تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

افزایش ۵ درصدی ابتلا به “صرع” در نوزادانی که مادران مصروع دارند

  • کد خبر : 40210
  • 03 خرداد 1393 - 10:20
افزایش ۵ درصدی ابتلا به “صرع” در نوزادانی که مادران مصروع دارند

بیماری صرع، ناشی از اختلال عملکرد مغز است که به طور ناگهانی و تکرار شونده با حملات تشنجی ظاهر می‌شود و در سنین کودکی و نوجوانی و همچنین کهنسالی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش کمال مهردکتر کوروش قره‌گوزلو، متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه شهید بهشتی  گفت: حملات تشنجی صرع که به صورت تکانه‌ایی است، ممکن است۲ بار در طول عمر و یا بیش از صد بار در طی یک ماه اتفاق بیفتد. بروز صرع در خانمهای باردار از اهمیت دوچندانی برخوردار است، بنابراین تاکید می‌شود خانمهایی که مصروع هستند، قبل از اقدام به بارداری با پزشک مغز و اعصاب مشورت داشته باشند تا در صورت لزوم، داروهایی که آسیب و صدمه کمتری به جنین می‌زند، تجویز شود. همچنین داروهایی که از بروز صدمات مغزی تا حد بالایی جلوگیری می‌کند اسید فولیک است که در خانمهای مصروع روزانه پنج میلی‌گرم اسیدفولیک به مدت شش ماه اول بارداری، مصرف شود.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: این نکته بسیار با اهمیت است که صدمات عدم مصرف دارو در خانمهای مصروع، به مراتب خیلی بیشتر از مصرف داروهای کنترل کننده صرع است. اگر خانم مصروعی در طول بارداری به علت عدم مصرف داروهای ضد صرع، دچار تشنج شود، آسیب‌های جبران‌ناپذیر بسیار جدی به جنین وارد می‌شود که ناشی از کمبود اکسیژن در خون جفت جنین است.
وی خاطرنشان کرد: یک درصد احتمال ابتلا به صرع در افراد عادی وجود دارد که این درصد در افرادی که مادران مصروع داشته‌اند به پنج درصد افزایش می‌یابد.
بنابراین، استفاده از ابزارهای تشخیص نظیر سونوگرافی سه بعدی در هفته ۸ الی ۱۵ بارداری و غربالگری برای شناسایی آسیب‌های جنینی بسیار ضروری است و در مواردی که آسیب بسیار جدی باشد، دستور ختم حاملگی داده می‌شود.
دکتر قره‌گوزلو در پایان گفت: مادران مصروع که نوزادان سالم به دنیا می‌آورند، از شیردادن به نوزاد خود هیچ هراسی نداشته باشند، چرا که شیر مادر بهترین سد دفاعی برای نوزاد در برابر عوارض داروی ضد صرع است که مادر مصرف می‌کند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x