تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

“کم‌کاری تیروئید” می‌تواند باعث کما شود

  • کد خبر : 37259
  • 16 اردیبهشت 1393 - 9:06
“کم‌کاری تیروئید” می‌تواند باعث کما شود

ریزش و سفیدی زودرس مو، چاقی و کم تحرکی از جمله نمودهای کم‌کاری تیروئید در بالغین است.

کمال مهر:دکتر محمد پژوهشی، فوق تخصص غدد درون ریز،  گفت: تیروئید غده‌ای واقع در قسمت عرضی حنجره است که از سه قسمت تشکیل شده است و وظیفهٔ تنظیم سوخت و ساز بدن و میزان کلسیم بدن را برعهده دارد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری رایج زمانی رخ می‌دهد که این غده به اندازه کافی هورمون ترشح نکند، گفت: کم کاری تیروئید در سنین مختلف، آثار گوناگونی دارد اگر در بدو تولد این بیماری تشخیص و درمان نشود، ممکن است موجب عقب‌افتادگی ذهنی، اختلال در رشد و نهایتاً مرگ نوزاد شود.
در سنین کودکی نیز کم‌کاری شدید تیروئید می‌تواند موجب عقب افتادگی شود.
وی افزود: در دوران بعد از بلوغ این بیماری می‌تواند به صورت ریزش مو و ابرو، کم تحرکی، چاقی، افسردگی و نهایتاً فرو رفتن به کما بروز کند.
وی اضافه کرد: از آنجا که هورمون تیروئید تنظیم کنندهٔ سوخت و ساز بدن است، کمبود آن بر اعصاب نیز تأثیر بسزایی دارد که مهم‌ترین عامل سفیدی زودرس مو می‌باشد.
دکتر پژوهی یادآور شد: در ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید بیشتر عوامل وراثتی دخیل هستند، اما کمبود ید نیز در این زمینه مؤثر است که خوشبختانه از سال ۱۳۶۸ نمک‌های خوراکی به این عنصر آغشته شده و این عامل محیطی رفع شده است.
این فوق تخصص غدد افزود: برخی ویروس‌ها نیز می‌توانند عامل این بیماری باشند که البته تأثیر آن‌ها موقتی و بین چند هفته تا چند ماه خواهد بود.
دکتر پژوهی اضافه کرد: روش خاصی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد، اما در حال حاضر هورمون تیروئید به صورت شیمیایی و تجاری ساخته شده و در کشور موجود است که در صورت لزوم با دز مناسب تجویز خواهد شد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x