تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

پشت پرده واکنش‌های عجولانه وزارت ارتباطات چیست؟

  • کد خبر : 36912
  • 14 اردیبهشت 1393 - 11:43
پشت پرده واکنش‌های عجولانه وزارت ارتباطات چیست؟

سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس مشهد که بخشی از آن در پاسخ به بخشی از اظهارات روز پنج شنبه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دیدار از مرکز پاسخگویی به پرسشهای دینی در قم اختصاص داشت تاکنون باعث شده است همکاران رسانه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دو جوابیه کاملا عجولانه و خلاف واقعیت را تنظیم و در رسانه‌های کشور منتشر کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی کمال مهربه نقل از باشگاه خبرنگاران؛ به منظور تنویر افکار عمومی در رساندن پیام اصلی خبر پیامکی باشگاه خبرنگاران بخش‌هایی از اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهر مقدس قم (به نقل از خبرگزاری رسمی دولت)، بخشی از اظهارات آیت الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس مشهد و پیامک باشگاه خبرنگاران در این خبر به استحضار می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، “محمود واعظی” روز پنجشنبه در دیدار از “مرکز پاسخگویی به پرسشهای دینی” در قم گفت: فقط۱۵  درصد از محتوای فیس بوک به مطالب و تصاویر غیرقابل استفاده در ایران اختصاص دارد و بقیه آن مفید و براحتی در داخل کشور قابل استفاده و درعین حال قابل مدیریت است.

وی در ادامه افزود: وزارت ارتباطات می‌تواند با بستن قرارداد با شرکت‌های مختلف نسبت به انسداد ورود داده‌های مغایر با قوانین جمهوری اسلامی از مبداء اقدام کند”.

انتشار این خبر در سایت خبرگزاری دولت که مرجعی رسمی برای اعضای هیئت محترم دولت محسوب می‌شود باعث شد، باشگاه خبرنگاران بخش‌هایی از اظهارات ایشان را برای گروه‌های مخاطب خود در سامانه پیامکی این مجموعه ارسال کند.

متن این پیامک که تصویر آن در عکس زیر قابل مشاهده است اینگونه عنوان می‌کند: “باشگاه خبرنگاران/نقل قول-وزیر ارتباطات: دولت با فیلترینگ واتس‌آپ مخالف است/فقط ۱۵ درصد محتوای فیس بوک به مطالب غیر قابل استفاده در ایران اختصاص دارد و لقیه آن مفید و قابل مدیریت است”.

پس از پیامک این خبر و پوشش کامل اظهارات وزیر ارتباطات در سایت‌های مختلف خبری، آیت الله علم الهدی، امام جمعه شهر مقدس مشهد، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با نام بردن از باشگاه خبرنگاران به صراحت از اظهارات واعظی انتقاد کرد.

بعد از انتشار این خبرها که یکی در قم اتفاق افتاده و خبر آن در سامانه پیامکی باشگاه خبرنگاران منعکس شده بود و دیگری از تریبون نماز جمعه شهر مقدس مشهد به اطلاع عموم رسیده بود، متاسفانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک اقدام غیر حرفه‌ای و عجولانه صبح روز گذشته جوابیه‌ای را تنظیم و برای خبرگزاری‌ها ارسال کرد.

باشگاه خبرنگاران با وجود اینکه به هیچ عنوان اینگونه بحث‌های رسانه‌ای را نمی‌پسندد روز گذشته در یک توضیح مستدل پاسخ ادعاهای مطرح شده در جوابیه وزارت ارتباطات را داد. (متن کامل توضیحات روز گذشته باشگاه خبرنگاران را اینجا بخوانید)

اما متاسفانه همکاران رسانه‌ای وزارت ارتباطات که گویی اصلا پیامک ارسال شده از سوی این مجموعه را تاکنون یک بار هم مشاهده نکرده‌اند و از محتوای آن خبر ندارند، شب گذشته باز هم جوابیه‌ای را به دفاتر خبرگزاری‌ها ارسال کردند.

در متن این جوابیه که شرح کامل آن به شرح زیر است، آمده:
پیرو درج خبری در سایت باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان وزیر ارتباطات خبر خبرگزاری رسمی را قبول ندارد با عنایت به نادرست بودن مطلب فوق موارد ذیل جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی اعلام می گردد.

۱_استناد به خبر مندرج در خبرگزاری ایرنا که به شرح ذیل می باشد:

وزیر ارتباطات: فیس بوک در داخل کشور قابل مدیریت است

قم -ایرنا-وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: فقط ۱۵ درصد از محتوای فیس بوک به مطالب و تصاویر غیرقابل استفاده در ایران اختصاص دارد و بقیه آن مفید و براحتی در داخل کشور قابل استفاده و درعین حال قابل مدیریت است.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز پنجشنبه در دیدار از مرکز پاسخگویی به پرسشهای دینی در قم افزود: وزارت ارتباطات می تواند با بستن قرارداد با شرکت های مختلف” نسبت به انسداد ورود داده های مغایر با قوانین جمهوری اسلامی از مبداء اقدام کند.

همانگونه که ملاحظه می کنید در این خبر انسداد موارد خلاف شرع وعرف در مبدا مطرح گردیده آیا به نظر شما به معنی “عدم فیلتر” است.

۲_بیانیه وزارت ارتباطات را عجولانه نامیده اید خواهشمند است مشخصا اشاره فرمائید از کدام جمله این بیانیه عجولانه بودن را تشخیص داده اید همانگونه که در متن بیانیه نیز ذکر شده است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ مصاحبه ای در خصوص رفع فیلتر فیسبوک انجام نداده است و قطعا خبرنگاران و رسانه ها نباید تعابیر خود را در هر موضوعی به فردی نسبت دهند حال خود قضاوت کنید چه کسی عجولانه عمل کرده است ؟

بند اول این جوابیه که متاسفانه باز هم عجولانه و غیر منطبق با واقعیت تنظیم شده عینا همانی است که در قسمت اول خبر به آن اشاره شد.

اما در خصوص بند دوم و غیر حرفه‌ای عمل کردن وزارت ارتباطات همین بس که مسئولان رسانه‌ای این نهاد بسیار مهم یک بار دیگر پیامک باشگاه خبرنگاران را مطالعه کنند تا به این نتیجه برسند که در پیامک ارسال شده برای گروه‌های خبری این مجموعه هیچ اثر و نشانی از برداشتن فیلترینگ فیس بوک مشاهده نمی‌شود و فقط در بند اول آن به مخالفت دولت با فیلترینگ نرم افزار واتس‌آپ اشاره شده است که خبر آن در خبرگزاری دولت و سایت‌های خبری مختلف موجود و قابل دسترسی است.

از مسئولان در وزارت ارتباطات انتظار می‌رود اخبار ارسال شده روی خروجی خبرگزاری‌ها و سامانه پیامکی آن‌ها را به دقت مطالعه کنند تا از این پس مشکلات اینچنین برای رسانه‌ها به وجود نیاورند.
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x