تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

“پرویز پرستویی”: من تافته جدا بافته نیستم/ همچنان تجربه کسب می‌کنم

  • کد خبر : 36226
  • 10 اردیبهشت 1393 - 8:28
“پرویز پرستویی”: من تافته جدا بافته نیستم/ همچنان تجربه کسب می‌کنم

رونمایی از بسته فرهنگی “من پرویز پرستویی” با حضور نویسنده و ناشر این کتاب در سرای محله باغ فردوس صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار سینما کمال مهر دقایقی پیش رونمایی از بسته فرهنگی “من پرویز پرستویی” که شامل کتاب، آلبوم صوتی و فیلم مستند است در سرای محله باغ فردوس با همت انتشارات توفیق‌آ‌فرین و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری فرهیختگان عصر هنر رونمایی شد.

در آغاز این نشست “علیرضا عزیزی” ناشر، “لیلی کریمان” نویسنده، “مجتبی حسامی” مدیر اجرایی و “محیا جوادی‌فر” مشاور رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی و نیز با حضور “پرویز پرستویی” در جمع‌خبرنگاران به منظور رونمایی از این بسته فرهنگی حاضر شدند.

بنابراین گزارش “مجتبی حسامی” مدیر اجرایی این بسته فرهنگی ضمن خوشامدگویی به همه‌ی اهالی رسانه گفت: چندین سال است که روی این پروژه‌ی فرهنگی تلاش می شود تا امروز از بسته فرهنگی “من پرویز پرستویی” رونمایی شود. و به دنبال آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مراسمی با شکوهی در راستای تقدیر از “پرویز پرستویی” صورت میگیرد.

در ادامه‌ی این نشست “علیرضا عزیزی” ناشر این بسته فرهنگی با اشاره به قیمت ۸ساله این انتشارات گفت: خوشحالم بعد از ۸ سال غیبت توانستیم با این مجموعه فرهنگی دوباره فعالیت خود را آغاز کنیم وی افزود: بعد از ۸ سال با “من پرویز پرستویی” مجموعه‌ی خود را معرفی می‌کنیم. آغاز این فعالیت از سال ۸۰ شروع می‌شود که “امید روحانی” دوست عزیزم که امروز جایش در این جمع خالی است و به زودی برای کتاب دوم پرویز پرستویی می‌آید تصمیم گرفتیم که درباره زندگی این بازیگر بزرگ کشورمان کتابی را به چاپ برسانیم و آن را در اختیار مخاطبان علاقمند قرار دهیم.

وی افزود: “روحانی” گفتگوهای مفصلی را با “پرویز پرستویی” داشتند که من بخشی از آن را در یادداشت ناشر گذاشتم؛ و باید بگویم که در جمع‌آوری این کتاب “لیلی کریمان” در نهایت دقت نویسندگی “من پرویز پرستویی” را عهد‌ه‌دار شد و در مجموع ۱۵ سال پیش هم او با ما همکاری می کرد.

عزیزی تصریح کرد: بعد از چاپ ۱۰۰ عنوان کتاب سینمایی به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای از زندگی بازیگران سینمای ایران را چاپ کنیم و با مرور لیست بازیگران “پرویز پرستویی” را به خاطر ارق ملی بودن او و دیگر این مطلب که هیچگاه این هنرمند کشورمان برای پول کار نکرد را انتخاب کردیم. که این بسته فرهنگی شامل کتاب، آلبوم صوتی و فیلم مستند است.

**۱۹ اردیبهشت از کتاب دیگر “پرویز پرستویی” رونمایی می‌شود

بنابراین گزارش؛ “عزیزی” ناشر این کتاب با اشاره به رونمایی از کتاب دیگری از “پرویز پرستویی” گفت: ۱۹ اردیبهشت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از نسخه دیگری از کتاب پرویز پرستویی رونمایی می‌شود که در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همه کسانی که برای کتاب “من پرویز پرستویی” زحمت کشیدند به دنبال منفعت شخصی نبوده و در نهایت عشق و دقت سالها برای این بسته فرهنگی زحمت کشیدند.

بنابراین گزارش “لیلی کریمان” نویسنده “من پرویز پرستویی” با اشاره به همکاری خود با انتشارات توفیق آفرین اظهار داشت: ۱۵ سال از همکاری من با انتشارات توفیق آفرین می‌گذرد که با سال‌ها نوشتن داستان با فیلمنامه دو زن فعالیت خود را در عرصه فیلمنامه نویسی آغاز کردند.

