تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

بهشتی پور: توافق ژنو دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی تبدیل کرد/نوبری: درباره توافق ژنو هم دولت اشتباه کرد هم مجلس

  • کد خبر : 38185
  • 22 اردیبهشت 1393 - 8:41
بهشتی پور: توافق ژنو دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی تبدیل کرد/نوبری: درباره توافق ژنو هم دولت اشتباه کرد هم مجلس

بعدازظهر امروز مناظره بررسی توافق ژنو با حضور “ناصر نوبری”، “محمد صادق کوشکی”، “علی بیگدلی” و” حسن بهشتی پور” در خبرگزاری نسیم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیکمال مهر؛ مناظره “بررسی توافق ژنو” عصر امروز با حضور “ناصر نوبری” آخرین سفیر ایران در شوروی،”محمدصادق کوشکی” استاد دانشگاه،” حسن بهشتی پور “مدیر سابق پرس تی وی و”علی بیگدلی” استاد دانشگاه در خبرگزاری نسیم برگزار شد.

حسن بهشتی پور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نکات مثبت و منفی توافق ژنو چه بوده است گفت: هر توافقی باید جنبه های مثبت و منفی آن را درنظر گرفت و باید دید که آن برحسب مقدورات بوده یا مطلوبات؛ چون اگر بگوییم مطلوب است یک جور قضاوت می شود اما اگر براساس مقدورات باشد مثبت ها و منفی ها چیز دیگری می شود.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که فقط حق گفتن کافی نیست و باید از حق به حق دفاع کنیم و نکته سوم این است که ما در توافق ژنو از نظر رسانه ای باید دستور اقدام مشترک را جا می انداختیم چون توافق بار مفهومی دارد.

این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت: وقتی می گوییم توافق نامه و یا اقدام مشترک بار معنای متفاوت می شود البته توافق نامه ژنو اولین دستاوردش این بود که دشمن را از موضع تهاجمی به تدافعی انداخت؛ چرا که تیر ۹۱ هجمه علیه ما ایجاد شد و شدیدترین تحریم ها در تاریخ جمهوری اسلامی به کشور تحمیل شد و این توافق نامه سدی در مقابل این تهاجم وسیع بود.

بهشتی پور بیان داشت: نکته دیگر این که توافق ژنو باعث شد بین مخالفان ایران تفرقه ایجاد شود و سیاست هایی که خود مسئول آن بودیم و دشمنان تقویت شده بودند؛باعث نزدیکی دیدگاه آن ها شده بود.

وی ادامه داد: از سال ۸۶ ما می گوییم بحث هسته ای تمام شده و باید بیاییم درباره همکاری هسته ای و مسائل بحرین و سوریه صحبت کنیم؛بنابراین توانستیم با این توافق اختلاف نظر بین آن ها ایجاد کنیم به ویژه اختلاف بین اسرائیل و آمریکا البته می توانیم بگوییم آن ها تاکتیکی اختلاف دارند اما اختلافشان واقعی است.

بهشتی پور تصریح کرد: توافق ژنو موجب شد غنی سازی اورانیوم داشته باشیم و تحریم های جدید نداشته باشیم؛البته با این توافق روند افزایش تحریم ها گرفته شد.

در ادامه این مناظره” ناصر نوبری” آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی که از مخالفین توافق ژنو به حساب می آید در پاسخ به این که توافق ژنو چه نکات مثبت و منفی داشته اظهار داشت: یکی از نکات حرفه ای نقد اسم توافق است؛چراکه با اسم اقدام مشترک توانستند مجلس را قانع کنند؛ البته در این باره هم مجلس اشتباه کرد و هم دولت چون قرارداد مشترک یا توافق  ژنو باید مصوبه مجلس را برای اجرایی شدن می گرفت.

وی تصریح کرد: در آیین نامه تنظیم انعقاد توافق نامه فصل اول بند یک می گوید مجموعه توافقات کشور را بررسی کرده که یکی از آن ها توافق حقوقی است و ماده یک حقوقی می گوید که دستگاه دولت در برابر مجامع و شوراها ملتزم به امر می شود که دارای تبعات و آثار است و آیا دولت موظف به تعهد در برابر کشورهای دیگر شده که اگر شده این توافق یک توافق حقوقی است.

