تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

بی‌خاصیتی تماس تلفنی نیویورک به روایت معاون وزیر خارجه/مسئول بررسی مرگ های ناشی از آلودگی هوا مشخص شد

  • کد خبر : 40318
  • 04 خرداد 1393 - 9:41
بی‌خاصیتی تماس تلفنی نیویورک به روایت معاون وزیر خارجه/مسئول بررسی مرگ های ناشی از آلودگی هوا مشخص شد

افراطیون مشارکت: روحانی پایگاه اجتماعی مستقلی ندارد !،مجوز دولت برای تمدید قرارداد تجاری با سوریه ،ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند مقابل آمریکا جا نمی‌زنند،حضور «م . ر» در دادگاه کیفری و …ازجمله خبر ویژه های برخی روزنامه های یکشنبه هستند که میتوانیذ اینجا بخوانید.

 

*کیهان

افراطیون مشارکت: روحانی پایگاه اجتماعی مستقلی ندارد !

دو تن از افراطیون حزب مشارکت روحانی را فاقد پایگاه اجتماعی دانسته و او را ادامه حرکت اصلاح‌طلبان توصیف کردند.علی شکوری راد در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: آقای روحانی نیازمند این است که در عرصه‌های سیاست داخلی آزموده شود. ایشان در سیاست خارجی امتحان خود را خوب پس داده‌اند، اما در عرصه سیاست داخلی تا همان حدی که در انتخابات تجلی کرد، باقی مانده و هنوز از آن قاب خارج نشده است. ایشان باید از آن قاب خارج شوند و به میان مردم بیایند. من فکر می‌کنم این عدم تحرک جدی آقای روحانی در زمینه‌ سیاست داخلی از زمان انتخابات تا حالا، قابلیت تداوم زیادی ندارد.

این عنصر افراطی حزب مشارکت در پاسخ این سوال که «آقای روحانی برای حفظ بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبی چه کاری باید انجام دهد و از طرفی آیا قایل هستید که ایشان در این مدت باید برای ایجاد پایگاه تلاش کند؟» گفت: فکر نمی‌کنم آقای روحانی دنبال این باشد که برای خودش یک پایگاه اجتماعی مستقل تعریف کند. چون که در حال حاضر نیازی ندارد. اگر بخواهد یک پایگاه سیاسی مستقل برای خودش تعریف کند، مفهوم این کار این است که می‌خواهد تکیه خود را از روی اصلاح‌طلبان بردارد. یعنی اصلاح‌طلبان احساس فاصله کنند چه نیازی به این کار است؟ وقتی کسی از یک پایگاه اجتماعی حاضر و آماده برخوردار است، این را واگذارد و برود پایگاهی ایجاد کند که تازه مورد انتقاد پایگاه اصلی او هم قرار گیرد. به نظر من این اشتباهی است که البته برخی از اطرافیان آقای روحانی مرتکب می‌شوند و فکر می‌کنند آقای روحانی نیاز به یک پایگاه مستقل اجتماعی دارد.
وی افزود: آقای روحانی باید تعامل خود را با آقای خاتمی و هاشمی افزایش دهد. آقای روحانی چرا برود دنبال یک پایگاهی که ساختن آن هم زمانبر است و هم به راحتی امکان‌پذیر نیست. اگر هم بخواهد چنین کاری انجام دهد، این پایگاه اجتماعی یا باید از پایگاه آقای هاشمی کسر شود یا از پایگاه اجتماعی آقای خاتمی.

از سوی دیگر رضا خاتمی در مصاحبه با آفتاب یزد، درباره این سوال که چرا فراخوان انصراف از دریافت یارانه‌ها شکست خورد، گفت: من فکر می‌کنم نمی‌توانیم بگوییم دولت روحانی اشتباه نمی‌کند. در این موضوع دولت ارزیابی اشتباهی داشت و اتفاقا اصلاح‌طلبان در این مورد هشدار لازم را داده بودند و گفته شده بود که شاید روش دولت روش درستی نباشد و انتظارشان هم انتظار نابجایی باشد. اعتماد سیاسی و اعتماد اجتماعی را نباید با نیازمندی‌های اقتصادی مردم قاطی کرد. این دو را بهم گره زدن اشتباه است. چون از نظر سیاسی و اجتماعی به ما اعتماد دارید، پس ما بگوییم یارانه نگیرید،مردم هم نگیرند! مردم در این امور محاسبات دیگری در زندگی عادی‌شان دارند.

