تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

استان باید به منطقه ترانزیتی تبدیل شود/ نقش محوری وحدت در سیستان و بلوچستان به الگویی در جهان مبدل شده است

  • کد خبر : 34363
  • 27 فروردین 1393 - 6:39
استان باید به منطقه ترانزیتی تبدیل شود/ نقش محوری وحدت در سیستان و بلوچستان به الگویی در جهان مبدل شده است

سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جمع ایثارگران سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهرسخنرانی حجـ‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جمع ایثارگران سیستان و بلوچستان آغاز شد.

دکتر روحانی در اظهاراتش در این جمع گفت: سخن گفتن در جمع فرهیختگان، شعرا، نویسندگان، صاحبنظران، اساتید، علما و به ویژه ایثارگران و خاندان معظم شهیدان، جانبازان، آزادگان، آن هم در فرصتی کوتاه کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: این خادم ملت افتخار می‌کند که در آغاز سال جدید خداوند این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا در سرزمین غیور مردان، مرزداران با کفایت، مردم عزیز سیستان و بلوچستان باشیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: به راستی اگر ایثار و مقاومت و ایستادگی و آمادگی برای جانبازی و شهادت نبود، آیا ما می‌توانستیم انقلابمان را در برابر آن همه دشمن شرق و غرب با دستی خالی از نظر ابزار مادی و با روحی متکی به خدای آسمان و زمین به پیروزی برسانیم؟  اگر ما در‌‌ همان فروردین سال ۱۳۴۲ و کشتار مدرسه فیضیه عقب نشینی می‌کردیم به قول معروف می‌گفتند؛ مشت و درفش، با دست خالی و توپ و تانک کاری نمی‌توان کرد ، اگر آن روزی که طلبه‌های جوان را از طبقه دوم فیضیه به حیاط پرتاب کردهند و عده‌ای را کشتند و مجروح کردند ما عقب نشینی می‌کردیم، ایثار، ایستادگی، شهامت و شهادت ادامه می‌یافت؟ آیا انقلاب به پیروی می‌رسید؟

وی تصریح کرد: اگر بعد از پیروزی انقلاب در برابر آن همه توطئه در شرق و غرب این سرزمین و شمال و جنوب آن نمی ایستادیم ما می‌توانستیم در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا پیروز شویم؟ آنکه ما را پیروز ساخت روح مقاومت و ایستادگی بود.

دکتر روحانی گفت: در سرلوحه غیورمردان این سرزمین ایثارگران هستند، آن‌ها که در فیضیه کشته دادند و آن‌ها که در ۱۵ خرداد به خون غلتیدند و آن‌ها که در ۱۷ شهریور و ۲۱ بهمن و ۲۲ بهمن و همه حوادث سالهای ۵۸ و ۵۹ و به ویژه ۸ سال دفاع مقدس در برابر توطئه همه جهان که جنگ ما در برابر صدامیان و جنگ ما در برابر حزب بعث و یک کشور و مزدوان یک کشور نبود که جنگ ما در برابر همه آنهایی بود که پشت به پشت هم دادند، شیاطین مختلف تا این ملت را در برابر زور و فشار تسلیم کنند، اما این ملت روز به روز مقاوم‌تر شد.

وی افزود: افتخار از آن خاندان عزیز و بزرگ ایثارگران به ویژه شهیدان، جانبازان و آزادگان است و همه آنهایی که امروز دلاورانه ایستاده‌اند و همه آنها که امروز مرزداران این سرزمین هستند که همانند جهاد فی سبیل‌الله است که در روایات آمده ۴۰ روز مرزبانی به معنای حضور در میدان جنگ است.

