تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

چه شد که مسئولان پیچیده‌ترین و مرگبارترین عملیات نظامى آمریکا “روانی” شدند؟

  • کد خبر : 35229
  • 02 اردیبهشت 1393 - 8:15
چه شد که مسئولان پیچیده‌ترین و مرگبارترین عملیات نظامى آمریکا “روانی” شدند؟

براساس تحقیق وزارت دفاع آمریکا، از هر دو خلبان پهپاد یکی از استرس شدید در هنگام عملیات رنج می‌برد. افزایش استرس در میان اپراتورهای پهپاد، هم اکنون به یکی از نگرانی های بزرگ نیروی هوایی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر، دیوان محاسبات ایالات متحد آمریکا گزارشى جنجالى تهیه کرده که در آن به سوء مدیریت نیروى هوایى این کشور در قبال خلبانان (ناوبر) هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) پرداخته است. این خلبان‌ها مسئول پیچیده‌ترین و مرگبارترین عملیات نظامى ایالات متحد هستند.
عملیات پهپادها اغلب برای حملات موشکی مرگبار علیه کسانی است که ایالات متحده آنها را به عنوان شبه‌ نظامیان(!) شناسایی می‌کند.
در سال ٢٠١٢ میلادى و به دنبال گزارش هاى پیشین درمورد مشکلات خلبان ها و همچنین رشد کلان شمار ارتش خلبانان سرى هواپیماهاى بدون سرنشین، سناتورهاى آمریکایى از دیوان محاسبات این کشور خواسته بودند درباره چگونگى برخورد نیروى هوایى با خلبانانش تحقیقاتى به عمل آورد. بیشتر هواپیماهای بدون سرنشینی که مورد استفاده ارتش آمریکا است نه تنها به یک خلبان بر روی زمین احتیاج دارد بلکه به یک دسته از تحلیلگران ناظر، اپراتور حسگر و خدمه‌ های بخش تعمیر و نگهداری نیز نیاز دارد. برای حفظ یک هواپیمای بدون سرنشین در فضا به ١۶٨ نفر خدمه نیاز است. از زمان به ریاست جمهورى رسیدن باراک اوباما در سال ٢٠٠٨ میلادى تعداد خلبان هاى هواپیماهاى بدون‌سرنشین سه برابر افزایش یافته و به بیش از ١٣٠٠ نفر رسیده است.
تصویرى که بدست مى آید نشان دهنده سازمانى است که در حال تقلا براى کنار آمدن با چنین رشدى بوده و درباره چگونگى مدیریت جدیدترین بخش خود سردرگم است. گزارش میدانى ۵۴ صفحه اى تهیه شده خاطرنشان مى کند که نیروى هوایى براى استخدام، پرورش و حفظ خلبان ها و تقویت روحیه شان با چالش هایى رو به رو است.
بسیارى از مشکلات در گام اول از ناتوانى در انتخاب داوطلبان متخصص و داراى شرایط روانى مناسب ناشى مى‌شود.
گزارش نشان مى دهد که اکثر اپراتورهاى هواپیماهاى بدون سرنشین از میان خلبان هاى معمولى ارتش  انتخاب شده اند.  این حرفه به عنوانى شغلى با امکان پیشرفت سریع در نظر گرفته نمى شود. همه ١٠ گروه مورد مطالعه ناشناسى که دیوان محاسبات آمریکا براى این مطالعه با آنها مصاحبه کرده معتقدند که ترفیع گرفتن در مقام یک اپراتور هواپیماى بدون سرنشین بسیار دشوارتر است.
*** بسیارى به این شغل به منزله تنزل رتبه نگاه مى کنند
در مطالعه آمده است که به گفته یکى از فرماندهان واحد، برخى در نیروى هوایى نسبت به این شغل نگرشى منفى داشته و آن را لکه ننگ محسوب مى‌کنند.
درحالیکه از سال ٢٠١٠ ایالات متحد مشغول آموزش به خلبان هاى ویژه پهباد بوده، به اعتقاد دیوان محاسبات این کشور، نیروى هوایى روشى متناسب براى استخدام و حفظ این خلبانان بکار نبرده است. همچنین این نیرو امکان بهره گیرى از پرسنل جایگزین مانند افراد داوطلب و یا شهروندان عادى را نیز در نظر نگرفته است، افرادى که ظرفیت تحمل چالش روانى ساعت ها تعقیب اهداف روى صفحه نمایش و در نهایت کشتن آنها را داشته باشند.
به اذعان این گزارش، نیروى هوایى آمریکا به دقت الزامات استخدامى این شغل را شناسایى نکرده است. در نتیجه میزان استخدام ها در سال گذشته میلادى با کاهشى ٣٩ درصدى مواجه شده است.
در نتیجه خلبان ها به اجبار اضافه کارى مى کنند؛ به گفته ۵٧ درصد خلبان ها آنها بیش از ۵٠ ساعت در هفته کار مى‌کنند.
