تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

ردپای خانواده انگلیسی در صنعت خودروسازی ایران/ ارز واردات خودرو در جیب ۳ کشور + اسناد

  • کد خبر : 33465
  • 23 فروردین 1393 - 16:33
ردپای خانواده انگلیسی در صنعت خودروسازی ایران/ ارز واردات خودرو در جیب ۳ کشور + اسناد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ردپای خانواده انگلیسی در صنعت خودروسازی کشور پرده برداشت.

کمال مهر:نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه  از ردپای خانواده انگلیسی در صنعت خودروسازی ایران پرده برداشت و گفت: انگلیس می‌خواهد خودروسازی ایران را فلج کند.

وی تصریح کرد: باید دست عوامل انگلیس از صنعت خودروسازی ایران قطع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: چه کسانی در صنعت خودروسازی دو تابعیتی بوده و فرزندان آن‌ها در کانادا مستقر هستند؟

قاضی‌پور با بیان این که اجازه نخواهیم داد انگلیس صنعت خودروسازی ایران را فلج کند، گفت: باید این موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان واردات خودرو در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۹‌ماهه نخست ۱۳۹۲ اشاره کرد و گفت: در این راستا از گمرک جمهوری اسلامی ایران درخواست گزارش کردم که نتیجه آن به شرح زیر اعلام داده شده است:

بسمه تعالی

مقدمه

عرضه و تقاضای خودرو تشکیل دهنده یکی از بازارهای مهم و استرات‍ژیک کشوراست. زیرا با توجه به آثار و تبعات اقتصادی فراوان و برخورداری از جوانب مختلف، اعمال هر گونه سیاست تجاری مبنی بر آزادسازی تجاری و یا سیاست حمایتی تاثیر بسزایی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور می‌گذارد.

دولت در کوتاه مدت با توجه به رکود جهانی و کاهش قیمت خودرو در بازارهای جهانی باید ضمن رعایت وضعیت ثبات نسبت به سال قبل اقدامات لازم را انجام دهد. هم‌چنین در بلند مدت در یک برنامه زمان‌بندی به منظور تامین منافع مصرف‌کننده و ایجاد روحیه رقابت در صنعت خودروسازی داخلی به منظور افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات داخلی، زمان‌بندی سالانه برای کاهش نرخ تعرفه تنظیم شود و از سیاست‌های مکملی مانند کاهش شدید ردیف مربوط به قطعات ساخت محصولات داخلی که موجب افزایش نرخ تعرفه موثر می‌شود، افزایش مالیات بر مصرف و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، تبعیض تعرفه‌ای میان خودروهای دارای قدرت موتور بالا و گران قیمت، اعطای مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و تشویق آن‌ها به صادرات محصولات نهایی برای جبران زیان‌های ناشی از کاهش تعرفه اقدام نمود.

صنعت خودرو کشور با گردش مالی بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان همواره مورد طمع رانت خواران بوده است که متاسفانه در سالیان اخیر روند فزاینده‌ای هم به خود گرفته است که این مسئله لزوم توجه به این صنعت را دو چندان می‌کند.

در جدول پیوست که به صورت لوح فشرده حضورتان تقدیم می‌گردد، با توجه به آمارهای دریافت شده از گمرک ج. ا. ایران طی نامه ۲۲.۲۵۳ مورخ ۱۳۹۲.۱۱.۰۹ پس از پالایش داده‌ها و مرتب نمودن آن‌ها در قالب چندین صفحه مجزا و براساس:

۱- سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نه ماهه نخست سال ۱۳۹۲

۲- نام وارد کننده اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی

۳- مجموع واردات از ۴۸ کشور

آمارهای فوق حضورتان تقدیم می‌گردد. البته با توجه به این که تعریف مشخصی از خودروهای لوکس وجود ندارد از گمرک درخواست شد که آمار واردات تمامی خودروها که به صورت مقطعی به کشور وارد شده است را ارسال نمایید بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان واردات خودرو به طور خلاصه به شرح ذیل بوده است:

جدول۱: میزان واردات خودرو

کالا

تعداد

وزن

ارزش ریالی

ارزش دلاری

حقوق ورودی (ریال)