این عنصر افراطی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در کنار دو جناح شناخته شده کشور (اصلاح‌طلب و اصولگرا) احتمال پیدایش جناحی موسوم به اعتدال را میسر می‌بینید، اظهار داشت: اعتدال یک نوع روش است، به نظر من گفتمان دولت، گفتمان اصلاح‌طلبی است، گفتمان اصولگرایی معتدل است. آقای روحانی روش جدیدی ایجاد کرده آمده از جناح‌های مختلف، آدم‌هایی که به نظر ایشان میانه‌رو هستند را به کار گرفته تا کشور را بسازد. روش بسیار خوب و پسندیده‌ای است. اما این را یادتان باشد هیچ کس نمی‌آید بگوید من تندرو هستم. همه می‌گویند من معتدل و اعتدالیم.

بی‌خاصیتی تماس تلفنی نیویورک به روایت معاون وزیر خارجه

معاون اروپا  و آمریکای وزارت خارجه تصریح کرد گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما در نیویورک تغییری در سیاست‌های آمریکا ایجاد نکرد و این موضوع بیش از اندازه بزرگ شد.به گزارش رجانیوز نزدیک به ۸ ماه از گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهور ایران و آمریکا می‌گذرد، گفتگویی که در همان وهله اول مورد انتقاد بسیاری از مردم و نیروهای دلسوز انقلاب گشت اما همزمان رسانه‌های تندروی حامی دولت از آن به عنوان یک برگ برنده بزرگ در دیپلماسی دولت جدید یاد کردند و به خاطر آن فریاد «روحانی مچکریم» سر دادند.۵مهرماه ۱۳۹۲ در حالیکه حسن روحانی قصد بازگشت از آمریکا به تهران را داشت، در آخرین ساعت حضورش در این کشور طی تماسی ۱۵ دقیقه‌ای با رئیس‌جمهور آمریکا گفتگو کرد. از همان لحظه به بعد، تحلیل‌ها و اخبار متفاوتی در این‌باره منتشر شد و حامیان دولت با رپرتاژ ویژه برای این اقدام رئیس‌جمهور، از آن حمایت کرده و آن را گامی بزرگ برای رفع مشکلات ایران قلمداد کردند.

اما منتقدان معتقد بودند این تماس تلفنی نه‌تنها کمکی به رفع مشکلات داخلی ایران نخواهد داشت بلکه با خالی کردن دست ایران در برابر آمریکا، باعث فشار و تحریم بیشتر آنها خواهد شد و تنها چند روز بعد از این اتفاق بود که اوباما بدون تغییر در لحن صحبت کردن خود درباره ایران ‌بار دیگر اعلام کرد در مواجهه با ایران تمامی گزینه‌ها روی میز است و این تحریم‌ها بوده که ایران را به پای میز مذاکره نشانده است.اکنون مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه طی گفتگویی با روزنامه شرق، به تایید اظهارات منتقدان پرداخته و آن را بدون تاثیر در روابط دو کشور خوانده است.وی در گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق گفته است: «اگر فکر کنیم این گفت‌وگوی تلفنی در مسایل ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد، یا اینکه موجب تغییری در سیاست‌های ما و آمریکا شد، نه اینگونه نبود، چون اگر تغییری ایجاد شده بود را باید حس می‌کردیم چون چند ماه از آن گفت‌وگو می‌گذرد و اگر قرار بود تغییر ایجاد شود، باید حس می‌کردیم.»