در گزارش آمده است که این حجم کار توسط خلبانان کمترى پوشش داده مى شود که براى انجام ماموریت ها ساعات بیشترى کار مى کنند. با وجود کمبود نیرو، نیروى هوایى آمریکا تعداد افراد مورد نیاز براى انجام یک عملیات را محاسبه نکرده است. همچنین اثرات مخرب عملیات ها بر سلامت بهداشتى این خلبانان از راه دور به درستى بررسى نشده و حمایت هاى لازم از آنها نیز پیش بینى نشده است.
به گزارش شبکه خبرى ان بى سى، سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا (سیا) مسئول برنامه ریزى عملیات هواپیماهاى بدون سرنشین است و اهداف حملات را براى نیروى هوایى مشخص مى کند. بنابر گزارش اداره مستقل روزنامه نگارى تحقیقاتى، سازمان سیا در دوران ریاست جمهورى باراک اوباما فرمان انجام ۴٠٠ حمله را صادر کرده است. این آمار ٨ برابر بیشتر از عملیات هاى انجام شده در دوران ریاست جمهورى جورج بوش بوده است.
سرعت رشد عملیات ها به این معنى است که خلبانان، که اکثر آنها حتى براى ناوبرى چنین هواپیماهایى آموزش ندیده اند، دوره هاى آموزشى محدودى ببینند. این امر شانس موفقیت در عملیات ها را کاهش داده و از تربیت نیروهاى خبره و مجرب نیز جلوگیرى مى کند.
علاوه بر آموزش ضعیف، خلبانان از خستگى ناشى از جدول هاى زمانى پیچیده نیز رنج مى برند. گاهى هدایت هواپیماهاى بدون سرنشین در طول یک عملیات بیش از ٢۴ ساعت زمان طلب مى کند. بر اساس این گزارش، شیفت‌هاى کارى که مدام در حال تغییرند مشکلاتى براى خواب خلبان ها بوجود آورده است، چرا که آنها مجبورند براى هماهنگى با شیفت هاى کارى جدید مدام برنامه خواب خود را تغییر دهند.
***  خلبانان پهبادهاى آمریکایى خسته و بى روحیه هستند
در گزارش اشاره شده که بار اصلى عملیات بر دوش این خلبانان قرار دارد که با وجود استقرار در ایستگاه هایى در داخل خاک آمریکا در شرایط جنگى زندگى مى کنند. گزارش مى افزاید که خلبانان در این وضعیت باید گاهى نیروهاى متخاصم را بکشند و زمانى دیگر براى حفظ جان نیروهاى خودى تلاش کنند و همزمان این اطلاعات را از خانواده و دوستان خود نیز پنهان کنند که این امر فشار بسیار زیادى بر آنها وارد مى کند.
بنابر گزارش این دسته از مشکلات پیامدهایى به دنبال داشته و به اقرار خلبانان هواپیماهاى بدون سرنشین در تمام گروه های مورد مطالعه، این شرایط چالش برانگیز تاثیر منفی بر روحیه آنها داشته و باعث ایجاد استرس در این افراد شده است.
مشکلات فراگیر قید شده در گزارش نشان مى دهد که نیروهاى بى انگیزه، آموزش ندیده و خسته، ناکارآمدى برنامه هواپیماهاى بدون سرنشین آمریکا را هر چه بیشتر برجسته مى کنند. در حالیکه اداره مستقل روزنامه نگارى تحقیقاتى آمریکا آمار تلفات حملات پهبادها را در دوره ریاست جمهورى اوباما بیش از ٢ هزار و ۶٠٠ نفر ذکر کرده، کاخ سفید آمار سالیانه تلفات غیرنظامیان را در جریان حملات کمتر از ١٠ نفر مى داند. سیاست دولت باراک اوباما برای استفاده از پهپادها در کشورهایی از جمله پاکستان، افغانستان و یمن، انتقادهای رو به افزایشی در پی داشته است.
به گزارش هافینگتون پست، دیوان محاسبات ایالات متحد در زمینه استخدام افراد، چشم اندازهاى پیشرفت کارى، بازخورد خلبانان و نحوه اداره پرسنل به نیروى هوایى این کشور ٧ مورد را توصیه کرده است. شایان ذکر است که نیروى هوایى آمریکا با ۴ مورد از توصیه ها موافقت کرده و ٣ مورد دیگر را تا حدودى پذیرفته است. هر چند هنوز مشخص نیست که این اصلاحات در چه زمانى جامه عمل خواهد پوشید.
گزارش از مغانی
منابع:
http://www.huffingtonpost.com/2014/04/18/drone-pilots_n_5173569.html
http://www.nbcnews.com/tech/innovation/air-force-drone-pilots-are-bummed-out-overworked-report-n83006
http://rt.com/usa/us-drone-pilots-exhausted-demoralized-512/
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x