تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

ستاره‌ای که پله، مارادونا، مسی و رونالدو هم به رکورد او نرسیدند

  • کد خبر : 39919
  • 01 خرداد 1393 - 9:04
ستاره‌ای که پله، مارادونا، مسی و رونالدو هم به رکورد او نرسیدند

۱۳ گل زده در یک جام جهانی باعث شده نام یک ستاره مراکشی الاصل در آستانه هر جام جهانی بر سر زبانها بیفتد، مری که اعتقاد دارد کسی نمی تواند رکوردش را بشکند.

به گزارش ، ژوست فونتِین (Just Fontaine) با ۸۰ سال سن شاید این روزها خاطرات تلخ و شیرین فوتبال خود را به سختی به یاد بیاورد اما دنیای حرفه ای فوتبال هرگز شکوه این ستاره مراکشی – فرانسوی را فراموش نخواهد کرد.

فونتین (فونتن) در تاریخ ۱۸ آگوست سال ۱۹۳۳ در مراکش به دنیا آمد، او فوتبال را در سال ۱۹۵۰ در تیم ماروکین کازابلانکا آغاز کرد و تا سال ۱۹۵۳ نیز در این تیم ماند، سپس راهی فرانسه شد.

درخشش خیره کننده با کفشهای قرضی

در فرانسه خوش درخشید، در یک فصل بین ۸۰ تا ۹۰ گل در لیگ دسته اول فرانسه به ثمر رساندند، فونتین در سال ۱۹۶۰ با شکستگی پایش مواجه شد که با وجود معالجات و تمرینات فیزیوتراپی زیاد،‌ در سال ۱۹۶۲ در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشت، مجبور به کناره‌گیری از فوتبال شد. او در پایان سال ۱۹۶۱ به عنوان اولین رئیس اتحادیه فوتبالیست‌های فرانسه انتخاب شد و این سمت را تا سال ۱۹۶۴ در اختیار داشت.

درخشش خیره کنند با کفشهای قرضی

در لباس تیم ملی فرانسه، میانگین افسانه‌ای ۰.۷ گل در هر بازی را به دست آورد و در فهرست برترین گلزنان تیم ملی فرانسه پس از تیری هانری ۵۱ گله و میشل پلاتینی ۴۱ گله با ۳۰ گل در مکان سوم قرار دارد.

وی سه بار موفق به هت‌تریک شد و یک بار نیز در دیدار مقابل آلمان برای کسب مقام سوم جهان چهار گل در یک بازی به ثمر رساند. وی به همراه ساندرو کوچیس (مجارستان)، گرد مولر (آلمان‌غربی) و گابریل باتیستوتا (آرژانتین) بازیکنانی بودند که دو بار موفق به هت تریک شده‌اند.

فونتین همچنین رکورددار گلزنی در یک جام جهانی است، در جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئد موفق به ثبت ۱۳ گل شد که تا کنون بزرگترین گلزنان فوتبال نیز به آن نرسیده اند. این در حالی بود که وی به جای هم‌تیمی خود در تیم ریمس، “رنه بلیارد” که قبل از جام جهانی دچار مصدومیت شده بود، برای حضور در جام به تیم ملی دعوت شد و از ابتدا قرار نبود به جام جهانی برود.

درخشش خیره کننده با کفشهای قرضی

در جام جهانی ۱۹۵۸ بازیکنان زیادی بودند که توانستند گل‌های زیادی به ثمر برسانند. پله مهاجم برزیل و هلموت ران مهاجم آلمان ۶ بار، واوا و پیتر مک‌پارلند ۵ بار و کورت هارمین، لایوس تیچی، آگنه سیمونسون و زدنک زیکان هر کدام چهار گل به نام خود ثبت کردند،  اما هیچ کدام از آنها نتوانستند به رکورد  ژوست فونتِین برسند؛ رکوردی که بیش از همه جلب توجه می کند؛ این مهاجم مراکشی الاصل تیم ملی فرانسه در این جام ۱۳ گل در ۶ مسابقه به ثمر رساند و آقای گل شد.

فونتین سال ۲۰۱۳ درباره رکورد گلزنی خود در جام جهانی گفت: اوایل فکر می کردم رکوردم شکسته شود اما ۵۵ سال گذشته است و هیچکس نتوانسته رکورد گلزنی من را در جام جهانی بشکند و کم کم دارم شک می کنم کسی پیدا شود که بتواند رکورد این تعداد گل را در یک دوره جام جهانی بشکند. 

در ژانویه سال  ۱۹۶۷ سرمربی تیم ملی فرانسه شد، اما بعد از دو شکست خانگی در دو بازی دوستانه مقابل رومانی و شوروی، در ماه جولای از تیم ملی برکنار و لوئی دوگاگ جانشین وی شد.

درخشش خیره کنند با کفشهای قرضی

پس از آن به مدت سه سال (۱۹۷۳-۱۹۷۶) هدایت باشگاه پاری سن ژرمن را به دست گرفت و این تیم را در سال ۱۹۷۴ به لیگ دسته اول رساند و در فصل ۷۹/۱۹۷۸ نیز سرمربی باشگاه تولوز بود. وی همچنین در آغاز دهه ۸۰ در سمت سرمربی تیم ملی مغرب برگزیده شد.
ژوست فونتین که نشان افتخاری شوالیه را به دست آورده در سال ۲۰۰۰ نیز از سوی مجله تخصصی ورزشی اکیپ به عنوان پنجمین فوتبالیست برتر قرن فرانسه برگزیده شد. وی هم‌اکنون صاحب فروشگاه‌های تجهیزات ورزشی “ژوستو اسپورت” است.

درخشش خیره کنند با کفشهای قرضی

در جامی که پله جوان، خود را به دنیای فوتبال عرضه کرد و گارینشا در ترکیب برزیل خوش می‌درخشید این ستاره مراکشی الاصل تیم ملی فوتبال فرانسه بود که موفق شد با ۱۳ گل رویایی خود در تاریخ فوتبال جاودانه شود.

درخشش خیره کنند با کفشهای قرضی

کفش‌های قرضی فونتین که با آن در جام ۵۸ درخشید

در جامی که گلزنان زیادی حضور داشتند یک مهاجم مراکشی الاصل با خوش شانسی و به دلیل مصدومیت یکی از هم تیمی هایش، شانس حضور در جام جهانی ۱۹۵۸ را پیدا کرد و برای بازی کردن کفش یکی از بازیکنان ذخیره را قرض گرفت و با آن ۱۳ گل در ۶ دیدار جام جهانی به ثمر رساند و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

منبع: مشرق نیوز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x