وی ادامه داد: سال ۸۸ عزیزی ناشر این بسته فرهنگی در خصوص نگارش این کتاب با من صحبت کردند مبنی بر اینکه این کتاب باید تکمیل شود و من به دنبال آن روزهای بسیاری را با پرویز پرستویی تماس گرفتم و هر دفعه که تماس می‌‌گرفتم گوشی ایشان روی پیغام‌گیر بود و بعد از گذشت چند روز تصمیم گرفتم متنی را آماده کنم تا برای این هنرمند کشورمان بخوانم و زمانی که تماس گرفتم و گفتم سلام آقای پرستویی من لیلی کریمان هستم نویسنده پرویز پرستویی گوشی را برداشتند و من در خصوص ادامه این کتاب با او صحبت کردم و پرستویی به شدت مخالف بود و گفت:‌ پیشکسوتان دیگری هستند و من هنوز باید این عرصه را تجربه کنم.

وی افزود: به پرویز پرستویی گفتم که باید فردی انتخاب شود که ستاره باشد و در آسمان مردم جای داشته باشد و به عقیده من هر ستاره‌ای شایسته این جایگاه را نداشت، این بسته فرهنگی به بهترین نحو ممکن جمع شود. پرستویی نهایت همکاری را با من داشت و حتی آلبوم خانوادگی و شخصی خود را در اختیار من گذاشتند تا من منابع بیشتری داشته باشم و باید بگویم تعدادی از این عکس‌ها نیز در این بسته فرهنگی به چاپ رسیده است.

کریمان با اشاره به شخصیت پرویز پرستویی ابراز داشت ظاهر و باطن این هنرمند کشورمان یکی است و “من پرویز پرستویی” کتابی است که اسم اول آن “مثل هیچکس” بود ولی با مخالفت پرویز پرستویی روبرو شدیم و نام آن به “من پرویز پرستویی” تغییر کرد.

**پرویز پرستویی و موافقت او برای چاپ کتابش

پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت کشورمان ضمن خوش‌آمد گویی به اهالی رسانه که بهتری پل ارتباطی میان هنرمندان و مردم هستند گفت: همان‌طور که کریمان گفت: من “مثل هیچکس” را به “من پرویز پرستویی” تغییر دادم به این دلیل که من کسی نیستم که بخواهم مثل هیچکس هم نباشم من تافته جدا بافته نیستم و همچنان سعی می‌کنم به یادگیری خود ادامه دهم.

بنابراین گزارش پرویز پرستویی با اشاره به رفتار همکاران خود در عرصه بازیگری نسبت به یکدیگر اظهار داشت: هنوز در سینما سعی می‌کنیم زیر پای همکار خود را خالی کرده و به یکدیگر نامهربانی کنیم، چون من در حال کسب تجربه هستم دوست نداشتم کتابی از پرویز پرستویی منتشر شود ولی دوستان بسیار با من بحث کردند و یک مقطع شروع این کتاب با “امید روحانی” بود که بنا به دلایلی این کار متوقف شد و بعد از گذشت مدت زمانی با لیلی کریمان ما دوباره ادامه کار را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: اولین نشستی که با این نویسنده داشتم آن قدر قلم او برای من جذاب و صمیمی بود که احساس کردم خودم مشغول نگارش این کتاب هستم.

پرستویی با اشاره به دو وجه مثبت این کتاب که باعث شده او قبول کند زندگی‌اش در قالب اثری به چاپ رسد تصریح کرد: با توجه به این مطلب که افراد بسیاری به من مراجعه می‌کردند و طی تماس‌های تلفنی می‌گفتند که فرزند آنها علاقه به بازیگری دارد و می‌خواهد وارد این عرصه شود و به نوعی سودای بازیگری دارد و از سوی دیگر عده‌‌ای بودند که علاقه‌ای به این حرفه نداشتند و اگر پیش می‌آمد برای تماشای اثری که شاید بازیگر مورد علاقه آنها پرویز پرستویی بوده به سینما می‌رفتند.