وی ادامه داد: در فصل دوم ماده ۷ موضوعات تحت تناسب عهدنامه و مقاوله نامه و…… در چارچوب توافق حقوقی بوده و به حق در برابر قرارداد بین المللی تحت نظارت سازمان منعقد می شود و در پایین مقدمه ذکر شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه راستی آزمایی را دارد و براین اساس توافق یک سازمان بین المللی وجود دارد و بند ج توافق حقوقی می گوید اگر هر موافقت نامه ای که ناظر بین المللی پیدا کند باید به مجلس برود.

آخرین سفیر ایران در شوروی بیان داشت: تبصره ماده ۷ می گوید در صورتی که توافق حقوقی عناوین دیگر داشته باشد؛برای اعلام قبول آن مراتب حقوقی تشریفاتی باید رعایت شود که همگی این موارد براساس بندی است که در سال ۱۳۷۱ به تصویب رسیده است.

بیگدلی در پاسخ به سوال مبنی بر نکات مثبت و منفی توافق نامه ژنو که در آستانه مرحله نهایی هستیم اظهار داشت: ما سه مرحله را پشت سر گذاشتیم ،دوره آقای خاتمی و دوره آقای احمدی نژاد و اکنون هم دوران روحانی است. در مرحله اول و دوم تحریم ها به وجود آمد و شروع شد مرحله سوم قدمی برداشته شد و التهاب پرونده کاسته و به یک توافق دسترسی پیدا کردیم؛ براساس توافق ۳۰ آذر یک توافق در پرونده ما به وجود آمد؛اما مشکلاتی هم وجود داشت و ۱+۵ در شرایطی که ما حساس هستیم مسئله را به صورت یک پکیج ارایه کنیم مسایل ۳ وین در حاشیه این جلسات به طور محرمانه بخشی را مطرح کردند که ما نپذیرفتیم و این به سرعت خاتمه یافت به خاطر این که خارج از معاهدات بوده و در سوم آذرماه بود و این مذاکرات اخیر هنوز مشخص نشد یک خبرنگار خارجی گفت ایران سه مشکل دارد ۱-موشکی۲-حقوق بشر۳-دخالت ایران در منطقه مثل حزب الله و یمن و این ها خشنود نیستند  و شاید این التهاب در مقاماتمان وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اگر این سه موضوع جدا شود بر روند مذاکرات تاثیر دارد.

بهشتی پور در ادامه مطرح کرد: مسائلی که مطرح می شد رسانه ای است چه کسی چه کاری در چه زمانی و موضوع مشخص حقوق بشر و موشکی در مذاکرات مطرح نیست؛ اینها موضوع دستور کار ژنو نیست .ایران آن جا آمادگی دارد در مورد مسائل مختلف صحبت کند.

بیگدلی در پاسخ اظهار داشت: اظهارنظرهای غیردوستانه ای که”رایس” مطرح کرد؛مشکل اساسی ما با غرب نیست؛ بلکه مشکل با اسرائیل است دو تصمیم امنیتی باید باشد یکی صدور نفت و دیگری تضمین بقای رژیم صهیونیستی!

کوشکی در ادامه افزود: از زاویه دیگری به مسائل نگاه می کنم قسمت اول این اتفاق فرضیه ای است که می گوید که ما با بالا بردن سطح مذاکره کننده در موقعیتی قرار می گیریم که به یک عهدنامه بین المللی تبدیل می شود که در راس آن سران عالیترین مقام ها قرار دارند.

وی ادامه داد: ما می خواهیم این توافقات با روند مثبت جریان داشته باشد برای این که طرف غربی را مجبور کنیم به تعهداتش عمل کند اگر ضمانت اجرا این است که به توافقش پای بند باشد اما آن ها به مسئله TNP پای بند نبودند؛معاهده الجزایر را با منعقد کردند اما اولین بند آن را رعایت نکردند.