تخت روانچی در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «اصلا به این شکل نبود که به این گفت‌‌وگو به عنوان حرکتی نگاه کنیم که به عنوان یک پازل و در کنار یک سری حرکت‌های دیگر، به جای بزرگی برسد. نظر شخصی من این است که این موضوع بیش از حد بزرگ شد. واقعا برخی فکر می‌کنند، شاید این کار  به عنوان یک حرکت کوچک شروع شد تا قدم‌های بعدی برداشته شود، در حالی که اینطور نیست… به نظر من آن موضوع بیش از حد بزرگ شد.»وی در ادامه نیز به بحث پر حاشیه پرواز مستقیم ایران و آمریکا اشاره می‌کند که همان موقع اعلام شد تا دو ماه دیگر (آذر ۹۲) اجرایی می‌شود؛ «به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا برقرار کرده به نظر من، این کار فعلا عملی نیست. ورود هواپیماهای ایرانی به آمریکا مشکل تحریم دارد، گرفتن سوخت و… به این دلایل عملا این بحث، موضوعیتی ندارد.»

رجانیوز عکس، تیترها و تصاویر صفحه اول مطبوعات زنجیره‌ای مربوط به سال گذشته را نیز منتشر کرد از جمله؛ «اعتماد: تماس تاریخی در پرواز بازگشت (تمام صفحه)»، «شهروند: کلید تدبیر، قفل سیاست خارجی را باز کرد»، «شهروند: تابو شکست»، «شرق: تلفن دقیقه ۹۰ اوباما به روحانی»، «اسرار: پرواز مستقیم ایران – آمریکا با دستور روحانی»، «آرمان: فریاد روحانی مچکریم در فرودگاه»، «آفتاب یزد مکالمه تاریخی ایران و آمریکا را بررسی کرد: روحانی متشکریم»، «بهار: روی موج دیپلماسی تلفن» و «آفتاب یزد: به اندازه ۵۰۰ روز در سیاست خارجی  قدم برداشتیم».
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب، ۸ روز بعد از ماجرای نیویورک تلویحا به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به جا نبود.

فرصت اظهارنظر زیباکلام دولتی و زیباکلام مستقل

در حالی که صادق زیباکلام آزادانه در برنامه‌های مختلف علیه کلیت برنامه هسته‌ای سخن می‌گوید سخنرانی سعید زیباکلام در همایش «ما دلواپسیم» با موضوع مذاکرات هسته‌ای در شهرستان دیر از سوی معاون استاندار بوشهر و فرمانداری این شهرستان لغو شد.به گزارش شبکه خبر دانشجو نشست «ما دلواپسیم» که قرار بود در جمع دانشجویان شهرستان دیر و با موضوع نقد توافق ژنو برگزار شود، توسط فرمانداری این شهر لغو گردید. این برنامه که قرار بود در سالن مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دیر برگزار شود اما به دلیل نگرانی مسئولان استانی از انتقادات احتمالی دانشجویان و سخنران جلسه لغو گردید.به گزارش خبرنگار شبکه خبر دانشجو فرماندار شهرستان دیر بیان داشته که از طرف معاون سیاسی استاندار بوشهر با این جلسه مخالفت شده و اعلام کرده‌اند سخنرانی سعید زیباکلام در سالن‌های دولتی برگزار نشود و به همین دلیل درب سالن را قفل کرده و دانشجویان را پشت درهای بسته نگه داشتند.

گفتنی است پس از لغو جلسه توسط فرماندار بندر دیر، این جلسه در خانه یک شهروند دیری برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مردم همراه بوده است.برخلاف سعید زیباکلام، صادق زیباکلام طی ۷-۸ ماه گذشته اجازه داشته در برخی دانشگاه‌ها و رسانه‌ها با منطقی عوامانه، ادعا کند فناوری هسته‌ای ارزشی ندارد و صرفا بهانه‌ای برای تقابل ایدئولوژیک با آمریکاست!اکنون باید از مسئولان دولت تدبیر و امید خواست معادله چند مجهولی حذف یک زیباکلام و میدان دادن به یک زیباکلام دیگر را صرفا به اعتبار منتقد بودن یکی و تظاهر دیگری به حمایت از دولت توضیح دهند.گفتنی است سعید زیباکلام از جمله اساتید و متخصصان دانشگاهی است که رئیس‌جمهور آنان را به دستگیری و نقد و ارزیابی عملکرد دولت دعوت کرده است.