وی افزود: با خود گفتم بهتر است بیشتر از این مقاومت نکنم و اجازه چاپ این کتاب را بدهم. برای هواداران و هم کسانی که این حرفه را دورادور دوست دارند خواندن این کتاب بسیار مفید است و تکلیفشان روشن می‌شود، مبنی بر این که آیا می‌خواهند بازیگر باشند یا نه و دیگر حد وسطی ندارند. بخش مثبت دیگر این کتاب برای کسانی است که فقط این حرفه را دنبال می‌کنند و آثار سینمایی مرا دوست دارند که آنها نیز با خواندن “من پرویز پرستویی” متوجه می‌شوند که دنیای بازیگری شامل چه سختی‌هایی می‌شود و یک هنرمند برای یک فیلم سینمایی و گاه برای گفتن یک دیالوگ چه مراحلی را طی خواهد کرد.

پرستویی ادامه داد: من اگر وقت داشته باشم هم فیلم‌های سینمایی و هم برنامه‌های تلویزیونی را به خوبی می‌بینم؛ و به جرأت بگویم که هیچ تغییری ندیده‌ام و خیلی از آن بازیگران فوت و فن این کار را نمی‌دانند. شاید من خودآزاری داشته باشم، نمی‌دانم من یاد گرفته‌ام که نهایت تلاش و زندگی خود را با نقش خود داشته باشم و از بزرگان این حرفه آموختم.

آنهایی که با پشت صحنه زندگی یک بازیگر آشنا نیستند با این کتاب خیلی از مسائل برای آنها روشن می‌شود و متوجه می‌شوند که چرا صنف ما را با کارگر معدن مقایسه می‌کنند.

دوستانی که فقط فیلم را می‌بینند با خواندن من پرویز پرستویی متوجه بسیاری از ناگفته‌ها می‌شوند و خواهند فهمید که یک بازیگر برای هر اثر خود نهایت تلاش را کرده و این که کار مورد استقبال قرار بگیرد یا خیر؟ مانند هندوانه دربسته می‌ماند.

**” من پرویز پرستویی” نام صفحه اصلی‌ام در فیس بوک است

به گزارش خبرنگار سینمای باشگاه خبرنگاران؛ پرویز پرستویی در پاسخ به این سوال که آیا پیج‌های باز شده در فیسبوک متعلق به او است گفت: دو سال پیش مشاور هنری صفحه‌ای در مجله بودم بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشم به این صورت که مخاطبان سوال می‌پرسیدند و من هم جواب‌های خوبی به آنها می‌دادم که یک روز فردی مجله را به من داد و من با دیدن آن صفحه بسیار تعجب کردم و با مدیریت آن تماس گرفتم و گفتم با وجدان، حداقل چرا من را در جریان نگذاشتید. اینکه در حال حاضر چند صفحه به نام “پرویز پرستویی” در فیسبوک است من بی‌خبر هستم و هیچکدام از آنها متعلق به من نیست و گاه عده‌ای معترض می‌شوند که فیلمنامه‌هایی را در آن صفحه گذاشتند و گاه معترض به این مسئله که این فیلم‌نامه‌ها کار شده است که از این ماجرا بی‌خبر هستم و در فضای مجازی چندین بار اعلام کرده‌ام که صفحه‌ای متعلق به من نیست.

وی تصریح کرد: با اصرار دیگران در فیسبوک صفحه‌ای با نام فارسی “من پرویز پرستویی” را باز کردم تا این پیج به رسمیت شناخته شود و عده‌ای از فریب دیگران دست بردارند.

بنابراین گزارش عزیزی ناشر این بسته فرهنگی با اشاره به صحبت‌های پرویز پرستویی گفت: صفحه‌های باز شده در فیسبوک فضای کاری و هنری ایشان را دچار خدشه می‌کرد و حسامی مدیر اجرایی این پروژه عهده‌دار قسمت فنی صفحه فیسبوک این هنرمند کشورمان که در روز جشن خانه سینما افتتاح شد را بر عهده دارم و با مراجعه به آن می‌بینید که پرویز پرستویی در زمان جشنواره یادداشت‌هایی را از طریق فیسبوک و با نظمی خاص در اختیار هواداران خود قرار داد و خبرنگاران می‌توانند برای پیگیری از مسائل هنری پیرامون پرویز پرستویی به صفحه‌ فیسبوک او مراجعه کنند.

چراپرستویی در فیلم «چ» بازی نکرد؟

پرستویی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور نیافتنش در فیلم “چ” گفت: در هنگام بازی در فیلم “آژانس شیشه‌ای” قرار بود خانه‌ای که به عنوان بخشی از لوکیشن فیلم بود و در مرکز شهر تهران بود به من داده شود و من آن را بخرم.