وی در ادامه افزود: سوال این است آیا آقای ظریف سیاست خاصی دارد که آشکار نکرده است؟ چه چیزی شش قدرت مقابل را وادار می کند که ضمانت کند؟ آن ها درمعاهده قبلی که قرار بود تمام تجهیزات هواپیمایی را به کشورمان بدهند،انجام ندادند؛ اگر رعایت نکرده راهکارش چیست.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر آقای ظریف تن به این بدهد که آن ها نمی توانند ضمانت کنند و روشن نشود بحث در مورد توافق نامه جایگاهی نخواهد داشت؛ضمانت اجرایی نداریم .دومین مسئله که در طول سال های گذشته آمریکا و اروپا مطرح کرده اند که مسئله هسته ای نیست و به مسائل دیگر پرونده مانند حقوق بشر بهائیت و…. پرداختند اگر ما این را دنبال کنیم رژیم صهیونیستی را پذیرفته ایم. در گفتگوی “رایس” با “کرزای” ،رایس مطرح کرده مسئله ما با ایران هسته ای نیست ما حتی خودمان به ایران بمب می دهیم تا بتوانیم برای روسیه مزاحمت ایجاد شود.

وی ادامه داد: فعلا خروجی این دستاورد ۴ و ۲ دهم میلیارد دلاری که در بانک سوئیس بوده و یک سنت آن هم وارد نشده ،تبدیل کردن مسئله ای که خروجی ندارد به نقطه وصول کشور ؛چگونه ممکن است؟ این یک خطای استراتژیک است .کدام سیاست گذاری می پذیرد که نقاط ضعف را به دشمن نشان دهد آن وقت می گوییم تمام مسائل کشور به این مذاکرات مربوط است.

بیگدلی در ادامه سخنان مطرح کرد: این موضوع هنوز به موافقت اصلی نرسیده و هیچ تعهدی برای طرفین وجود نیاورده و هیچ کدام از تحریم ها به صورت رسمی لغو نشده است.

وی ادامه داد: گفتند ما با یک سازمان بین المللی قرارداد بسته ایم و می خواستیم قرارداد ببندیم که در مورد انرژی اتمی که ما این قرارداد را نداشتیم وقتی صحبت می کنیم به عنوان این که همدیگر را بشناسیم؛ موافقت نامه و تعهدی صورت نگرفته به کار بردن موافقت نامه به معنای خاصی با بار حقوقی ۱+۵ در حال حاضر صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: چه باید کرد؟ امکان برگشتن به سال ۹۰ را نداریم ؛ادامه سال ۹۰ همه به زیان جامعه خواهد بود و به صراحت می گویم ۱+۵ در وادار کردن وزرای دیگر در رسیدن این نکته صورت گرفت ما سه بانک مشخص کردیم که می توانیم ۴ و ۲ دهم میلیارد را دریافت کنیم مشکل صدور نفت در ۴ کشور هم صورت گرفته به نظر شما چه کار کنیم به سال ۹۰ برسیم.

بهشتی پور در ادامه مطرح کرد: بحث آیین نامه داخلی مجلس که در ادامه صحبت ها به آن اشاره شد مرکز پژوهش های مجلس حقوقدان های مطرحی دارد در این مورد صحبت هایی شده است؛ مجلس چه طور می تواند به این مسئله نگاه کند برای این مسئله باید روند طولانی در مجلس طی شود تا در مورد این موضوع مذاکره شود،بنابراین ما یک مکانیزم دیگری به نام شورای عالی امنیت ملی داریم که رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و… هستند و شورای امنیت ملی می تواند این مسئله را بررسی کند.

وی در ادامه افزود: این که ضمانت اجرایی چیست ضمانت اجرایی ما قدرت ملی کشور ماست وقتی ۷۵ میلیون پشت مذاکره باشند می شوند قدرت ما. آن ها کشورهای زورگو هستند اگر ژنو هم نبود باز هم زور می گفتند آیا این ها مداخلاتشان را قطع می کردند فقط سر این مسئله هسته ای نیست و آمریکا قدرت هژمونی است و جز ذات آمریکاست که اگر ۱+۵ نشد مزیت ها را در نظر نگیردمردم باید پشت این مسئله بایستند و از ملتمان دفاع کنند.

