تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

حجت الله ایوبی:سینمای ایران هنوز حق شاهنامه را ادا نکرده است

  • کد خبر : 38979
  • 27 اردیبهشت 1393 - 8:21
حجت الله ایوبی:سینمای ایران هنوز حق شاهنامه را ادا نکرده است

رئیس سازمان سینمایی در مراسم معرفی برگزیدگان اولین جشن رسانه‌ها با اشاره به ادانکردن حق شاهنامه فردوسی در سینما گفت: امیدوارم که سینمای ایران از این گنجینه بزرگ مشرق زمین نهایت بهره برداری را ببرد.

به گزارش خبرنگار سینما کمال مهردقایقی پیش نخستین جشن رسانه های با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد احسانی، حبیب ایل بیگی، سیروس الوند، داریوش ارجمند شهاب حسینی، مازیار میری، علی علائی، رامتین شهبازی، سعید راد، مسعود جعفر جوزانی، محمدرضا شفیعی، حمید نعمت الله، کمال تبریزی، امیر سماواتی، همایون اسعدیان، فرشید نوابی، بهرام عظیمی، جهانگیر کوثری، داریوش فرهنگ و با اجرای ژاله صادقیان برگزار شد.
در ابتدا قرائت قرآن توسط کریم منصوری، قاری بین المللی، صورت گرفت و بعد از آن نیز محمدرضا جعفری جلوه رئیس بنیاد فارابی برای سخنرانی به روی سن آمد و گفت: رسانه های سینمایی خواسته یا ناخواسته مولف سرنوشت ساز سینما است.
وی ادامه داد: باید از رسانه ها به جهت مسئولیت شناسی سینمایی و به پاس رقم زدن به چونین سینمایی سپاسگذاری کرد.
اولین بخش اهدای جوایز مسابقه جشن رسانه ها به برنامه های رادیویی و تلویزیونی اختصاص داشت. در این بخش اکبر عالم عالمی به دلیل اجرای برنامه هنر هقتم، محمو گبرلو به دلیل اجرا و تهیه کنندگی برنامه «هفت» و مارال دوستی به دلیل برنامه رادیویی «پرانتز باز» برگزیده شدند.
در ادامه مراسم حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: از اینکه رسانه ها نیز در روز فردوسی تجلیل می شوند خوشحالم. برزگان و ادیبان بسیاری از شاهنامه سخنوری کردند چراکه این گنجینه گرانبها تنها حماسه ایران نیست بلکه به عنوان حماسه شرق نیز معرفی می شود به گونه ای که نقطه اتصالی میان ایران و شرق است.
وی افزود: در مقام سخن گفتن در مورد شاهنامه نیستم اما به عنوان ایرانی که در سرزمین شاهنامه ایران نفس می کشم به هویت ایرانی خود می بالم چراکه هز جای دنیا هویت خود را با بزرگان خود می سازد.
ایوبی عنوان کرد: یکی از افتخارات ما این است که ادبیات ۵۰ هزار سال گذشته را هممچنان به روانی بیان می کنیم و این امتیاز هنوز در هیچ جای دنیا کسب نشده است.
وی اظهار داشت: در اروپا ملاک قدرت زور و بازو است اما در مقابل ملاک شاهنامه دانش است در این کتاب ارزشمند صلح طلبی موج می زند و با وجود اشاره به نبرد های تاریخی اما همچنان دعوت به صلح دیده می شود. عدالت به عنوان اصلی ترین محور شاهنامه فردوسی، محور و سرمنشا بزرگ فرهنگ ایرانی است.
ایوبی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: همه هنر های ایرانی از جمله تجسمی نقالی و پرده خوانی دین خود را به فردوسی و شاهنامه آن ادا کردند اما سینمای ایران هنوز حق شاهنامه را ادا نکرده است و امیدوارم که سینمای ایران از این گنجینه بزرگ مشرق زمین نهایت بهره برداری را ببرد.
 در بخش بزرگداشت‌ها از ابراهیم حاتمی کیا، رسول صدرعاملی، علی معلم، ابوالحسن داودی، فریدون جیرانی، به عنوان سینماگرانی که اهل رسانه نیز هستندبا اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.
همچنین در بخش منتقدان پیشکسوت از جواد طوسی، مسعود فراستی، محمد تقی فهیم، طهماسب صلح جو، غلامرضا موسوی، سیروس الوند، با اهدا لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی تقدیر شد.
همچنین در بخش تقدیرهای ویژه از شهید مرتضی آوینی، رسول ملاقلی‌پور، شهید حسن باقری تجلیل شد.
در بخش بررسی رسانه‌ها و آثار رسانه‌ای جوایز به شرح زیر اهدا شد:
بخش بهترین خبرگزاری
شیما غفاری دبیر فرهنگی خبرگزاری ایسنا
کیوان امجدیان دبیر فرهنگی خبرگزاری فارس
مسعود داودی مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم
هوشنگ گلمکانی مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه فیلم
مسعود نجفی خبرنگار فعال سینمایی خبرگزاری ایسنا
بخش بهترین گفتگو
 
حمید رضا بوالی از خبرگزاری تسنیم به عنوان نفر اول
شبنم میر زین العابدین از روزنامه جام جم به عنوان نفر دوم
روزبه کمالی از ماهنامه فیلم نگار به عنوان نفر سوم
بخش نقد
 
جواد طوسی از ماهنامه فیلم به عنوان نفر اول
جواد یغموری از ماهنامه فیلم نگار به عنوان نفر دوم
رامتین شهبازی از ماهنامه فیلم نگار و رضا کاظمی از روزنامه اعتماد به عنوان نفر سوم
بخش گزارش
 
مرضیه ریاحی از ماهنامه فیلم به عنوان نفر اول
 آرش عنایتی از ماهنامه صنعت سینما به عنوان نفر دوم
 شبنم میر زین العابدین از ماهنامه صنعت سینما به عنوان نفر سوم
بخش یادداشت
 
رضا استادی از روزنامه جام جم به عنوان نفر اول
سید محمد لواسانی از خبرگزاری ایسنا به عنوان نفر دوم
جواد طوسی از روزنامه اعتماد به عنوان نفر سوم
بخش عکس
 
بابک برزویه به عنوان نفر دوم
احمد رضا شجاعی به عنوان نفر سوم
این بخش برنده نفر اول نداشت.
 همچنین از شکر خدا گودرزی به پاس یک عمر تلاش برای حفظ وجوه نمایشی شاهنامه فردوسی تجلیل شد.
گفتنی است اجرای برنامه نقالی توسط مرشد ورمزیار و موسیقی سنتی با صدای علیرضا قربانی از دیگر برنامه های نخستین جشن رسانه ها در حوزه سینما بود.
شایان ذکر است از حاشیه های این مراسم می توان به تاخیر نیم ساعته برنامه و همچنین حضور غیر رسانه ای و سینمایی اشاره کرد که بسیار به چشم می خورد.
انتهای پیام/اق
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x