تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

برنامه‌های وزارت کار برای فارغ‌التحصیلان/ ثبت نام ۱ و نیم میلیون نفر برای بیمه رایگان

  • کد خبر : 35799
  • 06 اردیبهشت 1393 - 8:02
برنامه‌های وزارت کار برای فارغ‌التحصیلان/ ثبت نام ۱ و نیم میلیون نفر برای بیمه رایگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید از اقتصاد غیر مولد نفتی و رانتی دور شویم، گفت: تمام آموزه‌های دینی ما به این موضوع تاکید دارند که برای شایسته و افتخارآمیز زندگی کردن و پیشرفت و آینده بهتر و مقابله با زیاده‌خواهی‌های که امنیت و استقلال کشور را نشانه رفته‌اند به کار و تلاش نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی کمال مهر، “علی ربیعی” وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از خطبه‌های نماز جمعه (امروز ۵ اردیبهشت ماه) در آستانه روز کارگر گفت: سخن خود را با جمله‌ای از حضرت امام خمینی (ره) آغاز می‌کنیم که فرمودند حیات هر ملت مرهون کارگران آن است.

ربیعی افزود: باید به درستی بار معنای این حرف آموزه‌ و چشم‌انداز ما باشد چراکه در اثر کار هر کشوری به خلق ثروت دست پیدا می‌کند و بلکه منشا قدرت و ثروت هر کشور ناشی از کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کار منشا امنیت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: کار موجب بی‌نیازی ملت در مقابل زورگویان است و اگر جوهره کار در هر جامعه‌ای جاری باشدآن جامعه در نظام بین‌الملل اقتدار داشته و تاثیرگذاری سخنانش در جامعه بین‌الملل زیاد خواهد بود.

وی افزود: کشور ما گذشته‌ای روشن در عرصه کار دارد طوری که سخت‌کوشی مردمان ما در حفر قنات‌ها و ساختن شهرهای بزرگ در زمانی که قدرت‌ های اقتصادی امروزه آن زمان وجود نداشتند نشان از وجود جوهره بزرگ در این ملت است.

ربیعی اظهار داشت: امروز پس از دوران استبدادزده و دورانی که وابستگی ما را در همه عرصه‌ها به خارج بیشتر کرد باید توجه مردم به اشتغال و کار معطوف کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فرهنگ کار و تلاش و ارزش‌گذاری کار و روی پای خود ایستادن از گذشته‌های ایرانیان به ما رسیده و باید در این راستا تاکید کنیم و انقلاب بزرگ ما افتخاری داد که ما از منظر استقلال سیاسی مقاومت در زورگویی و جریانی مثل جنگ ۸ ساله را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم.

*نیازمند تحول اقتصادی هستیم/ شان و منزلت اقتصادی ما نیازمند کار، تلاش و جدیت بیشتری است

وی با بیان اینکه ما نیازمند تحول اقتصادی هستیم، اظهار داشت: در عرصه سیاسی و در سایر عرصه‌ها منزلت ایران به لحاظ پایمردی مقام معظم رهبری آنچنان شایسته است که جای تردید نیست اما شان و منزلت اقتصادی ما نیازمند کار، تلاش و جدیت بیشتری است و همه اینها در گرو سخت‌کاری است.

ربیعی گفت: باید از اقتصاد غیر مولد نفتی و رانتی دور شویم، تمام آموزه‌های دینی ما به این موضوع تاکید دارند که برای شایسته و افتخارآمیز زندگی کردن و پیشرفت و آینده بهتر و مقابله با زیاده‌خواهی‌های که امنیت و استقلال کشور را نشانه رفته‌اند به کار وتلاش نیاز داریم و این یک ارزش اساسی است یعنی کار یک ارزش دینی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید در همه عرصه‌ها از آموزش و پرورش تا آموزش عالی و در همه زمینه‌ها فرهنگ تلاش و کار را به یک فرهنگ اصلی جامعه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: مدت‌هاست که رهبر معظم انقلاب یک دل‌مشغولی را مطرح می‌کنند به طوری که سه نامگذاری متوالی با پسوند و پیشوند اقتصاد همچون حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد فرهنگ نشان‌دهنده یک آسیب‌شناسی است که باید در این نامگذاری‌ها متحد شویم و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در این دوره بنا دارد از جهت‌گیری که در هدفمندی یارانه‌ها نشان داد و از پاشیدن پول خودداری کرد و سعی کرد پولی را درجایی که شایسته آن است نشان داد به این هزینه‌ها وفادار است و این سیاست‌‌ها خط ومشی اصلی دولت خواهد بود.

