تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

هفت دقیقه قبل از آغاز دیدار اشتون و ظریف رویترز چه گزارشی منتشر کرد؟ / تحقیقات برای ساخت سلاح هسته ای!

  • کد خبر : 38675
  • 25 اردیبهشت 1393 - 8:49
هفت دقیقه قبل از آغاز دیدار اشتون و ظریف رویترز چه گزارشی منتشر کرد؟ / تحقیقات برای ساخت سلاح هسته ای!

خبرگزاری انگلیس رویترز نوشت: یافته های ناظران سازمان ملل مبنی بر اینکه ممکن است ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده باشد، به تحریم های شدید غرب علیه تهران کمک کرد تا در نهایت ایران مجبور شود به مذاکرات جدی روی بیاورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر، خبرگزاری انگلیسی “رویترز” با انتشار گزارشی قابل تامل به بهانه فعالیت های “مشکوک” گذشته اتمی ایران تلاش دارد در مذاکرات کنونی سنگ اندازی کند.

“رویترز” در این گزارش که هفت دقیقه پیش آز آغاز نشست “ظریف” و “اشتون” جهت نگارش متن پیش توافقنامه نهایی منتشر شد، نوشت:  یافته های ناظران سازمان ملل مبنی بر اینکه ممکن است ایران بر طراحی “بمب اتمی” کار کرده باشد، به تحریم های شدید غرب علیه تهران کمک کرد تا در نهایت ایران مجبور شود به مذاکرات جدی روی بیاورد.

این گزارش که از شهر وین تنظیم شده است در ادامه مدعی می‌شود: اما همزمان که مذاکرات ایران و ۱+۵ وارد مرحله مهمی شده است و طرفین در تلاش هستند تا قبل از اواخر ماه جولای به توافق نهایی برسند، این مسئله که فعالیت های مشکوک گذشته ایران چگونه بررسی شود می تواند به یکی از موانع جدی تبدیل شود.

گزارش “رویترز” که در راستای سنگ اندازی در مذاکرات کنونی منتشر شده در ادامه مدعی می شود: حال مسئله این است که آیا باید ایران را تحت فشار قرار داد تا به این نوع اقدامات خود در گذشته اقرار کند؟- حتی اگر دستیابی به توافق جامع را پیچیده کند- یا اینکه باید بر این موضوع تمرکز شود که هر اقدامی که ایران قبلا انجام داده، متوقف شده است.

“رویترز” در ادامه گزارش به مقامات آگاه و گاها ناشناس نیز استناد می کند.

“جیم والش” پژوهشگر “موسسه تکنولوژی ماساچوست” در این رابطه گفت: این موضوع که ایران به تمام چیزهایی که می داند و انجام داده است اقرار کند امری غیر منطقی است.

“رابرت اینهورن”، مقام ارشد سابق آمریکایی که یک بار در مذاکرات با تهران حضور داشته است نیز گفت: در حالی که افشای صادقانه و کامل فعالیت های گذشته ایران بدون شک بهترین نتیجه خواهد بود، چنین مسئله ای با موانع جدی روبرو است.

خبرگزاری انگلیسی “رویترز” مدعی می‌شود، موضوع تحقیقات سلاح اتمی ایران و فعالیت های اتمی سابق این کشور می تواند مانع بزرگی بر سر مذاکرات ایجاد کند.

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x