سرگیجه روزنامه زنجیره‌ای برای توجیه حزب‌بازی کتابخانه ملی

یک روزنامه زنجیره‌ای به جای کتابخانه ملی،به توجیه برگزاری همایش حزبی موسوم به اعتدال در ۳۱ استان با استفاده از امکانات دولتی پرداخت.
روزنامه آرمان در نوشته‌ای سراسر تناقض هم از نقش‌آفرینی ۲۰ سازمان و نهاد دولتی برای برگزاری همایش مذکور خبر داده، هم نقش‌آفرینی دولت را انکار کرده، هم مدعی شده رئیس کتابخانه ملی نه به عنوان رئیس کتابخانه ملی بلکه به عنوان مشاور رئیس جمهور پیگیر همایش مذکور است!روزنامه مذکور در این شیرین‌کاری کم‌سابقه در عین حال اذعان کرد امکانات لجستیکی و سخت‌افزاری کتابخانه ملی در اختیار همایش مذکور است!!هفته گذشته نشریه زنجیره‌ای مهرنامه ضمن مصاحبه با صالحی‌امیری رئیس‌ کتابخانه ملی، آگهی رسمی این نهاد دولتی درباره برگزاری همایش اعتدال در ۳۱ استان را منتشر کرد که طی آن برخی دستگاه‌های دولتی دیگر نظیر وزارت علوم و معاونت زنان ریاست جمهوری در تدارک این همایش ایفای نقش می‌کنند.

با این حال روزنامه اجاره‌ای و زنجیره‌ای در توضیحی قابل تامل نوشت:‌«موهومات، دستمایه هجمه به همایش اعتدال شده است… بیش از ۲۰ نهاد و سازمان دولتی کارپرداز و همراه این همایش هستند. روزنامه کیهان برگزاری این همایش را در قالب سیاسی دیده و براساس آن پیش‌فرض «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» را به سیاسی‌کاری و کنش حزبی در راستای برگزاری این همایش متهم کرده است.جهت اطلاع‌ نویسندگان این جریده باید مبذول داشت که انتخاب دکتر صالحی‌امیری از سوی رئیس جمهوری برای ساماندهی، استحکام و قوام همایش نه متوجه جایگاه حقوقی ایشان به عنوان رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران که به واسطه جایگاه حقیقی وی در ساحت اندیشه‌ورزی و اشراف ایشان بر زیربناها و مبانی گفتمان اعتدال و ارتباط وثیق وی با نخبگان دانشگاهی و علمی کشور بوده است و از اساس روند امور اجرایی و هماهنگی‌های به عمل آمده نه توسط اضلاع و اجزا کتابخانه ملی و کارمندان شریف این نهاد که توسط تیم اجرایی خارج از چارت سازمانی این نهاد به انجام می‌رسد و دکتر صالحی‌امیری به عنوان مشاور رئیس جمهوری، مدیریت کلان و هماهنگی میان کادرهای علمی و نخبگان را پی می‌گیرد… بهره‌گیری از برخی امکانات سخت‌افزاری و لجستیکی کتابخانه ملی برای برگزاری این همایش در راستای صرفه‌جویی و عدم هدر رفت منابع ملی است چرا که اگر قرار بود برای برگزاری همایش مکان و محلی ابتیاع شود و امکانات اداری و تشکیلاتی برای آن مهیا گردد قطعاً باید هزینه‌های هنگفتی مصروف داشته می‌شد»!

ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند مقابل آمریکا جا نمی‌زنند

یک روزنامه صهیونیستی نوشت:  ایرانی‌ها بعد از انقلاب اسلامی ثابت کرده‌اند واهمه‌ای از  مواضع آمریکا نداشته و از آن نمی‌هراسند.به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در مقاله‌ای نوشت: ایرانی‌ها بعد از انقلاب اسلامی ثابت کرده‌اند که واهمه‌ای از مواضع آمریکا نداشته و به همین دلیل نباید چندان امیدی به تغییر موضع ایران در زمینه سلاح‌های دوربرد داشت.نویسنده این مقاله با برشمردن نگرانی‌های تل‌آویو از موفقیت‌های برنامه هسته‌ای ایران نوشت،  باید اعتراف کرد مسئله غنی‌سازی اورانیوم مهمترین و محوری‌ترین چالش این مذاکرات است و اگر این مسئله به شکل رضایتبخشی (از دیدگاه صهیونیست‌ها) حل شود برای مسائل دیگر هم می‌توان راه‌حل‌هایی پیدا کرد.
نویسنده مقاله یدیعوت آحارونوت همچنین اذعان کرد، با وجود هیاهوی صورت گرفته در مورد موشک‌های دوربرد ایران، هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارد که به آمریکا اجازه دهد این نوع برنامه‌های ایران را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

