تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

حملات موشکی ارتش سوریه را محکوم می‌کنیم/ آمریکا تحریم‌های هدفمند علیه روسیه اعمال کرد/ کری نگفته است اسرائیل رژیمی آپارتاید است

  • کد خبر : 36126
  • 09 اردیبهشت 1393 - 9:51
حملات موشکی ارتش سوریه را محکوم می‌کنیم/ آمریکا تحریم‌های هدفمند علیه روسیه اعمال کرد/ کری نگفته است اسرائیل رژیمی آپارتاید است

“جنیفر پساکی”سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکا حملات موشکی دولت سوریه را به شدیدترین وجه محکوم می کند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا حملات موشکی دولت سوریه را به شدیدترین وجه محکوم می کند.
“جنیفر پساکی”  گفت: همانطور که در روز جمعه گفتم ما کارزار سالانه آزادی مطبوعات را امروز شروع کردیم.
ما امروز نخستین روز کارزار آزادی مطبوعات را از دو خبرنگار یکی از چین و دیگری از ازبکستان شروع می کنیم.
“چی جانگ هوی” خبرنگار چینی به اتهام اختلاس،اخاذی و باج گیری همچنان در حبس بسر می برد.
وی در ژوئن دوهزار وهفت پس از انتشار مقاله آنلاین خود درباره فساد مالی در بین مقامات محلی حزب(حاکم) در استان ژنگ دانگ بازداشت شد.
وی پس از جمع آوری اسناد درباره ضرب و جرح و بدرفتاری با زندانیان دومین بار به اتهام اختلاس ،اخاذی و باج گیری در ژوئن ۲۰۱۱ محاکمه و به۸ سال دیگر حبس محکوم شد.
جنیفر پساکی گفت :ما معتقدیم باید اجازه داده شود خبرنگاران چینی و خارجی به صورت آزادانه درچین کار کنند.
سانسور خبری و ارعاب خبرنگاران برخلاف خواسته چین برای ایجاد اقتصاد مدرن و جامعه متعهد به اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
ما از چین می خواهیم به حقوق بشر بین المللی و آزادی های اساسی از جمله آزادی مطبوعات و بیان احترام بگذارد و به تعهدات خود بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر عمل کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت : دومین خبرنگاری که امروز درباره آن صحبت می کنیم “محمد بکیانوف” خبرنگار ازبکستانی است که از سال ۱۹۹۹ در زندان بسر می برد.
براساس گزارش کمیته دفاع از خبرنگاران ، بکیانوف خبرنگاری است که طولانی ترین سابقه حبس را در جهان دارد.
در ژانویه ۲۰۱۲ که قرار بود بکیانوف آزاد شود،مسئولان وی را با ادعای نقض قوانین زندان به پنج سال دیگر حبس محکوم کردند.
وضع سلامت وی به خاطر پانزده سال حبس وخیم شده است و وی نیاز فوری به مراقبت پزشکی دارد.
ما از دولت ازبکستان می خواهیم مراقبت پزشکی برای وی فراهم کند.
وی گفت:ما بازداشت غیرقانونی اعضای تیم سند وین متعلق به سازمان امنیت و همکاری اروپا به رهبری آلمان و محافظان اوکراینی آنها در اوکراین را محکوم می کنیم.
ما از نمایش شرم آور ناظران بین المللی در روز یکشنبه در رسانه ها خشمگین شده ایم.
همه پنجاه و هفت عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله روسیه با سند وین موافقت کرده اند.
چنین حادثه ای (بازداشت ناظران )هرگز قبلا اتفاق نیفتاده است .
ما از آزادی عضو سوئدی این تیم به خاطر مشکلات پزشکی استقبال کردیم. روسیه به عنوان امضاء کننده سند وین باید از نفوذ خود بر جدایی طلبان هوادار روسیه در اوکراین استفاده کند تا آزادی فوری همه ناظران و محافظان اوکراینی آنها فراهم شود.ما همچنین درباره بدرفتاری به افسران محافظ اوکراینی نگران شده ایم و از روسیه می خواهیم تا امنیت و آزادی آنها را تضمین کند.ما از اظهارات فرستاده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا  تشکر می کنیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: ما معتقدیم لازم است مقامات ارشد در مسکو این آدمربایی را محکوم کنند و خواهان آزادی فوری این تیم شوند. اعضای تیم سند وین جاسوس نیستند و این تیم کاملا براساس مقررات سند وین در حال انجام وظیفه بوده است.
جنیفر پساکی گفت: آمریکا  حملات موشکی دولت سوریه به دفتر مرکزی شورای استانی در حلب را که موجب کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر شد، به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.شورای استانی حلب نهاد مهم تحت حاکمیت مردمی است که بر فعالیت بیش از صد شورای محلی در حلب برای رفع نیازهای اصلی مردم نظارت می کند. شوراهای محلی در حلب با وجود منابع  ناکافی و حملات بی وقفه رژیم برای مردم تحصیل ،آب ،برق و امکانات دفاعی و رفاهی فراهم می کنند.