* سیاست‌هایی را برگرفته از اقتصاد مقاومتی در دولت و وزارت تعاون اتخاذ کردیم 

ربیعی گفت: سیاست‌هایی را برگرفته از اقتصاد مقاومتی اتخاذ کردیم و خوشبختانه در دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرلوحه خودمان قرار داده‌ایم به طوری که استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندی در جهت تولید، اشتغال، کاهش شدت انرژی و در نظر گرفتن شاخص عدالت اجتماعی را از جمله آنهاست و خوشحالیم بگوییم که دولت تدبیر و امید با جهت‌گیری و برنامه‌های خودش در سال‌های آتی به این سمت حرکت خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشخبتانه در بخش تعاونی‌های کار به تجدیدنظر پرداختیم و لایحه‌ای را تقدیم مجلس کردیم، در همین مدت کم بر تعداد تعاونی‌های تولید افزوده شده است.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان را تقویت کردیم، ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری در آن حوزه را پوشش خواهیم داد و همچنین در حوزه رفاه دولت برنامه اساسی خودش را با طرح امنیت قضایی یعنی مقابله با فقری که موجود است برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

ربیعی گفت: از اردیبهشت ماه جامعه‌ای که به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند مورد توجه امنیت قضایی قرار خواهند گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سیاست‌هایی که رشد و بهره‌وری در اقتصاد را در بر داشته باشد آن را در برنامه‌های دولت مورد توجه قرار خواهیم داد، تولید نیروی انسانی با کیفیت از جمله سیاست‌هایی است که از اقتصاد مقاومتی گرفته و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار کارگران به افزایش مهارت آنها اقدام خواهد کرد.

*برنامه‌های وزارت کار برای فارغ‌التحصیلان

وی اظهار داشت: برای فارغ‌التحصیلان برنامه‌ای داریم به طوری که کسانی که آمادگی دارند و بتوانند از درس‌های آکادمیک فراگرفته به مهارت‌های شغلی برسند سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه‌هایی را درنظر گرفته است.

ربیعی گفت: باید از تولید ملی حمایت کنیم و این اولین حرکت دراقتصاد مقاومتی است ما در زمان نه چندان دور کفش و جوراب ایرانی به پا داشتیم، نباید امروز وضع جامعه ما به سمتی برود که حتی کالاهای کوچک ما از خارج تامین شود، دولت سیاست‌های واردات و صادرات خود را آغاز کرده است که در حمایت از تولید داخلی است ولی به فرهنگ نیاز دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید شعار مصرف کالای ایرانی را آغاز کنیم و پافشاری کنیم و مصرانه بایستیم حتی اگر هزینه‌های بالایی برای ما داشته باشد چراکه آینده ایران، فرزندان و زندگی بهتر ما درحمایت از تولید داخلی است.

*کارگران آغازگر حمایت از تولید داخلی باشند

وی تاکید کرد: ما حق نداریم منابع ناشی از ارز را هزینه مصرف‌گرایی کنیم، باید سبک زندگی و نحوه مصرف را تغییر دهیم و من از کارگران درخواست می‌کنم آغازگر حمایت از تولید داخلی باشند.

ربیعی در ادامه به فرهنگ کار اشاره کردو گفت: نیازمند تغییر در فرهنگ و نگرش کار هستیم باید به همگان بگوییم که امروزه باید سخت و زیاد کار کنیم.و این کار زیاد است که جامعه را می‌توانند خوشبخت کند، باید به سمتی حرکت کنیم که ابتدا برای هر خانوار شغل ایجاد کنیم و سپس آن را توسعه دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: دولت در راستای امنیت شغلی و روانی کار و کارگر تلاش خواهد کرد.

* ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی

وی تاکید کرد: خوشخبتانه در اوایل امسال ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفتیم و گام اول ما حمایت از مشاغل موجود است.

ربیعی اظهارداشت: بنگاه‌های آسیب‌دیده از تحریم مورد حمایت قرار خواهد گرفت، خوشحالم بگویم ضمانت تسهیلات پرداختی به فارغ‌التحصیلان رادر قالب تعاونی‌های دانش‌بنیان را به طور جدی در برنامه‌های خودمان داریم، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما نیازمند ایجاد مشاغل دانش‌بنیان هستند و این یکی از برنامه‌های جدی دولت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز بر مشاغل خرد و روستایی را از دیگر اولویت‌ های دیگر دولت دانست و گفت: مطالعه‌ بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنایع دستی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم در سال ۹۳ با موج قابل توجه مشاغل روستایی مواجه باشیم.

*سطح سرانه بیمه روستاییان سه برابر افزایش پیدا کرده است

وی تصریح کرد: حتی شغل و کار در روستا مورد توجه دولت بوده و در همین حال همه روستاییان از بیمه مجانی برخوردار شدند و سطح سرانه بیمه روستاییان سه برابر افزایش پیدا کرده است.

ربیعی اظهار داشت: بسیاری از کارگرانی که از کار بیکار می‌شدند و فاقد بیمه دفترچه درمانی بوده و عمدتا درحاشیه شهرها بودند خوشبختانه دولت برای آنها برنامه‌ای برای بیمه کردن حداقل ۶ میلیون نفر در برنامه دارد و تا امروز بیش از ۱.۵ میلیون نفر ثبت‌نام بیمه رایگان انجام دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اقدامات برای امنیت روانی خانوارها و آرامش آنها است و انشالله با محیا شدن زمینه ها برای ساختن ایران حرکت کنیم.

وی گفت: ایجاد اشتغال برای معلولان از برنامه‌های دیگر ماست و تاکنون نیز گام‌های خوبی انجام شده و دولت منابعی را در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده و امیدواریم امسال شاهد تولید حتی در میان هموطنان معلولمان نیز باشیم.

ربیعی در پایان گفت: باید جایگاه و منزلت کار و کارگر به خوبی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با کارآفرینی به جایگاه مناسبی برسیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x