*خراسان

مجوز دولت برای تمدید قرارداد تجاری با سوریه

بر اساس بخشنامه اخیر مسئولان دولتی به دستگاههای ذی ربط در امر واردات، مقرر شده مجوز سال های گذشته درباره اعمال تخفیفات قانونی درباره کالاهای صنعتی و کشاورزی وارده از جمهوری سوریه تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید شده و قانون موافقت نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیز کماکان به قوت خود باقی باشد .

 

مسئول بررسی مرگ های ناشی از آلودگی هوا مشخص شد

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول اجرایی به ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شده این دو دستگاه دولتی با ایجاد یک سامانه مشخص و برنامه ریزی دقیق نسبت به پایش بیماری ها و مرگ منتسب به آلودگی هوا به صورت سالیانه اقدام و زمان بندی اجرای آن را از ابتدای سال ۱۳۹۴ در نظر بگیرند.

*جمهوری اسلامی

*موج شیعه ستیزی که به دستور مسئولان دولتی مالزی ادامه دارد به دانشگاه‌ها هم کشیده شده است. به گزارش روزنامه سان دیلی مالزی، در یک سمینار که مقامات ارشدی از دولت مالزی حضور داشتند و تحت عنوان “ویروس شیعه” برگزار شد، زین الغاری از معاونان وزیر کشور مالزی گفت “نیاز است ترویج اعتقادات شیعه به سرعت متوقف شود”. تارجونو ابومعاس رهبر ائتلاف ضد شیعه نیز به جاکارتا کلوب گفته است: “دولت ما باید مانند دولت مالزی باشد” که به سرکوب بی‌سابقه عقاید و شعائر شیعیان در مالزی و نیز سخنان الغاری اشاره دارد. به نوشته اصلی‌ترین روزنامه مالزی، چندی قبل، تان ساری خالد ابوبکر، سربازرس پلیس مالزی مدعی شد “وقتی که شیعیان بزرگ‌تر از آن شوند که بتوان آن‌ها را محدود کرد. یک گروه شبه نظامی خواهند شد”، از وی نقل شده است که گسترش شیعیان با تجارت، آموزش، احزاب سیاسی و سازمان‌های غیردولتی دردست بررسی و رصد مقامات است. در گزارش یک روزنامه دیگر مالزیایی با تیتر “شیعیان مسلمان نیستند” آمده است، دپارتمان توسعه اسلامی مالزی تأکید دارد همه شاخه‌های شیعه منحرف هستند و قوانین اسلامی را می‌شکنند.

* ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر، اعلام کرد همایش بزرگداشت دوم و سوم خرداد در بوشهر که قرار بود توسط این ستاد برگزار شود به دلیل برخی مانع تراشی‌ها لغو شد. این تشکل سیاسی اعلام کرد: هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل اجتماعات قانونی را حق ملت دانسته و برای تجمعات قانونی در فضاهای بسته نیاز به اخذ هیچ مجوزی نیست، با این حال ما برای پیشگیری از هرگونه بهانه تراشی، درخواست مجوز تجمع روز جمعه ۲ خرداد را هم به مسئولان استان داده و فراتر از این در اقدامی بی‌سابقه ریز برنامه هایمان را هم به مقامات مسئول ارائه کردیم اما به دلیل برخی مانع تراشی‌ها این همایش لغو شد. فرماندار بوشهر در دولت احمدی نژاد و رئیس هیات امنای مسجد قرآن بوشهر دو شب قبل از دوم خرداد در اظهاراتی تند خواستار لغو این همایش شده بود. تابناک نوشت: جعفر پورکبگانی برای برگزاری جلسه دوم خرداد دو شرط گذاشت و گفت: برگزار کنندگان همایش دوم خرداد باید نام ۹ دی را که روی مجتمع فرهنگی و هنری و محل همایش است، در بنرهایشان هم ذکر کنند. شرط دوم هم این است که اعلام کنند میرحسین موسوی عامل انگلیس و صهیونیسم است والا اجازه برگزاری همایش را نخواهیم داد. این همایش درحالی لغو شد که اجتماع “دلواپسان” توافق ژنو پنج‌شنبه شب در مسجد قرآن برگزار شد. 

