تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

دستاورد جدید برای تولید قلب چاپ سه‌بعدی قابل پیوند انسان

  • کد خبر : 33679
  • 24 فروردین 1393 - 9:43
دستاورد جدید برای تولید قلب چاپ سه‌بعدی قابل پیوند انسان

محققان آمریکایی با استفاده از فناوری چاپ‌ سه‌بعدی موفق به تولید بخش‌هایی از قلب از جمله عروق خونی شده‌اند که نوید دهنده تولید اندام قابل پیوند با استفاده از سلول‌های خود بیمار است.

 

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،گوش، بینی، نای و دریچه قلب از جمله اندام بدن هستند که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید می‌شوند، اما محققان موسسه نوآوری قلب و عروق در لوئیزویل در حال تلاش برای تولید قلب کامل انسان با استفاده از این فناوری نوین هستند. 

هدف نهایی محققان در این پروژه بلندپروازانه، تولید قلب کامل و قابل پیوند برای بیماران نیازمند پیوند با استفاده از سلول‌های بدن خود بیمار است.

 

به گفته «استورات ویلیامز» زیست‌شناس سلولی دانشگاه لوئیزویل، در نخستین گام و با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی، دریچه‌های قلب و عروق کوچک خونی با استفاده از سلول‌های گرفته شده از چربی بدن تولید شدند.

 

محققان با موفقیت عملکرد عروق خونی چاپ سه‌بعدی را بر روی موش و سایر حیوانات کوچک مورد آزمایش قرار داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود، سه تا پنج سال آینده شرایط چاپ و مونتاژ تمامی بخش‌های مختلف قلب فراهم شود.

 

محصول نهایی قلب bioficial نامیده می‌شود که ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است.

 

قلب ساخته شده از سلول‌های بدن خود بیمار، نیاز به مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و خطر رد عضو اهدایی را از بین می‌برد؛ همچنین با این روش می‌توان قلب مناسب سینه کوچک کودکان تولید کرد.

 

در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل تولید قلب کامل و پیوند زدن به بدن حیوانات، می‌توان امیدوار بود که تا ده سال آینده قلب چاپ ‌سه‌بعدی آماده پیوند زدن به انسان خواهد شد.

منبع: ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x