رئیس جمهور افزود: دولت با همه افتخار آنچه در توان دارد در خدمت ایثارگران و خانواده بزرگ آن‌ها خواهد بود، گرچه هرکاری ما بکنیم بسیار و بسیار اندک است در برابر کاری که عزیزان شما کردند. چون آنها جان خود را در راه اسلام و انقلاب و کشور تقدیم کردند و شما سالیان دراز صبر و استقامت و مقاومت را پیشه کردید. اجر شما با آن کسی که اجر بی‌حساب می‌دهد و فقط او می‌تواند، فقط لطف او فقط نگاه او می‌تواند جبران ایثار ایثارگران شما بنماید. یک عنایت از سوی حق برای همه ما بس است و ما امروز اگر ایستاده‌ایم و اگر دنیا از مقابله با این سرزمین و در برابر این ملت یا پشیمان است و یا پشیمان خواهد شد، به خاطر ایثار ایثارگران و شما خانواده‌های عزیز است.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت سیستان و بلوچستان ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان که گویند استان محرومی است که می‌گویند استان پر از رنج و محنت است که می‌گویند استانی ناامن است که من هیچ کدام را نمی‌پذیرم؛ سرزمینی است که اقوام دلاوری چون بلوچ و سیستانی دارد، سرزمینی که جوانان غیور با استعداد دارد و شما یک نمونه‌اش را در این جمع دیدید؛ یک جوانی که آن همه مدال و افتخار برای استانتان و برای سرزمین‌مان ایران به ارمغان آورده بود و شاعر شیرین زبانی که گوشه‌ای از هنر استان شما بود که همه شما از شیرین زبانی و شعر پارسی‌اش لذت .

دکتر روحانی تصریح کرد:‌ تاکید می‌کنم به استاندار که توجه ویژه‌ای به ورزش استان به ویژه در زمینه والیبال که مهارت بیشتری و تلاش بیشتری در این استان و افتخار بیشتری وجود دارد حتما شما برنامه ریزی کنید و دولت حتما کمک خواهد کرد برای اینکه نشاط بیشتری به دنیای ورزش این سرزمین برگردد.

وی افزود: ما همه می‌گوییم وحدت و همه ما می‌دانیم که شما در این استان سستان و بلوچستان قرن‌ها و قرن‌ها با وحدت و اتحاد کنار هم زندگی کردید، اقوام و مذاهب مختلف و ما افتخار می‌کنیم به وحدت و اتحاد شما، صمیمیت شما، برادری شما اتحاد شما امیدوارم سرمشق و درس برای همه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: چرا همه آنهایی که در برابر خداوند تسلیم هستند و اسلام را برگزیده اند و انتخاب کرده اند و همه آنهایی که افتخارشان این است که در دنیا و آخرت جزو امت محمد(ص) هستند و همه زیر یک پرچم هستند؛ چرا با هم یک دل  و متحد نباشند؟

وی تاکید کرد:‌ همه ما به عنایت و شفاعت رسول خدا(ص) امیدواریم و قطعا در کنار هم متحد و همگام خواهیم بود.

دکتر روحانی ادامه داد:‌ اما برای اینکه این وحدت بیشتر شود مستحکمتر شود، شما باید در مقام عمل اقوام مختلف و شیعه و سنی در کنار هم باشید ، استاندار و معاون کنار هم هستند، یکی از جاهایی که برای ما افتخار می‌آفریند ورزش است، آنجاست که ما می‌بینیم اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند توپ را به هم پاس می‌دهند.

وی افزود:‌ میدان ورزش میدان وحدت است، میدان اتحاد است، در همه انجمن‌ها، در همه سازمان‌های مردم نهاد، سمن‌ها، همه کنار هم باشیم، وحدت را در مقام عمل تقویت کنیم، وحدت با زبان درست نمی‌شود، در مقام عمل کنار هم قرار بگیریم ،در انجمن‌ها، انجمن شعرا، ادیبان جمع ایثارگران همه کنار هم قرار بگیریم.

دکتر روحانی گفت: وقتی دو خانواده شهید یکی از شیعه و یکی از اهل سنت یکی از این قوم و یکی از آن قوم کنار هم قرار می‌گیرند زیر یک سقف قرار می‌گیرند آنجا وحدت عمل بیشتر می‌شود، ورزش یکی از آن نمادهاست، ایثارگران، انجمن‌ها، NGOها، دانشگاه‌ها، کلاس‌ها دبستان‌ها، دبیرستان‌ها ، مراکز تحقیقات و همه آن شرکت‌های دانش بنیانی که از آن نام برده شد.

