تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

آسیب‌های اجتماعی کمتر درمیان افراد دیندار

  • کد خبر : 39944
  • 01 خرداد 1393 - 9:39
آسیب‌های اجتماعی کمتر درمیان افراد دیندار

حسین ابراهیمی مقدم معتقد است که افراد دیندار از نظ ربهداشت روانی سالم‌تر هستند و در رویارویی با آسیب‌های اجتماعی بهترعمل می‌کنند.

کمال مهر:حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و استاد دانشگاه با بیان ابعاد شخصیتی وروانی انسان، بعد معنوی بعنوان مهمترین جنبه شخصیتی انسان درپیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت و توضیح داد: با توجه به اینکه انسان موجودی زیستی روانی اجتماعی و معنوی است یکی از ابعاد اصلی موجودیت انسان بعد معنوی است. به عبارت دیگر در صورتیکه فردی از نظر معنوی دچار لغزش و یا مشکلی باشداز نظر بهداشت روانی هم دچار مشکل خواهد شد. البته در بعد معنوی نیزموارد مختلفی مد نظر است که از جمله مهمترین آن بحث دین و دینداری است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر کسانیکه از چهارچوب اخلاقی و از اصول دینی درست بهره درست بهره‌مند هستند از اضطراب‌ها و استرس‌ها فاصله گرفته و وضعیت بهداشت روانی بهتر می‌دارند، به همین ترتیب داشتن یک چهارچوب دینی صحیح منجر به پیشگیری از انواع واقسام  جرم و جنایت‌ها شده و میزان آسیب پذیری خود را کاهش می‌دهند.

این روانشناس بااشاره به مصرف مواد مخدر و تاثیر نگرش دینی درپیشگیری از این معضل در جامعه اظهار داشت: بعنوان مثال افرادی که از اصول دینی و اعتقادی خوبی برخوردار است درمواجهه با موادمخدر و یا موارد دیگر از الگو‌ها و شاخص‌های دینی خود پیروی می کند.
عدم تمایل و یا گرایش نداشتن وی به مواد مخدر نه تنها مبنای عقلی و جامعه شناختی دارد بلکه به خاطر اینکه نمی‌خواهد به این وسیله با آسیب رساندن به تن و جسم خود معصیت کرده باشد نیزاست. بنابراین فرد دیندار و معتقد به این طریق از خیلی از خلاف‌ها و گناهان مصون می‌شود.

وی درادامه به نقش دین در سایر حوزه‌های زندگی هم اشاره کردو افزود: فرد دینداردر انتخاب دوست، همسر ویا حتی محل سکونت معیارهایی خواهد داشت که بر پایه اهداف و موازین شرعی و دینی استوار شده است و این اجازه را به او نمی‌دهد که با افراد ناسالم وارتباط داشته باشد و نتیجه این خواهد شد که از بسیاری از موقعیت‌های مشکوک پیشگیری کرده و امنیت و مصونیت خواهد داشت.

ابراهیمی مقدم در ادامه تصریح کرد:  درصورتیکه افراد دیندار حتی به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبتلا شده باشد با توجه به روحیه دینداری و دوستانی که دراین زمینه دارداحتمال بازگشت او به راه مستقیم و راه صواب بیشتراست. ما در یک جامعه دینی و مذهبی زندگی می‌کنیم که بسیاری از قوانین دینی آن منطبق با قوانین مدنی و اجتماعی است اما باز هم شاهد بزهکاری و آسیب‌های ناشی از آن هستیم.

این استاد دانشگاه دراین باره توضیح داد: مذهبی بودن و یا دیندار بودن یک رابطه قلبی است که هرفردی با خدای خودش دارد. ما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم در درون آدم‌های چه اتفاقی می‌افتد. نمی‌توانیم بگوییم فردی چون مذهبی است دیندارهم است ویا بگوییم فقط مذهبی است و دیندارنیست. امامسئله این است که با اینکه خوشبختانه در جامعه مذهبی هسیتم متاسفانه باز هم آمار قابل توجهی از جرم و  جنایت وجود دارد. حال اگر این بازداری دینی و مذهبی وجود نداشت حتما آمار خیلی بالاتر می‌رفت.

وی در پایان درباره راههای تاثیرگذار بیشتر دین در جامعه ونقش آن درپیشگیری از جرم و جنایت‌ها خاطر نشان کرد: نقش نسل امروز مثل گذشته نیست که با موعظه و یا تنها با گفتن امری را بپذیرد بلکه باید برای هر پدیده ای با بیان دلیل وعلت‌ها وبحث و تبادل نظر صورت بگیرد و با دادن شناخت از مسائل و تقویت روحیه دینداری حتی تغییر شوه و روش‌ها آنها را از آسیب‌ها محفوظ کرد.

گفتنی است، دین یکی از عوامل موثر بازدارنده از هر نوع آسیب اجتماعی است. بنابر این بسیار ضروری است با برنامه‌ریزی‌های سازنده اقدامات موثری صورت بگیرد تا جامعه هر چه بیشتر به اعتقادات دینی روی بیاورد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x