تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

چهره کنونی سیستان و بلوچستان، چهره واقعی این استان نیست/ تحریم‌های ظالمانه را قدم به قدم می‌شکنیم

  • کد خبر : 34232
  • 26 فروردین 1393 - 13:49
چهره کنونی سیستان و بلوچستان، چهره واقعی این استان نیست/ تحریم‌های ظالمانه را قدم به قدم می‌شکنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما قدم به قدم مذاکرات را پیش خواهیم برد، گفت:‌ در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد آن چه راجع به ایران در گذشته گفته شده است دروغ بوده است ایران در پی سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری را ادامه خواهیم داد و تحریم ظالمانه ضد حقوق بشری را قدم به قدم خواهیم شکست.

به گزارش خبرنگار  دولت کمال مهر سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع پرشور مردم زاهدان آغاز شد.

دکتر روحانی در ابتدای اظهاراتش در جمع مردم زاهدان گفت:‌ سیستان، سرزمین اسطوره‌های تاریخی و بلوچستان صاحب کهن‌ترین فرهنگ ایرانی است؛ سیستان و بلوچستانی که باید از نو شناخت .

**‌ چهره کنونی سیستان و بلوچستان، چهره واقعی این استان نیست

وی افزود: برخی فکر می‌کنند سیستان و بلوچستان یعنی محرومیت، سیستان و بلوچستان یعنی طوفان‌های شن. سیستان و بلوچستان یعنی استان ناامن. این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است، سیستان و بلوچستان، سرزمین ظرفیت‌های بزرگ معدنی تجاری، ترانزیتی، کشاورزی، آبزیان و سرزمین بسیار مهم برای توسعه‌های پیش رو خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: سرزمین سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و از دو آیین از یک دین می‌باشد اما سرزمین برادری، وحدت و هم زیستی و دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.

وی ادامه داد:‌ سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت یا پیروان اهل سنت همه و همه زیر پرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم، ما همه افتخار می‌کنیم که پیرو قرآن مجید و پیرو سنت پیامبر عظیم الشان اسلام و همه ما دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت(ع) هستیم.

دکتر روحانی اضافه کرد:‌ اولین نکته درباره سیستان و بلوچستان، امنیت این سرزمین است، من از تمام مردم می‌خواهم از همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند که امنیت بر دوش شماست و برعهده شماست و نیروهای مسلح، کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

**‌ تفاوتی بین اقوام و مذاهب وجود ندارد

رئیس قوه مجریه افزود: تمام اقوام، تمام طوایف، تمام مذاهب اعم از سنی و شیعه همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم بدهیم، ما همه تابع قانون اساسی هستیم، ما همه زیر پرچم رهبری معظم انقلاب هستیم، در این قانون اساسی بین اقوام و پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد.

وی گفت: در این قانون اساسی بین مذاهب تفاوتی وجود ندارد، تمام مردم ایران زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند، ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم، این کشور شایسته سالاری بر او حاکم است، هر چه شایسته‌تر مقامی برتر و بالاتر و مسئولیتی سنگین‌تر.

دکتر روحانی بیان کرد: من خوشحالم که در این استان هم معاون استاندار شیعه داریم هم معاون استاندار از اهل سنت، من خوشحالم که در این استان هم فرماندار شیعه داریم و هم فرماندار اهل سنت و خوشحالم که در این استان هم فرماندار از مردان داریم و هم فرماندار از زنان و بانوان داریم.

وی ادامه داد:‌ ما تفاوتی بین پیروان مذاهب و اقوام و جنسیت طبق قانون اساسی قائل نیستیم،  شما مردم غیور استان زمانی که چند نفر از مرزداران و مرزبانان به ناروا و ظالمانه توسط یک گروهک به گروگان گرفته شدند، همه یک صدا بودید همه هم صدا بودید همه ندای واحد را داشتید ندای استقامت ندای مقاومت و ندای نپذیرفتن حرف زور.

وی گفت:‌ من سپاس مردم ایران را تقدیم شیعه و سنی علمای شیعه و سنی تمام ریش سفیدان و همه آن‌هایی که برای آزادی مرزبانان عزیز ما تلاش کردند تقدیم می‌کنم.

** سایه توسعه باید قدم به قدم در سراسر سیستان و بلوچستان پهن شود

دکتر روحانی افزود:‌ به غیر از امنیت، توسعه باید در این استان قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، ان شاءالله و به حول قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی معادن ذی‌قیمت مس و روی و قلع و طلا و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در منطقه شرق استان دولت بودجه‌ای همین امسال فعلا با ۸ گروه شناسایی مقرر خواهد کرد برای شناسایی و استخراج از معادن ذی‌قیمت این استان که شما شاهد یک تحرک در زمینه هم معادن و هم صنایع معدنی در این استان خواهید بود.

