تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

فیلمی که برای اسرائیل دردسرساز شد

  • کد خبر : 39836
  • 31 اردیبهشت 1393 - 16:22
فیلمی که برای اسرائیل دردسرساز شد

استفاده اسرائیل از “خشونت افراطی و بی‌حد” علیه تظاهرات‌کنندگان، جنایت جنگی است.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،یک گروه حامی حقوق بشر فیلمی را منتشر کرده است که به گفته این گروه نشان می‌دهد نیروهای امنیتی اسرائیل به دو نوجوان فلسطینی در جریان یک تجمع شلیک کرده‌اند و آنها را از پا در آورده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید این فیلم کل ماجرا را نشان نمی‌دهد. در عین حال معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار “تحقیقات مستقل و شفاف” در این باره شده است.

به گزارش بی بی سی(BBC)، رسانه دولتی انگلیس، پیش‌تر یک گروه اسرائیلی حامی حقوق بشر نیز این ادعا را مطرح کرده بود.

حال گروه بین‌المللی دفاع از کودکان با انتشار این فیلم می‌گوید این تصاویر ثابت می‌کند نیروهای اسرائیلی در حالی به این دو نوجوان تیراندازی کرده‌اند که هیچ تهدیدی از جانب آنها وجود نداشته است.

محمد ابوطاهر، ۱۵ ساله و ندیم نواره، ۱۷ ساله،‌ سه‌شنبه هفته گذشته به مناسبت سالگرد “روز نکبت” در تجمع مقابل زندان نظامی اوفر حاضر شده بودند. فلسطینی‌ها روز اعلام موجودیت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی را به این نام می‌خوانند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در این فیلم، تصاویر دست‌چین شده و از جمله نشان نمی‌دهد که آن صحنه در کل “ماهیت خشونت‌آمیز” داشته است. ارتش اسرائیل همچنین این ادعا را زیر سوال برده که به این دو نوجوان با گلوله واقعی شلیک شده است.

در همین حال یکی از معاونان دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره خواستار تحقیقات “مستقل و شفاف” شده است.

اسکار فرناندز تارانکو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، روز سه‌شنبه ۲۰ مه در جلسه مشاوره شورای امنیت گفت: «مایه نگرانی جدی است که ظاهرا اطلاعات اولیه نشان می‌دهد دو فلسطینی غیرمسلح که به نظر نمی‌رسد مایه تهدید بوده باشند، کشته شده‌اند.»

یک مقام ارشد فلسطینی هم در این باره گفته است که استفاده اسرائیل از “خشونت افراطی و بی‌حد” علیه تظاهرات‌کنندگان، جنایت جنگی است.

به گفته او، قتل این دو نوجوان یک جور “اعدام عمدی” آنان بوده است.

گروه بین‌المللی دفاع از کودکان می‌گوید این فیلم دو دقیقه‌ای منتشر شده از بین شش ساعت فیلم ضبط‌شده در دوربین‌های مداربسته استخراج شده است. به گفته آنان این دوربین‌ها در محل کسب متعلق به فلسطینی‌ها نصب بوده‌اند.

برد پارکر، یکی از وکلای این گروه بین‌المللی حامی حقوق بشر، می‌گوید نمی‌تواند این احتمال را کنار بگذارد که این دو نوجوان پیش از تیراندازی در این صحنه در خشونت دست داشته‌اند ولی تاکید می‌کند که آنان مشخصا در زمان تیراندازی، مایه تهدید نبوده‌اند.

طبق قوانین ارتش اسرائیل، این نیروها تنها زمانی اجازه دارند از مهمات کشنده استفاده کنند که احساس کنند جانشان در خطر است.

بتسلم، یک گروه اسرائیلی حامی حقوق بشر، می‌گوید این فیلم تحقیقات قبلی این گروه را تایید می‌کند؛ تحقیقاتی که مبتنی بر گفته شاهدان عینی و مدارک پزشکی صورت گرفته بود و نتیجه‌گیری کرده است که “استفاده نیروهای اسرائیلی از سلاح کشنده، غیرقابل‌توجیه است”.

شریط میشائلی، سخنگوی این گروه اسرائیلی، می‌گوید “هیچ خطری” نیروهای ارتش را در زمان تیراندازی تهدید نمی‌کرده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x