تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

فراز و نشیب قیمت کالاهای اساسی/ ملکوتی‌خواه: افزایش “قیمت نان” فعلا در دستور کار نیست

  • کد خبر : 34246
  • 26 فروردین 1393 - 13:57
فراز و نشیب قیمت کالاهای اساسی/ ملکوتی‌خواه: افزایش “قیمت نان” فعلا در دستور کار نیست

هر ساله بعد از شروع سال نو زمزمه‌های افزایش قیمت کالاها به ویژه اقلام خوراکی بر سر زبان‌ها می‌افتد. البته مثل روال هر سال مسئولین امر با تکذیب هر گونه احتمال افزایش نرخ‌ها سعی در بی‌اهمیت دانستن این زمزمه‌ها می‌کنند ولی با بالا رفتن نرخ‌ها از ماه دوم فصل بهار مشخص می‌شود که به هیچ وجه این زمزمه‌ها بی‌اهمیت و بی‌ربط نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر،امسال نیز همانند سال‌های دیگر پس از پایان تعطیلات نوروزی مسئولین بخش خصوصی به ویژه روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی وصنعتی با اشاره به افزایش دستمزدها و نیز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ضرورت افزایش قیمت‌ها سخن گفتند و حتی در برخی موارد به صراحت اعلام کردند که چنانچه نرخ کالاهای تولیدی‌شان افزایش نیابد امکان تولید و سرپاماندن آن صنعت مقدور نخواهد بود.
چند روزی است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولید شیر و محصولات لبنی و نیز اتحادیه نانوایان از قطعی بودن افزایش نرخ‌ها در سال ۹۳ صحبت کردند و این در حالی است که مسئولین دولتی اعلام می‌کنند در بحث شیر، محصولات لبنی و نیز نان هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست.

سعید سلطانی رییس اتحادیه دامداران چندی پیش از ضرورت ۲۰ درصدی افزایش نرخ شیر خام صحبت کرد و اعلام نمود اگر قیمت شیر خام به  ازای هر کیلو ۱۵۶۰ تومان نشود؛ بسیاری از واحدهای تولیدی شیر در کشور در ورطه ورشکستگی قرار می‌گیرند.

وی اختصاص یارانه نقدی و پرداخت به موقع آن به دامداران را یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر خام دانست.

همچنین رضا باکری نیز دبیر انجمن صنایع لبنی از واریز اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: قرار است از این اعتبار به إزای هر کیلوگرم شیر، ۱۹۰ تومان به حساب دامداران واریز شود.

وی افزود: قرار شده ۱۹۰ تومان علاوه بر قیمت شیر خام بر مبنای هزار و ۱۱۰ تومان به حساب دامداران واریز شود تا قیمت شیر خام و به طبع آن نرخ شیر مصرف کننده افزایش نیابد.

از سویی دیگر رییس اتحادیه دامداران با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: نرخ شیر خام بایستی مجدداً پس از اجرای فاز دوم متناسب با افزایش هزینه‌ها تغییر کند.

بر پایه این گزارش مسئله افزایش قیمت نان هم از جمله مباحثی است که موجب نگرانی مردم ظرف روزهای گذشته شده است. در همین ارتباط نظری مشاور اتحادیه نانوایان و رییس سابق اتحادیه از درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان در سال ۹۳ خبر داد و گفت: در حالی که قیمت آرد برای تحویل به نانوایی‌ها و نیز نرخ حامل‌های انرژی در حال افزایش است؛ به ما اجازه بالا بردن نرخ نان را نمی‌دهند

ما منتظریم با تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار و هدفمندی یارانه‌ها در خصوص نرخ‌ نان قیمت این قوت قالب مردم متناسب با هزینه‌های تولید آن تغییر کند.

ملکوتی‌خواه رییس اداره بودجه، امور تولید و بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص تغییرات احتمالی نرخ نان گفت: تا کنون تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده و نرخ آن طبق برنامه و روال سال ۹۲ است.

گفتنی است، در شرایطی هستیم که از یک طرف مسئولین با اظهار نظرهای متعدد و مکرر خود هر گونه احتمال افزایش نرخ‌ها به ویژه قیمت اقلام خوراکی را رد می‌کنند و از سوی دیگر بنا بر گفته تولید کنندگان و صنعت گران دولت با بالا بردن نرخ حامل‌های انرژی، نهاده‌های دامی و کلیه عوامل تولید عملاً بستر را برای افزایش قیمت‌ها فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x