وی مدعی شد:در حالی که دولت برای تامین منافع خود به کشتار شهروندان خود و سرکوب آمال آنها ادامه می دهد،دولت محلی مانند شورای استانی حلب به صورت خستگی ناپذیر تلاش می‌کند از مردم سوریه حمایت کند.
وی ادعا کرد: این حملات کسانی را که برای آینده بهتر در سوریه کار می کنند،باز نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: آمریکا امروز تحریم های هدفمند علیه روسیه اعمال کرد.
 پساکی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تهدید به محاکمه یک خبرنگار به خاطر شهادت ندادن در دادگاه در آمریکا گفت: این مسئله به وزارت دادگستری مربوط است اما یک خبرنگار باید بتواند در دادرسی درباره کسی که قانون را نقض کرده است ،صحبت کند یا شهادت دهد.
این برخلاف موضوع کسی است که فقط بخاطر صرف استفاده از آزادی بیان محاکمه می شود.
خبرنگاری پرسید آیا فکر می کنید تلاش برای محاکمه کسی به خاطر شهادت ندادن آزار وی نیست؟
جنیفر ساکی گفت:افراد همواره نیاز است درباره هر موضوعی شهادت دهند.
موردی که شما اشاره می کنید درباره فردی است که قانون را نقض کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه از روز شنبه تاکنون با یکدیگر صحبت نکردند.
هیچ نشانه ای درباره این که روس ها اقداماتی براساس سند وین در پیش گیرند، دیده نشده است.
وی گفت:خطوط دیپلماتیک باید همواره باز باشدتا ببینیم می توان پیشرفت کرد یا خیر. درباره اوکراین (بین آمریکا و روسیه )اختلافات قوی وجود دارد. وزیر امور خارجه از عبارات  قوی درباره اقدامات روسیه استفاده کرد اما بخش بزرگی از گفتگوهای وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره برچیدن تسلیحات شیمیایی از سوریه بود.
موضوعی که ما با روسیه در این زمینه همکاری نزدیک داریم و این همکاری ادامه دارد.
وی گفت:آمریکا به روشنی گفته است در صورتی که روسیه به تعهدات خود در ژنو برای کاهش تنش دراوکراین عمل نکند، پیامدهای بیشتری متوجه روسیه خواهد بود.
در نتیجه آمریکا  امروز تحریم‌های هدفمند علیه تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کرد وبر مجوز صادرات(تجهیزات) خاص از آمریکا به روسیه محدودیت هایی اعمال کرد.روس‌ها اکنون نیز می توانند گام هایی بردارند و تنش را کاهش دهند.ما نیز می توانیم گام هایی   برداریم و در این زمینه با اروپایی ها هماهنگی نزدیک داریم.
جنیفر پساکی گفت: وضع حقوق بشر در کریمه از زمان اشغال روسیه بر این منطقه به صورت قابل توجهی بدتر شده است. یک تاتار در کریمه در مارس ربوده و کشته شد و دیگران از جمله کشیش کاتولیک یونانی در این منطقه ربوده شد.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود گفت گفت:  وزیر امور خارجه آمریکا معتقد نیست که اسرائیل  آپارتاید است و به صورت علنی یا محرمانه چنین حرفی نزد.
پساکی درباره کاهش شانس حضور آمریکا در افغانستان گفت: شانس حضور آمریکا کاهش نیافته است. ما از همان اول گفتیم که به مقامات انتخابات افغانستان اجازه خواهیم داد تا روند را نظارت کنند و ما به این روند کاملا احترام می گذاریم.تا آنجا که به توافقنامه امنیتی مربوط می شود ما امضاء آن را به عهده فردی گذاشتیم که انتخاب خواهد شد اما همه نامزدها گفته اند که این توافقنامه را امضاء خواهند کرد.حضور آمریکا و همکاری با افغان ها به نفع آمریکا و مردم افغانستان خواهد بود.
وی درباره تاثیر حوادث اوکراین بر حضور آمریکا در افغانستان گفت: من از ارتباط این دو موضوع اطلاعی ندارم. ما به صورت همزمان درباره موضوعات مختلف جهان کار می کنیم. آرزوی ما  درباره آینده بهتر برای مردم افغانستان با آرزوی  ما برای آینده بهتر برای مردم اوکراین تفاوتی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره دیدار وزیر امور خارجه کشورش با همتای مصر‌ی خود با توجه به صدور حکم های اعدام برای اعضای اخوان المسلمین گفت: همانطور که هفته گذشته گفتم فهمی وزیر امور خارجه مصر برای نشست های مختلف اینجا (آمریکا)است و با دیگر مقامات  ارشد دولت و اعضای کنگره دیدار خواهد داشت.نشست وزیر امور خارجه آمریکا با وی فرصتی برای دیپلماسی رو در رو است.وزیر امور خارجه آمریکا مطمئنا درباره تعهدات ما به روابط دراز مدت با مصر و همچنین نگرانی درباره حوادث اخیر ازجمله ممنوع شدن فعالیت جنبش جوانان ششم آوریل یا صدور حکم های اعدام  برای ششصد و هشتاد و سه نفر صحبت خواهد کرد.همانطور که در بیانیه کاخ سفید نیز آمده است ما در این زمینه نگران هستیم.
