تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

احتمال افزایش ۲۶ درصدی قیمت “لبنیات” / کاهش ۴۲ درصدی مصرف “شیر” در کشور

  • کد خبر : 39595
  • 30 اردیبهشت 1393 - 8:56
احتمال افزایش ۲۶ درصدی قیمت “لبنیات” / کاهش ۴۲ درصدی مصرف “شیر” در کشور

چمنی با بیان اینکه مصرف شیر در کشور۴۲ درصد کاهش یافته است، گفت: احتمال افزایش ۲۶ درصدی قیمت فراورده‌های لبنی وجود دارد.

حسین چمنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیکمال مهر اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه سراسری دامداران ، سازمان حمایت و … نظرات مختلفی را در مورد بهای شیر در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح کردند و در نهایت تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به دولت محول شد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر امری قطعی است، افزود: میزان افزایش بهای شیر خام و همچنین تاثیر آن بر قیمت فراورده های لبنی مشخص نیست.

چمنی اضافه کرد: براساس سیاست‌های سلامت محور دولت و تاکیدش بر این مساله که مردم بیش از پیش به مصرف فرآورده‌های لبنی روی آورند احتمال دارد که  دولت تصمیم بگیرد با پرداخت یارانه قیمت برای مصرف کننده ثابت بماند.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت هرچه زودتر در این رابطه تصمیم‌گیری و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از نگرانی خارج کند.

مشاور صنایع شیرکشور با بیان اینکه افزایش قیمت هزینه های تولید و مسایلی از قبیل تورم سبب گرانی تولید شده است، افزود: این گرانی ممکن است به مصرف کننده منتقل شود یا اینکه دولت با پرداخت یارانه قیمت را برای آنان ثابت نگه دارد.

چمنی ادامه داد: نظر کارشناسی ما این است که اگر دولت یارانه ندهد قیمت فراورده‌های لبنی نزدیک به ۲۵ تا ۲۶ درصد ( حدود ۲۱ درصد به دلیل افزایش قیمت شیرخام و حدود ۵ درصد با لحاظ سایر موارد) افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: البته احتمال این امر که دولت با افزایش ۷ تا ۸ درصدی قیمت موافقت کند و باقی آن را یارانه دهد، وجود دارد.

مشاورصنایع شیر ایران با بیان اینکه باید برای تقویت پایه‌های سلامت کشور سرمایه‌گذاری کرد، افزود: خوشبختانه نگاه دولت یازدهم در این زمینه مثبت است.

چمنی تصریح کرد: اگر تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نشود، در آینده هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم متحمل می‌کند چراکه مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در ارتباط مستقیم با سلامتی مردم است.

وی در مورد کاهش مصرف شیر در کشور نیز گفت: مستند کاهش مصرف شیر ما گزارش مستند بانک مرکزی است که براین اساس مصرف شیر در کشور طی اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها ۴۲ درصد کاهش یافته است.

چمنی ادامه داد: همچنین براساس اعلام مرکز تحقیقات استئوپروز کشور بین سالهای ۸۰ تا ۹۱ تراکم استخوان ایرانیان بین ۸ تا ۱۴ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها:Bookmark and Share

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x