تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

انقلاب در صنعت دفاعی ایران با رونمایی از زره پیشرفته مایع + جزئیات

  • کد خبر : 35883
  • 06 اردیبهشت 1393 - 9:03
انقلاب در صنعت دفاعی ایران با رونمایی از زره پیشرفته مایع + جزئیات

ایران با دستیابی به تکنولوژی ساخت زره‌های مایع به جمع معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی پیوسته است. به‌گفته‌ امیر پوردستان، این یک انقلاب در صنعت دفاعی کشور است.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر، این زره که نامش زره مایع است، یک زره حفاظتی است که در بدنه تانک‌ها، نفربرها و حتی جلیقه‌های ضدگلوله به کار گرفته می‌شود.ساخت زره‌های محافظتی جدید برای تانک‌ها در اکثر ارتش‌های دنیا، موضوعی مهم تلقی می‌شود چرا که روز به روز فرآیند تولید و ساخت موشک‌های ضدزره قدرتمند، با سرعت بیشتری به پیش می‌رود.

نکته مهم در تولید زره‌های جدید برای جایگزینی در زره‌های سرامیکی قدیمی، این است که گلوله‌ها و موشک‌های ضدزره نتوانند از آن عبور کند و جلوی از کارافتادگی احتمالی خودروهای زرهی به‌ویژه تانک‌ها در میدان نبرد را بگیرد.

سالانه هزینه بسیار زیادی در دنیا برای ساخت چنین زره‌های مقاومی صرف می‌شود اما باز هم در میدان معمولاً تانک‌ها و نفربرها با مشکلات فراوانی برای مقابله با موشک‌های ضدزره مواجه هستند.

 

آخرین نمونه از این دست، نابودی تانک‌های مرکاوا۳ و مرکاوا۴ ارتش رژیم صهیونیستی توسط موشک‌های ضدزره حزب‌الله لبنان در جریان جنگ ۳۳روزه بود که تبلیغات اسرائیل در مورد تانک‌های مرکاوا (Merkava) را زیر سؤال برد.

هم اکنون متخصصان کشورمان نسل جدیدی از زره‌های محافظتی تانک‌ها و خودروهای زرهی را در کشور تولید کرده‌اند که از قویترین و پیشرفته‌ترین زره‌های دنیا محسوب می‌شود.

امیر پوردستان درباره این دستاورد جدید نیروهای مسلح گفته است: یکی از تجهیزاتی که در صنعت دفاعی انقلاب ایجاد کرد، زره مایع است. به‌گفته وی، صنایع دفاعی ایران موفق شده که وزن جلیقه ضدگلوله را به یک‌دهم تقلیل دهد.

زره‌های پیشرفته کامپوزیتی، اصطلاحاً زره مایع نام دارد. زره‌های کامپوزیتی (ترکیبی) به نسل جدید زره‌های نظامی گفته می‌شود که به‌سرعت در حال جایگزینی با زره‌های یک‌لایه (فولادی) و آسیب پذیر قدیمی هستند و از تفاوت‌های عمده آن با زره‌های معمولی می‌توان به چندلایه بودن آن اشاره کرد.

این زره که مبتنی بر فناوری زره مایع (STF) و به‌کارگیری الیاف منحصر به فرد ساخته شده است، در برابر گلوله‌های هسته فولادی ضدزره، مقاوم بوده و الزامات استانداردهای نظامی جهانی در آن به کار گرفته شده است.

این لایه‌های بسیار مقاوم که عمدتاً از جنس استیل و سرامیک و فولاد سخت هستند، با فاصله روی هم قرار می‌گیرند و فضای خالی بین آنها با آلیاژهای سخت پوشانده شده و مقاومت زره را در مقابل موشک‌های ضدزره به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های زره مایع

ـــ استفاده از فناوری پیشرفته STF در ساخت زره

ـــ سبک‌وزن بودن زره

ـــ کاهش حدود ۷۶ درصد وزن خودروی زرهی

مایع به کار رفته در این زره، همان “پلی‌‌اتیلن گلیکول” است. اساس کار به این صورت است که لایه‌های مورد نظر کولار را با مایع مورد نظر که رقیق و ترکیب شده است حرارت می‌دهند تا در حین بخار شدن اتانول موجود مواد اصطلاحاً به خورد لایه‌های کولار برود.

بر اساس آزمایشات انجام شده روی کولار، ۴ لایه پوشش کولاری که از این مایع به‌عنوان پوشش بر روی خود بهره می‌برند توانی برابر ۱۴ لایه کولار بدون استفاده از این مایع را دارند. این مسئله یکی از مهمترین نکات مثبت مربوط به استفاده از این فناوری است که کاهش وزن را هم به‌همراه دارد.

کاهش چشمگیر وزن زره، در حقیقت یک انقلاب در صنعت ساخت خودروهای زرهی به شمار می‌آید. در حال حاضر در جهان غرب و برای نمونه در آمریکا و انگلستان از زره چابهام در تانک‌هایی مثل آبرامز و یا چلنجر بهره برده می‌شود. این تانک‌ها بیش از ۶۰ تن وزن داشته و این افزایش وزن باعث شده که تا حدی از تحرک این تانک‌ها کاسته شود.

عملکرد این زره به‌گونه‌ای است که اگر یک گلوله یا موشک به زره هوشمند اصابت کند، زره مایع هوشمند بلافاصله به آن نقطه تزریق شده و زره تبدیل به ماده سخت می‌شود و مقاومت آن به‌گونه‌ای افزایش می‌یابد که از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند. تمام این واکنش، در کمتر از یک‌هزارم ثانیه روی می‌دهد.

در حال حاضر در آمریکا از زره کولار غیر از زره‌های انفرادی، در زره ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوها نیز بهره برده می‌شود و اصولاً امکان استفاده از کولار در خودروهای زرهی و تانک‌ها و در همه وسایل نقلیه ممکن است. حال می‌توان گفت ۷۶ درصد کاهش در وزن زره یک تانک که بخش عمده وزن تانک را شامل می‌شود، می‌تواند در مجموع، کاهشی حدود ۵۰ درصدی در وزن کل تانک به‌همراه داشته باشد.

این بدین معناست که حالا شما با داشتن همان قدرت موتور سابق، شتاب، میزان مهمات قابل حمل، سرعت خودروی زرهی و مقاومت محافظ تانک و یا خودرو را افزایش داده‌اید.

دستیابی به چنین دستاوردی، ایران را در زمره چندین کشور معدود دارنده چنین فناوری‌هایی قرار می‌دهد و به‌گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، با دستیابی به چنین دستاوردی، در صنعت دفاعی کشور انقلاب رخ داده است.

منبع: تسنیم
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x