وی گفت:این محاکمه دسته جمعی و حکم ها غیر معقول است.چنین اقداماتی به افزایش بی ثباتی ،افراطی گری و تندروی دامن می زند و این موضوعاتی است که دولت مصر وعده داده است آن را حل کند.مسلما این مسائل  بیانگر آرمان های دموکراتیک و پیشرفت هایی که ما باید در مصر شاهد آن باشیم،نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: این‌ها موضوعاتی است که دولت موقت وعده داده است آنها را حل کند.ما از دولت می خواهیم به جای گفتار در عمل نشان دهد که از حقوق جهانی بشر ،حاکمیت مسئولیت پذیر و دموکراتیک حمایت می کند. بنابراین آن‌ها نیاز است گام‌های بیشتری بردارند.ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و این مطمئنا همواره بخشی از گفتگوها خواهد بود.
وی درباره اظهارات وزیر امورخارجه مصر درباره فعالیت سازمان های غیر دولتی و لزوم داشتن مجوز برای فعالیت گفت:من صحبت های وی را نشنیدم. ما در گذشته درباره اعمال محدودیت ها بر سازمان های غیردولتی ابراز نگرانی کردیم. اعمال محدودیت بر سازمان های غیردولتی که سرویس های مورد نیاز مردم مصر را تامین می کنند، موجب نگرانی ما است.
وی درباره تصمیم امریکا برای اعطای بالگردهای آپاچی به مصر گفت:تصمیم خاص درباره اعطای آپاچی از آن جهت گرفته شد که مصر با تهدید قابل توجه و فزاینده از طرف گروه افراطی به خصوص در منطقه سینا روبرو است و در هفت ماه گذشته از بالگردهای آپاچی برای عملیات مقابله با تروریسم در منطقه سینا استفاده کرده است.ما معتقدیم بالگرد های جدید به دولت مصر در مقابله با افراطی گری که امنیت آمریکا ،مصر و اسرائیل را تهدید می کند،کمک خواهد کرد.این بخشی از راهبرد بزرگتر مقابله با تروریسم است.
خبرنگاری پرسید گزارش ها حاکی از آن است وزیر امور خارجه آمریکا در نشست پشت درهای بسته در اواخر این هفته گفت که اسرائیل با خطر تبدیل شدن به کشوری آپارتاید(نژادپرست) روبرو است.آیا می توانید تایید کنید که وزیر امور خارجه چنین حرفی زده است؟واکنش شما به انتقادها علیه وی چیست؟
جنیفر ساکی گفت:نخست باید به صورت شفاف بگویم من قصد ندارم صحت این اظهارات را در نشست محرمانه تایید کنم اما وزیر امور خارجه آمریکا معتقد نیست که اسرائیل کشوری آپارتاید است و به صورت علنی یا محرمانه چنین حرفی نزد.این تفاوت مهمی است. اسرائیل مسلما از یک دموکراسی قوی با حقوق مساوی برای همه شهروندان خود برخوردار است. من فقط باید بگویم جان کری وزیرامور خارجه آمریکا به مانند لیونی وزیر دادگستری و اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل و ایهود باراک معتقد است که راه حل تشکیل دو کشور تنها راه حل داشتن دو کشور و دو ملت است تا در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند.این تنها راهی است که با آن رونق و امنیتی که مردم اسرائیل و فلسطین شایسته آن هستند،تامین می شود.
وی افزود: من فکر می کنم هیچ کس نباید تعهد و دوستی وی (وزیر امور خارجه آمریکا) با اسرائیل را زیر سوال ببرد.وی همچنان معتقد است راهی برای راه حل دو کشور وجود دارد.
وی گفت:وزیر امور خارجه آمریکا حتی هفته پیش گفت همچنان امیدوار است که دو طرف انتخاب های مورد نیاز را انجام دهند و این انتخاب برای حرکت این روند به سمت جلو بر عهده آنها است.ما با مقامات اسرائیلی و فلسطینی در سطوح مختلف  تماس داشته ایم.همانطور که هفته پیش گفتم این روند طولانی است.ما همواره گفتیم ممکن است یک نقطه درنگ به وجود آید و ما اکنون در این نقطه بسر می بریم.ما باید ببینیم طرف ها در هفته ها یا ماههای آینده چه تصمیمی خواهند گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره استفاده از لفظ آپارتاید گفت:من فکر می کنم بسیاری از مقامات از چنین عباراتی که گزارش شده است ،استفاده کرده اند  و وی (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز در این زمینه آگاه است.
وی گفت:وزیر امور خارجه آمریکا مطمئنا نگفت که اسرائیل آپارتاید است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x