تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کاهش ۲۶ درصدی اقامت‌های نوروزی در سال ۹۳/ مردم چرا کمتر سفر رفتند؟

  • کد خبر : 32542
  • 18 فروردین 1393 - 9:16
کاهش ۲۶ درصدی اقامت‌های نوروزی در سال ۹۳/ مردم چرا کمتر سفر رفتند؟

تفاوت آمارهای اقامت شبانه مسافران نوروزی در سال‌های ۹۲ و ۹۳، حکایت از کاهش ۲۶،۳۱ درصدی اقامت‌های نوروزی در سال جاری در کشور دارد.

 

 

خبرگزاری فارس: کاهش ۲۶ درصدی اقامت‌های نوروزی در سال ۹۳/ مردم چرا کمتر سفر رفتند؟

 

به گزارش خبرنگار کمال مهر، طبق آخرین آمارهای جمع‌آوری شده توسط ستاد هماهنگی خدمات سفرهای کشور که ریاست آن با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، از تاریخ ۲۹ اسفندماه ۹۲ تا پایان ۱۵ فروردین ماه امسال، ۵۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۳ نفر – شب اقامت در کشور به ثبت رسیده است.

این در حالی است که در سال گذشته جهانیان، رئیس وقت ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی آمار اقامت شبانه از ۲۸ اسفند ماه ۹۱ تا ۱۶ فروردین ماه ۹۲ را ۸۵ میلیون و ۶۳۹ هزار نفر در سراسر استانهای کشور اعلام کرد.

با توجه به اینکه آمارهای اقامت در تعطیلات نوروزی سال گذشته ۳ روز (۲۹ و ۳۰ اسفند و ۱۶ فروردین) بیشتر از روزهای تعطیلات نوروزی سال ۹۳ بوده است برای قضاوت منصفانه در تفاوت آمارها، اگر به ازای هر روز از این روزهای اضافه حدود ۳ میلیون نفر – شب را کم کنیم که در مجموع ۹ میلیون نفر – شب می شود، عدد اقامت شبانه در نوروز ۹۲ حدود ۷۶ میلیون نفر – شب خواهد شد.

در نتیجه تفاوت آمار ۷۶ میلیون نفر – شب در سال ۹۲ و ۵۶ میلیون نفر – شب برای سال ۹۳ ( برای ۱۶ روز تعطیلات نوروزی) ۲۶،۳۱ کاهش اقامت های شبانه در آمارهای کشور را نشان می دهد.

این کاهش سفرهای مردم در نوروز امسال بیشتر از آنکه از حاصل آمار و ارقامی که توسط مسئولان گردشگری اعلام می شود استخراج شود، برای مردم، در دسترسی آسان به بلیت های هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل عمومی یا رزرو راحت هتل ها و… در روزهای تعطیلات نوروز امسال که به ظاهر باید شلوغ باشد، مشهود بود.

 

 

 

البته امسال نخستین سالی بود که به گفته رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور، ستاد هماهنگی خدمات سفر با مصوبه هیئت وزیران تشکیل شده بود و به گفته مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری «بیم آن می رفت با توجه به کم بودن زمان فعالیت این ستاد از زمان مصوبه تا آغاز سفرهای نوروزی، کار سختی پیش رو باشد.» اما امسال نیز اگر چه نام ستاد از «ستاد تسهیلات سفرهای کشور» در دولت های نهم و دهم به «ستاد هماهنگی خدمات سفر» تغییر کرد ولی باز هم آمارهای اقامت نوروزی به همان شیوه سابق در دولتهای قبل، استخراج شد.

به طوری که طبق اسنادی که استانهای مختلف در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده اند امسال، حتی فرم آمارگیری اقامت ها همان فرمی است که در دولت نهم طراحی شد.

اعلام آمارهای نفر – سفر، نفر – شب و … برای ایام تعطیلات نوروزی آمارهایی است که همواره در سنوات مختلف، برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حاشیه ساز بوده است و در هر دوره ای، اصلاح آمارها وعده داده شده است به طوری که قرار بود امسال نیز به شیوه سال گذشته در دولت دهم، «نفر – سفر» حذف شود و تنها آمار اقامت ها از سوی مسئولان اعلام شود.

آمار اقامت هایی که در دو دولت گذشته نیز در ستاد تسهیلات سفرها استخراج می شد اما به دلیل رغبت عمومی برای اطلاع از میزان ترددها فقط آمار ترددها در رسانه ها منعکس می شد.

به این ترتیب اعلام آمارهای نفر – شب در سال ۹۳ به شیوه گذشته، اصلاحی در زمینه آمارگیری ها در ستاد نوپای هماهنگی خدمات سفر را نشان نمی دهد اما حالا چرا همین آمارها که به شیوه سال قبل، استخراج شده، امسال کاهش یافته است؟ در حالی که هتل ها، هتل آپارتمان ها، مدارس، منازل استیجاری و حتی عمده کارکنان ستادهای هماهنگی خدمات سفر، در مقایسه با سال قبل، ثابت هستند و امسال چادرهای مسافرتی هم شمارش شدند.

 

 

 

ایرج ندیمی، سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس با تأیید موضوع کاهش سفرهای نوروزی مردم در سال جدید درباره دلایل این کاهش به خبرنگار فارس می گوید: کاهش سفرهای مردم در عید نوروز تابعی از چند عامل است که یکی از این عوامل، آب و هواست، امسال برودت هوا باعث شد که مردم کمتر سفر کنند از سوی دیگر عامل موضوع تغییر الگوی مصرف به دلیل میزان درآمدها و هزینه هاست که الگوی مصرف، تحت تأثیر وضعیت معیشتی و سطح درآمد خانواده ها قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از عوامل، ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بود که علی رغم آنکه سال گذشته هم، چنین شرایطی بود اما امسال، بدو و ختم ایام نوروز، مصادف با ایام فاطمیه شد.

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس بخشی از کاهش را نیز به سفر مردم به خارج از کشور مربوط می داند.

ندیمی تصریح می کند که سفرهای مردم را خود مردم تعیین می کنند و در دولت ها نمی شود دنبال دلیل گشت.

وی در پاسخ به اینکه یعنی اگر دولت، تسهیلاتی به مردم بدهد که یکی از آن موارد می توانست اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر باشد، آیا مردم برای انجام سفر، ترغیب نمی شوند؟ می گوید: در سال گذشته تغییر قیمت بنزین و حامل ها را نداشتیم بنابراین مردم با تغییر قیمتی روبرو نبودند که از بابت آن نگران تأمین بنزین سفرهایشان باشند به این ترتیب این مورد، خیلی عامل مهمی در کاهش سفرهای مردم نبوده است.

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس با بیان اینکه امسال چنین شرایطی برای گردشگری رخ داده است، تصریح می کند که عملکرد دولت در این زمینه را پس از گذشت ۴ سال باید ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

 

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930116001317#sthash.2vfZ1lCy.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x