وی در ادامه افزود: سطح مذاکره کننده تعهد را مشخص نمی کند بلکه امضای دولت است و هر کس امضا کند آن موقع مشخص می شود غرب آمده برای مانور دادن تبلیغاتی آن ها برای مذاکرات نیامده اند فقط و فقط شخص کری بود که برای حل مذاکرات حضور داشت.

وی در ادامه گفت: این که مسئله کشور ما ۴ و ۲ دهم میلیارد است گوشه ای از مسائل ایران است توجه داشته باشیم که این یک موضوع یک سد چالشی را به تعامل تبدیل کرده و این در عرصه بین الملل برای ایران جنبه مثبتی را به وجود آورد این که آن ها ایثار دارند که موضوع هسته ای اهرمی برای فشار است ما اشتباه نکنیم و در صفحه شطرنج خودمان حرکت کنیم و آن به رسمیت شناختن انرژی اتمی است آن ها به آرژانتین برزیل و ژاپن هم اجازه غنی سازی دادنداما این را نداشتیم که بگویند انرژی هسته ای حق مسلم ماست این مذاکرات مرحله اول است در مراحل بعد باید روی این مسئله کار کرد تا راهی باز شود که غنی سازی اورانیوم در سطح ۵ درصد داشته باشد و تحریم نداشته باشد این گام اول است که در مراحل باید مذاکره کرد مشکلات را حل نمود.

بیگدلی در ادامه صحبت گفت: این جزو منشور سازمان ملل است که تمام کشورها از انرژی هسته ای استفاده کنند در گذشته بین اشتون و ظریف یک سری مذاکراتی صورت گرفت که اگر به سطح وزرا رسید؛ یعنی این که ما به توافقات اولیه رسیده ایم در هیچ مورد شش وزیر امور خارجه را نداشتیم این خیلی اهمیت دارد؛ شاهد مثال است در زمان خانم اشتون پیشرفتی را به دست نیاوردیم اما الان که در سطح ۱+۵ صحبت می کنیم خیلی مهم است.

کوشکی در ادامه این نشست گفت: اکسید کربن به مقدار مشخص ۲۰ درصد؛بدون هیچ توافقی چه معنایی دارد و دولت فعلی بگوید برای غنی سازی چه قدر هزینه شده و برای ۲۰ درصد اکسید چه قدر هزینه شده است؟

وی تصریح کرد: برای NON PAPER کدام عاقلی این اقدامات را انجام می دهد که ماپذیرفتیم راکتور اراک باز طراحی شود و تاکنون چند میلیارد هزینه شده است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: دوستان بدون این که توافقی شود،کمتر از یک ماه خواسته های طرف مقابل را اجابت کرده اند اما هنوز یک دلار و یا قطعات هواپیما را نتوانستند بگیرند البته اگر یک سنت می گرفتند آن را در بوق می کردند.

وی ادامه داد: در ترکمنچای امضاهایی کردیم و آن را اجرا کردیم؛اما اینجا بدون امضا همه چیز داده ایم و هیچ نگرفته ایم و تحریم ها برداشته نشده است.

کوشکی بیان داشت: وقتی تحریم ها خدشه دارنشده،دنیا برسر چه با ما تعامل کرده و آیا با هیئت های بازرگانی فرانسوی و آلمانی توانستند قرارداد ببندند؟

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: غنی سازی ۲۰ درصد را تعطیل کردیم و آن را اکسید کردیم و اراک را زمین زدیم و هیچی نگرفتیم و برای چه چیزی بیاییم ۷۵ میلیون نفر را در راستای حمایت از آن بسیج کنیم.

وی افزود: چرا نمی شود به سال ۹۰ برگشت؟البته یک روز گفتید نمی شود کاری کرد و تعلیق کردند و اگر این توافق بی ضمانت را بپذیریم چه کار باید بکنیم؟ البته چاره این کار اقتصاد مقاومتی است؛چون در کشور سالانه ۳۰ هزار اختراع ثبت می شود که اگر ۳ هزارتای آن عملی شود خیلی از مشکلات حل می شود.