**‌ گاز در سال ۹۴ به زاهدان و خاش می‌رسد

وی اضافه کرد:‌ برای این مردم  مسئله گازرسانی در این استان اهمیت ویژه‌ای دارد، گازرسانی از منطقه ایرانشهر به سمت زاهدان و خاش که ان شالله این گاز در همین  دولت یازدهم البته تاکید من این است که این گاز در سال ۹۴ هم به زاهدان و هم به خاش برسد ان شاءالله به حول قوه الهی و ان شالله در مرحله بعد این گاز از زاهدان به زابل و هم چنین از ایرانشهر به سمت چابهار خواهد بود.

دکتر روحانی افزود:‌ برای پروژه تحت فشار برای کشاورزی که مجموعا حدود ۱۰۰ هزار هکتار است ان شاءالله در این دولت سال به سال و قدم به قدم اجرایی خواهد شد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهید بود.

وی ادامه داد:‌ طرحی هم برای کشاورزی منطقه سیستان است که ان شاءالله فردا در زابل آن را بیان خواهم کرد، علاوه بر این، این استان استانی است که باید از محل ترانزیت، ما شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای این که منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی ما متصل کنیم.

**‌ توسعه بندر چابهار جزء برنامه‌های این دولت خواهد بود

رئیس جمهور اضافه کرد: ان‌شاءالله توسعه بندر چابهار جزء برنامه‌های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم ساخت، هم چنین راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصالش به راه آهن سراسری در نهایت اتصال به افغانستان و آسیای مرکزی در دستور است که شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.

وی گفت:‌ اساسا کشور در طول سال‌های گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر برخی از بی‌تدبیری‌ها شاهد مشکلات فراوانی بوده است که ما به حول و قوه الهی با کمک شما مردم با هدایتی که ما از این کشور از قانون اساسی از رهبری انقلاب خواهیم داشت ما هم شاهد شکستن تحریم در ماه‌های پیش رو ان شاءالله خواهیم بود.

** دنیا در توافق ۱+۵ به حق مردم ایران در زمینه حقوق هسته‌ای و غنی سازی اعتراف کرده است

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین قدم‌ها برای برداشتن تحریم‌ با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد برداشته شد، شما امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم‌ها هستیم و از آن بالاتر اعتراف دنیا به حق مردم ایران در زمینه حقوق هسته‌ای و غنی سازی است که امروز دنیا در توافق ۱+۵ به آن اذعان و اعتراف کرده است.

وی ادامه داد: ما قدم به قدم مذاکرات را پیش خواهیم برد، در این مذاکرات به دنیا اثبات خواهیم کرد آن چه راجع به ایران در گذشته گفته شده است دروغ بوده است ایران در پی سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد و تحریم ظالمانه ضد حقوق بشری را قدم به قدم خواهیم شکست و کشور ما در سال‌های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

** مردم سیستان و بلوچستان ؛ بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام مدارا و اعتدال و فرهنگ ایرانی

دکتر روحانی تصریح کرد: این جا یعنی سرزمین سیستان و بلوچستان، مرز جغرافیایی ایران است اما مرز فرهنگی نیست، این جا سرزمینی است که فرهنگ اسلام و ایران به شبه جزیره هندوستان و بنگال صادر شده ودر طول قرن‌ها  توسط سیستان و بلوچستان به بنگال رسیده است، شما نه تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید بلکه بزرگترین صادر کننده فرهنگ اسلام مدارا و اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید.

وی گفت: امروز هم من از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می‌خواهم که شما واسطه فرهنگی و اتصال قوی‌تر بین ملت ایران و ملت‌های شرقی و جنوبی و حتی شمالی این سرزمین باشید.

**‌ تحول بزرگ در زمینه گاز، آب، معدن،‌ بندر، راه آهن،مسیر ترانزیت و صادرات در استان

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما ان شاءالله به حول و قوه الهی در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود، در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و مذاهب وجود نداشته و نخواهد داشت، شما در زمینه گاز و آب و معدن و بندر و راه آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: در استان‌هایی که از محرومیت بیشتری در سال‌های گذشته برخوردار بودند تلاش و خدمت بیشتری ان شالله شما شاهد خواهید بود نه تنها به خاطر اینکه بیشترین رای شما مردم در انتخابات به خط اعتدال بوده که البته آرای شما برای من افتخار است اما اگر حتی یک رای هم من از این استان نمی‌داشتم باز هم توسعه این استان وظیفه دولت یازدهم می‌دانستم و ان شاءالله در زمینه اقتصادی، در زمینه سیاسی و در زمینه فرهنگی شاهد تحول خواهیم بود.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: ما در سفرهایی که در کشورهای اطراف داشتیم از جمله افغانستان، عمان که این‌ها همسایگان این استان هم هستند یکی از هدف‌های ما توسعه این استان و مخصوصا در افغانستان حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند بود که بر آن تاکید کردیم و ان شاءالله شاهد آبادانی در دریاچه هامون، جازموریان و تالاب‌ها رودخانه‌ها در این استان‌ها به همت شما مردم خواهیم بود و روز به روز شاهد تعالی و توسعه بیشتر در این استان باشیم .

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x