*آرمان

حضور «م . ر» در دادگاه کیفری

شنیده شد که «م . ر» برای پیگیری پرونده خود در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حاضر شد. مهر نوشت؛ چندی قبل پرونده «م . ر» با صدور کیفر خواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد که سرپرست دادگاه‌های کیفری پرونده را به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری ارجاع داد. در ادامه قاضی مدیرخراسانی مطالعه پرونده را آغاز کرد.

صدور حکم جلب عبدالرضا داوری

شنیده شد که یک منبع آگاه اعلام کرد که حکم جلب «عبدالرضا داوری» یکی از فعالان رسانه‌ای نزدیک به جریان انحرافی صادر شده است. ایرنا نوشت؛ این منبع روز شنبه افزود: اتهامات وی نشر اکاذیب و انتساب دروغ به مسئولان است. بنا به گزارش این منبع، داوری تاکنون از حضور در مراجع قضایی خودداری کرده است. داوری که در سال‌های پایان دولت دهم ریاست صندوق بازنشستگی مس کشور را برعهده داشت در طول دولت‌های نهم و دهم از اصلی‌ترین چهره‌های رسانه‌ای وابسته به جریان انحرافی شناخته می‌شود که پیش از انتخابات سال ۸۸ نیز مسئولیت اداره کل پژوهش و همچنین معاونت خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی را برعهده داشت.

چرا خاتمی به یاسوج نرفت؟

شنیده شد که دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: سفر محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت که قرار بود روز جمعه برای سخنرانی در این دانشگاه به یاسوج سفر کند، لغو نشده اما به زمان دیگری موکول شده است. علی زمانی‌زاده افزود: متأسفانه یکسری ناهماهنگی‌ها و عدم همکاری‌هایی را از سوی مجموعه استانداری دیدیم که احساس کردیم این مجموعه هنوز آمادگی برگزاری چنین برنامه‌هایی را ندارد. وی اظهارکرد: رایزنی‌هایی با مجموعه استانداری، شورای تأمین و فرمانداری داشتیم که احساس کردیم که هم‌اکنون آمادگی برگزاری چنین برنامه‌هایی را ندارند و با ما نیز همکاری نکردند. دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بیان کرد: به ما گفتند اگر مهمان برنامه شما به یاسوج سفر کند ما نمی‌توانیم امنیت را تأمین کنیم.

سیدمحمد خاتمی به دیدار نبوی رفت

شنیده شد که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی روز جمعه دوم خرداد به دیدن مهندس بهزاد نبوی که به‌تازگی از زندان آزاد شده است، رفت. انصاف‌نیوز نوشت، سیدمحمدعلی ابطحی در این‌باره با انتشار عکسی در شبکه‌های اجتماعی نوشت؛ ظهری با آقای خاتمی رفتیم دیدن آقای بهزاد نبوی که از زندان آزاد شده است.

کشته شدن ۲ ایرانی در عراق

شنیده شد که یک منبع امنیتی در استان دیاله عراق اعلام کرد که در جریان انفجاری که یک دستگاه خودروی متعلق به یک شرکت ایرانی در شمال شرقی بعقوبه را هدف قرار داده بود، چند نفر کشته و زخمی شدند. این منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با پایگاه خبری شفق‌نیوز عراق بیان کرد: این انفجار یک خودروی متعلق به یک شرکت ایرانی را که در زمینه لوله‌های گاز منطقه خزرج در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شرقی بعقوبه فعالیت می‌کردند، هدف قرار داد که طی آن تعدادی کشته و زخمی شدند. به گفته این منبع آمار کشته‌شدگان این انفجار حاکی از کشته شدن ۴ کارگر و ۲ متخصص فنی ایرانی و زخمی شدن سه نفر دیگر است.