مالیات بر ارزش افزوده

۱۲ ماهه سال ۱۳۹۰

۳۹.۷۶۵

۶۴.۰۰۱.۰۸۸

۸.۹۸۹.۳۹۵.۴۰۱.۱۵۱

۸۲۸.۶۱۹.۷۳۲

۷.۰۲۷.۶۳۶.۶۵۸.۳۶۷

۶۲۱.۷۱۶.۲۸۰.۴۴۸

۱۲ ماهه سال ۱۳۹۱

۴۴.۸۴۰

۷۲.۶۹۷.۴۵۰

۱۸.۰۱۰.۷۴۶.۹۴۱.۵۳۳

۱.۰۸۹.۴۰۶.۲۸۳

۱۰.۶۷۳.۸۰۳.۳۶۳.۲۸۴

۱.۴۳۱.۲۳۳.۷۶۸.۱۸۰

۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲

۴۴.۶۴۳

۶۶.۸۰۸.۴۲۱

۲۲.۷۴۹.۵۶۲.۹۹۶.۹۴۰

۹۲۴.۲۸۲.۸۳۶

۹.۸۸۲.۴۳۹.۵۶۱.۹۶۳

۱.۹۱۱.۱۱۳.۷۱۳.۵۶۸

منبع: گمرک ج.ا.ایران

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۲۰۷۶۰دلار نزدیک به ۳.۹ برابر هر خودروی صادراتی بوده که نسبت به سال ۱۳۸۹با افزایش ۱.۰۸ درصدی مواجه بوده است.

هم‌چنین میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۴۴۴۱ دلار (نزدیک به ۴.۱۵ برابر هر خودروی صادراتی) بوده که نسبت به سال ۱۳۹۰ با افزایش ۱۷.۳۴ درصدی مواجه بوده است. این رقم طی نه ماهه نخست سال ۱۳۹۲ مبلغ ۲۰.۷۰۴ دلار (نزدیک به ۳.۰۵ برابر هر خودروی صادراتی) بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱ رشد ۱۱.۹۹ درصدی داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه کشور عمده مبدا واردات خودرو به طور عمده عبارتند از:

جمهور کره، امارات متحده عربی در سال ۱۳۹۰ و امارت متحده عربی، جمهوری کره، کویت در سال ۱۳۹۱ و امارات متحده عربی، چین، کویت در نه ماهه نخست سال ۱۳۹۲

جدول ۲- سه کشور مبدا واردات خودرو در سال‌های ۱۳۹۰ لغایت نه ماهه نخست ۱۳۹۲

ردیف

کشور طرف معامله

تعداد

وزن (تن)

ارزش(هزار دلار)

دوازده ماهه

۱۳۹۰

۱

جمهوری کره

۱۹.۶۱۵

۳۱.۹۸۶

۳۴۶.۶۲۹

۲

امارات متحده عربی

۱۳.۹۲۴

۲۱.۸۱۲

۳۴۲.۴۳۴

۳

عمان

۱.۹۹۸

۳.۴۱۲

۴۰.۲۹۶

سایر کشورها

۴.۲۲۸

۶.۷۹۱

۹۹.۲۶۰

جمع

۳۹.۷۶۵

۶۴.۰۰۱

۸۲۸.۶۱۹

ردیف

کشور طرف معامله

تعداد

وزن (تن)

ارزش (هزار دلار)

دوازده ماهه ۱۳۹۱

۱

امارات متحده عربی

۲۵.۵۹۸

۴۲.۴۴۱

۷۰۴.۷۷۶

۲

جمهوری کره

۱۲.۰۷۱

۱۹.۰۷۶

۲۲.۵۷۳

۳

کویت

۱.۸۲۶

۳.۱۰۷

۴۰.۱۰۹

سایرکشورها

۵.۳۴۵

۸.۰۷۳

۱۲۱.۹۴۸

جمع

۴۴.۸۴۰

۷۲.۶۹۷

۱.۰۸۹.۴۰۶

ردیف

کشور طرف معامله

تعداد

وزن(تن)

ارزش(هزار دلار)

نه ماهه نخست ۱۳۹۲

۱

امارات متحده عربی

۳۳.۸۹۹

۵۱.۷۶۷

۷۶۵.۶۴۹

۲

چین

۷.۰۹۹

۹.۱۶۷

۷۲.۷۷۹

۲

کویت

۱.۵۲۹

۲.۳۷۷

۳۴.۸۳۶

سایر کشورها

۲.۱۱۶

۳.۴۹۷

۵۱.۰۱۸

جمع

۴۴.۶۴۳

۶۶.۸۰۸

۹۲۴.۲۸۲

منبع: گمرک ج.ا.ایران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x