تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

معجزه دریایی سپاه پاسداران برای مقابله با شناورهای ۱۰۰هزار تنی آمریکا + عکس

  • کد خبر : 38051
  • 21 اردیبهشت 1393 - 10:18
معجزه دریایی سپاه پاسداران برای مقابله با شناورهای ۱۰۰هزار تنی آمریکا + عکس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستیابی به سرعت ۸۰ نات را برای قایق‌های تندرو نیروی دریایی را هدف‌گذاری کرد‌ه‌، این چیزی شبیه به یک معجزه است که یک قایق نظامی بتواند با تمام تجهیزاتش ۴۱ متر بر ثانیه سرعت داشته باشد.


به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،“ما به دنبال سرعت بالای ۸۰ نات در شناورهای تندرو هستیم، کسانی که با مبانی علمی این موضوع آشنا هستند، می‌دانند که این عدد، عدد دیوانه‌کننده‌ای است و از هر موضوعی در دنیا سخت‌تر است که شما سرعت بالای ۸۰ نات داشته باشید.”این، بخشی از سخنان اخیر دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وی این سخنان را در حاشیه یک همایش با نام “شناورهای تندرو” بیان کرده است.

در جریان رقابت‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی در عرصه دریا، چین، آمریکا، روسیه، کره‌شمالی و چند کشور دیگر، ابر قدرت در این عرصه به حساب می‌آمدند اما این توازن قوا و تعادل در توان بالای دریایی، از چند سال پیش با حضور گسترده ایران در عرصه دریا، برهم خورد.

پایه فعالیت دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز با ورود یگان‌هایی از قایق‌های تندرو رقم خورد. قایق‌های تندرویی که این روزها، سریع‌ترین قایق‌های تندرو نظامی جهان محسوب می‌شوند.

عاشورا، ذوالفقار، یامهدی و سراج، معروف‌ترین شناورهای تندرو ایران به حساب می‌آیند. این قایق‌ها مجهز به موشک‌، راکت و بعضا همانند شناور ذوالفقار مجهز به موشک‌های نصر۱ هستند.

اما همه چیز با ورود یک قایق تندرو به کشور تغییر کرد. ۱۹ مرداد ماه سال ۸۹ دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در بندرعباس خبری مهم را اعلام کرد؛ وی گفته بود: هنگام انتقال یک قایق تندرو از انگلیس و از مسیر آفریقای جنوبی، یک ناوچه آمریکایی تلاش کرد تا از انتقال آن به خاک ایران جلوگیری کند، که با دخالت نیروی دریایی، ناوچه آمریکایی ناکام ماند.

وی با اشاره به اینکه ایران با الگوبرداری از این قایق تندرو توانست آن را بومی‌سازی و تولید کند، اضافه کرده بود: ایران در حال حاضر طرح مسلح کردن این قایق تندرو به انواع موشک و اژدرهای دریایی را به اجرا گذاشته است.

تجهیز این شناورها به موشک‌های پرسرعت و تولید انبوه آنها و علاوه بر آن، تجهیز شدنشان به موشک‌های زیرسطحی که احتمالا “حوت” به عنوان یکی از مخرب‌ترین این موشک‌هاست، موازنه دریایی را به نفع ایران در منطقه تغییر داد و آمریکا را مجبور کرد تا راهبرد دفاعی خود در عرصه دریا را اخیراً، دچار تغییراتی کند.

با این وجود، فرمانده نیروی دریایی سپاه از تلاش این نیرو برای دستیابی به سرعت “دیوانه‌کننده” برای شناورهای تندرو خبر داده است، سرعتی که ۸۰ نات یا همان ۴۱ متر بر ثانیه اعلام شده است.


رزمایش دریایی پیامبر اعظم (ص) ۵

هم‌اکنون بیشترین سرعتی که شناورهای آمریکایی دارند، چیزی در حدود ۴۰ نات است که این سرعت در شناورهای غول‌پیکر کاهش چشمگیری هم دارد.

آمریکا در راستای تغییر در همین راهبرد، سال جاری اقدام به آزمایش یک نوع موشک، مخصوص مقابله با قایق های تندرو کرد. در ویدئوهای منتشره از این موشک، قایق‌هایی با سرعت نه چندان زیاد توسط موشک‌هایی که روی عرشه یک ناو مستقر هستند، مورد اصابت قرار می‌گیرند.

نکته اینکه، این موشک ها قایق‌هایی را هدف قرار می دهند که سرعت بالایی ندارند و قبلا برای اصابت آنها تصمیم‌گیری شده است. حال اینکه طبق اعلام رسمی سردار فدوی، “در سازمان رزم نیروی دریایی، شناورهایی با سرعت ۶۰ نات (۳۰ متر بر ثانیه) وجود دارد که این شناورها مجهز به جدیدترین تسلیحات نظامی و موشکی هستند” و از سوی دیگر، حجم انبوهی و شاید صدتایی از این قایق‌ها، همانطور که در رزمایش دریایی پیامبر اعظم(ص)۵ مورد آزمایش قرار گرفت، با حمله به یک ناو واقعی، این ناو را به طور کامل منهدم کردند.

حالا با وجود اینکه، ایران شناورهای تندرویی با دوبرابر بیشترین سرعتی که آمریکایی‌ها در حوزه شناورها در اختیار دارند، در سازمان رزم دریایی خود دارد، فرمانده ندسا گفته که دستیابی به شناورهایی با سرعت ۸۰ نات معادل ۴۱ متر بر ثانیه در این نیرو هدف‌گذاری شده است و این به معنای آن است که سرعت شناورهای تندرو سپاه در آینده سه برابر سرعت شناورهای آمریکایی خواهد شد.


ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا بیش از ۱۰۰هزار تن وزن دارد

دستیابی به سرعت ۴۱ متر بر ثانیه برای قایق‌های تندرو و حجم انبوه قایق‌هایی که طبق گزارش رسانه‌های غربی چیزی در حدود ۵۰۰۰ فروند از آنها توسط سپاه آماده بکارگیری و استفاده رزمی هستند، چیزی شبیه یک معجزه است چرا که داشتن سرعت ۴۱ متر بر ثانیه برای یک قایق تندرو مجهز به انوع تسلیحات مدرن، ورای تصورات هر کارشناس نظامی است، چیزی که فرمانده نیروی دریایی سپاه هم به آن اشاره داشته است.

حمله به اصطلاح زنبوری حجم انبوهی از این قایق‌ها که امروزه سرعتی معادل ۶۰ نات دارند، به راحتی می‌تواند یک ناو غول پیکری که بعضا ۱۰۰هزار تن هم وزنشان است، را با همه تجهیزات، جنگنده‌ها و صدها خدمه‌اش نابود و ۴٫۵ میلیارد دلار را زیر آب ببرد.

منبع: تسنیم
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x