بهشتی پور در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آورده توافق ژنو چه بوده و آیا داده ها و ستدهای آن هم وزن بوده؟ تصریح کرد: اگر اورانیوم را بخواهیم مصرف کنیم باید در میله سوخت بگذاریم ؛یعنی اکسید می شود که ۵ درصد برای برق و ۳۰ درصد برای رادیو ایزوتوپ دارویی است.

وی تصریح کرد:اگر اورانیوم اکسید شد برای هدر رفت نیست؛برای استفاده است؛چون برای برگشت یک فناوری دیگر می خواهد که فعلا ایران آن را ندارد و طرف مقابل هم خاطر جمع است که ایران نمی تواند آن را بمب تبدیل کند،پس چیزی از دست نرفته و باید اطلاعات خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: هزینه های ما سر جایش است و اورانیوم ۲۰ درصد را تا ۴ سال آینده در اختیار داریم و راکتور اراک اگر راه بیفتد نیازی به غنی سازی ندارد، چون سیستمش آب سنگین و ذخایر ۳۰ درصد تا ۴ سال آینده کفایت می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان داشت: زمانی برزیل و ترکیه را واسطه کردند که اورانیوم ۲۰ درصد را به ما بدهد؛اما ندادند و ما با افتخار خودمان تولید کردیم و این به نفع ما بود که بخریم اما ندادند و خودمان تولید کردیم.

بهشتی پور تصریح کرد: مهمتر از همه صفحه سوخت بود که در بهمن ۹۰ تولید شد چون باور نمی کردند که ما بتوانیم آن را بسازیم البته توافق ژنو این امر را محصور نکرده است.

همچنین؛بیگدلی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما ۲۴۰ کیلو کیک زرد داریم و در زمانی که تحریم شدیم زمانی بود که کیک زرد تولید کردیم و صفحات ۲۴۰ کیلو کیک زرد را در صدور بیانیه های شورای امنیت و اتحادیه اروپا که رئیس جمهور وقت به آن ها می گفت این قطع نامه کاغذ پاره ای بیش نیست و اگر تولید نمی شد این قطع نامه ها نمی آمد.

وی تصریح کرد: آیا سرمایه گذاری هایی که در ونزوئلا و سوریه شد نیازمند تصویب مجلس بود و یا حتی سرمایه گذاری هایی که در ترکمنستان بود نیازی به تصویب مجلس داشت.

این کارشناس سیاست خارجی اظهارداشت:موافقت نامه ژنو هنوز امضا نشده که به تصویب مجلس نرسیده باشد و هنوز سند رسمی نیست و به صورت توافق مقدماتی بوده برای همین تحریم ها برداشته نشده است.

وی ادامه داد: ما اگر از امکانات داخلی استفاده می کردیم اوضاعمان این طور نمی شد البته اوضاع به سمت جهانی شدن می رود و هیچ کشوری نمی تواند درها را ببندد و بتواند رشد و پیشرفت کند.

بیگدلی افزود: ما یک سری امکانات مالی و معنوی و جوان های شایسته داریم و یک سری منابع مادی و زیرزمینی هم داریم که همگی این ها در کوزه است که هم اکنون نشت کرده که اگر در فضای آزاد بدون تهدید باشد کارایی زیادی دارند.

وی ادامه داد: موافقت نامه به احتمال زیاد اجرا می شود و هر دو طرف با آن موافق هستند چون کشور ما ثروتمند بوده و می تواند فشار اقتصادی غربیان را کاهش دهد منتهی گروه هایی در داخل ایران و آمریکا فشارهایی را می آورند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: کدام وزیر خارجه ۱+۵ جزییات را گفته که ما در داخل چنین چیزی را می خواهیم البته سیاست دو چهره آشکار و پنهان دارد و نباید مناظره ای در مجلس بین وزیر خارجه و نمایندگان صورت بگیرد،چون شرایط امروز ما با ۹۰ فرق می کند و هر دو طرف می خواهند این بحث حل شود.

