آیت‌الله خاتمی درباره صحبت‌های سوی رئیس جمهور مبنی بر عدم استفاده از زور و شلاق گفت: رئیس جمهور بسیار شفاف و روشن اعلام کرد که با زور و شلاق نمی‌توان به اهداف خود دست پیدا کرد، چنانکه پیامبر اکرم(ص) نیز بشیر و نذیر بود و کسی را با شمشیر به بهشت ارجاع نمی‌داد.

نوبخت افزود: در زمان پیامبر (ص) ایشان با ارائه منطق مردم را به دین اسلام فراخواندند و از راه قلوب وارد دلهای مردم شدند، ما شاهد هستیم نظر رئیس‌جمهور نیز در این محور قرار دارد و بیانی که از سوی آیت‌الله احمد خاتمی در این باره مطرح شده مقصود نسبت به صحبت‌های رئیس جمهور نبوده است و به موضوع دیگری اشاره داشته است.

نوبخت همچنین درباره ساخت مستند “من روحانی هستم ۲” نیز گفت: معاونت حقوقی رئیس جمهور پیگیر این موضوع است و توضیحات لازم را درباره آن ارائه خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت درباره فساد مالی تصریح کرد: دولت کار تمامی پرونده‌هایی را که باید به قوه قضائیه ارسال می‌کرد، انجام داده است و بنده فکر می‌کنم قوه قضائیه درباره فساد مالی اقدامات خوبی را انجام داده است و دولت نیز درباره این موضوع براین باور است که باید ساز و کار مناسبی اتخاذ شود.

** کناره‌گیری شمخانی “شایعه” است

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کناره گیری ” علی شمخانی” دبیر شورای امنیت ملی کشور از سمتش به علت بیماری گفت: این موضوع شایعه است و ما هم برای سلامتی آقای شمخانی دعا می‌کنیم و باید بگوییم که وی در مقطع زمانی کوتاه مدتی به علت بیماری امکان حضور در مسئولیتش را نداشت که در حال حاضر این امکان برای وی محقق شده است.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x