تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

نماد پایتخت ایران تغییر می​کند

  • کد خبر : 37367
  • 16 اردیبهشت 1393 - 12:01

در طراحی این پل از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  به نقل ازجام جم، پل طبیعت نمونه ای است بی نظیر در خاورمیانه، بزرگ ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور با ۷۰۰۰ مترمربع مساحت با شرایطی منحصربه فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت. وقتی زمین های عباس آباد طراحی می شد دو پل به عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود. این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت.
حالا پل طبیعت همه تعاریفی را که از گذشته درباره یک پل وجود داشت، تغییر داده است. پلی که در آن مسیرهای پیاده روی، دوچرخه سواری و عبور کالسکه طراحی شده، طبیعی است که جذابیت گردشگری هم داشته باشد.

در طراحی این پل از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است. اگر کمی در طراحی این پل دقیق شوید شاخه های در هم تنیده درختان پیش چشم تان مجسم می شود و بر همین اساس به دلیل وسعت کارکرد و دیگر شاخص های فنی و اجرایی می توان آن را به عنوان یکی از نمادهای جدید پایتخت معرفی کرد.

سازه ای کم نظیر در قلب پایتخت

پل طبیعت در نقطه ای واقع شده که محل تلاقی شریان های اصلی پایتخت است و بزرگراه های مدرس، همت، حقانی و رسالت در تیررس آن قرار دارد.

مختصات جغرافیایی این پل زمانی مهم تر به نظر می آید که ببینیم منطقه ای که در دو سوی بزرگراه مدرس قرار دارد، از نظر فضای سبز یکی از شاخص ترین مناطق شهر تهران محسوب می شود به ویژه این که با قرار گرفتن روی این پل منظره جنگلی بوستان طالقانی، برج های آتش بوستان حضرت ابراهیم(ع)، فانوس دریایی بوستان بنادر، گنبد شیشه ای آسمان نما و نیز دامنه جنوبی رشته کوه البرز نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

اردشیر نوریان، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد به جام جم می گوید: فعالیت های عمرانی و شیوه اجرایی این پل با توجه به فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در کل کشور منحصربه فرد است که در نهایت موجب شده سازه ای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان شود. وزن کل سازه فلزی پل بیش از ۲۰۰۰ تن بوده و در ساخت آن بیش از ۱۴ هزار قطعه فولادی با بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است. در مجموع وزن کل بتون ریزی انجام شده حدود ۱۵ هزار تن است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش رو و همچنین تجربه آرامشی فوق العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است. مساحت این پل ۷۰۰۰ مترمربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران ها، کافی شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت.

شهروندان می توانند روی کفپوش های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه سواری لذت ببرند.

پلی برای دست کم ۱۰۰ سال

سال ۸۹ شرکت نوسازی عباس آباد مسابقه ای برگزار کرد که در آن از همه طراحان داخلی و خارجی دعوت شد تا ایده های خود را درباره بزرگ ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور، رو کنند. مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد با یادآوری آن روزها می گوید: در این مناقصه ده شرکت طراحی داخلی و خارجی شرکت کرده بودند که در نهایت پس از بررسی طرح ها، یک شرکت طراحی داخلی که هم طرح و هم از لحاظ اجرا با شرایط ما سازگار بود، انتخاب شد البته این شرکت طراحی داخلی از مشاوران خارجی نیز برای اجرای طرح بهره گرفته است.

به گفته نوریان، برای ساخت پل از مصالح ویژه و لوله های خاصی استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره برداری صد سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای هفت ریشتری تهران که سال هاست انتظارش را می کشیم، مقاوم است.

