تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

اعلام ویژگی‌های‌ رئیس ‌جمهوری موردنظر حزب‌الله/ حزب‌الله به‌زودی نامزدش را معرفی‌ می‌کند

  • کد خبر : 37747
  • 19 اردیبهشت 1393 - 9:33
اعلام ویژگی‌های‌ رئیس ‌جمهوری موردنظر حزب‌الله/ حزب‌الله به‌زودی نامزدش را معرفی‌ می‌کند

سومین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که حزب‌الله ویژگی‌های موردنظرش برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را اعلام کرد.

به گزارش کمال مهر سومین جلسه پارلمان لبنان همانگونه که پیش بینی شده بود، بی‌نتیجه پایان یافت و نتوانست درباره انتخاب نامزد مشترک برای ریاست جمهوری به توافق دست یابد.

در میان گروه ۸ مارس هنوز مواضع خود و دیدگاهش در قبال مرحله آینده را اعلام و نامزد خود را نیز تاکنون معرفی نکرده و تنها به عدم حضور در جلسات دوم و سوم اکتفا کرده که منجر به عدم رسیدن پارلمان به حد نصاب شده است.

با این حال دیدگاه‌ها و مواضعی از سوی برخی از نمایندگان حزب الله اعلام شده که بارزترین آنها دیدگاه «محمد رعد»، رئیس جناح پارلمانی وفاداری به مقاومت است که تاکید کرده بود: فردی به ریاست جمهوری لبنان باید انتخاب شود که با ملت مقاومت و گزینه مقاومت مخالفتی نداشته باشد.

براین اساس آشکار می‌شود که حزب الله موضع خود در قبال ویژگی‌های رئیس جمهوری آینده لبنان را مشخص و اعلام می‌کند که در محافظت از دستاوردهای مقاومت و محافظت و حمایت از آن خلاصه می‌شود و اشاره‌ای آشکار و عیان به این امر است که حزب نقشی اساسی و مهم را در انتخاب رئیس جمهوری آینده لبنان بازی می‌کند و هرگز دست به انتخاب گزینه‌ای نخواهد زد که با دیدگاه‌ها و مواضعش در تعارض باشد.

تاکنون «حزب الله» تنها به نامزدی ژنرال «میشل عون» اکتفا کرده و نامزد دیگری را معرفی نکرده و منتظر شرایط مناسب برای معرفی است، بر این اساس می‌توان گفت که نامزد اصلی حزب عون نیست، اما می‌تواند شخصیتی مشابه آن باشد.

موضع حزب الله

محمد رعد در سخنانی تاکید کرد که ما خواهان رئیس جمهوری نیستیم که برای حفظ حاکمیت خود براساس خواسته‌های منطقه‌ای و بین المللی عمل کند، بلکه خواهان رئیس جمهوری هستیم که از مقاومت حمایت کند و گزینه مقاومت را بپذیرد، چون مقاومت است که به تنهایی می‌تواند از وطن دفاع و سیادت و حاکمیت ملی را حفظ کند و با هماهنگی مقاومت و ارتش لبنان است که کشور می‌تواند، وجود خود را در منطقه ناآرام خاورمیانه حفظ کند.

به این ترتیب، آشکار می‌شود که حزب الله بازیگری اساسی در روند انتخاب رئیس جمهوری است و این نکته‌ای است که رعد در سخنان خود به آن نیز اشاره می‌کند، بدون اینکه توضیح دهد که آیا حزب الله به حمایت خود از ژنرال میشل عون ادامه خواهد داد یا خیر، به ویژه آنکه عون به دنبال هرگونه فرصتی است تا با نزدیکی به جریان «المستقبل» خود را به عنوان نامزد توافقی معرفی کند و سه جلسه پیش نیز نشان داد که پارلمان لبنان توافقی برسر «سمیر جعجع» ندارد و جعجع را باید از هم اکنون باید وی را مهره‌ای سوخته به شمار آورد و این امر بیش از پیش آسودگی خیال گروه ۸ مارس را فراهم می‌کند، اینکه نامزدی از ۱۴ مارس بر کرسی ریاست جمهوری تکیه نخواهد زد.

صرف نظر از آنچه گفته شد، اطلاعات موجود تاکید می‌کند که روزهای آینده با خود معرفی نامزد حزب الله برای ریاست جمهوری را به همراه دارد، انتظاری که چندان به درازا نخواهد کشید.

سومین جلسه پارلمان لبنان

اما در خصوص سومین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید باید گفت که این جلسه نیز همانند جلسه دوم به حد نصاب نرسید و موجب شد تا نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان جلسه انتخاب نامزد مشترک برای ریاست جمهوری را به جلسه چهارم مورخ ۱۴ می موکول کند.

شاید بتوان گفت، بارزترین رخداد مرتبط با انتخاب رئیس جمهوری در لبنان دیدار «امین جمیل» با عون باشد. این دیدار به این جهت مهم می‌نماید که جمیل اعلام کرده که قصد دارد، خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

به نظر می‌رسد، نمایش انتخاب رئیس جمهوری در لبنان همچنان ادامه داشته باشد و دستیابی به توافق به درازا بکشد، در حالی‌که نباید سفر «دیوید هیل»، سفیر آمریکا در بیروت به عربستان و نتایجش را هم نادیده گرفت، به خصوص آنکه ریاض تاکید دارد، پرونده انتخاب رئیس جمهوری در لبنان بسته شود.

انتهای پیام/ز

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x