وی ادامه داد: “مهدی کریمی” تهیه کننده با من صحبت کرد و آن زمان قیمت خانه ۵۰ میلیون تومان بود. من ۳۵ میلیون تومان آنرا پرداخت کردم و حتی مباینامه نیز نوشته شد. به دنبال آن من خانواده‌ام را که در افسریه زندگی می‌کردند آوردم و خانه را دیدند و فرزندانم اتاق‌هایشان را نیز انتخاب کردند و حتی نام فرزندانم را در نزدیکی محل خانه جدید ثبت نام کردم.

بازیگر سریال “خاک سرخ” افزود: بعد از انجام این مراحل قرار شد در سریال خاک سرخ بازی کنم و بعد حتی قرار شد در فیلم پاداش به کارگردانی کمل تبریزی و به تهیه کنندگی وراهنر و مهدی کریمی بازی کنم. در آن زمان به من گفتند که صاحب خانه قصد دارد به آمریکا برود و باید ۱۵ میلیون تومان را به وی بدهیم.

وی با انتقاد از این رفتار گفت: من‌‌‌ همان زمان متوجه شدم که خانه به نام صاحبان آن‌ها نیست و درحالی‌که با توجه به سابقه ۱۰ساله‌ام در داگستری می‌دانستم که می‌توانم خانه را تصرف کنم و مابقی پول را به حساب دادگستری بریزم اما اینکار را نکردم و تنها تقاضا کردم که پولی که پرداخت کرده‌ام را به من پس بدهند.

پرستویی در ادامه افزود: زمانی‌که چک بانکی تهیه کننده و صاحب خانه را به بانک بردم متوجه شدم که پول در حساب نیست و علی رغم صدور چک ۳۵ میلیونی فقط ۲ میلیون تومان در حساب تهیه کننده است. بعد از آن متوجه شدم که نه تنها هیچ صاحب ساکن امریکایی برای فیلم وجود ندارد بلکه خانه را ۵ میلیون تومان بالا‌تر از مبلغی که به من پیشنهاد دادند فروخته بودند.

بازیگر فیلم “به نام پدر” افزود: در زمان ساخت فیلم “چ” از من برای این فیلم دعوت شد و من اعلام کردم که به “حاتمی کیا” ارادت خاصی دارم اما نمی‌توانم با تهیه کننده فیلم همکاری کنم زیرا وی نه تنها با من بلکه با روح دو فرزند من نیز بازی کرد.

**”من پرویز پرستویی” ۱۲ سال زمان برد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شش محصول متعدد درباره پرویز پرستویی بعد از ۱۲ سال به چاپ رسیده که دفتر اول آن با “امید روحانی” بود و این مسئله را مدنظر گرفتیم که این کتاب به صورت روایت باشد و سوال و جواب نقشی در آن نداشته باشد.

۲۰ درصد از کار آماده شده بود که بنا به دلایلی روحانی نتوانست با ما همکاری کند و فقط بخش اول “کتاب زندگی” پرویز پرستویی به نگارش درآمد.

**”ناصر طهماسب” دوبلور صاحب‌نام کشورمان روایت می‌کند

بنا بر این گزارش “ناصر طهماسب” مدیر دوبلاژ پیشکسوت سیما بخش اول زندگی پرویز پرستویی را با حضور یک آهنگساز خارجی روایت می‌کند.

در ادامه این گزارش، ‌یک فیلم مستند به همراه یک آلبوم صوتی با صدای ناصر طهماسب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌شود.

**رونمایی از کتاب دوم بازیگر پیشکسوت آثار دفاع مقدس

در ادامه این نشست عزیزی ناشر این کتاب درباره لیلی کریمان نویسنده “من پرویز پرستویی” گفت: با توجه به سابقه کریمان در عرصه نویسندگی داستان‌نویسی اثر دیگری از پرویز پرستویی با قلم او به چاپ رسید.

**”ستاره‌ای بی‌نقاب” ضمیمه کتاب شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ آلبومی با نام “ستاره‌ای بی‌نقاب” با صدای پرویز پرستویی روانه بازار شد که آهنگسازی آن را کارن همایونفر عهده‌دار بوده است.

