تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران + متن کامل گزارش

  • کد خبر : 40140
  • 03 خرداد 1393 - 9:07
انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران + متن کامل گزارش

گزارش جدید سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر به نقل ازخبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرده که این کشور ذخیره اورانیوم غنی سازی شده اش را مطابق با توافق ژنو به شدت کاهش داده است.
گزارش سه ماهه آژانس درباره ایران می‌تواند موجب خرسندی گروه ۱+۵ شود که اکنون در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع است.

رویترز گزارش داد: گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربط مستقیمی به مذاکرات مجزای جاری میان ایران و شش قدرت جهانی ندارد. اما این گفت‌وگوها مکمل یکدیگرند

در این گزارش آمده است که آژانس در سایت پارچین فعالیت‌های ساخت و ساز مشاهده کرده و درخواست بازرسی از آن را مطرح کرده است.

همچنین آژانس تاکید کرده است که ایران به توافق هسته‌ای خود با گروه ۱+۵ پایبند بوده است.

بر اساس این گزارش، شواهد ارائه شده از سوی ایران به آژانس نشان می دهد که چاشنی های انفجاری پرسرعت معروف به چاشنی های “بریج وایر،‌” تنها برای استفاده در تسلیحات نظامی متعارف آزمایش شده است.

بنابر این گزارش همچنین اعلام شده که ایران به آژانس اجازه داده درباره اتهام پژوهش‌های احتمالی ایران درباره بخش نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.  این اولین بار است که ایران اطلاعاتی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می دهد تا آژانس بتواند درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.

براساس روال کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل ۱۰روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام، برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد.

نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ تا ۵ ژوئن (۱۲تا ۱۶خردادماه) در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این گزارش ماهانه آژانس که تاثیر بسیار حیاتی و مهمی در اثبات اجرای تعهدات ایران دارد، نشان می‌دهد که ایران تاکنون گام‌های توافق‌شده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را برداشته و از ماه ژانویه تاکنون در جهت کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا برداشته است

متن کامل گزارش مدیر کل آژانس انرژی اتمی به شرح زیر است:

– در این گزارش اطلاعاتی در خصوص اجرای اقدامات مربوط به “بیانیه مشترک چهارچوب همکاری” و برنامه اقدام مشترک آورده شده است؛ همچنین در ضمیمه این گزارش، اطلاعات به روز شده در خصوص اجرای اقدامات داوطلبانه مورد توافق ایران در برنامه اقدام مشترک مورد اشاره قرار گرفته است.

-شورای امنیت سازمان ملل نیز این امر را تأیید کرده که گام هایی (اقداماتی) که شورای حکام در قطعنامه‌های خود از ایران خواسته است،‌ برای ایران لازم الاجرا هستند.

بندهای مربوط به قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که ذیل بند هفتم منشور ملل متحد تصویب شده، همگام با شرایط مندرج در قطعنامه‌های مذکور، لازم الاجراء است.

ایران می‌بایست تکالیف و الزامات را به طور کامل اجرایی کند تا جامعه بین‌الملل را از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود مطمئن کند.

– همانطور که در گزارشات پیشین نیز قید شده، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳، بیانیه مشترک چهارچوب همکاری را امضاء کردند. در این چهارچوب همکاری، ایران و آژانس توافق کردند که در جهت راستی آزمایی‌های آژانس برای حل موارد موجود در گذشته و حال، همکرای بیشتری داشته باشند و این اقدامات را به صورت گام به گام پیش ببرند.

– بر اساس درخواست کشورهای ۱+۵ و ایران و نظر به حمایت شورای حکام (برای رسیدگی به دسترسی ایران به ذخائر پولی خود)، آژانس در حال پایش موارد هسته‌ای ضروری و راستی آزمایی‌های مرتبط با برنامه اقدام مشترک می‌باشد؛ این اقدامات شامل فعالیت‌های مازاد بر اقدامات گذشته آژانس در خصوص توافق ایران با پادمان آژانس و قطع‌نامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد می شود.

-از زمانی که توافق ژنو بسته شده است ایران هگزار کلرید اورانیوم را بالای ۵ درصد در هیچکدام از تاسیسات‌های اعلام شده خود غنی سازده نکرده است. در نتیجه رقیق سازی و تبدیلی که در همان مدت انجام شده است، ذخیره هگزا فلورید اورانیوم ۲۰ درصد ایران از ۲۰۹.۱ کیلوگرم به ۳۸.۴ کیلوگرم کاهش داده است.

–  غنی سازی هگزافلورید اورانیوم تا ۵ درصد به همان میزان که در گزارش قبلی مدیرکل ذکر شده، ادامه یافته است. هیچ سانتریفیوژ آی آر-۲ یا آی آر-۱ در تاسیسات غنی سازی سوخت (نطنز)، تاسیسات غنی سازی سوخت فردو یا تاسیسات غنی سازی آزمایشی سوخت (منطقه تولید) نصب نشده است. مقدار مواد هسته‌ای که به صورت هگزافلورید اورانیوم ۵ درصد باقیمانده ۸۴۷۵ کیلوگرم است.

– هیچ تجهیزات بزرگ دیگری در راکتور آی آر-۴۰ نصب نشده است و هیچ تولید و تست سوختی برای این راکتور انجام نشده است.

– دسترسی مدیریت شده آژانس برای کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x