تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

سرنوشت “نوزاد لب‌ شکری” به اولین جراحی وابسته است

  • کد خبر : 38729
  • 25 اردیبهشت 1393 - 9:39
سرنوشت “نوزاد لب‌ شکری” به اولین جراحی وابسته است

امروزه از هر ۱۸۰ هزار تولد، یک نوزاد مبتلا به لب شکری است.

کمال مهر:دکتر بهزاد رهسپار جراح و متخصص فک و صورت ، گفت: هرچند عامل ژنیتک تأثیر کمتری در بروز لب‌ شکری دارد، عوامل محیطی بسیار در بروز این عارضه تأثیرگذار هستند که این عوامل شامل: استرس و تغذیه نامناسب در دوران بارداری، ضربات ناگهانی به مادر در این دوران، قرارگرفتن مادر باردار در معرض امواج و اشعه‌های مضر، است.

وی با بیان اینکه میزان شیوع لب شکری در نوزادان پسر بیشتر از دختران است، گفت: عوارض ایجاد شده در لب شکری شامل شکاف لب و کف بینی، کام سخت و کام نرم است.

وی افزود: اولین جراحی ترمیمی تأثیرگذار‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین عمل جراحی است که حدود ۱۰ ماهگی انجام می‌شود و نوزاد باید حداقل پنج کیلوگرم وزن داشته باشد، تا عمل ترمیمی روی شکاف لب و کف بینی انجام گیرد؛ حدود یک سالگی، جراحی بسته شدن کام نرم، برای بهبود روند صحبت‌ کردن کودک، ‌ انجام می‌شود و حدود دو سالگی جراحی بستن کام سخت انجام می‌شود و در ۶-۵ سالگی، قسمت دندانی که درگیر است، ‌ تحت عمل جراحی ترمیمی قرار می‌گیرد.

دکتر رهسپار در پایان گفت: تمام این اعمال جراحی زمانی موفقیت‌آمیز است که یک تیم پزشکی هماهنگ و باتجربه مسئولیت جراحی را به عهده داشته باشد و هم‌اکنون بهترین مراکز جراحی لب شکری در شیراز و اصفهان دایر است و از تمام کشور، مراجعه‌کننده دارد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x