تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

  نرخ کلیه از ۸ تا ۵۰ میلیون تومان!

  • کد خبر : 35019
  • 01 اردیبهشت 1393 - 8:14

اگر متقاضی کلیه بوده‌اید حتما گذرتان به خیابان شهید فرهنگ حسینی افتاده است. از آنجا که انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این خیابان پایتخت قرار دارد، آنجا به یکی از مراکز اصلی خرید و فروش کلیه تبدیل شده است.


  کمال مهر:اگر متقاضی کلیه بوده‌اید حتما گذرتان به خیابان شهید فرهنگ حسینی افتاده است. از آنجا که انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این خیابان پایتخت قرار دارد، آنجا به یکی از مراکز اصلی خرید و فروش کلیه تبدیل شده است.

تفاوت این خیابان که کمی پایین‌تر از میدان ولیعصر (عج) واقع شده است با دیگر خیابان‌ها از همان ابتدای ورود با نگاهی به دیوارهای آن پیداست؛ دیوارهایی که پر از شماره‌های تماس افرادی است که کلیه‌ای برای فروش دارند. در پی تماس با این افراد متوجه می‌شویم که طیف سنی آنها ۲۲ تا ۳۵ سال است و بیشتر آنها را مردانی تشکیل می‌دهند که بالاترین سطح تحصیلات آنها دیپلم است و شغل آزاد دارند.

این افراد که بیشترشان همسر و فرزند دارند، معمولا دچار مشکلات مالی هستند، درآمدهای ماهیانه بسیار پایین یا حتی هیچ درآمدی ندارند و مدت‌هاست که شغل خود را از دست داده‌اند. تقریبا تمام این افراد تا به حال برای پیوند کلیه خود با هیچ پزشکی مشورت نکرده‌اند و علت اصلی فروش کلیه را بدهکاری مالی عنوان می‌کنند.

کلیه فروش‌ها چه می‌گویند؟

یکی از کلیه فروش‌ها که مردی ۳۰ ساله است و سه فرزند دارد، بدهی مالی را علت اصلی فروش کلیه خود عنوان می‌کند. او که شغل آزاد دارد تا اول راهنمایی درس خوانده است و سطح درآمدش از ۵۰۰ هزار تومان در ماه پایین‌تر است. این فرد حاضر است به نرخ مصوب یعنی هشت میلیون تومان کلیه خود را بفروشد. مرد ۳۴ ساله‌ای که مبلغ فروش کلیه خود را ۲۰ میلیون تومان عنوان می‌کند نیز به دلیل مشکلات خانوداگی و اینکه برای جدا شدن از همسرش باید مبلغی به او پرداخت کند حاضر به فروش کلیه خود شده است. او که یک فرزند دارد، شغل آزاد داشته و در حال حاضر یک ماه است که بیکار است.

این مرد که از خدمات هیچ بیمه‌ای برخوردار نیست، می‌گوید: هر بار که به این فکر می‌کنم که به اتاق عمل بروم و یک کلیه خود را از دست بدهم و اینکه آدم‌هایی را می‌بینیم که پس از عمل به سختی راه می‌روند، این کار برایم مشکل‌تر می‌شود. او که در شهر ری زندگی می‌کند، بیان می‌کند: می‌دانم مبلغ اصلی کمتر است اما، خواستم شانسم را امتحان کنم، مگر می‌شود کسی کلیه اش را به مبلغ ۹ میلیون تومان از دست دهد؟ من همه‌چیز، از جمله عوارض این کار را به جان خریده‌ام.

در تماس تلفنی دیگر، زنی که همسرش قصد فروش کلیه خود را دارد، تلفن را پاسخ می‌دهد و علت اصلی فروش کلیه همسرش را بدهکاری عنوان می‌کند. آنها که به تازگی ازدواج کرده‌اند، تا دیپلم تحصیلات خود را دامه داده‌اند و هیچ کدام از خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند. این خانم می‌گوید که با پزشکان مشورت کرده است و می‌دانند که این کار برای سلامت همسرش مشکلی ایجاد نمی‌کند. از این رو آنها حاضرند کلیه را به مبلغ ۱۸ میلیون تومان بفروشند.

مرد ۳۲ ساله دیگری که مبلغ فروش کلیه‌اش را ۵۰ میلیون تومان عنوان می‌کند، ساکن تهران است و می‌گوید که تا پنجم ابتدایی درس خوانده و شغلش رانندگی بوده است اما، در حال حاضر بیکار است، نه درآمدی دارد و نه از خدمات بیمه‌ای برخوردار است. او سه فرزند دارد و به دلیل بدهکاری مالی داوطلب فروش کلیه شده است. همچنین مرد ۲۳ ساله‌ای که حاضر نیست کلیه خود را به مبلغی کمتر از ۴۰ میلیون تومان بفروشد دلیل این کار را ورشکستگی عنوان می‌کند.