در ادامه عزیزی، ناشر این بسته فرهنگی از انتشار اولین آلبوم موسیقی انتشارات توفیق آفرین در دولت جدید خبر داد و آن را نوید بخش اعلام کرد.

**رونمایی از “ستاره‌ای بی‌نقاب” در سرای اهل قلم

بنابراین گزارش اولین محصول کتاب “ستاره‌‌ای بی‌نقاب” ۱۹ اردیبهشت در سرای اهل قلم در سالن اصلی، ساعت ۱۶ رونمایی می‌شود.

در ادامه این رونمایی عزیزی ضمن ابراز امیدواری و ایجاد تحول در عرصه تولید و نشر کتاب‌هایی در خصوص هنرمندان ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ عزیزی ناشر این بسته فرهنگی گفت: در روز رونمایی از بسته کتاب “من پرویز پرستویی” هنرمندان بسیاری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گرد هم جمع خواهند شد و خبر خوش دیگر این که مؤسسه رسانه‌های تصویری کارنامه بازیگری پرویز پرستویی و فیلم مستند این هنرمند کشورمان را منتشر کرد. امیدواریم از این پس شاهد رونمایی از آثار هنرمندان کشورمان در سرای محله باغ فردوس باشیم.

وی با اشاره به هزینه چاپ این بسته فرهنگی تصریح کرد: با توجه به بحران کاغذ که بسیاری از ناشران ما را ورشکسته کرد من تنها ناشری بودم که طی ۸ سال گذشته همچنان به کار مشغول بوده و باید بگویم که “من پرویز پرستویی” با حمایت شرکت “جندی شاپور ” شکل گرفت که اگر آنها نبودند این کتاب با چنین کیفیتی به چاپ نمی‌رسید.

**”پرویز پرستویی” و پاسخ به سوال خبرنگاران

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ “پرویز پرستویی” در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چقدر از مطالب این کتاب سانسور شده است گفت: من هیچ‌گاه خود سانسوری نکردم و اینکه من جزء ‌طبقه متوسط جامعه بوده‌ام نه منکر می‌شوم و نه به کسی فخر می‌فروشم.

حضور کریمان در مقام نویسنده باعث شد که صداقت گفتار داشته باشم و خوشبختانه هیچ‌گاه دنبال پول سینما و وسوسه‌های آن نبودم و هنوز افتخار داشتن بالاترین آمار فعالیت در صحنه تئاتر را دارم.

وی ادامه داد: هدف اصلی من تئاتر بود که بعد از آن وارد سینما شدم چون فکر می‌کردم که مخاطب باید بداند که بازیگری چه مسیرهایی را شامل می‌شود تا شاید عده‌ای دست از تخریب بردارند. در این کتاب علاقه‌مندان به بازیگری بهتر متوجه خواهند شد که چرا به عرصه بازیگری می‌آیند و در انتها باید به کجا بروند.

پرستویی در پاسخ به این سوال که چقدر از مسائل مطرح شده در این کتاب به واقعیت نزدیک‌تر بوده تصریح کرد: من در زندگی سعی کرده‌ام کمتر خطا کنم ولی به هر حال فکر می‌کنم اگر خطایی هم در زندگی داشته باشم خواننده می‌تواند آن را تجزیه و تحلیل کند و این مسئله را باید مدنظر داشته باشیم که خیلی از اتفاقات را نمی‌شود در جامعه خود عنوان کنم. به این دلیل که هر فرد اشتباهاتی در زندگی می‌کند و بعضی از محدودیت‌ها در نگارش یک کتاب شاید با آوردن برخی از مطالب مخاطب نیز آن اشتباه را تکرار کند و به این دلیل حذف برخی از اتفاقات به جا است.

بنابراین گزارش عزیزی ناشر این بسته فرهنگی با اشاره به انتشار کتابی در خصوص برنامه “هفت” قضاوت آن اثر را به عهده مخاطبان گذاشت.

**بزرگداشت “پرویز پرستویی” با حضور سازمان سینمایی

در ادامه این مراسم ناشر “من پرویز پرستویی” گفت: مجموعه‌ای در خصوص بزرگان عرصه دوبله منتشر شده که بعد از “من پرویز پرستویی” رونمایی می‌شود و به دنبال آن مراسم بزرگداشت “پرویز پرستویی” در نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور “حجت‌الله ایوبی” رییس سازمان سینمایی برگزار می‌شود.
گزارش از: الهه علیزاده/

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x