تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
2

“فشار خون بالا” این عضو را مورد هدف قرار می‌دهد

  • کد خبر : 34606
  • 28 فروردین 1393 - 8:02
“فشار خون بالا” این عضو را مورد هدف قرار می‌دهد

انسداد عروق شبکیه به ۲ قسمت انسداد وریدی و انسداد شریانی تقسیم می‌شود که در انسداد شریانی دید بیمار به طور ناگهانی کاهش می‌یابد که معمولا بدون درد است.

 

کمال مهر:رامین نوری نیا فوق تخصص شبکیه گفت: عروق شبکیه به ۲ قسمت انسداد وریدی و انسداد شریانی تقسیم می‌شوند که عوامل مختلفی در این امر دخالت دارند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین علل انسداد عروق شبکیه می‌توان به چربی خون بالا، دیابت، فشار خون بالا و همچنین مواردی که انعقادپذیری خون را افزایش می‌دهند به خصوص در افراد جوان اشاره کرد. در صورتی که شریان مرکزی شبکیه درگیر شود دید بیمار به طور ناگهانی کاهش یافته و معمولا این کاهش دید بدون درد است اما در انسداد وریدی به مرور زمان دید بیمار کم می‌شود.

وی اظهار داشت: در گلوکوم حاد فشار بالا رفته و دید بیمار کم می‌شود که در این صورت همراه با درد است. در انسدادهای شریانی، شریان‌ها بسته شده و ادم در بیمار رویت می‌شود اما در انسدادهای وریدی خونریزی منتشر به همراه ورم شدید در قسمت مرکزی شبکیه به وجود می‌آید همچنین نحوه تغذیه و بی‌تحرکی به مرور زمان منجر به سفت شدن جداره عروق و در نتیجه باعث ایجاد انسداد در عروق شبکیه می‌شوند.

نوری نیا گفت: بیمارانی که به طور مزمن فشار داخل چشمی بالایی دارند در آن‌ها انسداد عروق شبکیه مشاهده می‌شود علت اصلی کاهش دید در بیماران انسداد ورید مرکزی ادم ماکولا (تجمع مایع در ناحیه ماکولا) است که در این صورت بهترین درمان تزریق داخل زجاجیه فاکتورهای مهارکننده رشد عروق بوده.

وی اذعان کرد: بیمارانی که انسداد وریدی پیدا می‌کنند ممکن است همزمان کاهش خون رسانی به قسمت‌هایی از شبکیه هم داشته باشند که در این صورت باید تحت نظر پزشک باشند چراکه رگ‌های اضافی رشد کرده و در پی آن خونریزی زجاجیه اتفاق می‌افتد همچنین ممکن است رگ‌ها در قسمت زاویه رشد کنند که در این صورت مایع زلالیه تخلیه نشده و فشار چشم بالا می‌رود که بهترین راه کار لیزر درمانی است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x