او که در شهر همدان مرغداری داشته است، درآمد ماهیانه‌اش در حال حاضر صفر است و این پول را برای دختر ۳ ساله اش می‌خواهد. او در پاسخ به این سوال که چرا از اطرافیان خود برای کمک درخواست نمی‌کند، بیان می‌کند: من جوانی ۲۳ ساله هستم و در روستایی کوچک زندگی می‌کنم و نمی‌خواهم هیچ کس از این ماجرا باخبر شود. این مرد تاکید می‌کند که سلامتی اش برایش مهم نیست و تنها به فکر آینده کودکش است.

افزایش نیافتن هدیه ایثار طی ۱۲ سال

در همین زمینه، دبیر هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه نرخ کلیه همچنان همان نرخ سال گذشته است، می‌گوید: هشت میلیون تومان نرخ کلیه و یک میلیون تومان هم هدیه ایثار است. داریوش آرمان با اشاره به اینکه نرخ هدیه ایثار از ۱۲ سال پیش تغییر نکرده است، عنوان می‌کند: سال ۱۳۷۵ مجلس یک میلیون تومان را بر اساس ۸ یا ۱۰ سکه بهار آزادی تعیین کرد. این مبلغ که از بودجه کشور پرداخت می‌شود قرار شد هر سال افزایش پیدا کند.

او بیان می‌کند: با رایزنی با مسئولان وزارت بهداشت در اداره پیوند اعضای بدن و بیماران خاص قصد داریم برنامه‌ریزی کنیم که این مبلغ به صورت نقدی و پولی پرداخت نشود بلکه، به شکل دیگری در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود. به گفته دبیر هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی، هدیه ایثار مبلغی بود که برای حمایت از بیماران تصویب شد اما، عملا بیماران از آن منتفع نشده‌اند و تاثیری برای بیمار در دریافت کلیه از افراد غیر فامیل ندارد.

آرمان با تاکید بر اینکه این مبلغ با توجه به نرخ تورم باید افزایش پیدا کند، می‌افزاید: در نحوه پرداخت نیز باید تمهیدی اندیشیده شود تا بیماران منتفع شوند. آرمان معتقد است سلامت افراد را نمی‌توان قیمت گذاشت. با این حال به گفته او ارزش کلیه در سراسر جهان از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزا دلار است.

به گفته دبیر هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی، از نظر علمی ثابت شده است که اکثر اهدا‌کنندگان مشکل خاصی برایشان تا آخر عمر به وجود نمی‌آید. افرادی هستند که ۳۰ یا ۴۰ سال است کلیه خود را اهدا کرده‌اند اما، همچنان در سلامت کامل به سر می‌برند هرچند، همیشه باید مراقب مسائل پزشکی باشند. او با اشاره به اینکه طیف سنی اهدا‌کنندگان کلیه ۲۲ تا ۳۵ سال است و این افراد به صورت طبیعی مشکلی ندارند، ادامه می‌دهد: با این حال پزشکان اگر بررسی کنند و مشخص شود برای فرد اهدا‌کننده مشکلی به وجود می‌آید، او را در جریان قرار می‌دهند.

داریوش آرمان می‌افزاید: اگر مشاوره‌ای پیش از اهدای کلیه به اهدا‌کنندگان داده شود، مفید است و ما هم استقبال می‌کنیم. به گفته دبیر هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی، اگر فردی به همراه فروشندگان کلیه مراجعه کند نوبت پیوند او به تاخیر می‌افتد و اسم فروشنده نیز در فهرست سیاه قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند اقدام به اهدای کلیه کند.

او با تاکید بر اینکه تمام پروسه پیوند باید از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام گیرد و بیماران تنها از این طریق عضو دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: در سال، ۲۷۰۰ پیوند کلیه انجام می‌دهیم و نیازی نیست که بیماران گرفتار بازار فروش کلیه شوند که بسیاری از فروشنده‌های آن ناقل بیماری‌های مرگبار نیز هستند. آرمان با بیان اینکه اصولا پیوند کلیه از راهی به غیر از این انجمن و بدون نامه‌های بیمارستان شدنی نیست، تصریح می‌کند: هر اتفاقی بیفتد قطعا تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های مربوطه قضایی نیز با آن برخورد خواهند کرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35019

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x