تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
2

استفاده افراطی از وسایل ارتباطی تمام زندگی را تحت‌الاشعاع قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 40762
  • 06 خرداد 1393 - 9:39

مهین عوض‌زاده، روانشناس گفت: استفاده افراطی از وسایل ارتباطی مجازی تاثیر مستقیمی بر سلامت روانی افراد دارد.

به گزارش کمال مهرمهین عوض‌زاده، روانشناس و مشاور خانوادهگفت: ارتباط رو در رو برای سلامت انسانها بسیار مهم است و استفاده بیش از اندازه از وسایل ارتباطی سلامت روانی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: حالت گرمی و صمیمیتی کرد ارتباط رودررو وجود دارد در فضای مجازی نیست بلکه فضای این محیط‌ها را سردی، دوری و بی‌اعتمادی پرکرده است.

عوض‌زاده گفت: در سن نوجوانی و جوانی افراد در جست و جوی صمیمیت و ازدواج هستند و زمانی که با این تمایلات درونی وارد اینگونه محیط‌ها می‌شوند، به دلیل عدم شفافیت و بی‌اعتمادی که در فضای مجازی وجود دارد قبل از اینکه شناخت حاصل شود، حالت دلبستگی و وابستگی‌ ایجاد می‌شود که این امر تاثیرات مخربی بر روح افراد می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات رسانه جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: وسایل ارتباط مجازی نباید به صورت افراطی مورد استفاده قرار گیرند بلکه موارد استفاده این وسایل باید محدود شود و همچنین نباید جایگزن روابط انسانی و واسطه‌ غالب باشد زیرا تمام زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که گاهی شاهد طلاق‌ افراد به دلیل استفاده بی‌رویه از این سیستم‌های ارتباطی هستیم.

وی در خصوص ویژگی افراد معتاد به فضاهای مجازی چنین گفت: این افراد، انسانهای تنها و بی‌مهارتی هستند که به لحاظ خودآگاهی شناخت ضعیفی از خود دارند زیرا در اکثر موارد فرد اطلاعات غلطی از خود ارائه می‌دهد و از خود واقعی‌اش فاصله می‌گیرد در صورتی که یک انسان سلیم‌النفس، کسی است که هیچ ترسی از شناساندن خودش به دیگران ندارد.

عوض‌زاده در ادامه افزود: امروزه تعریف درستی از مدرن شدن وجود ندارد و باید حالت تعادل ایجاد شود یعنی نه حالت خشک مدرن را داشته باشیم و نه حالت سنتی گذشته که احیا کردنش دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: انسانها چند بعدی هستند و باید سبک زندگی طوری طراحی شود که بتوان به تمام نیازها پاسخ داد و میزان احساس رضایت انسانها نشان دهنده سبک زندگی صحیح‌شان می‌باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x