آن روزهای سخت

علاوه بر پیچیدگی های اجرای طرح، تحریم هایی که کشور درگیر آن بوده، دامنگیر پل طبیعت هم شد به طوری که گاهی برای واردات برخی قطعات که امکان تولید آن در داخل کشور هم وجود نداشت طرح با مشکلات جدی مواجه می شد که کمترین تاثیر آن از دست رفتن زمان بود. نوریان از روزهایی می گوید که کار اجرای طرح به دلیل مشکلات به کندی پیش می رفت: همین بزرگراه مدرس با هزاران خودرویی که در طول شبانه روز در آن تردد می کنند به عنوان بزرگ ترین مشکل کافی بود تا جلوی پیشرفت کار سنگ بیندازد.

حتما قبول دارید که نمی شد به بهانه ساخت این پل، یکی از پرترددترین بزرگراه های شهر را بست و گره ترافیک را کور کرد، پس چاره ای نبود جز این که همه سازه در جای دیگری ساخته شود و سپس با انتقال به زیر پل از اینجا با جرثقیل های بزرگ در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین​ نصب شود. این مشکل بزرگ را بگذارید کنار باران پاییزی و سرمای چند درجه زیر صفر زمستان گذشته که کار در ارتفاع ۴۰ متری را برای کارگران و مهندسان این مجموعه شبیه کار با اعمال شاقه کرده بود. مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد می گوید: اگر این مشکلات نبود حتی می شد پل طبیعت اواخر سال گذشته افتتاح شود، اما این مشکلات روند اجرای پروژه را ناخواسته با کندی هایی مواجه کرد تا کار طبق برنامه پیش نرود، اما حالا اگر اتفاق غیرمنتظره ای پیش نیاید شهروندان می توانند پایان خرداد امسال شاهد افتتاح پل طبیعت باشند.

مقصد گردشگری شهری

پل طبیعت به یکی از نمادهای جدید شهر تهران تبدیل خواهد شد تا جایی که در حوزه گردشگری شهری، توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی و ایجاد درآمد پایدار برای شهر حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.

این پل مقصدی برای گردشگران است که با عبور از آن وارد بوستان طالقانی و محوطه های فرهنگی مانند باغ هنر، باغ کتاب و باغ موزه دفاع مقدس می شوند.

این طور که نوریان توضیح می دهد، پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی شاپ گرفته تا گالری و رستوران های متنوع به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود. روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب رو و کالسکه رو، دوچرخه رو و انسان رو در نظر گرفته شده است. پیش بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.

اینجا اولویت با پیاده هاست

این پل متعلق به همه است، از کودک و نوجوان و جوان گرفته تا سالمندان، افراد معلول، جانبازان و حتی نابینایان.

در طراحی این پل سرعت پیاده روی انسان و عوامل موثر بر آن همراه مشخصات فیزیکی بدن دو گروه از شهروندان مد نظر بوده است: اول ابعاد فیزیکی افراد معمولی و بدون نقص عضو و دوم افراد معلول و کم توان که بنا به ویژگی جسمانی خاص خودشان از عصا، چوب دستی یا صندلی چرخدار استفاده می کنند.

می توانید به کمک این پل به بوستان طالقانی که تنها پارک جنگلی مرکز شهر تهران است و از یک پوشش گیاهی منحصربه فرد برخوردار است، برسید. آلاچیق ها و میز و صندلی های متعددی که در جای جای این بوستان قرار دارد مکان های مناسبی برای پیک نیک های دوستانه است. از روی این پل به سومین پرچم بزرگ دنیا که در بوستان طالقانی به اهتزاز درآمده مشرف هستید.

وقتی روی پل طبیعت ایستاده باشید علاوه بر دسترسی به امکانات مختلف رفاهی می توانید بسیاری از نقاط شهر را با مناظر طبیعی در نماهای مختلف شبانه روز ببینید همچنین نیم نگاهی به قله دماوند داشته باشید. (البته اگر شانس بیاورید و آن روز آسمان تهران آبی و هوا آلوده نباشد)

از کجا برویم؟

اگر می خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهارراه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید. اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده اید باید از ایستگاه متروی حقانی استفاده کنید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x