کوشکی در ادامه این نشست اظهار داشت: مگر ما آمریکا را امتحان نکرده بودیم و باید برای چندمین بار امتحان می کردیم، مگر به معاهده الجزایر اعتنا کردند و یا به NPT و BKO تعهد داشتند ما باید از گذشته عبرت بگیریم.

وی تصریح کرد: “وندی شرمن “متن صوتی مذاکرات را کامل و دقیق به اسرائیلی ها می داد و ظریف می گوید اگر مرا استیضاح هم کنید باز جزییات را نمی گویم؛اما چرا اسرائیل بداند و نمایندگان ملت ندانند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: در آلماتی گفتند نباید بازار ایران را از دست بدهیم و بین غربیان شکاف افتاد ،اما وقتی کشوری مثل نروژ دانشجوهای ما را اخراج می کند باید التماس کنیم تا درها را باز کنند.

کوشکی افزود: مگر بنیاد علوی را مصادره نکردند؟آیا یک سنت از آن را می توانید بگیرید البته با آزاد کردن پول ها حق عضویت ایران به سازمان ملل و شهریه دانشجویان بورسیه را دادند.

وی ادامه داد: ما وقتی که به پیشرفت رسیدیم یعنی می شود به نیروهای داخلی اتکا کرد؛چون ایران،افغانستان و اتریش نیست که در خاک محاصره شود و اگر روسیه به ما ۳۰۰s ندهد ما خودمان آن را با کپی معکوس در ورژن های جدید می سازیم.

کوشکی تصریح کرد: اگر مسائل هسته ای نبود به خاطر حقوق بشر ما را تحریم می کردند و آن ها دنبال بهانه هستند.

نوبری در ادامه این مناظره اظهار داشت: این که توافق امضا نشده باشد خیلی بد است و عذر بدتر از گناه است.

وی تصریح کرد: ماده ۵ می گوید در هر توافق حقوقی مرجع حل اختلافات پیش بینی شود و در درجه اول مراجع ایران و در صورت عدم رضایت طرف خارجی مرجع حقوقی بین المللی عهده دار آن شود.

این کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: ما از رویکرد حمایت می کنیم و هیچ کس رویکرد مذاکره را نفی نمی کند و چه کسی گفته مذاکره یعنی وادادگی کامل اما بند بند این توافق را آمریکا نوشته چون همین تیم ۱۲ سال پیش با همین رویکرد شکست خوردند.

وی ادامه داد: بحث هسته ای را در ابتدا به همین تیم دادند؛اما با شکست مواجه شد و استراتژی آن ها اعتمادسازی بود یعنی همان دیپلماسی قاجار که در ۱۲ سال این امر با شکست روبه رو شد؛چرا که اول به تعلیق ما اعتماد نکردند و سپس گفتند که تعطیل کنید.

آخرین سفیر ایران در شوروی اظهار داشت: روابط بین الملل روابط چنگ تو چنگ اهرم هاست و دنیای امروز براساس تعامل اهرم هاست.

نوبری تصریح کرد: چون رویکرد این تیم شکست خورد دولت آقای خاتمی در دو دهه آخر خود به دستور رهبری پلمپ ها را باز کرد.

وی ادامه داد: رویکرد دولت قبلی را قبول نداریم و تمام مصیبت های امروز ما ریشه اش در همان تیم است که اگر ۱۱ سال پیش اعتمادسازی را نکرده بود این اتفاقات نمی افتاد.

وی افزود: این توافق ژنو یک گام کوتاه مدت برای ایران و یک گام دراز مدت برای آمریکا دارد که عددش معلوم نیست.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: آقای عراقچی گفت ما اشتباه ۱۰ سال پیش را نمی کنیم و پکیجی درست می کنیم اما پس از این قضیه آمریکا با واژه بازی کرد مثل ایجاد گام های کوتاه و بلند.

بهشتی پور ادامه داد: ما باید با دید مثبت به مذاکرات نگاه کنیم؛مثلا در توافق الجزایر بعضی از بندها به نفع ما بود که در آنجا مطرح شد هیچ گونه خسارتی نمی تواند علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و علیه ایران نمی تواند دخالت کند.