تکذیب دوباره حضور مالکی در ایران

شنیده شد که مشاور نخست‌وزیر عراق سفر نوری مالکی به تهران را تکذیب کرد. علی‌الموسوی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر نوری مالکی به ایران را دوباره تکذیب می‌کند. روزنامه «الحیات»چاپ لندن روز گذشته مدعی شد که از طریق منابع آگاه از سفر نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به تهران مطلع شده است. این روزنامه وابسته به عربستان‌سعودی بعد از انتخابات پارلمانی عراق نیز چنین ادعایی را مطرح کرده بود. بنا برگزارش پایگاه خبری شبکه العالم، علی‌الموسوی در آن زمان نیز با تکذیب خبر روزنامه الحیات، از رسانه‌های وابسته به نهادهای سعودی که به‌دنبال تأثیرگذاری بر فرایند انتخابات عراق بوده‌اند، خواست که از دروغ‌پردازی دست بکشند.

واکنش دولت به جرم سیاسی

شنیده شد که ظاهرا معاونت حقوقی دولت انتقاداتی را به طرح جرم سیاسی مطرح کرده است. خراسان نوشت؛ در گزارشی که توسط معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری درباره ایرادات طرح جرم سیاسی تهیه و به مسئولان ارشد اجرایی کشور ارائه شده است، با اشاره به اینکه چارچوب کلی طرح مذکور مبتنی بر حمایت از مجرمین سیاسی و پیش‌بینی برخی امتیازها، برای آنان است با طرح مثالی در این زمینه تاکید شده که بر اساس این طرح، اگر شخصی مبادرت به توهین به رؤسای قوا کند به ترتیبی که جرم سیاسی تلقی شود، در آن صورت همانند فردی که آن جرم را به صورت عادی و غیرسیاسی مرتکب شده مجازات می‌شود با این تفاوت که به لحاظ صبغه سیاسی جرم، از حمایت‌ها و امتیازات مندرج در طرح برخوردار می‌شود.

سفر هیاتی از حماس به ایران

شنیده شد که شبکه المیادین به نقل از منابع خود از سفر اعلام نشده هیاتی از جنبش حماس به تهران طی روزهای گذشته خبر داد. به نوشته پایگاه خبری این شبکه، هیاتی از تیم رهبری جنبش حماس در سفری اعلام نشده روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در تهران بوده است و طی آن با مسئولان ارشد ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته است. المیادین به نقل از منابع خود افزود که «توافقات مهمی» بین مسئولان حماس و طرف ایرانی درخصوص همکاری برای حمایت از جبهه‌ مقاومت صورت گرفت و حماس نیز تاکید کرد که در چارچوب محور مقاومت در منطقه است و آماده است با تهران در راستای ترمیم و تقویت جبهه مقاومت همکاری کند. مسئولان ایرانی نیز طی این ملاقات‌ها تاکید کردند که در کنار حماس و جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه هستند.

تشکیل گروه‌های خودجوش؟

شنیده شد که فرمانده قرارگاه سایبری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز کنترل مساله فرهنگ با وجود اینترنت و ماهواره بسیار دشوار بوده و در این شرایط تنها راه نجات، تشکیل گروه‌های خودجوش در حوزه فرهنگ است تا خانه‌های ما به کانون فرهنگ تبدیل شوند. تسنیم نوشت؛ سردار بهروز اثباتی بیان کرد: در اصل فلسفه انقلاب ما بازگرداندن دین و فرهنگ بود و امام راحل می‌فرمودند رژیم ستمشاهی دین و اقتصاد کشور را بر باد داده و به غربی‌ها وابسته کرده است، بنابراین این دو مبحث همواره دغدغه مملکت ما بوده و اهمیت مطرح‌کردن آن در سال جدید به افزوده شدن عزم ملی و مدیریت جهادی است.

برچسب ها: مجله شبانه ، باشگاه ، اخبار ویژه ، روزنامه ، یکشنبه

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x