وی افزود: من به دکتر ستاری تاکید ویژه دارم که برای شرکت‌های دانش بنیان در استان سیستان و بلوچستان طرح و برنامه و کمک ویژه مدنظر قرار دهند، حتما ما دنبال می‌کنیم در دولت و حتما معاونت فناوری دنبال می‌کند این مسئله را و این شرکت‌ها را، چرا که برای توسعه استان و هم باعث افتخار کشور ما خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: نخبگان رسالت سنگینی را بر دوش دارند، نخبه کسی است که واقعیت‌ها را بیشتر لمس می‌کند، نخبه کسی است که بیشتر دنبال راه حل می‌رود و راه حل را بهتر و زود‌تر دریافت می‌کند و کسی است که بهتر می‌تواند صدای مردم را به مسئولین برساند و نخبه کسی است که می‌تواند برای مشکلات محل زیست‌اش و استانش سریع‌تر راه حل پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: البته روشن است یک دست به تنهایی صدا ندارد، هرچه نخبگان بیشتر اجتماع و همفکری کنندن انجمن‌ها را تشکیل دهند همفکری کنند، بهتر می‌توانند به استان و کشورشان ایران عزیز کمک و خدمت کنند.

وی ادامه داد: این استان هم ظرفیت‌های خوبی دارد، ما در تهران جلسات متعددی را قبل از این سفر تشیکل دادیم بنای من این است که در هر استانی به مردم قولی می‌دهم بر مبنای جلسات کار‌شناسی و یا اینجا بحث می‌کنیم و یا بعدش، ممکن است بعضی مسائلی مطرح شود که بعدا بحث می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم.

دکتر روحانی ادامه داد: یکسری از تصمیمات که در این استان در جمع وزرا و کا‌رشناسان به آنها رسیده‌ایم برخی را اعلام کرده‌ام و برخی را فردا اعلام می‌کنم، انشاالله آنهایی را که می‌گویم با کمک شما مردم و با حول و قوه الهی عملی می‌کنیم، هم در بخش کشاورزی قدم‌هایی برداشته خواهد شد هم برای مسئله سیستان و هم برای کل استان قدم اصلی هم در بحث کشاورزی مسئله آب است.

وی تصریح کرد: اصولا کشور ما با بی‌آبی یا کم آبی خشکسالی مواجه است استانهایی مثل سیستان و بلوچستان که شرایط ویژه‌ای دارد ما باید از آب موجود حداکثر استفاده و در بهترین شرایط بتوانیم از این آب استفاده کنیم. البته برای تولید اب یا برای دریافت آب هم باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: من در همین سفر ۷ فروردین که به کابل رفتم در بحث دوجانبه‌ای که با آقای کرزای و وزرای مربوطه داشتیم، تقریبا عمده جلسه ما به بحث آب رودخانه هیرمند و حق ابه‌ای دریاچه هامون و تالاب‌ها داشتیم، البته هیرمند مهم بود و قراردادی که در این زمینه داریم و اجرای دقیق برنامه آن هیئتی به زودی از افغانستان خواهد آمد.

رئیس جمهور تاکید کرد: حق آبه حق ماست و قراردادهایی که در زمینه آب داریم باید تکمیل شود و باید از آب شیرین کن استفاده کنیم که به زودی در این استان بهره برداری می‌شود.

وی افزود: آبیاری تحت فشار در دستور کار ما برای این استان است و البته در کنار آن برق رسانی و گازرسانی را هم اولویت ما برای سیستان و بلوچستان است که در حال حاضر گاز تا ایرانشهر رسیده که امیدواریم در کل استان توسعه پیدا کند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: قول گذشته برای ارسال گاز به سمت زاهدان تا پایان سال ۹۵ بوده که تلاش می کنیم تا پایان سال ۹۴ به زاهدان برسد و این مساله در خاش هم محقق شود.

وی ادامه داد:‌ تاخیر گازرسانی به چابهار به دلیل صادرات گاز به پاکستان بوده که در دولت یازدهم تلاش خواهد شد گاز به این منطقه هم برسد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش ما این است همه اینهایی که می‌گویم در دولت یازدهم انجام شود و بودجه‌هایش پیش بینی شده وقتی خود شرکت نفت و گاز انجا می‌دهد از صندوق استفاده خواهیم کرد برای اینکه این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

وی اظهارداشت: در بحث محیط زیست باید کار بزرگی برای مهار شن‌ها انجام شود که بودجه‌ای در این زمینه گذاشته‌ایم تلاش بر این است که هزار کتار در مرحله اول مهار کنیم که کار عظیمی است که در همه سال‌ها باید ادامه پیدا کند و این کار به شیوه‌های مختلف انجام می‌گیرد برای اینکه می‌دانم مردم این استان در رنج و مشکلات فراوانی هستند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه تاکید کرد: در بحث اینکه این استان باید تبدیل به یک استان ترانزیتی شود، یعنی چابهار در آینده یکی از بنادر مهم کشور خواهد شد و آنجا بحث اسکله‌ها مطرح است که بخشی از برنامه‌ها در همی سال جاری و سال آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود، مراحل بعد را انجام میدهیم راه آهن شروع شده و دبنال می‌شود که برسد به نزدیک‌های زاهدان که ما آن را متصل به راه آهن سراسری می‌کنیم.