وی ادامه داد:در هیچ مذاکره ای متن مذاکرات را منتشر نمی کنند؛بلکه نتیجه مذاکرات مهم است تمام مقامات عالی کشور از جمله آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،رئیس قوه قضاییه و شخص رئیس جمهور در ریز تمام مسائل مذاکرات هسته ای قرار دارند.

کوشکی در ادامه صحبت های بهشتی پور افزود: آمریکایی ها را در مذاکرات قبلی آزموده ایم و آن ها پایبند نبودند اگر مذاکرات ما محرمانه است؛پس چرا باید به آمریکایی ها نشان دهیم و تحریم ها علیه ایران ادامه پیدا کرد ؟سال ۹۱ ما ۲۰ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم در حال حاضر که ما در سه سال گذشته واردات اتوموبیل های لوکس را داشتیم؛چرا با ترس از تحریم ها صحبت می کنند؟ چرا ناکارآمدی دولت قبلی در اقتصاد را به تحریم ها ربط می دهند؟چرا افکار عمومی را تحریف می کنند که خانم دستجردی برای این دولت را ترک کرد که گفته بود به جای واردات ماشین های لوکس، دارو وارد کشور شود ؟دو سال اگر ما در حالت تعلیق نبودیم سانتریفیوژهای ما بیش از بود و این ۱۹ هزار سانتریفیوژ ما نتیجه کار بوده نه مذاکرات سعدآباد؛چرا ما باید اعتمادسازی کنیم؟ چرا باید ثابت کنیم متهم نیستیم وقتی ما می پذیریم اعتمادسازی کنیم پذیرفتیم که متهم هستیم به کسی که ما را مجرم می داند که در این خصوص آمریکایی ها گفته اند اعتمادسازی ممکن است ۴۰ سال طول بکشد.

نوبری در ادامه افزود: موافقت نامه ژنو را در یک جمله تعریف می کنم و آن قانونی کردن مذاکرات غیرقانونی آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران است از اول تا آخر حرف من این است وقتی آمریکایی ها دخالت می کنند باید تعلیق غنی سازی شاخص ها و نیازهای ایران را برایشان تعیین کنیم و همه این دخالت ها قانونی شده حالا باید به آمریکایی ها جواب پس بدهیم. آیا ماده ۴  NPT نوشته بود باید در مورد این مسائل با آمریکا مذاکره کنیم با این موافقت نامه ما این مورد را تایید کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: قانونی کردن مداخلات غیرقانونی آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران در متن نوشته شده در فاصله میان گام های اول و آخر پرداختن به قطع نامه شورای امنیت برای این که رضایت شورای امنیت حاصل شود در دو ماده آمده که اعضای شورای امنیت از پروسه توسعه توان موشکی بالستیکی ایران ابراز نگرانی می کنند و ایران باید نگرانی شورای امنیت را برطرف کند، تمام موارد مداخله آمریکا چه در مورد هسته ای، حقوق بشر و تروریستی با این توافق نامه ژنو قانونی شد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها گفتند مذاکرات هسته ای ما محدود شود که مقام معظم رهبری در این باره نارضایتی خود را اعلام داشتند که این موافقت نامه در سطح منطقه و بین الملل ایران را با افول مواجه کرده و میزان افزایش گزینه نظامی معادل ۶ سال گذشته است کری در این مورد گفته است از این به بعد اسرائیل امن تر شد و درخواست ما برای مذاکرات به دور طولانی منجر گردید و با این حساب لشکر کشی آمریکا به خلیج فارس را برایش قانون تعیین می کنند این مذاکرات برعکس دوستی با آمریکا اهرمی است که در دست آمریکاست؛ قانون همه یا هیچ می گوید اهرم به دست دو کشور باشد اما در حال حاضر اهرم غلاف شده است.

انتهای پیام /

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38185

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پژمان
پژمان
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۶ ب٫ظ

سلام خدا قوت

1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x