تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد/عبدالله عبدالله ۴۴.۹ درصد آرا و اشرف غنی ۳۲.۵ درصد آرا را به دست آوردند

  • کد خبر : 35930
  • 07 اردیبهشت 1393 - 7:46
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد/عبدالله عبدالله ۴۴.۹ درصد آرا و اشرف غنی ۳۲.۵ درصد آرا را به دست آوردند

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان لحظاتی پیش نتایج سومین انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله ۴۴.۹ درصد آرا و اشرف غنی احمد زی ۳۲.۵ درصد آرا به خود اختصاص دادند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر؛یوسف نورستانی رئیس کمیسون مستقل انتخابات افغانستان لحظاتی پیش اعلام کرد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرده است و براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله ۴۴.۹ درصد آرا و اشرف غنی احمد زی ۳۲.۵درصد ارا را به خود اختصاص دادند.

عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری، با کسب ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار رای با کسب ۴۴.۹ درصد آرا، در جایگاه نخست قرار دارد.
اشرف غنی احمدزی، نامزد ریاست جمهوری با به دست‌آوردن ۳۲.۵ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری در جایگاه دوم قرار دارد.
زلمی رسول همانند سه مرحله قبل، در جایگاه سوم قرار دارد. وی ۱۱.۵ درصد آرای ریاست جمهوری افغانستان را به دست آورده است.
محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در نشست خبری گفت که شش میلیون و ۸۹۲ هزار و ۸۱۶ نفر در انتخابات شرکت کرده بودند.
به‌اساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات قرار بود که نتایج ابتدایی ریاست جمهوری در تاریخ اردیبهشت اعلام شود، اما با دو روز تاخیر اعلام شد.
پس از اعلام ابتدایی مجموع آراء انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون شکایات انتخاباتی ۲۰ روز وقت دارد تا به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کند و نتیجه نهایی، باید در ۲۴ اردیبهشت اعلام شود.
بر اساس قانون اساسی افغانستان، درصورتی که هیچ یک از نامزدها نتوانند در دور اول بیش‌از ۵۰ درصد آرا به دست‌آورند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود.در دور دوم، دو نامزد که بیش‌ترین آرا را کسب‌ کرده‌اند، باهم رقابت می‌کنند. 

طبق تقویم کمیسیون مستقل انتخابات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در هفتم خرداد ماه میان دو نامزد پیشتاز برگزار می‌شود. این درحالی است که عبدالله عبدالله، پیش‌ازاین گفته بود که در دور نخست برنده است. 

حامد کرزای دیروز در دیدار با علما از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم سخن گفته بود. وی گفت در صورتی‌که انتخابات به دور دوم برود، مردم درآن اشتراک می‌کنند و به نامزد دلخواه خود رای می‌دهند. 

نامزدان معترض به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، ۲۴ ساعت فرصت دارند که اعتراض‌ها و شکایات شان را به کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی ثبت کنند.

بر اساس اعلام این کمیسیون ۶۴ درصد واجدین رأی در این دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند که ۳۶ درصد آنان را بانوان تشکیل دادند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x