وی افزود: البته طرح دیگری وجود دارد در بیشکک راه آهنی که در چین می‌آید اول قرقیزستان، تاجیکستا و افغانستان می‌آید که نقشه‌های آن تصویب شده که بحث می‌شود که جزو برنامه است.

دکتر روحانی ادامه داد:‌مساله بازارچه‌های مرزی هم در این استان مطرح است که انشاءالله به خوبی فعال خواهد شد.

وی با اشاره به مساله امنیت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امنیت به دست مردم منطقه، اقوام و طوایف مختلف با همراهی دولت محقق می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ اگر همه اقوام و طوایف به صحنه بیایند تا امنیت منطقه تامین و با ثبات شود قطعا شاهد توسعه آبادانی و پیشرفت این استان خواهیم بود.

وی افزود: این استان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است که این دو کشور درگیر چالش‌های امنیتی هستند و همین مساله تاثیر بسیاری بر امنیت منطقه دارد اما اگر همه ما با هم و در کنار هم قرار بگیریم قطعا ریشه ناامنی در این استان خشک خواهد شد.

دکتر روحانی تاکید کرد: جلسات متعددی در مورد تامین امنیت منطقه در دولت برگزار شده که با کمک شما مردم سیستان و بلوچستان این مساله به زودی محقق خواهد شد.

وی افزود: در بخش‌های شرقی استان باید سرمایه گذاری شود، آنجا معادن بسیار غنی داریم و ۸ گروه فعالیت در این استان را شروع کرده‌اند، ما این گروه‌ها را تقویت خواهیم کرد و امیدواریم برسیم به معادن بسیار ارزشمند در این استان، صنایع و معادنی که به وجود خواهد آمد می‌تواند این استان را متحول کند.

رئیس جمهور گفت:‌ آنچه من می‌گویم چیزی نیست که ببینید امروز قول می‌دهیم و فردا فراموش کنیم، همه این‌ها جزو برنامه‌های مطالعه شده ما و مصوب ما است هم در سال جاری و هم در سال آینده آن را خواهید دید.

وی ادامه داد: البته پروژه‌هایی است که در شورای اداری بحث خواهد شد در سال ۹۳ برخی هم در ۶ ماهه اول ۹۴ اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی اظهارداشت: من بسیار امیدوارم، هم به آینده کشور و هم به توسعه و آینده توسعه کشور و هم به توسعه این استان. شعار من در ذهنم این است که با آشتی همه چیز درست می‌شود. ما باید آشتی کنیم اول با خود و خدا، با خاندان رسالت، با قرآن، باید با خودمان آشتی کنیم، اقوام و گروه‌ها دلگیری‌ها را کنار بگذارند. فکر برتری این قوم و آن قوم نباشیم. همه مسلمان و ایرانی هستیم. باید به اسلام افتخار کنیم، به ایران افتخار کنیم و بعد هم با منطقه و جهان هم باید آشتی کنیم.

دکتر روحانی گفت: این دولت برنامه‌اش این است که هر دولتی و هر کشوری که به حقوق این مردم احترام بگذارد به کرامت مردم احترام بگذارد به منافع ملی ما احترام بگذارد ما هم دست دوستی به سمت او دراز می‌کنیم، هر دولت یا هر قدرتی بخواهد برعلیه منافع ما برعلیه حقوق ما برعلیه ملت ما و مصالح ما قدمی بردارم ما قاطع و محکم در برابر او مثل گذشته تاریخ ایستاده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران همواره در برابر متجاوزین ایستاده به ویژه بعد از انقلاب با شکوه بیشتر و با قدرت بیشتر و با توانمندی بیشتر ایستاده و خواهد ایستاد و انشاءالله شاهد شکوه بیشتر ایران طراوت بیشتر ایران سرزندگی بیشتر ایران و توسعه بیشتر ایران با وحدت و کمک همدیگر و با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری خواهیم بود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x