تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

قدرت پرواز مگس با مغز دانه نمکی برابر جت جنگنده!

  • کد خبر : 33289
  • 23 فروردین 1393 - 7:23
قدرت پرواز مگس با مغز دانه نمکی برابر جت جنگنده!

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، مگس میوه با استفاده از مغزی در اندازه دانه نمک، اقدام به انجام محاسبات سریع و تغییر جهت پرواز آنی می‌کند.

 

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر، محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از دوربین‌های پر سرعت، حرکت بال‌های ظریف مگس میوه در زمان پرواز را مورد بررسی قرار دادند که علت ناتوانی افراد در گرفتن این حشره را توضیح می‌دهد. 

تحقیقات نشان می‌دهد، هنگامی که خطری مگس میوه را تهدید می‌کند، حشره در حرکتی مشابه جت‌های جنگنده بسرعت اقدام به تغییر جهت می‌کند.

 

پروفسور «مایکل دیکنسون» هدف از انجام این مطالعه را افزایش اطلاعات در خصوص پردازش داده‌های بصری توسط مگس عنوان و تأکید کرد: این پردازش اطلاعات بقدری سریع است که حشره در مواجهه با مانع یا احساس خطر بصورت آنی اقدام به تغییر جهت پرواز می‌کند.

 

در این مطالعه قدرت مانور پرواز مگس درون یک قفس شیشه‌ای با استفاده از سه دوربین پر سرعت مورد بررسی قرار گرفت؛ حشره در زمان مواجهه با تصویر شکارچی، در لحظه اقدام به تغییر جهت وضعیت بال‌ها می‌کند که توانایی بالای سیستم عصبی در کنترل حرکات بال را نشان می‌دهد.

 

دکتر «فلوریان میوجرس» از دیگر محققان این مطالعه خاطر نشان کرد: مگس میوه با استفاده از مغزی در اندازه دانه نمک، برای جلوگیری از یک تهدید اقدام به انجام محاسبات سریع و تغییر آنی جهت پرواز در کمتر از پنج میلی ‌ثانیه می‌کند.

 

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع: ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x